valokuitu-yhteys poikki


Valokuitu-yhteys on ollut poikki jo 6 päivää, eli 20.8. lähtien. Olen tehnyt vikailmoituksen sekä puhelimitse, että omien sivujen kautta netissä (jouduin hankkimaan sitä varten toisen operaattorin nettitikun, jotta pääsisin käyttämään nettiä). Sain viestin alueellisesta viasta joka korjataan 2 päivän aikana.
Tänään on jo 25.8. eikä nettiyhteys toimi vieläkään.
Käyttäen sonera/avustaja ohjelmaa, sain vastaukseksi "vianselvitys epäonnistui" ja tukikoodin 0385-7001-6011-0202.
Olen tarkistanut varmuuden vuoksi myös kaikki johdot, sammuttanut reitittimen toistuvasti, kokeillut resettiä - ei mitään muutosta tapahdu ( internetin kohdalla palaa punainen merkkivalo).
Testasin yhteyden toimivuuden myös suoraan huoneistojakamosta - ei yhteyttä ole.
Mistä oikein on kyse? Koska vika korjataan?

11 kommenttia

Hei rando,

Tarkistatko asiakasnumeron paikalla olevan liittymänumeron. Tarkistaminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero. Jos lisäät liittymänumeron, niin lisää se ilman "-" merkkiä, muodossa 346123456.
Liittymänro 346xxxxxx. Tänään sain lopultakin yhteyden Soneraan Online chatissa ja sieltä tuli tieto alueellisesta viasta. Netti on ollut poikki jo 20.8. lähtien. Vaikka olen jättänyt vikailmoituksen 3 eri tavalla, ei vastausta ole tullut. Tätä viestiä kirjoitan vaimoni tabletilla.
Oletko rando mistäpäin suomea? Sama vika itsellä Hämeenlinnan keskusta-alueella.
Itä-Helsigissä Roihuvuoressa tämä tilanne, tänään täyttyi jo viikko ilman nettiä...
Hei rando,

Siellä on verkkovikaa ollut ja vikaa ei vielä oltu kuitattu valmiiksi. Yhteys kuitenkin näyttäisi olevan ylhäällä mutta IP-osoitetta ei näytä mikään laite hakeneen 8 päivään. Oletko testannut yhteyttä koneella vähään aikaan?

Laitoin tuosta kuitenkin kyselyä eteenpäin, että missä tuon korjauksen kanssa mennään.
Hei kangas,

Verkkovika on siellä korjattu eilen. Onko sinulla yhteys lähtenyt jo toimimaan?
Edelleenkin nettiyhteys poikki. Tänään on jo 9. päivä meneillään. Olen kokeillut myös Sonera Avustajaa-ohjelmaa vian selvittelyyn. Vianselvityksen tulos - "yhteyttä ei voitu korjata".

Olen erittäin pettynyt Soneraan, koska mielestäni Sonera on rikkonut sopimusta eikä ole pystynyt tarjoamaan palvelua. Sen lisäksi ei ole annettu tietoa asiakkaalle vian laadusta ja sen korjaamisen mahdollisesta kestosta. Vikailmoituksen yhteydessä sain viestin alueellisesta verkkoviasta joka korjataan 2 työpäivän aikana. Tämä aikaraja on mennyt umpeen jo ajat sitten.
Toimitusehdoissa, kohdassa 12.2. lukee: Asiakas saa purkaa sopimuksen teleyrityksen viivästyksen tai virheen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen.
Mielestäni kyseisessä asiassa minulla ei ole muita vaihtoehtoja kuin purkaa sopimus Soneran kanssa.
Hei rando,

Selvittelemme yhteyden ja vian tilannetta. Olitko testannut yhteyttä niin, että kone oli kytkettynä suoraan ethernet kaapelilla huoneistojakamon nousuun? Vai onko sinulla Thomson siellä tällä hetkellä kytkettynä?

Jos sinulla on tuo Thomson, niin olitko kokeillut myös resetoida sitä, painamalla reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan ja käynnistämällä laite uudelleen tämän jälkeen?
Kaikki toimenpiteet on kokeiltu, ei tulosta. Juuri nyt kokeilin taas resettiä 30 sek ja käynnistin uudestaan. Vikailmoituksessa lukee: " error 815: the broadband network conection could not be established on your computer because the remote server is not responding. This could be caused by a invalid value for the "service name" field for this connection. Please contact your internet service provider and inquire about the correct value for this field and update it in the connection properties". Modeemissa vihreät merkkivalot palaa tai vilkkuu power, ethernet, wireless ja broadband kohdalla, mutta punainen palaa internetin kohdalla. Jos haluaisi kokeilla suoraan huoneistojakamosta, niin tulisiko testata yhteys modeemin kautta vai suoraan pc sinne nousuun kiinni? Tämä ei nimittäin ole kovin helppoa kun on iso kone ja lyhyt kaapeli.
Hei! Sain nettiyhteyden toimimaan! Kokeilin yhteyttä suoraan huoneistojakamosta ja selvisi, että vanha ethernet kaapeli ei toiminut. Onneksi löytyi toinenkin kaapeli, kokeilin sitä ja sain heti yhteyden nettiin.
Eli, ongelmatilanne viimeinkin ratkaistu. Olisiko ollut vaikkapa ukkosen aiheuttama kaapelivaurio kyseessä?
Moro rando!

Hyvä että vika löytyi ja alkoi toimimaan. Voihan se ollakkin että ukkonen olisi kaapelin rikkonut.

Vastaa