Zyxel P-870HN-51b / Inteno DG301 yhteys pätkii

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 34 katselukertaa

Hommasin tässä elokuussa Soneran valokuidun, tilasin Sonera Viihteen 100/10 megan yhteydellä. Tämänhetkinen setuppini: Puhelinpistokkeesta DSL-piuha Zyxel P-870HN-51b -modeemiin, joka siltaa yhteyden LAN1:stä Asus RT-N16 -reitittimeeni ja Inteno DG301 modeemiin WAN-portin kautta. Intenosta lähtee pelkästään ethernet digiboksiin, koska se ei toimi millään muulla vehkeellä, vaatii muistaakseni juuri Intenon boksissa olevia ominaisuuksia telkkarin pyörittämiseen. Asus RT-N16:aan on kytketty kolme kotikonetta LAN-piuhoihin ja kyseinen reititin muodostaa hyvän kokonaisuuden, kotiverkon ja hallittavuuden dd-wrt:n ominaisuuksilla.

Sekä Zyxel P-870HN-51b:stä ja Inteno DG301:stä olen ottanut pois päältä kaikki "turhat", eli DCHP:t, NATit, palomuurit, langattomat verkot, koska Asus RT-N16 hoitaa sen puolen. Asuksen wlaniin on kytketty pari puhelinta, muutama tablet ja pari läppäriä.

Netti toimii hyvin, mutta pari kertaa päivässä yhteys katkeaa. Asuksen ja Intenon bokseissa ei näyttäisi olevan ongelmia, koska pääsen niihin hyvin käsiksi yhteyden katkettuakin. Sen sijaan Zyxelin boksissa DSL-valo toisinaan sammuu, toisinaan jää palamaan. Yhteys joko palaa itsestään muutamien minuuttien kuluessa tai sitten koko modeemi pitää bootata ottamalla virrat pois ja laittamalla takaisin. Sen jälkeen kaikki toimii taas kuin rasvattu muutaman tunnin.

Mitä nyt googlailin, näyttää siltä, että muillakin on vastaavia ongelmia juuri tuon kyseisen boksin kanssa (btw, keskustelujen haku sivuillanne ei toimi, itse en ainakaan löytänyt Zyxel P-870HN-51b tuloksia täältä, vaan ainoastaan Googlen kautta). Monen ongelma on hieman samankaltainen kuin minun, mutta minulla on vielä reititin kyljessä, sekä seinästä yhteyden saavassa modeemissa on yhteensä kaksi laitetta kiinni.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että Zyxelin boksi ei kestä kuormaa, mutta ongelmaan ei monen testauksen jälkeen tunnu vaikuttavan monet eri rasitustestit. Huomasin myös jossain vaiheessa, että pätkäisy tapahtuu myöskin esim. silloin kun kytken Zyxelin boksiin lyyhen ethernetkaapelin ylimääräiseen LAN-porttiin testatakseni yhteyttä ylimääräisellä läppärillä.

Päädyin siis lopputulokseen, että jotain mätää tuossa Zyxelin boksissa on. Ellei teillä, arvon Sonera, ole ideoita?

Olen ns. "tehokäyttäjä", eli työni ja vapaa-aikani riippuu pitkälti Internet-yhteydestä, enkä ole aina kotona boottaamassa laitteita jos haluan päästä käsiksi verkkoon kytkettyihin laitteisiini ulkoapäin.

Tämän kyseisen Zyxelin boksin verkkiksen arvosteluun on heitetty vastaavasta pätkimisestä noottia. Saako teiltä muita valokuituyhteyteen (VDSL2 ilmeisesti) sopivia modeemeja tilattua, esim. Telewelliä? Verkkokauppa.comista löytyi tällainen.

Kiitos kun vaivaudutte vastaamaan.

7 kommenttia

Hei Rollex,

VDSL yhteyksiin meillä ei ole tällä hetkellä muita laitteita valikoimissa kuin tuo Zyxel. Poislukien Viihdepalvelu, jonka yhteydessä toimitetaan tuo Inteno DG301 palvelureititin. Mikäli haluat jonkin eri VDSL modeemin, niin sen joudut ikävä kyllä hankkimaan erikseen.

