liian tehokas roskapostin suodatus


On käynyt ilmi, että varsin tarpeellistakin postia on päätynyt automaattisen roskapostin suodatuksen mukana... jonnekin.
En onnistu mistään ohjeista selvittämään voinko jotenkin päästä näkemään näitä suodatettuja viestejä. Esimerkiksi aikapankin tunnukset on lähetetty minulle jo parikin kertaa, mutta en ole niitä ikinä saanut.

16 kommenttia

Hei santala!
Viestistäsi ei käy ilmi, mitä sähköpostia tai roskapostisuodatinta käytät. Mikäli käytät Sonera Tietoturvan roskapostisuodatinta, löydät ohjeet asetusten muuttamiseen Ohjeet ja Vinkit -sivustoltamme. Mikäli näistä ei ole apua, kerrothan tarkemmin käyttämistäsi palveluista tai olethan yhteydessä Asiakaspalveluumme.
Itselleni kävi juuri tänään noin, että saapuva meilli ei tule perille ikinä eikä käyttäjäkään sen blokkausta automaattisen spämmisuodattimen vuoksi saa tietoonsa mitenkään. Myöskään blokattuja viestejä ei pääse mitenkään katsomaan. Paha puute!

Kyse on omassa tapauksessa seuraavsta: Jouduttuani Soneran asiakkaaksi (koska taloyhtiö päätti vaihtaa toimivan kaapelitelevisio/internetyhteyden tarjoajaa DNA/Welho/HTV:stä Soneraan, joudun nyt vaihtamaan monien paikkojen oletussähköpostiosoitteita. Hirveä homma joka harmittaa.

Koettaessani muuttaa Ebay:n oletussähköpostia tyssää homma siihen, että Ebayn lähettämä vahvistussähköposti, jolla varmistetaan että annettu osoite on oikea ja toimiva, ei koskaan pääse perille, eli varmuudella lähetetyä vahvistussähköpostia ei ikinä näkynyt webmailin inboxissa.

Eikö sähköpostin tulisi oletuksena olla suodattamaton? Näinhän sen pitäisi olla ja asiakkaalle tulisi antaa vaikka asetuksissa mahdollisuus kytkeä haluiamansa kaltainen suodatus, jos sellaista haluaa käyttää?

/Jussi
Ja vielä jatkona edelliseen:
Vaihdoin osoitteeksi gmail-sähköpostiosoitteen, jossa on edelleenohjaus soneran sähköpostiosoitteeseen. Ebayn vahvistusmeili TULI gmailin lootaan, mutta siitä automaattisesti edelleenosoitettuna soneraan se ei näy vieläkään.

Oikeasti, onpas pälli sähköposti.
Hei oh2glg

Käytätkö sähköpostia jonkun ohjelmiston kautta (esim. Microsoft Outlook)? Onko sinulla jokin tietoturva ohjelmisto käytössä?

Soneran sähköpostia voi käyttää myös täältä.
Tosiaan, en maininnutkaan, että tosiaan käytin Soneran omaa webmailia.

..josta voisin kommentoida Horde-webmailiin tottuneena, että on kyllä melkoisen karu käyttöliittymältään tuo teitin webmail... Olisikin toivottavaa, että siihen saisi useitakin toimintoja joihin Horden kanssa ehti jo tottua.
Hei oh2glg

Käytätkö sähköpostia kännykällä tai jollain muulla kannettavalla laitteella, vai onko webmail ainut tapa millä käytät sähköpostia? Käyttäessä sähköpostia jollain kolmanen osapuolen ohjelmistolla, voi ohjelmisto hakea sähköpostit itselleen meidän palvelimelta.

Tuleeko sähköpostiisi mitään viestejä vai onko tämä ongelma vain tietystä osoitteesta lähetetyillä viesteillä?
Arttu- kirjoitti:
Hei oh2glg

Käytätkö sähköpostia kännykällä tai jollain muulla kannettavalla laitteella, vai onko webmail ainut tapa millä käytät sähköpostia? Käyttäessä sähköpostia jollain kolmanen osapuolen ohjelmistolla, voi ohjelmisto hakea sähköpostit itselleen meidän palvelimelta.

Tuleeko sähköpostiisi mitään viestejä vai onko tämä ongelma vain tietystä osoitteesta lähetetyillä viesteillä?

Ei, ihan Firefox-selaimella ja tavallisella win7-tietokoneella tuota webmailia käyttelen.

Ei ole tullut mitään ilmoitusta virhetapahtumista tai muuta.

Kyseinen ongelma tapahtuu siis tuolloin, kun koetin vaihtaa Ebay.com -nettihuutokauppaan rekisteröimääni sähköpostiosoitetta Welhon osoitteesta uuteen Soneran osoitteeseeni. Saapunut sähköposti on Ebayn automaattisesti generoita, en valitettavasti muista tarkkaa lähettäjän osoitetta, josta tuo varmistusmeili saapui..

Jätin vikailmoituksenkin netin kautta eikä heiltäkään tullut sen kummempaa tietoa, että olisi logeihin jäänyt ilmoituksia spämmisuotimeen jääneistä ilmoituksista. Samoin joku vikailmoituspalvelun tyyppi soittelikin tuossa eilen tai toissapäivänä ja kertoi että tämän suorittama kokeilu Ebayn osoitteenvaihdosta olisi tullut läpi (nimi meni ohi kyllä, että kuka se oli).

