tomitusehtojen muutos & irtisanominen

  • 11 December 2014
  • 47 kommenttia
  • 10 katselukertaa

huomasin juuri että toimitusehtoja on muutettu "Uusia toimitusehtoja sovelletaan myös ennen 1.9.2011 solmittuihin sopimuksiin... " eli koska sopimusehtoja on muutettu niin minullahan olisi oikeus irtisanoa määräaikainen sopimukseni loppumaan heti ilman mitään sankioita, eikö näin?

47 kommenttia

kumma että tähän ei saa mitään kommenttia sonera-asiantuntijalta?
Soneran palveluiden yleiset toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille uudistuvat mm. viestintämarkkinalain muutoksen myötä. Uusia toimitusehtoja sovelletaan myös ennen 1.9.2011 solmittuihin sopimuksiin. Ehtojen uudistus ei vaikuta nykyisen liittymäsi tai siinä olevien palveluiden hinnoitteluun, vaan ne säilyvät täysin ennallaan. Ehtoja on muutettu monin paikoin asiakkaan eduksi ja uudistus yhtenäistää käytäntöjä teletoimialalla. Tämän vuoksi liittymän irtisanominen ei ole mahdollista toimitusehtojen muutokseen vedoten.

Toimitusehdoista ja niiden muutoksista on kerrottu kattavasti asiakastiedotteessamme.
Anni kirjoitti:
Ehtoja on muutettu monin paikoin asiakkaan eduksi ja uudistus yhtenäistää käytäntöjä teletoimialalla. Tämän vuoksi liittymän irtisanominen ei ole mahdollista toimitusehtojen muutokseen vedoten.


Onhan niitä ehtoja muutettu myös merkittävästi asiakkaan etua vastaankin!

Uusista ehdoista kun löytyy sellainen, merkittävä, muutos aiempiin ehtoihin verrattuna, että uudet sopimusehdot kieltävät asiakasta pitämästä palvelinta. Aiemmissa ehdoissa tämä oli sallittua; tietoturva vain oli täysin asiakkaan vastuulla.

Lainaus uudistetuista ehdoista, kohdasta
4. PALVELUN KÄYTTÖ
4.1. Palvelun käyttöoikeus
Ellei teleyrityksen kanssa ole nimenomaisesti toisin sovittu, asiakas ei saa käyttää palvelujen yhteydessä eikä asentaa verkkoon palvelimia, joihin on mahdollisuus ottaa verkon kautta muualta yhteyksiä.


Tämä muutos sopimusehdoissa on merkittävä ja niin suuri, että jo pelkästään, vain ja ainoastaan, tämän muutoksen johdosta mielestäni liittymä tulee olla mahdollista irtisanoa, kesken määräaikaisuudenkin. Tuohan kun estää mm. sen, että omaan kotiverkkoon, joka on Soneran Laajakaistaliittymän takana, ei esim. matkoilta pääse VPN/tms. yhteyksin käsiksi. Muutos rajoittaa monien mahdollisuuksia hyödyntää liittymäänsä aiemmin totutulla, ja sallitulla, tavalla.
Ellei teleyrityksen kanssa ole nimenomaisesti toisin sovittu, asiakas ei saa käyttää palvelujen yhteydessä eikä asentaa verkkoon palvelimia, joihin on mahdollisuus ottaa verkon kautta muualta yhteyksiä.

Tämä muutos sopimusehdoissa on merkittävä


Olen samaa mieltä ja muutos on minullekin erittäin merkittävä. Olisi erittäin toivottavaa, että Sonera nyt ilmoittaisi selkeästi, voiko asiakas pitää palvelinta koneellaan entisen sopimuksen mukaisesti vai ei. Jos ei voi, niin kyse on selvästi merkittävästä ja yksipuolisesta sopimusehtojen muutoksesta, joka oikeuttaa irtisanomiseen.

Mikäli palvelimen pito kielletään, niin ainakin Soneran ja minun tiemme eroavat.
Hei wilei ja VanhaJaKiukkuinen, asia on laitettu selvitykseen. Vastaamme mahdollisimman pian.
Niinamari kirjoitti:
Hei wilei ja VanhaJaKiukkuinen, asia on laitettu selvitykseen. Vastaamme mahdollisimman pian.


Olen pyytänyt tänään tästä sopimusasiasta myös kuluttaja-asiamiehen mielipiteen. Kerron hänen vastauksensa, kun sen saan.