Olitko kokeillut yhteyttä niin, että sinulla olisi kytkettynä pelkästään tuo Inteno palvelureititin? Jos et tätä vielä ollut kokeillut, niin senkin voisi vielä testata. Jos yhteydessä esiintyy senkin kanssa katkoksia, niin ongelma voi jäädä verkon puolelle ja silloin ongelmasta kannattaa tehdä vikailmoitus.

Jos ongelma tuntuu jäävän ainoastaan Zyxeliin, niin laite on mahdollista vaihtaa takuuna mikäli takuuta on vielä laitteessa on jäljellä. Toimittamillamme modeemeilla on 12 kk takuu.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kiitos vastauksesta.

Marko- kirjoitti:
Olitko kokeillut yhteyttä niin, että sinulla olisi kytkettynä pelkästään tuo Inteno palvelureititin? Jos et tätä vielä ollut kokeillut, niin senkin voisi vielä testata. Jos yhteydessä esiintyy senkin kanssa katkoksia, niin ongelma voi jäädä verkon puolelle ja silloin ongelmasta kannattaa tehdä vikailmoitus.


Kyllä kokeilin, eikä sillä ilmennyt mitään ongelmia. Käytin myös Intenoa ensimmäisen viikonlopun putkeen, kun en ollut vielä Zyxeliä saanut. Mutta tosiaan, pelkällä Intenolla en tee mitään, koska siihen ei voi liittää perään tuota lempparireititintäni.

Marko- kirjoitti:
Jos ongelma tuntuu jäävän ainoastaan Zyxeliin, niin laite on mahdollista vaihtaa takuuna mikäli takuuta on vielä laitteessa on jäljellä. Toimittamillamme modeemeilla on 12 kk takuu.


Jos nuo Zyxelit eivät kestä kuormaa tai iskevät herkästi virtapiikkiä, kilahtelevat prossukapasiteetista tai jostain muusta ihmeellisestä, en usko että vaihto toiseen samanlaiseen auttaa mitenkään...

Tänään ei ole vielä pätkässyt kertaakaan, mutta yleensä vuorokauden sisään ainakin kerran katkeaa.

Yhdeksi ratkaisuksi taitaa sitten jäädä tilata tuo Verkkokauppa.comin Telewell ja kokeilla sillä. Kai Soneran valokuitu tukee juuri tuota modeemia (linkki)? Ainakin siinä näyttäisi olevan VDSL2-tuki.
Hei Rollex,

Tuo Telewellin laite pitäisi toimia ongelmitta. Riittää tosiaan että laite on VDSL2 modeemi.
Moi,

Minulla on nyt ollut tuo Inteno DG301 modeemi siitä lähtien kun portin 4 sai sieltä teiltä päästä pyytämällä siltaavaksi, eli pidempään. Nämä pätkimiset eivät vain ole loppuneet. Mieleen tulee ainoastaan että teillä on joku nopeusraja/cappi siellä päässä, koska testatessani kaiken dataliikenteen lopettamista pätkiminen loppui. Eli jonkinasteinen pullonkaula siis tai sitten Inteno ei pysy perässä mukana.

Olen laittanut tästä useaan otteeseen vikaselvittelypyyntöä ja saanut tekstarin että ongelmaa selvitellään, mutta mitään ei ole tapahtunut. Pätkimistä on kahdenlaista:

1) modeemin valo syttyy punaiseksi ja netti ja tv katkeavat n. 30sek-2min ajaksi, jonka jälkeen yhteys pelaa normaalisti. Tämä tosin taisi loppua jonkun viantutkintapyynnön jälkeen, ainakaan ei enää niin usein tee. Pahimmillaan pätki puolisen tunnin välein jolloin netissä surffaaminen oli erittäin turhauttavaa.

