Zyxel 2302HW-P1 / Mikä järki?

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 6 katselukertaa

Selittäkääpäs nyt että mikä järki on siinä että 100mb laajakaista Extran mukana tuleva reititin on konfattu umpeen ja asteukset on säädetty täysin väärin. Boxi päästää vain 10mb/s läpi koska asetuksista on jäänyt Wan 100/10 mb/s asetus väärään asentoon. Myöskään VPN (yritysverkko) yhteyksiä ei pääsetetä läpi, ja reititin uudelleenkäynnistelee noin 5 minuutin välein. Mikä järki on laittaa laitteeseen joku Soneran custom firmware joka on 5 vuotta vanha? kaikki yllämainitut ongelmat saataisiin kuntoon jos reitittimen pystyisi päivittämään uusimpaan softaversioon. Mutta kun ei. Mietin jo tehdä vikatiedotteen asiasta, mutta siellä lukee että modeemin/reitittimen konffaus ei kuulu tuen piiriin ja en haluaisi maksaa 100€ tästä. Siellä myös kehotettiin päivittämään softa ja samaa sanoi asiakaspalvelu! Näin ei voi kuitenkaan tehdä koska kyseinen laite on konffattu umpeen! Talossa on 6 konetta samaan aikaan netissä (3 langallisesti ja 3 langattomasti) ja modeemi uudelleenkäynnistelee tasaisesti 5 minuutin välein. Voitte kuvitella sitä huudon määrää kun kaksi vanhempaa yrittää tehdä etänä töitä, alakerrassa kaksi poikaa pelaavat pelejä netin kautta, ja vielä yksi tyttö valittaa kun ei pääse facebookkiin. Asiakastukenne sanoi että ainut vaihtoehto on ostaa oma reititin! EI NÄIN! miten saan tilattua uuden reitittimen teidän piikkiinne kun ette te siellä edes tiedä omien laitteidenne salasanoja!?

Edit: kyseessä ei siis ole modeemi vaan pelkkä Wlan reititin, joka tekee ongelmista vielä oudompia. Markkinoillahan on satoja Wlan reitittimiä ja menitte sitten valitsemaan sen ainoan joka ei toimi...

8 kommenttia

Mistä modeemista viestissäsi on kyse?
Kyseessä ei siis ole modeemia ollenkaan vaan Wlan reititin, mallia Zyxel 2302HW-P1. Tehtiin tässä takuuvaihto siinä toivossa että tässä olisi päivtetty firmis, kokeillaan tunnin verran ja raportoidaan sitten.
Noniiiin, puolen tunnin käytön jälkeen reititin boottasi monta kymmentä kertaa, eli ihan sama laite. Tässä sitten soitettiin taas asiakaspalveluun...

viewtopic.php?f=50&t=2845
viewtopic.php?f=72&t=3675
viewtopic.php?f=53&t=2652
viewtopic.php?f=55&t=3887
viewtopic.php?f=51&t=3724
viewtopic.php?f=86&t=962
viewtopic.php?f=53&t=3318
viewtopic.php?f=53&t=2652&start=10
Kyseessä on siis Zyxel 2302HW-P1. Sen laitteen kanssa on ollut sellaista ongelmaa, että sen nopeus muodostuu pullokaulaksi 100M-nopeusluokan liittymissä. Laitteen asetukset eivät ole käyttäjän vapaasti muokattavissa, mikä on ongelma osalle käyttäjistä.

Liittymäsi on ilmeisesti Laajakaista Extra 100/10M ethernet-tekniikalla. Kyseinen liittymätyyppi ei vaadi reititintä toimiakseen, vaan laitetta käytetään pelkästään yhteyden jakoon useampaan kuin yhteen huoneeseen asunnon ethernet-verkon kautta tai langattomasti WLN-yhteydellä. Yhteys toimii yhdessä huoneessa pelkällä verkkokortilla, kunhan kytket huoneen RJ-45 pistokkeen jakamon pistokkeeseen huoneistojakamossa. Jakamo (tai vastaavasti merkattu) pistoke on se jolla yhteys tuodaan asuntoon talon ethernet-kytkimeltä.

Voit halutessasi hankkia minkä tahansa ethernet-reitittimen/kytkimen tai WLAN-reittimen ja hoitaa sillä Laajakaista Extra - yhteyden jakamisen. Soneran toimittama Zyxel 2302HW-P1 on mahdollisesti tullut liittymän mukana kaupanpäälle, mutta laite ei sinänsä ole osa liittymää ja sen voi korvata millä tahansa paremmalla ethernet/WLAN-reitittimellä.

Liittymän vaihto yritysliittymäksi tai muut muutoksen liittymään eivät ole tarpeen. Laajakaista Extra on avoin ja hyvin toimiva yhteys, ja sen läpi toimii VPN tai mikä tahansa muu sovellus.