Mikäli Sonera kieltää vanhoilta asiakkailtaan yksipuolisesti palvelimien pidon vastoin tehtyä sopimusta, tästä asiasta tehdään mahdollisimman julkinen. Odotan kuitenkin ensin teidän kommenttianne.

Pyydän asiasta pikaista selvitystä.
Mutta miten verkko kotisivut,verkko levytiloja sekä skype ja kamera valvonta jutut.miten näitten laita sitten jatkossa tulee olemaan.Tietysti jos pelipalvelimia ruvetaan pitämään ilman että niistä maksetaan operaattorille mitään ja palvelun pitäjä vielä rahastaa toiminnallaan niin kyllä tuollainen ehto on ihan ok,ja etenkin jos tälläiset säätämis pykälät edes auttaa näitten liittymien nopeuteen sekä toimivuuteen,ja jos ei niin miksi ei sitten korjata palvelun tuottamista???
Entä jos itse rupean pitämään jako tilaa netissä tai jotain foorumia,sekä jotain jaan omalta koneeltani jolle kulle,onko tälläiset asiat kiellettyjä??

Missä tulee sopimuksen irtisanominen mahdolliseksi,tai silleen että saa vaikka vaihtaa toistaiseksi voimassa olevaksi palveluksi,?? sillä nythän itse esim oletan näin että vanhoilla sopimus ehdoilla saan edelleenkin olla ja tehdä niitten puitteissa mitä saa,ja en suostu vapaaehtoisesti hyväksymään tuota uutta sopparia kun en edes ole mitään siihen allekirjoittanut vaan se tyrkätään automaattisesti ja väkisellä kuluttajalle toiminta paketiksi!=?? onkohan tälläinen toiminta nyt ihan laillista ja eiköhän tälläinen sopparin uudistaminen ole jo aika aiheellinen irtisanomiselle ja palvelun tuottajan vaihtamiselle sekä hyvityksellinen asia muutenkin...
Niinamari kirjoitti:
Hei wilei ja VanhaJaKiukkuinen, asia on laitettu selvitykseen. Vastaamme mahdollisimman pian.


Kiitos tästä. Jään odottelamaan vastausta, jollaisen tietysti toivoisin saavani mahdollisimman pian.


Yksi seikka, mihin ilmeisesti xebboxx myös viittaa, on sopimusehtojen hyvin suuri epämääräisyys tuon kohdan osalta. Eli miten sana palvelin määritellään; itsessään sana palvelin kun on äärimmäisen epätarkka.

Epätarkkuus syntyy nykyaikaisten palveluiden ja ohjelmistojen toimintatavasta. Esim. Skype, jonka asiakasohjelma pitää asentaa omalle koneelle, perustuu osittain peer-to-peer tekniikkaan. Ja jos Skypen asetuksia on yhtään tutkinut, niin sieltä löytyy kohta, jolla voi vaikuttaa siihen, mitä porttia Skype käyttää puheluiden muodostamiseen/välittämiseen. Tuo portti tekee Skypestä palvelin(ohjelmiston), siis samalla, kun se on myös asiakasohjelma.

Sama palvelin -termin epätarkkuus koskee myös monia muita paljolti käytettyjä sovelluksia ja ohjelmia. iTunes, MSN/Live Messenger, jne. toimivat myös palvelimina. iTunesin osalta esim iPhone4 "soittaa" kotiin, eli yrittää ottaa 3G verkon kautta yhteyden iTunesiin, kun sykronointi aloitetaan (tämän huomasin sattumalta Windows koneellani, jossa F-Secure ilmoitti tunkeutumisyrityksestä). Pikaviestinsovelluksetkin, kuten "mese", toimivat palvelimina, siis silloin, kun niillä välitetään videokuvaa, soitetaan puheluita tai liikutellaan tiedostoja koneiden välillä. Nekin siis toimivat kuin palvelin, ja ovat tuon epämääräisen määrittelyn takia kiellettyjä.

Kuinkas sitten soitetaan Skype-puheluita tai synkataan musiikit/yms. iPhoneen, jos ne ovat kiellettyjä, kun ohjelmat sisältävät palvelinominaisuuksia?

Toinen, joka on myös erikoista on, että palvelimet kielletään yksiselitteisesti, myös itselle, omaan käyttöön suunnatun käytön osalta. Näin vaikka sopimusehdoissa toisaalla kielletään kapasiteetin myynti / välittäminen muille (tämä vastaa xebboxx:in uteluun esim. foorumin perustamisesta omalle koneelle Soneran yhteyden taakse ja sillä rahastamiseen).

