kytkykauppaa takautuvan hyvityksen varjolla?

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Tein tänään ilmoituksen kuluttajavirastoon tästä epätasa-arvoisesta asiakkaiden kohtelusta. Asiakaspalvelun mukaan jollekin ilmoitetaan sopimuskauden päättymisesta ja toisille ei ?

1. Miksi minulle ei ilmoitettu sopimusajan umpeutumisesta ennen sopimuskauden päättymistä ?

2. Onko ko järjestelmä todellakin käytössä( asiakaspalvelun mukaan kaikkille pyritään ilmoittamaan ) ja millä perusteella tietyt asiakkaat mahdollisesti saavat ko ilmoituksen ja toiset eivät ?

3. Epäilen että järjestelmä on rakennettu siksi että asiakkaalle tarjotaan ´ylimenneen´ sopimuskauden takautuvaa hyvitystä, jos asiakas on valmis uuteen 2 vuoden sopimukseen, ja näin jatkosopimuksen myyntitapahtuma ei ole neutraali.Tällainen kytkykauppa ei ole reilua.

Hyvä Sonera:
Kun jostakin syystä kuulun ( asiakaspalvelun mukaan kaikille siis pyritään ilmoittamaan ) ilman ennakko-ilmoitusta jääneeseen asiakasryhmään, vastuu on palvelutarjoajan ja teidän kuuluu hyvittää sopimuksen loppumisen jälkeinen korkeampi maksu, ILMAN kytkykauppaa jatkosopimukseen. Muutoinhan kohtelette asiakkaitanne eriarvoisesti. Sopimuskauden päättymisestä ilmoituksen ennakoon saanut asiakas välttyy kiristyksenomaiselta tältä minun laskussani näkyvältä 44.25 EUR kuukausimaksulta, koska voi irtisanoa sopimuksensa ajoissa tai jatkaa määräaikaissopimuksella. Tämän palvelun täytyy kuulua tasapuolisesti kaikille asiakkaille. Ihan päivänselvä asia. Asiasta laskussa sivurivillä oleva maininta ei riitä eikä edusta hyvää asiakaspalvelua.

Pieni koodinpätkä ja muistutukset lähtee ja asiakaspalvelu paranee. Miksiköhän näin ei toimita ?

Kolme esimiestason soittopyyntöä on vetämässä-olkaapa kuulolla mikä on lopputulema !

3 kommenttia

Kunniamerkki +14
Se, että liittymäsi toiminta jatkuu normaalihintaisena, ts. listahinnalla, ts. ilman kampanja-alennusta on täysin normaali käytäntö operaattoreilla ja sitä on sovellettu niin kauan kuin määräaikaisia sopimuksia on alalla ollut olemassa. Menettely tuskin myöskään on moitittava viranomaisten mielestä.

Luulen, ettei kantelusi kuluttajaviranomaisille tule johtamaan mihinkään koska

1. Kun olet tehnyt sopimuksen, on ehdoissa lukenut karkeasti ...kampanja-ajan jälkeen sopimus jatkuu sen hetkisellä listahinnalla toistaiseksi voimassaolevana...

2.
Niinamari kirjoitti:
...Määräaikaisuuden kesto, päivämäärineen, näkyy palvelusopimuksessa ja jokaisella laskulla.. lähde


Kohdassa 2 mainittu kuukausittainen ilmoitus määräaikaisuuden kestosta luultavasti täyttää myös kuluttajaviranomaisten mielestä määritelmän ilmoittamisesta asiakkaalle.

Ymmärrän toki turhautumisesi asiassa, koska tuollaisen ilmoituksen lähettäminen tänä tietotekniikan aikana ei pitäisi olla kovin monimutkainen operaatio, ja esimerkiksi toisessa ketjussa ehdoittamasi sähköposti-ilmoitus olisi helppo ja halpa tapa varmistaa ettei sopimuksen katkeaminen tule yhdellekään asiakkaalle yllätyksenä.
Päätin lopettaa Soneran asiakkuuteni tähän aivan naurettavaan episodiin ja 44.35 EUR/kk laskuun. Olen 7 vuotta maksanut 10-20 EUR/kk ja palvelujin on ollut ihan tahdikasta. Kiitos siitä.

Sonera myöntyi ja tarjosi vanhalla hinnalla laajakaistaa 30.11. saakka, mutta ei suostunut vaatimukseeni toimittaa laajakaistaani 31.12.2012 saakka, jonka ajan olisin tarvinnut minimissään muuttaakseni kaikki yhteystietoni jne. Jäykkä systeemi joka ei palvele asiakasta eikä tässä tapauksessa Soneraakaan.

Tästä asiasta sitten kirjelmöidään ja turhaa aikaa kuluu. Saanen myös selvyyden siihen miksi jotkut saa ennakkoilmoituksen ja jotkut eivät ja onko tämä asiakkaiden tasapuolista kohtelua.

Asiakkaan menettäminen on näin helppoa. Onnistuitte siinä erinomaisesti !
Hei 7vuottaasiakkaana,
Ikävä kuulla, ettei asiassa ole päästy yhteisymmärrykseen. Pahoittelen, että koet tulleesi väärin kohdelluksi. Erillisiä tiedotteita määräaikaisuuden päättymisestä ei lähetetä, koska kyseinen päivämäärä ilmoitetaan aina jokaisella laskulla.

Vastaa