elasku Netpostiin ennen 1.7.

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Postiluukusta tipahti kirje jossa kerrotte nostavanne paperilaskun hinnan 2,90€ / lasku 1.7.2013 alkaen ja suosittelette vaihtamaan sähköiseen laskuun.

Netpostin myötä voin nyt vakavasti harkita sähköisen laskun tilaamista. Kuitenkin yrittäessäni tilata Netpostista laskuja sain ilmoituksen ettei tämä onnistu. Kysyin asiaa Netpostin tuesta ja sieltä vastattiin seuraavaa:

"Tietojemme mukaan TeliaSonera lähettää Netpostiin laskujaan ainoastaan e-laskuina, ei sähköisinä kirjeinä.

Koska Netpostissa ei tällä hetkellä ole mahdollista tehdä uusia e-laskupalvelusopimuksia johtue Itella Pankki Oy:n osakekannan myynnistä Säästöpankkien Pankki Oy:lle, et valitettavasti voi vastaanottaa tässä vaiheessa TeliaSoneran lähettämiä laskuja Netpostiisi."

Joten kysyisinkin miten saan teidän lähettämät elaskut Netpostiin?

6 kommenttia

Hei JRL,

Jos nyt vain ymmärsin tilanteen oikein, niin ilmeisesti meidän laskuja ei juuri nyt Netpostiin tosiaan sitten saa. Sähköisen laskutuksen vaihtoehtoja ovat suoraan omasta verkkopankista kytkettävissä oleva e-Lasku tai sähköpostilasku. Olisiko näistä jompikumpi sinulle toimiva vaihtoehto?
Lila kirjoitti:
Olisiko näistä jompikumpi sinulle toimiva vaihtoehto?


Hei,
Lähtökohtani on se, ettei pankki ole postiosotteeni. Pankki ei vastaanota muita sähköisiä kirjeitäni vaan ainoastaan laskuja. Tästä seuraa se, että minulla olisi useita eri paikkoja joihin postini ohjautuu. Tämä on heikennys nykyiseen malliin, jossa kaikki posti kolahtaa postiluukusta jossa on nimeni. Sähköpostiin lähetettävät laskut ovat yhtä lailla heikennys, esimerkiksi saan aina välillä kaikenlaisia laskuja ympäri maailmaa, esim. Nigeriasta. Haluan laskuni turvalliseen sähköiseen postilaatikkoon ja sähköposti yksinkertaisesti ei ole turvallinen nykyaikana, eikä se ole ollut turvallinen menneisyydessäkään.

Edellisen lisäksi on hyvä muistaa, että pankki liiketoimintaa harjoittavana yrityksenä tarjoaa palveluita ja laskujen vastaanotto on eräs pankin palvelumuoto. Tämä tarkoittaa sitä, että pankki voi muuttaa palvelun hinnoittelupolitiikkaansa koska tahansa tehden laskujen vastaanoton maksulliseksi palveluksi, tai muutoin tehdä vain pankin intressejä palvelevia muutoksia palveluun. Mikäli haluan vaihtaa pankkia, menetän laskuarkiston vaihdon yhteydessä.

Edellä mainitut syyt puhuvat Netposti palvelun puolesta. Se on pankeista ja muista yrityksistä riippumaton palvelu, joka on aidosti postiluukun sähköinen korvaaja. On todella valitettavaa että palvelunne ei tue sähköisiä kirjeitä, vaan yritättekö pakottaa paperikirjeen hinnan nostolla asiakkaitanne pankin palveluiden käyttäjiksi ja samanaikaisesti kieltäydytte lähettämästä laskuja Suomen virallisen postilaitoksen sähköisten kirjeiden jakelukanavaa pitkin. Tällainen pankkien palveluiden suosiminen ja asiakkaiden painostaminen on mielestäni väärin. Otan mielummin laskuni paperikirjeenä tai sähköisenä kirjeenä, mutta en suostu näihin pankkien omistamiin elaskuihin.

Kysyisinkin, aiotteko edelleen jatkaa suunnitelmaanne korottaa saamani paperilaskun hintaa ja samalla kieltäydytte lähettämästä laskua Postin sähköisenä kirjeenä?
JRL: Saimme laskutuksen asiantuntijoilta seuraavanlaisen vinkin, joten kokeileppa vielä tätä.

Kirjaudu sisään Netposti –palveluun, valitse sivuvalikosta ”Omat tiedot ja lähettäjät”. Valitse tämän jälkeen ”E-laskut” välilehti ja seuraavaksi avautuvasta laskuttajalistasta ”TeliaSonera” se laskutusaihe, jonka paperilaskun haluat vaihtaa sähköiseen laskuun. Onnistuisiko näillä ohjeilla?
Melina kirjoitti:

Kirjaudu sisään Netposti –palveluun, valitse sivuvalikosta ”Omat tiedot ja lähettäjät”. Valitse tämän jälkeen ”E-laskut” välilehti ja seuraavaksi avautuvasta laskuttajalistasta ”TeliaSonera” se laskutusaihe, jonka paperilaskun haluat vaihtaa sähköiseen laskuun. Onnistuisiko näillä ohjeilla?