Kuitenkin, mielestäni palvelimia ei kannata, eikä pitäisikään, kieltää näin jyrkästi, jos niiden tarkoituksena on mahdollistaa liittymän omistajalle (ja samassa taloudessa asuville muille liittymän käyttäjille) pääsy esim. kotiverkossa olevalle koneelle, töistä tai koulusta, käyttäen VPN -yhteyksiä tai tavallisempia HTTP/FTP -protokollia. Näin etenkin, jos ja kun, näihin ei ole pääsyä muilta, kuin liittymän omistajalla (tai käyttäjillä) eikä niiden olemassa oloa "mainosteta" (ts. esim. HTTP-protokollaa käytettävissä olevaa sisältöä linkitetä) esim. foorumeilla /tms.

Tästä asiasta on keskusteltu myös toisaalla täällä foorumilla. Ja tuossa keskustelussa olen tuonut esille näitä samoja seikkoja ehtojen epämääräisyydestä ja turhasta tiukkuudesta.
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=57&t=5727
Ja mitä messengeriin,skypeen spotifyyn p2p ohjelmiin esim ip puheluihin ja muihin ei vapaisiin ohjelmiin tulee niin eihän ne ole soneran omia tuotteita vaan on vain välillisesti palvelun tarjoaja,vai väittääkö sonera esim että msn messenger olisi heidän keksimä tai skype tai joku muu vastaava palvelu,??
eikö tuollainen serveri palvelin juttukin ole ihan jenkkilöistä alunperin lähtöisin,joten missä on se kuningas lakipykälä joka on näitten palvelujen yläpuolella joihin soneralla ei ole kuin palvelun tuottamis oikeus,ei siis yksinoikeus,,?

Mitenkäs nämä älypuhelimet jotka käyttää koti wlan yhteyttä esim skypeä sekä muita juttuja,miksi nämä saa sitten toimia ilman mitään erinäisiä ehtoja??
Mutta joo,pitääpäs soittaa aspaan että osaako mitään ne sitten sanoa,veikkaan että ei mitään osaa sanoa ja sillä sipuli... :((
Niinamari kirjoitti:
Hei wilei ja VanhaJaKiukkuinen, asia on laitettu selvitykseen. Vastaamme mahdollisimman pian.


Telelaki muuttui toukokuussa ja se on mielestäni hyvinkin yksiselitteinen tässä kohtaa. Jos Sonera muuttaa kesken sopimuskauden yksipuolisesti sopimusehtoja kuluttajan vahingoksi, on jälkimmäisellä oikeus irtisanoa sopimus.

Ote laista:

"Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä toistaiseksi voimassa olevan viestintäpalvelusopimuksen sopimusehtoihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön.

Määräaikaisen viestintäpalvelusopimuksen ehtoja ei saa muuttaa kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Sopimusehtojen muuttaminen on kuitenkin sallittua, jos muutostarve johtuu lainsäädännön muutoksista tai viranomaispäätöksistä.

Käyttäjällä on oikeus irtisanoa viestintäpalvelusopimus heti päättyväksi, jos teleyritys ilmoittaa muuttavansa sopimusehtoja käyttäjän vahingoksi."
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
[quote="Niinamari":2mtut1d2]Hei wilei ja VanhaJaKiukkuinen, asia on laitettu selvitykseen. Vastaamme mahdollisimman pian.


Telelaki muuttui toukokuussa ja se on mielestäni hyvinkin yksiselitteinen tässä kohtaa. Jos Sonera muuttaa kesken sopimuskauden yksipuolisesti sopimusehtoja kuluttajan vahingoksi, on jälkimmäisellä oikeus irtisanoa sopimus.

Ote laista:

"Teleyrityksellä on lisäksi oikeus tehdä toistaiseksi voimassa olevan viestintäpalvelusopimuksen sopimusehtoihin vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön.

Määräaikaisen viestintäpalvelusopimuksen ehtoja ei saa muuttaa kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Sopimusehtojen muuttaminen on kuitenkin sallittua, jos muutostarve johtuu lainsäädännön muutoksista tai viranomaispäätöksistä.