Tiedustelen mitä tehdään Soneran toimittamalle Zyxel 2302HW-P1 laitteelle ja vastaan kun saan uutta tietoa.
Joo, kytkettiin kone suoraan Datanousuun liitäntäkaapissa ja 100/10 siitä lähti.
Tapio kirjoitti:
Kyseessä on siis Zyxel 2302HW-P1. Sen laitteen kanssa on ollut sellaista ongelmaa, että sen nopeus muodostuu pullokaulaksi 100M-nopeusluokan liittymissä. Laitteen asetukset eivät ole käyttäjän vapaasti muokattavissa, mikä on ongelma osalle käyttäjistä.

Liittymäsi on ilmeisesti Laajakaista Extra 100/10M ethernet-tekniikalla. Kyseinen liittymätyyppi ei vaadi reititintä toimiakseen, vaan laitetta käytetään pelkästään yhteyden jakoon useampaan kuin yhteen huoneeseen asunnon ethernet-verkon kautta tai langattomasti WLN-yhteydellä. Yhteys toimii yhdessä huoneessa pelkällä verkkokortilla, kunhan kytket huoneen RJ-45 pistokkeen jakamon pistokkeeseen huoneistojakamossa. Jakamo (tai vastaavasti merkattu) pistoke on se jolla yhteys tuodaan asuntoon talon ethernet-kytkimeltä.

Voit halutessasi hankkia minkä tahansa ethernet-reitittimen/kytkimen tai WLAN-reittimen ja hoitaa sillä Laajakaista Extra - yhteyden jakamisen. Soneran toimittama Zyxel 2302HW-P1 on mahdollisesti tullut liittymän mukana kaupanpäälle, mutta laite ei sinänsä ole osa liittymää ja sen voi korvata millä tahansa paremmalla ethernet/WLAN-reitittimellä.

Liittymän vaihto yritysliittymäksi tai muut muutoksen liittymään eivät ole tarpeen. Laajakaista Extra on avoin ja hyvin toimiva yhteys, ja sen läpi toimii VPN tai mikä tahansa muu sovellus.

Tiedustelen mitä tehdään Soneran toimittamalle Zyxel 2302HW-P1 laitteelle ja vastaan kun saan uutta tietoa.


Tapio, asiakaspalvelunne sanoi että ei niitä reitittimiä minnekkään tarvitse palauttaa, samaa vanhaa mallia kun on varastot pullollaan. Toimattanne laite on saatava toimimaan, reititin toimitettiin liittymän mukana joten tuota "ei ole osa liittymää, osta itse" politiikkaa on ihan turha tunkea tänneppäin. Mitä sanoisit jos autokaupassa kaupan päälle saadut talvirenkaat olisivat puhki, ovathan nekin osa kyseistä kauppaa. Jos luvataan 100mb/s langattomasti toimiva liittymä niin kai te asiantuntijoina osaatte valita raudan joka kyseiseen tehtävään kykenee? Meillä on täällä tilanne että työnantaja tarjoaa monelle sadalle työntekijälle liittymää, jolla ei pysty tekemään töitä, tai mitään muutakaan. Asiakaspalvelunne on täysin neuvoton ja muutenkin tilanne on täysin uskomaton! Mieti nyt sitten jos olisit tavallinen kuluttaja joka maksaisi tällaisesta "palvelusta"?

Ainiin, tuli tuossa yksi päivä kaikille työntekijöille teidän tekemänne laajakaistan tyytyväisyyskysely, luultavasti minun aloitteestani. Laitettiin sitten palautetta oikeen urakalla, sen jälkeen ei olekkaan kuulunut sieltä päin mitään moneen kuukauteen? ei luulisi näiden ongelmien tulleen ihan yllätyksenä... Tiedätkö mahdollisesti kuinka kauan palautteiden käsittely kestää?
Arthetzki kirjoitti:
Tapio, asiakaspalvelunne sanoi että ei niitä reitittimiä minnekkään tarvitse palauttaa, samaa vanhaa mallia kun on varastot pullollaan. Toimattanne laite on saatava toimimaan, reititin toimitettiin liittymän mukana joten tuota "ei ole osa liittymää, osta itse" politiikkaa on ihan turha tunkea tänneppäin.


Laita Omien sivujen kautta palvelupyyntö ja kerro siinä lyhyesti että kyse on Soneran toimittamasta Zyxel 2302HW-P1 laitteesta, joka ei toimi kuten pitäisi. Lomakkeelle mukaan yhteystietosi.

Arthetzki kirjoitti:
Ainiin, tuli tuossa yksi päivä kaikille työntekijöille teidän tekemänne laajakaistan tyytyväisyyskysely, luultavasti minun aloitteestani. Laitettiin sitten palautetta oikeen urakalla, sen jälkeen ei olekkaan kuulunut sieltä päin mitään moneen kuukauteen? ei luulisi näiden ongelmien tulleen ihan yllätyksenä... Tiedätkö mahdollisesti kuinka kauan palautteiden käsittely kestää?


Mainitsemasi palautteen suhteen minulla ei ole mitään tietoa.
Tehdään näin, raportoidaan tänne sitten.

Vastaa