huolto kieltäytyy korjaamasta fyysistä vikaa

  • 11 December 2014
  • 12 kommenttia
  • 69 katselukertaa

Hei,

huoltonne scf kieltäytyy korjaamasta puhelintani takuuseen. Puhelin ostettiin kytkydiilillä viime keväänä. Siitä alkoi pikkuhiljaa kadota näytön kosketukseen reagointi. Muuten puhelin on prima, ei ulkoisia merkkejä kaltoin kohtelusta. Näyttö toimii kun puhelinta puristaa yläreunasta, eli joku kontakti on huono puhelimessa.

Vika on ilmeisesti yleisesti tiedossa oleva, selitetty esim. täällä:

http://android.modaco.com/topic/335578- ... zte-blade/

Nyt huolto (sonera) koittaa välttää korjauksen sanomalla että koska ohjelmisto ei ole puhelimen mukana tullut, takuu raukeaa. Tuohan on täyttä kukkua, ei ohjelmistolla ole asian kanssa mitään tekemistä. Laite toimii kun sitä puristaa.

"Laitteeseen asetettu muu kuin valmistajan hyväksymä käyttöjärjestelmä, ei takuuta."

Miksi kiusaatte asiakasta moisella venkoilulla? Puhelin on ollut jo pari viikkoa poissa käytöstä, ja itsetehtynä korjaus kustantaisi parikymmentä euroa, ei ole isosta asiasta kyse. Alkaa harmittamaan.

12 kommenttia

Hei ikke!

Kaikilla meiltä hankituilla puhelimilla/laitteilla on laitevalmistajan myöntämä takuu: iPhone 12 kk, muut mallit 24 kk (ei koske tarvikkeita esim. akut, kuulokkeet)

Puhelimen huollosta vastaa SCF huolto, joka noudattaa laitevalmistajan antamia takuuehtoja.

Esim.

Jos laitteen SIM-lukitus on avattu tai sen ohjelmistoa on muuten muokattu (esim. Jailbreak), lakkaa takuun voimassaolo ja laitteelle tarjottava huoltopalvelu muuttuu maksulliseksi.

Laitteen takuu ei kata myöskään tapauksia, joissa laite on kastunut tai muuten omasta käytöstä vaurioitunut.

Lisää takuu ja huolto asioista voit lukea täältä.
Hmmm..., missä tuo takuunraukeaminen on kerrottu? Ei ainakaan tuolla linkittämälläsi sivulla. Eihän noita ehtoja voi jälkikäteen latoa. Muutenkin tuo on väärin. Esim. Jos ostat tietokoneen, voit asentaa siihen mitä haluat. Ei takuu ohjelmistosta muutu. Kuinka voitte tehdä noin puhelimelle, tietokoneita ne on siinä missä muutkin nykyään. Ja edelleen, kyseessä on mekaaninen vika josta luistatte tekaistulla verukkeella joka ei liity itse vikaan.
ikke: me täälä palstalla emme voi puuttua asiaan enempää, sillä kaikki laitteesen liittyvät takuuasiat on hoidettava SCF huollon kautta.

[u:3svy76zq]Vain huolto voi määrittää laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti, vaihdetaanko/meneekö laite takuuseen vai ei.[/u:3svy76zq]
Nico kirjoitti:
ikke: me täälä palstalla emme voi puuttua asiaan enempää, sillä kaikki laitteesen liittyvät takuuasiat on hoidettava SCF huollon kautta.

[u:20pfeiat]Vain huolto voi määrittää laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti, vaihdetaanko/meneekö laite takuuseen vai ei.[/u:20pfeiat]


Huolto ei voi kieltää korjaamasta takuun piikkiin kuuluvaa vikaa.

Aloittaja ota yhteyttä vaikka sitten kuluttaja-asiamieheen. Saa koneeseenkin asentaa käyttöjärjestelmää ja päivityksiä. Jos vika on koneen/puhelimen sisällä (jokin komponentti rikki), luuleeko joku aikuisten oikeasti että se tulisi jonkun käyttiksen päivityksellä toiseen?
Sopimus on tehty Soneran kanssa. Asiakkuus on Soneran. Soneran sivujen mukaan laitteella on 2v. takuu. Ei minulle kuuluisi mitä huoltoliikkeenne venkuilee. Se on Soneran ja huoltoliikkeen välinen asia. Mulle riittää että saan kohtuullisessa ajassa Soneralta tilalle toimivan puhelimen, miksi maksan turhasta kk. maksuja.

Otin jo yhteyttä kuluttajasuojaan. Kurjaa että menee näin hankalaksi. Puolestani voitte lakkauttaa omat sopimukseni asap.
Kuluttajaoikeusneuvoja:

Takuuaikana näyttötaakka siitä, että vika johtuu ostajan puolella olevasta seikasta, on myyjällä. Takuulla ei voida rajoittaa virhevastuuta vaan takuun on oltava ostajalle lisäetu. Jos myyjä ei pysty näyttämään, että vika johtuu käyttöjärjestelmän asentamisesta, pitäisi laite korjata takuuseen. Asian voi myös jättää kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.


Miten asiaa voisi jatkaa, soneran puhelinpalvelustahan ei pääse läpi.
ikke!: Jos käyt lisäämässä asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voimme tarkastella tilannetasi hiukan tarkemmin ja katsoa onko mitään tehtävissä. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille. Asiakasnumerosi löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta.
Huoltoliikkeenne vastasi näin:
Hei,

Huomaattehan, että kuluttajaneuvojan lausunnossa viitataan myyjäliikkeeseen. Me toimimme huoltoliikkeen ominaisuudessa. Lausunnon mukaisesti suosittelemme teitä olemaan asiasta yhteydessä laitteen myyneeseen tahoon.


Omituista venkoilua molemmilta.
Ikke! Palaamme kohdallasi asiaan, kun olemme selvittäneet tilanetta tarkemmin mitä voimme asiaan suhteen tehdä.
Moi ikke! Tämä asia saatiinkin hoidettua kuntoon. Mukavaa joulun odotusta!
Voisitko tarkistaa asian? Lupaukselle ei ole kuulunut katetta.
Kiitos, nyt tuli perille!

Vastaa