sähköposti ei mene perille

  • 11 December 2014
  • 37 kommenttia
  • 96 katselukertaa

Viestit eivät välity perille Yhdysvaltoihin. Tulee seuraavia ilmoituksia. This is the mail system at host pomppu.inet.fi.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<xxxx@yahoo.com>: delivery temporarily suspended: host
g.mx.mail.yahoo.com[98.137.54.238] refused to talk to me: 421 4.7.0 [TS01]
Messages from 193.210.151.44 temporarily deferred due to user complaints -
4.16.55.1; see http://postmaster.yahoo.com/421-ts01.html
(Tämä globa
- These recipients of your message have been processed by the mail server:xxx@sbcglobal.net; Failed; 4.4.7 (delivery time expired).

Vastaanottaja avasi meille gmail-osoitteen yhteydenpitoa varten, johon postit sitten menevät. Häneltä tulevat kyllä viestit tänne joka osoitteessa.
Voiko täällä päässä olla vika vai onko varmuudella vastapuolella?
t. Seija

37 kommenttia

Vastaanottajan sähköpostipalvelin ei suostunut ottaamaan vastaan lähettämääsi viestiä. Onko epäonnistunut viesti lähetetty webmailin kautta vai sähköpostiohjelmalla? Jos on sähköpostiohjelmalla, mikä SMTP- eli lähtevän postin palvelin* ohjelman tiliasetuksiin on määritetty?

*SMTP-palvelimen kuuluisi olla mail.inet.fi Soneran yhteyttä käytettäessä.
tulevien sekä lähtevien palvelin mail.inetfi. Ohjelma on outlook. En ole koskenut näihin asetukseen milloinkaan.
Kun ostin tämän koneen kaksi vuotta sitten, myyjän edustaja toi sen ja teki asetukset.
Näitä viestejä on tullut noin kaksi viikkoa. Vastapuoli lähetti tänään koeviestin kummastakin osoitteesta ja ottaa "nertteihin" (en tiedä, ovatko AT&T:llä vai missä), jos ei ole saanut vastauksia perjantaihin mennessä (lienee meidän lauantaiyö). Yahoon postmaster ei aukea klikkaamalla viestistä, mutta kävin siellä netin kautta.
Siellä voisi lähettää heille postia. Mitä tähän pitäisi vastata?: What domain(s) are you contacting us about?
Mä en oikein ymmärrä tässä yhteydessä domain-sanaa. Pannaanko siihen oma ja vastaanottajan e-mail-osoite? Entä tämä: Indicate the specific IP address of the mail server experiencing the issue.
(For multiple IP addresses, please enter each IP address on a separate line.) Tuleeko siihen se tämä: Messages from 193.210.151.44 temporarily deferred due to user complaints. Kenenköhän se on?
Anteeksi, mutta olen tosi tyhmä. Ja jos siinä pitäisi olla oma IP, mistä minä sen revin?
T. Seija
Hei,

minulla on ollut sama ongelma tämän syksyn ajan. Lähettämäni meilit pingaavat takaisit erityisesti Yahoon ja Luukku.comin osoitteista. Olen havainnut saman myös monien yritysten omiin domain-osoitteisiin lähetettyjen meilien kanssa. Error-viestien sisältö on vähän vaihdellut, mutta mm. samanlaisia ovat olleet kuin aiemman kirjoittajan.

SMTP-palvelimen kohdalla on mail.inet.fi ja käyttämäni ohjelma Thunderbird. Vastaanottava palvelin on eri (oman domainini palveluntarjoajan), mutta ongelma on koskenut vain lähetettyjä viestejä.

Sain äsken lähetettyä meilin webmailini kautta, vaikka kyseinen viesti pingasi takaisin neljä kertaa yrittäessäni meiliohjelmallani.

Missähän vika? Olen ollut yhteydessä firmaan, jonka serverillä meiliboksini on, mutta heidän tietojen mukaan ei ongelma ole ainakaan heidän päässään. Ehdottivat olemaan yhteydessä teihin.
neznam: Pahoittelen että viestiisi on jäänyt aiemmin vastaamatta. Viestit luetaan yleensä aikajärjestyksessä ja vastataan jos tarpeen, mutta tämä ketju on jostain syystä jäänyt lukematta.

