iPhone 5 takuu (virhevastuu)


Minulla on 4.12.2012 Soneralta ostettu iPhone 5 24kk sopimuksella. Puhelimessa on kesästä alkaen ja koko ajan pahenevana ollut ongelma, jossa puhelimen näyttö tai käyttöjärjestelmä "jäätyy" eikä näyttö ota mitään kosketusta / komentoa vastaan. Edes puhelimen virtojen katkaiseminen tai soft reset ei auta vikaan. Vika esiintyy pari kertaa viikossa eikä mitään sille ole tehtävissä. Aika hoitaa sitten vian "piiloon" ja puhelin toimii taas sitten päivän pari hyvällä tuurilla.

Lähetin puhelimen nyt SCF-huoltoon ja sieltä ilmoitettiin, että puhelimen takuu ei ole voimassa ja että minun pitäisi laitevaihdosta maksaa 366€. Itse olen sitä mieltä, että n 550€ arvoisen puhelimen tulee kestää normaalia käyttöä yli 1v9kk. Puhelin on huoltoliikkeen mukaankin hyvässä kunnossa ja vika ei johdu käyttäjästä vaan kyseessä on laitevika.

Pitääkö tämäkin asia pyöräyttää taas kuluttajaneuvonnan ja tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan kautta, jotta näin yksinkertainen huoltokorjausasia saadaan toimitettua niin, kuten odottaa voi..?

10 kommenttia

Hei Sgtmp2013!

Voimme kirjata tästä puolestasi reklamaation jossa sitten käsitellään tuo virhevastuuasia. Ilmoitatko kuitenkin vielä laitteen IMEI koodin sekä tarkan merkin ja mallin niin hoidetaan asia tästä eteenpäin. Yhteysnumerosi on varmaan tuo 400 loppuinen numero?
iPhone 5 16GB, IMEI 013733000032327, sarjanro DQGL48FRDTWD. Puhelinnumero on juuri tuo mainitsemasi.

Kiitos!
Hei! Reklamaatio on nyt tehty. Toivottavasti asia saadaan ratkaistua mahdollisimman pian.
Kiitos. Jään odottelemaan vastausta. Kuinkahan kauan reklamaatioiden käsittely teillä yleensä kestää?
Sgtmp2013. Maksimissaan pari viikkoa. Itse asiassa näyttäisi olevan jo "huomioitu". Toivotaan ettei päätöstä tarvitse kauaa odotella.
No niin. Tänään tuli Soneran päätös ja reklamaationi kuluttajaneuvonnan lausunnon mukaisesti hyväksyttiin ja Sonera vastaa iPhone 5:ni korjauksesta (vaihtolaitteesta) johtuvat kulut. Ihmettelen vain, että miksi minun asiakkaananne pitää viedä nämä iPhonen takuuasiat viranomaisten kautta, ennenkuin vastuu tuotteista otetaan? Sonera on kuitenkin varmasti erittäin hyvin tietoinen siitä, että miten näissä kuluttajaneuvonnan / kuluttajariitalautakunnan päätöksissä yleensä käy, kun vika on siis laitteesta johtuva, ei käyttäjästä. Vaikka tässä kyseisessä tapauksessa onkin "onnellinen" loppu, niin tuntuu siltä, että hölmöt pistetään maksamaan korjauskustannukset, jotka selvästi kuuluvat virhevastuun lukuun ja luotetaan siihen, ettei asiakas lähde ajamaan asiaansa eteenpäin vaan tyytyy kohtaloonsa. Olenko oikeassa? Tällaisilla asioilla viranomaisten työllistäminen tuntuu melkolailla järjettömältä asialta, etenkin kun samanlaisia päätöksiä taitaa Soneralle tulla kuluttajaviranomaisilta jatkuvasti kymmenittäin. Olisi mukavaa, jos olen väärässä..
Hei Sgtmp2013!

Mukava kuulla, että tämä päätyi sinun kannaltasi suotuisasti. Virhevastuu -reklamaation voi toki tehdä meille suoraan ilman kuluttajaneuvontaakin tai heidän lausuntojaan. Eli välttämättä ei heitä tarvitse työllistää, jotta asian saa hoidettua. Jokainen laitehuoltoasia käsitellään aina tapauskohtaisesti kuten muutkin reklamaatiot ja päätös annetaan sitten saatujen tietojen perusteella. Eli automaattisesti virhevastuuseen vetoavien laitteita ei korjata takuuseen vaan jokainen tapaus on omanlaisensa.
Kunniamerkki +14
Sgtmp2013 kirjoitti:
Ihmettelen vain, että miksi minun asiakkaananne pitää viedä nämä iPhonen takuuasiat viranomaisten kautta, ennenkuin vastuu tuotteista otetaan? Sonera on kuitenkin varmasti erittäin hyvin tietoinen siitä, että miten näissä kuluttajaneuvonnan / kuluttajariitalautakunnan päätöksissä yleensä käy, kun vika on siis laitteesta johtuva, ei käyttäjästä.


Lyhyesti vastatakseni, virhevastuuta pitää vaatia. Jokainen joka jättää sen vaatimatta vaikka siihen olisikin oikeutettu, säästää rahaa.

Eihän näitä tarvitse aina ja automaattisesti viedä kuluttajaviranomaisten kautta, reklamaation tekemällä ja oikein perustelemalla mennee luultavasti läpi ilmankin kuluttajaviranomaisen kannanottoa.
Okey. No mun tapauksessa ei mennyt ensimmäinen reklamaatio läpi, sujuvasti Sonera ilmoitti heti etteivät vastaa korjauskustannuksista yhtään mitään vaan kaikki jää minun maksettavakseni. Sitten meni täysin samoilla perusteilla uusi reklamaatio läpi, kun oli kuluttajaviranomaisen alustava mielipide asiasta.
Kunniamerkki +14
Sgtmp2013 kirjoitti:
Okey. No mun tapauksessa ei mennyt ensimmäinen reklamaatio läpi, sujuvasti Sonera ilmoitti heti etteivät vastaa korjauskustannuksista yhtään mitään vaan kaikki jää minun maksettavakseni. Sitten meni täysin samoilla perusteilla uusi reklamaatio läpi, kun oli kuluttajaviranomaisen alustava mielipide asiasta.


Joskus joutuu menemään hankalamman kautta.
Ihmettelen itsekin miksi noiden kanssa viitsitään venkuloida kun pitkän tien kautta lopputulos kuitenkin on yleensä asiakkaalle myönteinen...

Vastaa