Mutta itse koetin tehdä tuon kolmesti (eli kolmesti koetin muuttaa osoitteen ja jäin vaiheeseen, jossa seuraavaksi pitäisi klikata meilissä tullutta urlia, jossa on osoitteenvaihdon vahvistuskoodi osoitteessa mukana) ja vasta kun asetin uudeksi osoitteeksi gmail.comin osoitteen, sain ebayn varmistusmeilin näkyviin.

Koska logia tulleen meilin perille pääsemättömyydestä ei tullut, eikä sitä vikapalvelunkaan toimesta löydy mistään, niin näemmä ongelma jää selvittämättömien pinoon nyt sitten ja tapahtunut vika leimattaneen varmaankin omaksi mielikuvitukseni tuotteeksi mitä ilmeisimmin... Ehkäpä tämän kanssa nyt sitten pitää elää.
Ja tarkennuksena neljännessä kappaleessa mainittuun vikailmoitukseen: Siis vikailmoitus tehtiin soneran vikailmoitusspalveluun netin kautta.

/Jussi
Hei oh2glg

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastamaan mitä vikailmoituksella tehty.
Arttu- kirjoitti:
Hei oh2glg

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastamaan mitä vikailmoituksella tehty.

Saattaa kuulostaa tyhmältä vastaukselta, mutta en tiedä asiakasnumeroani vielä, koska en ole vielä saanut ensimmäistäkään laskua tästä huvista.. Myöskään liittymän tilausvahvistuksesta tai sopimuksista en asiakastunnusta löytänyt.
Hei oh2glg

Voit lisätä myös liittymänumerosi asiakasnumeron sijasta. Tämä löytyy tilausvahvistuksesta.
Arttu- kirjoitti:
Hei oh2glg

Voit lisätä myös liittymänumerosi asiakasnumeron sijasta. Tämä löytyy tilausvahvistuksesta.

Lisätty.
Hei oh2glg

Tarkistin jättämäsi vikailmoituksen ja mihin tulokseen siinä oli tultu. Meidän puolelta suodatusta ei oltu havaittu. Oletko tarkistanut webmailista että sinulla ei ole mitään suodatuksia päällä? Tämä tapahtuu valitsemalla Asetukset -> Posti -> Suodattimet.
Arttu- kirjoitti:
Hei oh2glgOletko tarkistanut webmailista että sinulla ei ole mitään suodatuksia päällä? Tämä tapahtuu valitsemalla Asetukset -> Posti -> Suodattimet.

Kyllä, ainakaan itse en ole sinne lisännyt mitään suodattimia enkä mielestäni nähnyt siellä oletuksena olleen mitään.
Mutta asia on nyt joka tapauksessa tehty siten, että tuo Ebay:n ilmoitusmeili meni Gmail.com:iin, joten siinä mielessä ongelma on korjattu. Vaikkakaan ei nyt ihan siten, miten se _oli_ tarkoitus tehdä.
Hilda kirjoitti:
Hei santala!
Viestistäsi ei käy ilmi, mitä sähköpostia tai roskapostisuodatinta käytät. Mikäli käytät Sonera Tietoturvan roskapostisuodatinta, löydät ohjeet asetusten muuttamiseen Ohjeet ja Vinkit -sivustoltamme. Mikäli näistä ei ole apua, kerrothan tarkemmin käyttämistäsi palveluista tai olethan yhteydessä Asiakaspalveluumme.


Kyllä käytössä on Soneran Tietoturva, siksipä tätä täällä Soneran palstalla kyselinkin... Käytän olosuhteiden pakosta ainoastaan webmailia (joka on kaikkiaan aivan järkyttävän ankea käytettävä!).

Yllä annetusta linkistä löytyi kyllä ohje "Roskapostin estäminen tietystä osoitteesta", jonka olen kyllä löytänyt jo moneen kertaan, mutta kysehän ei ole siitä. Viestit voi Tietoturvan asetuksista myös sallia "tietystä osoitteesta", mutta ongelmahan on se, etten tiedä mistä osoitteista, joista nämä tarpeellisiksi katsomani viestit lähetetään.

Miksi ihmeessä ei voi olla käytettävissä roskapostilaatikkoa, jonka sisällön voisi itse käydä tarkistamassa? Eihän mikään automaattinen suodatin voi minun puolestani päättää mitä viestejä saan nähdä ja mitä en?! Elisalla, Yahoossa ja Saunalahdella tämä toimi ihan hyvin...
No eipä tuota suodatusta Welhollakaan mukamas ollut, mutta tiettävästi on meilejhä mennyt bittien taivaaseen heidänkin spam-assasinin toimesta eikä siitä ole jäänyt kerrottavaa jälkeä. Eikä ollut spam-postilaatikkoa.
Mutta käytettävyys welhon/DNA:n webmailissa (joka oli siis Horde webmail) on vähintään 20 dB parempi kuin tämä Soneran ankea Webmail.

Vastaa