Sähköpostin lähetyksessä Yahoon osoitteisiin oli ongelmaa kuluvan kuukauden alkupuolella. Tieto tästä tuli meille 7.10. eli samana päivänä kun edellisen viestisi tähän ketjuun kirjoitit. Häiriö sähköpostin kulkemisessa Yahoolle oli tietenkin alkanut jo aiemmin, mutta informaatio sähköpostin ylläpidolta tuli pienellä viiveellä, kuten asia usein on tämän tyyppisissä tapauksissa. Ongelma oli Yahoon kanssa selvityksessä ja posti on kulkenut siihen suuntaan normaalisti 12.10. jälkeen.
Amethyst: Yahoon suhteen sähköpostiongelman pitäisi olla ohi. Meille asti ei ole tullut tietoa että ongelma olisi uusiutunut.

Luukku.com-osoitteiden suhteen ei sähköpostin ylläpidon mukaan ole ollut ongelmaa eli viestien pitäisi mennä perille Soneran SMTP-palvelimen kautta.

Jos vastaanottajan sähköpostipalvelin ei ota viestiä vastaan joltain Soneran sähköpostipalvelimelta, lähettää viestin hylkäävä palvelin lähettäjälle englanninkielisen bounce-viestin, jossa kerrotaan miksi viestiä ei otettu vastaan. Tämä viesti on tärkeä ongelman selvittämisen kannalta, varsinkin siinä vaiheessa kun ongelma on vielä uusi. Yleensä käyttäjien tekemien vikailmoitusten myötä ongelman laatu ja laajuus selviää, ja asian korjaataan toisen osapuolen kanssa.
Ongelma jatkuu, Yahoo-meilit eivät mene perille. Nyt ilmeni sama ongelma Hotmailin kanssa. Sieltä tuli tällainen häiriöviesti:

These recipients of your message have been processed by the mail server:
vastaanottaja@hotmail.com; Failed; 5.3.0 (other or undefined mail system status)

Remote MTA mx3.hotmail.com: network error


- SMTP protocol diagnostic: 550 SC-001 Unfortunately, messages from 195.156.147.13 weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list. You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.
Amethyst: vika hotmail-sähköpostiosoitteisiin lähetetyistä viesteistä on tiedossa. Asiasta on kerrottu häiriötiedotteissa.
Eipä mene sbcglobal.netiin edelleenkään viestit. Yahoo alkoi toimia tikkuisesti. Minusta ei esimerkiksi 9 tunnin viive matkalla ole riittävää sähköpostin toimintaa. Kerran meni heti, nyt kun "vika" on korjattu.
Eiköhän Sonera ole sbcglobal.netinkin roskapostittaja-listalla. Tässä raporttiReporting-MTA: dns; kirsi2.inet.fi
Received-from-MTA: dns; HP55029198310 (88.192.40.75)
Arrival-Date: Thu, 11 Nov 2010 21:54:36 +0200