Hei,

Edellisen ohjeen mukaan tehdessä Netposti antaa seuraavan virheilmoituksen:
"E-laskusopimuksen tekeminen toistaiseksi poissa käytöstä".

Kysyessäni tästä Netpostin ylläpidosta sain vastauksen joka on luettavissa viestiketjua ensimmäisestä viestistä. Lyhyesti, laskujen vastaanotto ei onnistu koska TeliaSonera ei lähetä laskuja e-kirjeenä.

Homma ei siis toimi Netpostin kanssa siten kuin ohjeistatte. Tästä syystä on mielestäni hyvin epäreilua käyttää kuluttajien ahdinkoa hyväksi ja nostaa paperikirjeen hintaa tilanteessa jossa sähköisten laskujen tilaaminen ei onnistu. 😞
Hei JRL !

Olimme yhteydessä Itellaan ja heidän tietonsa mukaan Netpostin kautta ei voi solmia uusia e-laskusopimuksia tällä hetkellä. Tämänhetkinen tilanne on Sonerasta riippumaton joten me emme ikävä kyllä voi tähän tilanteeseen vaikuttaa. Toivotaan että asia korjaantuu mahdollisimman pikaisesti. Tarkempaa tietoa aikataulusta meillä ei ole antaa. Halutessasi voit olla asiasta yhteydessä Itellan asiakaspalveluun.
Yleisesti olen hyvin samaa mieltä JLR:n kanssa. Sonera on tunnetusti edelläkävijä, että nosti liittymiensä hintaa muuttamalla suoraveloitusilmoituksen ja paperilaskun maksulliseksi. Ja nyt on laskuveloituksen kolminkertaistamassa. Asia on menossa markkinatuomioistuimeen.

Muutama lisähuomautus:
- Soneran sähköinen lasku on hyvin epäselvästi esitelty. Ymmärtääkseni se tarkoittaa että sähköpostiviestinä tai matkapuhelimen tekstiviestinä lähetetään linkki mistä lasku on internetistä katsottavissa. Soneran ja TeleFinlandin sähköinen lasku tosin ei käsittääkseni nyt toimi, viestejä ei saada lähetettyä.
- Suoraveloitus on käytettävissä varmaan tämän vuoden loppuun. Kun yritin vaihtaa oman suoraveloitukseni veloituksettomaksi sähköposti-ilmoitukseksi Soneran ala-arvoisesti toteutetuilla Omilla sivuilla, tulos oli että Sonera nosti tililtäni rahaa suoraveloitusvaltuutuksen perusteella ilmoittamatta siitä ennakkoon minulle. Peruin tämän jälkeen suoraveloitusvaltuutuksen Soneralta
- E-lasku on laskuttajien ja pankkien suoraveloituksen huononnus veloitusilmoitus poistaen. Siinä maksaja saa valtuuttaa pankin vastaanottamaan laskuttajan laskuja ja nostamaan rahaa maksajan tililtä. Tietenkin laskuttaja voisi lähettää tiedon laskutuksesta maksajalle ja tiettävästi Soneralla periaatteessa on mahdollista saada sähköpostiin ennakkoilmoitus veloituksesta, mutta varmaankaan se ei nyt toimi. Voidaan myös määrätä niin ettei maksuja suoriteta tililtä ilman maksajan hyväksyntää ja eri pankeilla on erilaisia maksullisia tai maksuttomia ilmoituksia pyydettävissaä sähköpostiin tai matkapuhelimeen maksettavan laskun saapumisesta. Ihmettelenpä vain millainen käytäntö on kun maksaja ei käy kuukausiin verkkopankissaan ja e-laskut ovat näkemättä ja maksamatta - tulisiko kuitenkin se paperilasku kun ilman ei maksa.
- Suoramaksu olisi lähinnä suoraveloitusta vastaava laskutustapa. Siitä Sonera vain lisää 2.90 € laskuun ja sen valitsemista kaikin keinoin hankaloitetaan.

Netpostin idea tosiaan on, että kun nykyään laskut ja muut joukkokirjeet paljolti toimitetaan Itellalle sähköisinä ja Itella tulostaa kirjeet paperille ja kantaa kotiin, niin kirjeen saa sähköisenä myös NetPostiin ja paperikirjeen voi halutessaan ilmoittaa tarpeettomaksi. Kun Sonera alkaa lähettämään E-laskuja E-kirjeinä Netpostiin, Netpostista voi tulla varteenotettava laskutusvaihtoehto.

E-lasku on epäyhtenäisesti ja huonosti toteutettu, ja siitä johtuen ala-arvoisesti tiedotettu huononnus suomalaiseen pankkipalveluun. Sonera höystää sitä vielä veloitusten korotuksilla. Laskuttajat ja pankit hakevat nyt kuinka vapaat kädet ne saavat maksajien rahoja pankeissa käyttää.

Vastaa