Käyttäjällä on oikeus irtisanoa viestintäpalvelusopimus heti päättyväksi, jos teleyritys ilmoittaa muuttavansa sopimusehtoja käyttäjän vahingoksi."[/quote:2mtut1d2]

"Käyttäjän vahingoksi" Ja se joka päättää onko se vahingollista, on varmaankin Sonera, eikö vain? Ei suinkaan asiakas.
Kulutajaliitto onkin jo puuttumassa Soneran arveluttavaan toimintaan:
http://www.iltalehti.fi/digi/2011062713956181_du.shtml
Jokos tähän saisi selvennystä, itseänikin kiinnostaisi tietää sillä rajoitus palvelimien pitoon on aika iso heikennys kun vertaa vanhoihin ehtoihin.
Hei, asia on edelleen selvityksen alla. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Pahoittelut viiveestä.
Niinamari kirjoitti:
Hei, asia on edelleen selvityksen alla. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Pahoittelut viiveestä.


Palvelimen pitoa ei voi kieltää vuoden 2003 telelain perusteella, ellei siihen ole painavaa syytä, kuten laittomien tiedostojen jakaminen tms.

Kannattaisi tarkistaa samalla tämäkin pikkuseikka, ennen kuin Sonera ryhtyy varsinaisiin toimenpiteisiin.
Niinamari kirjoitti:
Hei, asia on edelleen selvityksen alla. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Pahoittelut viiveestä.


Kuluttajaneuvoja otti minuun tänään puhelimitse yhteyttä tämän asian vuoksi. Hänen mukaansa tässä Soneran asiassa on kyse sopimuksen yksipuolisesta muutoksesta, joka oikeuttaa 24 kuukauden mittaisen määräaikaisen sopimuksen purkuun.

Jokainen joka on tästä asiasta kiinnostunut, voi katsoa kuluttajaneuvonnan sivuilta

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/sopimus/

Soneralle on tehtävä kirjallinen ilmoitus sopimuksen irtisanomisesta sekä mainittava ne kohdat, mitkä oikeuttavat sopimuksen purkuun. Samalla on viitattava em. www-sivulla olleisiin kohtiin kuluttajien oikeuksista ja myös lainattava niitä irtisanomisilmoituksesta.

Eli mikäli Sonera nyt muuttaa sopimusehtoja yksipuolisesti siten, ettei se salli palvelinten pitämistä jatkossa, niin kaikilla määräaikaisen sopimuksen tehneillä on oikeus purkaa sopimus, eikä Soneralla ole muuta mahdollisuutta kuin suostua siihen. Ne joilla ei ole määräaikaista sopimusta, voivat toki irtisanoa sopimuksensa milloin tahansa.
Anni kirjoitti:
Tämän vuoksi liittymän irtisanominen ei ole mahdollista toimitusehtojen muutokseen vedoten.

Nyt joko sinulla ei ole hajuakaan mitä sopimusehtojen huonontaminen tarkoittaa, mitä sopimusehtoja olette muuttaneet tai annatte virheellisen kuvan tilanteesta tahallaan.

Niinamari kirjoitti:
Hei, asia on edelleen selvityksen alla. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Pahoittelut viiveestä.

Siihen onko sopimusehto millääntavalla edes lainvoimainen, eli onko soneralla edes oikeutta kieltää palvelunsa käyttämistä tarkoitukseen x oman mielensä mukaan en minä ota kantaa (koko sopimusehdon lainvoimaisuus on kyseenalaistettu tämän jo mainitun telelain perusteella)

Se kuitenkin on harvinaisen selvää jo lainpuolesta että sopimuksen saa vähintään irtisanoa sopimusehtojen huonontumisen takia.

Kuluttajaneuvoja kun on antanut asiasta lauselman niin suhteellisen varmasti tästä asiasta on turha mitään selvittää. Lopettakaa asioiden vääristely. Kiitos.
On se kumma, ettei tähän tule minkään tason vastausta Soneran puolelta?

Tuo muutos huonontaa huomattavasti palvelua käyttäjän kannalta.
Jos tuo muutos jää voimaan irtisanon laajakaistani kyllä välittömästi.
tremanstelt kirjoitti:
On se kumma, ettei tähän tule minkään tason vastausta Soneran puolelta?
.

Asia on yhä selvityksessämme. Vastaamme asiaan niin pian kuin mahdollista.

Mainitaan vielä selvyyden vuoksi, että uudet toimitusehtomme ovat teletoimialan yleiset toimitusehdot, jotka on laadittu yhteistyössä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry:n ja isoimpien operaattoreiden (mm. Sonera, Elisa ja DNA) kesken.

