iPhone 4 A1332

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Terve!

Ostin soneralta 7.8.2011 iPhonen. Loistava puhelin, eipä siinä mitään. Kuitenkin takuuaikana ilmeni vika, jossa PUHELUN AIKANA laitteen mikrofoni ja korvakuuloke mystisesti katoaa, mutta muuten esim. ääninauhurissa molemmat komponentit toimivat. No eipä siinä, vierailin takuuaikana avovaimon kanssa soneran liikkeessä, josta laitteen ostin. Takuukuittia ei ollut mukana, eikä saatavilla ennen takuun päättymistä, koska liittymäni omistaja oli matkalla. Kysyin liikkeessä, eikö takuutodistusta saada liikkeestä, vaikka sen olen juuri siitä liikkeestä aikoinaan ostanut? Vastaus oli ei...kuitenkin aikaisemmin parin kytkypuhelimen huoltoon lähettäminen ei ollut mikään ongelma vaikka takuukuittia ei ollut mukana. No puhelinhan lähti huoltoon, ja tuli tietysti takaisin koska oli takuun ulkopuolella ilmennyt vika. Tähän väliin suora lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
"Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta."

Haluaisinkin nyt joitain perusteluita tälle että miksi liike ei ole vastuussa laitteen viasta. On aivan turhaa väittää että vika on käyttäjän aiheuttama, mikäli vialliset komponentit toimivat, mutta ei vain tietyssä puhelimen softassa, ja miksi puhelintani ei vaihdettu tehdaskorjattuun? Kosteusanturit eivät ole laitteesta lauenneet, se olisi kerrottu suoraan huollosta, koska laitteen vaihtohinta muuttuu näissä tapauksissa.

Palatakseni alkuperäiseen käyntiini soneran liikkeessä haluaisin myös selvyyttä pariin kysymykseen; Miksi laitteen takuuta ei voitu etsiä esim. puh.nrolla tai IMEI:llä? Ja vaikka en ole liittymän omistaja, käsittääkseni omistajalle voidaan soittaa käyttäjän/aspan toimesta, mikäli tilanne vaatii valtuutusta ja tunnistautumista, jotta tietoja luovutettaisiin toiselle henkilölle, ainakin näin homma toimi kun puhelinta ostin?
Kuitenkaan käynnistäni sonera kaupassa ei ollut ylläri ylläri mitään merkintää vaikka pyysin merkitsemään että viasta on kerrottu takuuaikana, ja varsinkin kun oli tiedossa etten saa takuukuittia ennen takuuajan päätyttyä, olisi helpottanut hieman koko sotkua. Ja kuitenkin vaikka takuu oli jo ummessa, miksi laitetta ei huollettu..tai siis vaihdettu tehdaskorjattuun?

Toivon pikaista yhteydenottoa, ettei asiaa tarvitsisi laittaa kuluttajaviraston käsittelyyn.
Ai niin. laitteen IMEI on: 01 275600 393393 7

4 kommenttia

Niin ja piti tuo toinen kohta vielä pasteta tuolta kuluttajaviraston sivuilta;

"Ostajalla ei tarvitse olla takuutodistusta, muukin selvitys tavaran ostopaikasta ja -ajankohdasta käy. Muista, että myyjänä vastaat myös maahantuojan ja valmistajan antamasta takuusta. Ostajan on tehtävä ilmoitus tavaran virheestä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virheen havaitsi "
Hei Ospemo:

Harmillista tosiaan että puhelimen korjauksesta aiheutui sinulle ongelmia ja että asiakaspalvelutilannekaan ei sujunut kuten olisi pitänyt. Käsittääkseni tämä on kuitenkin ratkaistu jo silloin Sonera Kaupassa tuolloin syyskuussa 2012 ja olet saanut hyvityksen tästä asiasta. Myyjä jonka kanssa asiasta silloin sovit ja joka korvauksen sinulle antoi, kertoi myös että mikäli korjauksen kanssa tulee vielä jotain erityistä, voit olla häneen yhteydessä. Onko asiassa nyt vielä jotain epäselvää missä voisimme auttaa?
jep tämä kerrottiin puhelimitse, mutta tilanteen muutti se että koska luulin että rikki olisi vain yksi komponentti, eli siis kuuloke, mutta myöhemmin selvisi että kyseessä onkin emolevyllä ilmenevä tyyppivika, joka ilmenee useassa laitteessa. harkitsin siis ennen tätä tietoa että olisin vienyt puhelimen yksityiselle huoltoliikkeelle kuulokkeen vaihtoon. mutta en nähnyt tuota järkeväksi koska laitteen toiminnan perusteella tulkitsin vian olevan emolevyssä, tarkemmin, audioprosessorin kosketushäikkä. joten miten tässä nyt pitäisi edetä ?
Ospemo: Ehdotan että olet yhteydessä siihen myyjään jonka kanssa tätä asiaa aikaisemmin hoidit. Hän pyysi sinua olemaan häneen yhteydessä jos tulee jotain erityistä. Jos myyjä ei pysty asiaa ratkaisemaan, hän ohjaa sitten tapauksen ratkaistavaksi muualla.

Vastaa