valokuitu adsl to vdsl2 nopeampi yhteys ?

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Hei,

Talonyhtiössämme on valokuitu ja olen käyttänyt adsl 24Mbit kaistaa jo monta vuotta.

Kuitenkin nykyisin vdsl2 tekniikka on aika edullinen ja odotan kovasti milloin nopeus nousisi siihen 100:aan.

Tällä hetkellä DNA-tarjoaa meidän taloon kaapeliverkossa 100Mbit ja 300 Mbit yhteyksiä. Onko toivoa että Sonera vastaisi kilpailuun lähiaikoina, kun en mielelläni vaihtaisi palveluntarjoajaa?

7 kommenttia

Hei hakalati!

Asia kannattaa nostaa esiin esim. seuraavassa yhtiökokouksessa tai keskustella isännöitsijän kanssa. Nämä kun ovat taloyhtiön päätöksiä, nämä sisäverkkoasiat.
Jos/kun taloyhtiö päätökseen pääsee, voi tarjouspyynnön laittaa meille verkkosivuiltamme.
Siis olemassaoleva adsl tekniikka ei paljoa eroa vdsl:stä. Ei muuta kiun vaihtaa dslam ja VDSL on käytössä. En ymmärä miksi pitäisi ottaa taloyhtiön kokouksessa? Taloyhtiö ei tietenkään haluaa sijoittaa mitään rahaa jos on kaapelilaajakaista kuitenkin käytössä kaikilla. No jos osallistuisin siihen kokoukseen niin minun pitäisi saada joku tarjous mukaani. Mistä saisin sellaisen?
Hei hakalati

Taloyhtiö voi pyytää tarjouspyynnön tekniikan muutoksesta. Täältä löydät lisätietoja: http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/talo ... oyhtioille

Taloyhtiölle tulee todennäköisesti kustannuksia vaihdosta. Tämän takia kaikki taloyhtiöt eivät ole kiinnostuneet tekniikan muutoksesta. Asia kannattaa kuitenkin ottaa esille ja pohdintaan.
Arttu- kirjoitti:
Hei hakalati

Taloyhtiö voi pyytää tarjouspyynnön tekniikan muutoksesta. Täältä löydät lisätietoja: http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/talo ... oyhtioille

Taloyhtiölle tulee todennäköisesti kustannuksia vaihdosta. Tämän takia kaikki taloyhtiöt eivät ole kiinnostuneet tekniikan muutoksesta. Asia kannattaa kuitenkin ottaa esille ja pohdintaan.


Asuna Turussa Paavinkatu 33:ssa. Täällä nyt käytössä nopein saatavilla oleva eli 24/2 adsl2+.

Mulla oli joitakin vuosia sitten myös käytössä vdsl 10/10. MIkä siis estäisi vdsl:n käytön nytkin? Kaveri saa ensi maanantaina Jaanintielle100/10 vdsl:n, miksei sitä saisi myös tänne.

Toinen mikä tässä kummastuttaa on että Jaanintiellä tuo 100/10 maksaa vain parikymppiä kuussa, kun 24/2 maksoi reilut 40 ekeä(sama hinta täälläkin tuo 24/2). Miksi meiltä lypsetään näin paljon rahaa suhteessa vdsl:ään, kun nopeuskin on vain neljäs osa tuosta vdsl:stä.

Toivoisin muita vastauksia kuin että se on taloyhtiön asia, kun täällä tuntuu että isännöitsijä ei asiasta ymmärrä mitään, voisitteko kenties ottaa yhteyttä ja tarjota itse tätä vdsl2 nopeata yhteyttä taloyhtiölle, selkeästi selittäen sen hyödyt.
Hei linzki

Taloyhtiösopimukset ovat aina yksittäistapauksia ja niissä sovitaan aina erikseen käytettävästä tekniikasta ja hinnoista. Sinun osoitteessasi maksiminopeus on juurikin mainitsemasi 24/2 tekniikasta johtuen. En tiedä onko osoitteessasi ollut joskus VDSL2-tekniikan sopimus, mikäli 10/10 yhteyttä olet voinut käyttää. Tämä sopimus on saatettu sitten jälkeenpäin jostain syystä purkaa. Valitettavasti itse en saa asiaa enempää selvitettyä mikä tilanne on ollut.

linzki kirjoitti:
Kaveri saa ensi maanantaina Jaanintielle100/10 vdsl:n, miksei sitä saisi myös tänne.

Jos kyseessä on sama taloyhtiö kuin sinulla niin asiaa kannattaa kysellä taloyhtiöltä. Mikäli kyseessä on kuitenkin eri talot / taloyhtiöt niin silloin sinun taloyhtiösi täytyy tästä tekniikasta ja nopeuksista erikseen sopia.

linzki kirjoitti:
Toinen mikä tässä kummastuttaa on että Jaanintiellä tuo 100/10 maksaa vain parikymppiä kuussa, kun 24/2 maksoi reilut 40 ekeä(sama hinta täälläkin tuo 24/2). Miksi meiltä lypsetään näin paljon rahaa suhteessa vdsl:ään, kun nopeuskin on vain neljäs osa tuosta vdsl:stä.

Tämäkin asia riippuu taloyhtiön tekemästä sopimuksesta. Monesti taloyhtiöt osallistuvat osittain perusnopeuksien kustannukseen (2m tai 10m nopeus kuuluu vuokraan tai vastikkeeseen) joka sitten mahdollistaa nopeammat nopeusluokat edullisemmin asukkaille.

linzki kirjoitti:
Toivoisin muita vastauksia kuin että se on taloyhtiön asia

Toivoisinkin että voisin antaa sinulle muita vastauksia asiaan liittyen mutta talokohtaiset sopimukset tehdään aina operaattorin ja taloyhtiön välillä. Me emme voi pakottaa taloyhtiötä tekniikkamuutoksiin mikäli he eivät sitä itse halua. Asiaa kannattaa viedä oman taloyhtiön kokoukseen mietittäväksi jotta homma lähtee eteenpäin.

Lisätietoja löydät osoitteesta: http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/talo ... oyhtioille
Onko ADSL2 teknikastakin joku soppari taloyhtiön kanssa?
Hei hakalati

Kyllä myös ADSL-tekniikasta voi olla taloyhtiökohtainen sopimus kuten muistakin tekniikoista.

Vastaa