iPad ja Sopiva Multi-simillä

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Hei!

Vaihdoin itseni Soneran asiakkaaksi n. kuukausi sitten. Multi-Sim palvelu houkutti, niin kuin myös ilmainen netti Pohjoismaissa ja Baltiassa. Hommasin Sonera Sopiva "Surffilauta 3G"-paketin multi-simmillä. Toinen kortti iPadiin ja toinen itse puhelimeen. Pakettiin kuuluu ymmärtääkseni 21Mb/s nopeudella 20GB tiedonsiirtoa.

Aloinkin sitten ihmettelemään tuossa kun iPadillani dataa olen sen kuukauden verran kohta käyttänyt, että miksi aina tulee Speedtest.net tulokseksi todella hidas 0.94 (latausta siis). Tismalleen sama tulos aina, 0.94. Sama tulos siis tulee aina, ihan sama missäpäin olen. Kotona, autossa, Tampereen keskustassa, missä tahansa. Aloinkin siinä pohtimaan että mahtaakohan kyseessä olla Soneran asiakkaalle kertomaton nopeusrajoitus...

Kokeilin Speedtestiä aina iPadin testin jälkeen myös kännykälläni (SGS II), joka saa samassa paikassa samaan aikaan aina paljon korkeampia tuloksia. Puhelimessa siis käytössä se sama liittymä Soneralta, mutta puhelin on se "päälaite" ja iPad se multisim-laite. Alkoi tilanne todella kyrsimään ja kun perheessä on muutama toinenkin iPadi joista toinen Soneran liittymällä sekin, tein seuraavasti : Vaihdoin iPadien (molemmissa Soneran liittymä teoreettisella 21Mb/s maksimilla!) simmit päikseen, ja mitäs kävikään. Oma sim-korttini saa toisessa iPadissa jälleen saman 0.94Mb/s , kun oma iPadini toisella Soneran sim-kortilla saa huimat 8-13Mb/s latausta. Siis 3G-mobiilidatalla mahtavaa!

Mutta miksi ihmeessä minä en sillä omalla kortillani pääse samoihin lukemiin? Tässä on nyt pakko ollut tapahtua joku virhe Soneran päässä, sillä vika ei todetusti ole laitteessa eikä Soneran verkossa.

Kiitos kaikista vastauksista etukäteen!

9 kommenttia

Kunniamerkki +14
MarVal kirjoitti:

Aloinkin sitten ihmettelemään tuossa kun iPadillani dataa olen sen kuukauden verran kohta käyttänyt, että miksi aina tulee Speedtest.net tulokseksi todella hidas 0.94 (latausta siis). Tismalleen sama tulos aina, 0.94. Sama tulos siis tulee aina, ihan sama missäpäin olen. Kotona, autossa, Tampereen keskustassa, missä tahansa. Aloinkin siinä pohtimaan että mahtaakohan kyseessä olla Soneran asiakkaalle kertomaton nopeusrajoitus...


Tietääkseni multisim-kortin nopeutta ei ole rajattu alemmas kuin pääkortin. Kyseessä voi hyvinkin olla jokin järjestelmissä oleva virhe, ts. Multisimin liittymälle on voinut jostain syystä tulla/jäädä järjestelmään väärä nopeusprofiili päälle.

Jos sinulla on käytössäsi jokin nettitikku, kättelyprofiilin näkee esimerkiksi mdma-ohjelmalla kun käyttää sitä tikun yhdistämiseksi nettiin.
Jep, itse ajattelen kanssa että jotain häikkää on simmin asetuksissa tai Soneran säädöksissä. Ei siis minunkaan ymmärtääkseni multisimmissä nopeusrajoitusta kuuluisi olla. Ongelmana profiilin tsekkaamisessa on se, että perheen kaikki koneet ovat Maccejä eikä satu olemaan ainuttakaan mokkulaa...

Voiskos Sonera tarkistaa asian ja hoitaa kuntoon?

PS. Asiakasmumeroa ei ole palstatilille rekisteröitynä, koska olen ollut vielä sen alle kuukauden asiakkaana, eikä ensimmäistäkään laskua ole vielä tullut. Jos Soneran päässä sitä siis ihmetellään...
Hei MarVal!
Rinnakkaiskortin nettinopeus on sama kuin pääliittymässä joten kuullostaa siltä, että jossakin on vikaa.

Voit lisätä käyttäjätietoihin myös liittymänumeron (040xxxxxxx) niin pääsemme tutkimaan asiaa tarkemmin.
En löydä omista asetuksista liittymän puhelinnumeron kohtaa... Missä sen voi lisätä?
Kunniamerkki +14
MarVal kirjoitti:
En löydä omista asetuksista liittymän puhelinnumeron kohtaa... Missä sen voi lisätä?



Omat asetukset -> Profiili ja siellä on kohta Asiakasnumero, laita sinne asiakasnumero (löytyy laskulta) tai puhelinnumero niin tietävät mitä liittymää ongelma koskee. Tämä tieto näkyy vain Soneran henkilökunnalle, ei muille palstan jäsenille.

Edit: Luin vasta nyt tuon ps-kohdan viestistäsi, mutta voit siis laittaa myös puh.nron asiakasnumeron kohdalle. Taisi hyljeksiä alkunollaa jos oikein muistan...
Jaa sen puhelinnumeron voi pistää samaan lokeroon kun asiakasnumeron... Asiakasnumeroa siis ei ole, koska ei vielä ensimmäisen kuukauden laskua saapunut, koska ollut asiakkaana vasta sen alle kuukauden... Mutta jeps nyt on lisätty puhelunnumero siihen.
MarVal: Kiitos numeron lisäyksestä. Teimme pieniä viilauksia liittymääsi. Koetahan nyt sammuttaa sekä pää-, että rinnakkaisliittymästä virrat ja käynnistää ne uudestaan. Testaappa sitten kuinka netti sujuu iPadissa rinnakkaisliittymällä ja ilmoittele meillekin.
[attachment=0:10k9mnw0]kuva.PNG[/attachment:10k9mnw0]Suuret kiitokset! Omallakin liittymällä nyt huikean nopeaa menoa! Pakko sanoa, että en ole ikinä nähnyt missään vastaavaa 3G-verkkoa! Edellisellä operaattorilla kotona oli 1,5Mb/s, johon verrattuna 13Mb/s on aivan huima tulos, kiitokset!
Hieno homma, että nopeutta on nyt noin mukavasti!

Vastaa