Lisätietoa asiaan: Kysymykset ja vastaukset uusista toimitusehdoista
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=57&t=5727

Veikko Sonera Asiakaspalvelu kirjoitti:
» 06 Kesä 2011, 14:31
Selvittelin mikä on kanta tähän kohtaan ja tällaista tietoa sain: Tuo kohta tulkitaan siten, että kaikkien palvelimien ylläpitäminen (kuluttaja)liittymässä on kielletty. Eli koskee myös esim. vain omaan käyttöön tarkoitettuja tiedostopalvelimia.


Kuukausi sitten tuollainen kommentti... ja nyt ette tiedä (eli selvitätte asiaa)?

- Messenger
- Spotify
- Skype
jne jne...
Johan tempun teette jos tuollaisetkin palvelimet kiellätte. Jos ette niin kai Veikko muistaa korjata erehdyksensä? Mielenkiintoista tietää mihin yritätte vetää rajan. Messengerilläkin voi jättää tiedostoja jaettavaksi.
YamahaX kirjoitti:
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=57&t=5727

[quote="Veikko Sonera Asiakaspalvelu":2jif96mj]» 06 Kesä 2011, 14:31
Selvittelin mikä on kanta tähän kohtaan ja tällaista tietoa sain: Tuo kohta tulkitaan siten, että kaikkien palvelimien ylläpitäminen (kuluttaja)liittymässä on kielletty. Eli koskee myös esim. vain omaan käyttöön tarkoitettuja tiedostopalvelimia.


Kuukausi sitten tuollainen kommentti... ja nyt ette tiedä (eli selvitätte asiaa)?

- Messenger
- Spotify
- Skype
jne jne...
[/quote:2jif96mj]
Nykyisillä sopimusehdoilla tullaan kieltämään kaikenlaisen palvelimien ylläpito.

Ihan muutama muu esimerkki joita sonera tulee kieltämään verkossaan uudella sopimuksella tekemästä:

-xbox live verkkopelaaminen (automaattinen palvelintoiminta)
-ps3 verkkopelaaminen (automaattinen palvelintoiminta)
-merkittäviä osia myös pc-verkkopelaamisesta (automaattinen palvelintoiminta)

etätyöpöytäyhteyden palvelin eli esimerkiksi seuraavat palvelut:
-Etätuen vastaanotto
-Crossloop näyttö
-Teamviewer esitys
-Remote desktop-palvelin
-Vnc palvelin

Jo mainitutkin:
-ftp
-vpn

Muita:
-käytännössä xfire puhekeskustelun käyminen
-torrentin käyttö vakioasetuksilla

Tämmöisiä sopimusehtoja saadaan kun laitetaan ihmiset jotka eivät ymmärrä Internetin ja verkkopalvelujen toiminnasta oikein mitään tekemään sopimusehtoja. Palvelimen ylläpito netissä on niin perustavanlaatuinen ominaisuus, että sen kieltäminen tulee estämään todella monentapaisia asioita. Mainitsemiini esimerkkeihin nimenomaan otetaan yhteyttä ulkopuolelta.

Sami kirjoitti:
[quote="tremanstelt":2jif96mj]On se kumma, ettei tähän tule minkään tason vastausta Soneran puolelta?
.

Asia on yhä selvityksessämme. Vastaamme asiaan niin pian kuin mahdollista.

Mainitaan vielä selvyyden vuoksi, että uudet toimitusehtomme ovat teletoimialan yleiset toimitusehdot, jotka on laadittu yhteistyössä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry:n ja isoimpien operaattoreiden (mm. Sonera, Elisa ja DNA) kesken.

