Hommasin tässä elokuussa Soneran valokuidun, tilasin Sonera Viihteen 100/10 megan yhteydellä. Tämänhetkinen setuppini: Puhelinpistokkeesta DSL-piuha Zyxel P-870HN-51b -modeemiin, joka siltaa yhteyden LAN1:stä Asus RT-N16 -reitittimeeni ja Inteno DG301 modeemiin WAN-portin kautta. Intenosta lähtee pelkästään ethernet digiboksiin, koska se ei toimi millään muulla vehkeellä, vaatii muistaakseni juuri Intenon boksissa olevia ominaisuuksia telkkarin pyörittämiseen. Asus RT-N16:aan on kytketty kolme kotikonetta LAN-piuhoihin ja kyseinen reititin muodostaa hyvän kokonaisuuden, kotiverkon ja hallittavuuden dd-wrt:n ominaisuuksilla.
Sekä Zyxel P-870HN-51b:stä ja Inteno DG301:stä olen ottanut pois päältä kaikki "turhat", eli DCHP:t, NATit, palomuurit, langattomat verkot, koska Asus RT-N16 hoitaa sen puolen. Asuksen wlaniin on kytketty pari puhelinta, muutama tablet ja pari läppäriä.
Netti toimii hyvin, mutta pari kertaa päivässä yhteys katkeaa. Asuksen ja Intenon bokseissa ei näyttäisi olevan ongelmia, koska pääsen niihin hyvin käsiksi yhteyden katkettuakin. Sen sijaan Zyxelin boksissa DSL-valo toisinaan sammuu, toisinaan jää palamaan. Yhteys joko palaa itsestään muutamien minuuttien kuluessa tai sitten koko modeemi pitää bootata ottamalla virrat pois ja laittamalla takaisin. Sen jälkeen kaikki toimii taas kuin rasvattu muutaman tunnin.
Mitä nyt googlailin,
näyttää siltä, että muillakin on vastaavia ongelmia juuri tuon kyseisen boksin kanssa (btw, keskustelujen haku sivuillanne ei toimi, itse en ainakaan löytänyt Zyxel P-870HN-51b tuloksia täältä, vaan ainoastaan Googlen kautta). Monen ongelma on hieman samankaltainen kuin minun, mutta minulla on vielä reititin kyljessä, sekä seinästä yhteyden saavassa modeemissa on yhteensä kaksi laitetta kiinni.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että Zyxelin boksi ei kestä kuormaa, mutta ongelmaan ei monen testauksen jälkeen tunnu vaikuttavan monet eri rasitustestit. Huomasin myös jossain vaiheessa, että pätkäisy tapahtuu myöskin esim. silloin kun kytken Zyxelin boksiin lyyhen ethernetkaapelin ylimääräiseen LAN-porttiin testatakseni yhteyttä ylimääräisellä läppärillä.
Päädyin siis lopputulokseen, että jotain mätää tuossa Zyxelin boksissa on. Ellei teillä, arvon Sonera, ole ideoita?
Olen ns. "tehokäyttäjä", eli työni ja vapaa-aikani riippuu pitkälti Internet-yhteydestä, enkä ole aina kotona boottaamassa laitteita jos haluan päästä käsiksi verkkoon kytkettyihin laitteisiini ulkoapäin.
Tämän kyseisen Zyxelin boksin verkkiksen
arvosteluun on heitetty vastaavasta pätkimisestä noottia. Saako teiltä muita valokuituyhteyteen (VDSL2 ilmeisesti) sopivia modeemeja tilattua, esim. Telewelliä?
Verkkokauppa.comista löytyi tällainen.
Kiitos kun vaivaudutte vastaamaan.