2) tätä tapahtuu aika randomisti, mutta kun tapahtuu niin ärsyttävää varsinkin silloin kun olen muualla (minulla on pieni kotipalvelin, johon en luonnollisestikaan saa mitään yhteyttä ulkoapäin jos kotona ei yhteydet toimi). Eli yhteys katkeaa kokonaan, eikä tule takaisin ennen kuin käytän modeemista virrat pois. Modeemissa palaa valot normaalisti ja niin myös reitittimessä. Reititin sanoo että kaikki on kunnossa kuten myös modeemi. Eli viittanee vikaan Soneran päässä? Modeemiin en tosin suoraan pääse käsiksi, koska se on reitittimen takana.

Olen netin tehokäyttäjä, eli yhteyttä käyttäviä laitteita löytyy 10+ ja käytän nettiä tehokkaasti sekä töissä että vapaa-ajalla. Mitään vinkkejä mitä kokeilla seuraavaksi? olen testannut melkein kaikkea mitä kotona voi asialle tehdä.
Moi rollex,

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin voin vilkaista mitä nuilla aiemmilla vikailmoituksillasi on jo selvitelty. Katsotaan sitten miten asian suhteen edetään.
Antti- kirjoitti:
Moi rollex,

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin voin vilkaista mitä nuilla aiemmilla vikailmoituksillasi on jo selvitelty. Katsotaan sitten miten asian suhteen edetään.


Asentaja kävi tänään maanantaina vihdoin, tuli todella nopeasti kun pistin Twitterissä viestiä. Olen ollut Twitter-läsnäoloon ja reagointiin muutenkin todella tyytyväinen. Kun palvelu on mutkatonta ja nopeaa niin kehnostikin toimivan tuotteen asiakas on tyytyväinen :)

Talossamme on kolme rasiaa, joista kaksi ei ole käytössä, joten asentaja otti muut rasiat pois käytöstä. Lisäksi teki ilmeisesti jotain "haaroitin"-optimointia, ainakin otti koko päärasian seinästä irti ja rassaili tovin jotain. Testaili omilla laitteillaan ja testasin vielä sekä ethernet- että wifin speedtestillä ja antaa nyt oikeaa nopeutta nähden teoreettiseen, eli 80mbit/11mbit (tämä on 100/10 valokuitu). Aiemmin soljui siinä 30-70 dl ja 5-10 up. Tosin nopeus ei ole koskaan ollut mikään ongelma, enemmänkin tuo pätkiminen, mutta asentaja vakuutti että tämä on yleisin pätkinnän aiheuttaja ja toinen on huonolaatuiset linjat/johdot/mitkälienee.

Asentajan mukaan jos tämä ei tällä korjaantunut niin sitten ongelma on taloyhtiön johdotuksissa ja liitännöissä. Sanoi kuitenkin käyvänsä vielä tarkistamassa liitännät taloyhtiön päästä erikseen. Loistavaa palvelua. Ei ole pätkinyt ainakaan vielä koko päivänä kertaakaan kun aamulla oli useaan kertaan poikki ennen asentajan käyntiä.

Toivottavasti tämä ratkesi tällä, jääköön tämä tänne foorumille vinkkinä lojumaan jos muilla on vastaavia ongelmia.

Tähän mennessä oli siis kaikki kotikonstit käytetty ja pätkiminen jatkui näistä huolimatta:
- 2 erillisellä reitittimellä kokeiltu (Buffalo, Asus)
- 3 erillisellä modeemilla kokeiltu (Zyxel, Telewell, Inteno)
- 4 eri johdolla kokeiltu
- 2 eri puhelinpistokkeella kokeiltu
- Kaikki verkkolaitteet hard resetoitu useaankin kertaan
- Soneran päästä asennettu firmware-päivitykset Intenon modeemiin
- Modeemista napattu kaikki ylimääräinen pois kuten wifi
- Testattu pelkällä modeemilla ilman reititintä

Eli kannattaa sulkea viat pois omista laitteista. Itse olin sen jo tosin tehnyt ajat sitten, eikä ollut epäilystä laitteiden toimivuudesta, joten hyvä että saatiin asentaja paikalle tutkimaan seinää/sähköjuttuja jotka menevät jopa tietokonenörtiltä yli hilseen.
Hei rollex,

Hienoa että asentajakäynti lopulta korjasi ongelman! Kiitos myös kattavasta yhteenvedosta jonka jaoit tänne palstalle 🙂

Vastaa