Lisätietoa asiaan: Kysymykset ja vastaukset uusista toimitusehdoista[/quote:2jif96mj]
Liirumlaarumin taakse piilotatte nyt todella selkeää asiaa. Kuten jo sanottu ei tässä ole mitään selvitettävää sen saralta voiko sopimusta purkaa. Se on yhdentekevää olisi näistä sovittu sitten vaikka presidentin kanssa. Ja ettei jäisi kenellekkään epäselväksi on Ficom ry on tietoliikenne- ja tietotekniikkayritysten edunvalvontajärjestö. Kirjoitat asiasta melko harjaanjohtavasti.
Hyvähyvähyvä. Täällä hevonhanurissa ei paljoa vaihdella palveluntarjoajaa ja sitten saa vielä tällaista kiitokseksi pakkoasiakkuudesta.
Melkoisen metkaa toimintaa Soneran tasolta olla vastaamatta näihin asikkaiden asiallisiin ja oikeutettuihin kysymyksiin. Yksityishenkilönä, kun kysyvät, niin vastauksilla ei ole kiirettä/nähdä tarvetta vastata. Esitin tänään yhden vapaavalintaisen kysymyksen palstalta, johon ei oltu Soneran puolelta otettu mitään kantaa. Esitin saman kysymyksen yrityksen netin kautta ( yritys on suomen top 10 henkilöstömäärältään ) ja vastaus tuli alle 4 minuutin. Aika naurettavaa toimintaa, että yksityiselle asiakkaalle ei katsota tarpeelliseksi vastata asialliseen ja oikeutettuun kysymykseen vaikka maksaa ihan samanlailla maksujaan Soneran suuntaa, kuin suur-yrityksetkin.

Siitä aasinsiltaa pitkin seuraavaan kysymykseen: Onko yksityinen asiakas Soneralle vain välttämätön paha, jolta saadaan rahat pois ja josta ei tarvitse välittää sen jälkeen, kun on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa ?

Itse harkitsen hyvin tarkkaan parasta-aikaa sanonko kaikki Soneran palvelut irti, niin matkapuhelinliittymät, nettiliittymän yms. Reilun 15 vuotta olen ollut asiakkaan jo Soneralla mutta tuntuu vain hullumaksi menevän toiminta palveluntarjoajan puolelta ja välinpitämättämäksi asiakkaitaan kohtaan.
mar69s kirjoitti:

Siitä aasinsiltaa pitkin seuraavaan kysymykseen: Onko yksityinen asiakas Soneralle vain välttämätön paha, jolta saadaan rahat pois ja josta ei tarvitse välittää sen jälkeen, kun on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa ?


Tiivistit tuon välttämättömän pahan loistavasti.

Mietitäänpä hetkinen yksityistä asiakasta:
- Lankaverkkojen karsiminen pitkin poikin kotomaata
- Sopimusehtojen jatkuva rassaus
- Ennalta sovittujen sopimuksien jatkuva rassaus
- Asiallisen vastauksen saaminen asiakaspalvelusta, joka korjaisi tilanteenkin vielä
- Hintojen hilaaminen vähintään kerran puolessa vuodessa, aina ylöspäin

Mikään näistä ei oikein tunnu yksityisasiakkaana mahdottoman kivalta. Tosiaan tuntuu, että asiakkaat ovat Soneralle se välttämätön paha ja riippakivi, joita voi kohdella miten lystää.

Tässä maassa on jonkin verran asiakkaita, joilla ei juuri ole vaihtoehtoja. Soneran piuha tulee taloon ja sitä ei muuteta kuin muuttamalla muualle.

Sonera on jopa niin pitkälle mennyt, että se manipuloi kuluttajaviranomaisia mennen tullen. Ilmeisesti Soneralla on sen verran hyvät tarjoilut saunatiloissa, että ei kiinnosta kuluttajan murheet. Liekö edes ryhmäkanne menisi läpi.
Niinamari kirjoitti:
Hei, asia on edelleen selvityksen alla. Palaamme asiaan mahdollisimman pian. Pahoittelut viiveestä.


Olette jo kaksi viikkoa "selvitelleet" tätä asiaa. Olkaa niin ystävällisiä asiakkaitanne kohtaan ja ilmoittakaa välittömästi, mikä on Soneran lopullinen kanta palvelinten pitoon!

Täällä on jo tyhjentävästi todettu, että erittäin paljon tarpeellisia ja välttämättömiä toimintoja jäisi kokonaan pois, mikäli toteutatte palvelinten pitokiellon.

On erittäin epäreilua Soneran puolelta pitkittää vastauksen antamista. Ehkä Sonerassa kuvitellaan, että asian voisi lakaista maton alle ajan kuluessa? Valitettavasti ei voi.

Omalta kohdaltani voin todeta, että asiakassuhde päättyy välittömästi, mikäli palvelinkielto tulee voimaan. Tämä ei ole nipottelua, vaan sen korostamista, miten tärkeä asia itselleni on kyseessä.
Eipä tässä auta muukaan kun käyttää sosiaalista mediaa vastauksen saamiseen.

Eli hyvät keskustelupalstan käyttäjät, käykää ja jakaa tietoa : https://www.facebook.com/pages/Sonera-y ... 08?sk=info

Vastaa