Final-Recipient: rfc822; XXXX@sbcglobal.net
Action: Delayed
Status: 4.4.0 (other or undefined network or routing status)
Will-Retry-Until: Tue, 16 Nov 2010 21:54:36 +0200. Sitten tulee taas ilmoitus, ettei voitu toimittaa. Näissä ei vain puhuta suoraan blokkaamisesta, niin kuin Hotmailissa.
neznam: Ote bounce-viestistä ei varsinaisesti kerro miksi viestin välitystä on viivytetty, sillä lause other or undefined network or routing status jättää paljon tulkinnan varaa. Ongelmasta on kuitenkin nyt ilmoitettu @sbcglobal.net taholle.
Hotmailin kanssa ilmennyt ongelma ei ilmeisesti ole vieläkään korjaantunut? Illalla isolle joukolle lähettämäni meili oli pingannut yöllä takaisin errorviestin, että parikymmentä osoitetta jäi ilman meiliäni. Alkaa pikkuhiljaa nyt käymään hermoille tämä takkuaminen...
Myös minun sähköpostini on nyt kahden viikon ajan palauttanut kaikki lähettämäni viestin hotmail fi tai hotmail com-osoitteesta. Tätä ennen toimi moiteettomasti!
Pystyykö palveluntarjoaja tekemään nyt asialle jotain??!!
Kaikki sp-asetukset ovat oikein ja samalla tavalla kuin tuolloin aikaisemmin, jolloin viestit lähtivät eivätkä tulleet bumerangina takaisin.
Rajoittaa melkoisesti yhteydenpitoa yhteistyökumppaneihin!
Tässä on delayed-viestin jälkeen tullut failed-viesti sbcglobal.netin osalta. Toivottavasti tästä on jotain apua.
Tämä on erilainen kuin aiemmin tulleet, joissa puhuttiin jotain reitityksestä.

<xxxxxxxxx@sbcglobal.net>: host sbcmx9.prodigy.net[207.115.37.23] said: 451
4.7.7 Excessive userid unknowns from 193.210.151.44 nlpi127 (in reply to
MAIL FROM command)
Tässä error-viestiä, jota minulle pukkaa:

<xxxxxxx@hotmail.com>: host mx2.hotmail.com[65.55.37.88] said: 550 SC-001
Unfortunately, messages from 193.210.151.44 weren't sent. Please contact
your Internet service provider since part of their network is on our block
list. You can also refer your provider to
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL
FROM command)

Yhteydenpito asiakkaisiin on tällä hetkellä todella vaikeaa!
joopa.
Totuus on se, että ainakaan hotmailiin, yahoosen ja sbcgobaliin eivät mene sähköpostit. Sonera on niiden estolistalla ja alkaa vaikuttaa, ettei se siitä edes välitä. Elisan kautta viestit menevät, joten siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.
Syksyn aikana alkanut ongelma on pahentunut. Aluksi hotmailiin ei voinut lähettää, nyt ei enää Gmailiin. Vaimo käyttää pp1-postia työpostinaan ja nyt tilanne on mennyt siihen, että on pakko ottaa esim. gmailin posti käyttöön ja hylätä Sonera. Inhottava juttu.

Testattu:
Ei merkitystä, lähettääkö työasemalta vai web-mailista.
Sama ongelma perheen muissakin Sonera-laatikoissa (pp1).
kosonte kirjoitti:

Testattu:
Ei merkitystä, lähettääkö työasemalta vai web-mailista.
Sama ongelma perheen muissakin Sonera-laatikoissa (pp1).


Kun vastaanottaja torjuu viestit tietyltä lähtevän postin palvelimelta, tapahtuu sama sekä sähköpostiohjelmalla että webmaililla lähetetyile viesteille. Edes lähetykseen käytetyllä sähköpostiosoitteella ei ole asiaan merkitystä, vaan pelkästään sillä minkä SMTP-palvelimen kautta lähetys tehdään.

Sähköpostia välittävät operaattorit blokkaavat toisiaan roskapostin takia. Tällä hetkellä Soneran palvelimelta lähteneitä viestejä torjutaan tavallista runsaammin ja asia on hyvin tiedossamme.
Tapio kirjoitti:
[quote="kosonte":353amy5i]
Testattu:
Ei merkitystä, lähettääkö työasemalta vai web-mailista.
Sama ongelma perheen muissakin Sonera-laatikoissa (pp1).


Kun vastaanottaja torjuu viestit tietyltä lähtevän postin palvelimelta, tapahtuu sama sekä sähköpostiohjelmalla että webmaililla lähetetyile viesteille. Edes lähetykseen käytetyllä sähköpostiosoitteella ei ole asiaan merkitystä, vaan pelkästään sillä minkä SMTP-palvelimen kautta lähetys tehdään.

Sähköpostia välittävät operaattorit blokkaavat toisiaan roskapostin takia. Tällä hetkellä Soneran palvelimelta lähteneitä viestejä torjutaan tavallista runsaammin ja asia on hyvin tiedossamme.[/quote:353amy5i]

Tiedossa on, mutta mitkähän ovat jatkotoimenpiteet?
Tinke8 kirjoitti:
Tiedossa on, mutta mitkähän ovat jatkotoimenpiteet?


- Yhteistyö sähköpostia blokkaavien operaattoreiden kanssa viestien Soneran SMTP-palvelimelta tulevien torjumisen lopettamiseksi.
- Tiedotus Soneran sähköpostin käyttäjille tietoturvan merkityksestä ja siitä ettei sähköpostin tunnuksia tule koskaan antaa vieraalle taholle.
Onko tätä asiaa saatu selvitettyä? Samaa ongelmaa ilmenee täällä. Viestit eivät mene yhdysvaltoihin perille rogers.com päättyvään sähköpostiosoitteeseen.
jeth2011 kirjoitti:
Onko tätä asiaa saatu selvitettyä? Samaa ongelmaa ilmenee täällä. Viestit eivät mene yhdysvaltoihin perille rogers.com päättyvään sähköpostiosoitteeseen.


Tuleeko vastaanottajan sähköpostipalvelimelta bounce-viesti, jossa kerrotaan miksei se ota viestiä vastaan?

Itse lähetin testiviestin erääseen @rogers.com - loppuiseen osoitteeseen, eikä lähetyksen epäonnistumisesta kertovaa bouncea tullut.
Joko hotmail-, msn-, gmail-sähköpostit välittyvät, vai miksi häiriötiedotteissa ei enää näytetä sitä? Ei edes arkistoiduissa tiedotteissa. En jaksaisi taas ryhtyä testailemaan, onko vika korjaantunut.
Mikäli hotmail- ym. välitysongelma edelleen on olemassa, niin laittakaapas tiedote äkkiä takaisin. Taikka uusi tiedote ongelman korjaantumisesta, jos niin olisi sattumoisin tapahtunut noin 6 viikon odotuksen jälkeen.
Mikään iso sähköpostioperaatori ei tietääkseni blokkaa Soneran SMTP-palvelimelta tulevia viestejä enää. Joku operaattori jossain todennäköisesti edelleen blokkaa, mutta mitään suurempaa ei pitäisi olla enää tässä suhteessa menossa.

Internet-sähköposti maailmanlaajuisesti ei ole roskapostin torjunnan ja sen ympärillä olevien käytäntöjen suhteen (esimerkiksi viestien torjunta) yhtenäinen eikä yhdestä paikasta hallittu, joten nykyisellään Sonera siinä kuin kukaan muukaan operaattoori ei voi 100% luvata ettei sähköpostiviestien blokkausta tapahtuisi jatkossakin.

Kaikki tämä roskapostin vuoksi ja sen että niihin vielä jopa vastaillaan. Moniko on tehnyt hyviä ostoksia roskapostissa tulleen mainoksen perusteella?
ainakin yahoo.com:ista pomppaa edelleen takaisin viestit.
Yahoo ei vieläkään huoli kaikkia Soneran meilejä. Muut näyttäis toimivan.
Muuten, luin eräältä toiselta foorumilta mielenkiintoisen tiedon, että Hotmail oli blokannut myös Suomi24-meilejä jokin aika sitten. Ongelma on saattanut olla laajempi kuin mitä soneralaisten näkökulmasta näytti.
En tiedä, mikä on iso yhtiö, mutta Texasissa päämajaansa pitävä AT&T on kyllä mielestäni iso. Forbesin mukaan maailman 13. suurin yhtiö. sbcgolobal.net osoitteet ovat AT&T:n. Tässä on kopio 1.1.2011 blokatun postin osasta:

<XXXXX@sbcglobal.net>: host sbcmx7.prodigy.net[207.115.37.21] said: 451
4.7.7 Excessive userid unknowns from 193.210.151.44 nlpi137 (in reply to
MAIL FROM command).
Yahoolle menee joskus. Tähän ei ole mennyt sitten syyskuun alun kertaakaan.

Vastaa