yhteys vai laitteet sekasin?

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Seuraavanlaista probleemaa pukkaa kaapelinetissä:

Noin kuukausi sitten oli yhteydessä mystinen vika, jota asentajan kanssa useaan otteeseen ihmeteltiin ja vaihdeltiin rasiat ja vahvistimet sun muut... No vika ei varsinaisesti korjautunut vaan yhteys alkoi itsetään toimimaan ja todettiin asentajan kanssa, että ei enää kosketa mihinkään kun kerta bitti virtaa ees ja taas.

Tämän jälkeen on ilmaantunut seuraavanlaista ärsyttävää ongelmaa. Yhteys toimii "normaali" käytössä ihan hyvin, mutta kun koitan ladata jotain tavaraa jostain(esim. torrentilla tms.) katkeaa koko yhteys muutaman minuutin päästä!!! Tätä ongelmaa ei siis ole ollut ennen kuukauden kestänyttä vikatilannetta...

Sama vika ilmenee kahdella eri modeemilla jotka on valtuutettu tähän yhteyteen(Thomson TCM390 ja Netgear CG834WG), käyttiksenä Win7.

Missähän mahtaa siis langat mennä solmuun?

8 kommenttia

Kerrotko vielä lisätietona miten modeemisi yhteysvalot ovat palaneet, kun ongelmaa on ilmennyt? Valojen perusteella voidaan päätellä tarkemmin, missä suunnassa ongelma voi olla.

Netgear CG834WG modeemissa keskuksemme ja modeemin välisen yhteyden tilan voi tarkistaa cable -valosta. Kun cable-valo palaa, modeemi on yhteydessä keskuksellemme. Jos taas modeemin cable -valo ei pala ongelman aikan tasaisesti, modeemisi ja keskuksemme välilä voi olla jonkinlainen ongelmatilanne.

Kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm), jos modeemin yhteysvalo sammuu ongelman aikana. Ennen vikapalveluun yhteydenottoa, kannattaa tehdä kuitenkin vielä seuraavat varmistukset:

- Varmista, että modeemia ei ole yhdistetty antennipistorasiaan jatkojohdolla. Testaa tarvittaessa yhteyttä vain modeemin mukana tulleella antennijohdolla.
- Jos antennipistorasiaan on kytketty haaroitin, testaa yhteyttä ilman sitä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
kun ongelmaa ilmenee niin modeemissa palaa valot samalla tavalla kuin yhteyden toimiessakin eli: "Cable Activity" vilkkuu, "Cable Link" palaa kokoajan, "PC Link" vilkkuu, "Internet" palaa yhtenäisesti (nämä siis Thomsonin modeemissa).

Ja modeemi on yhdistetty seinään suoraan ilman haaroitinta ja jatkojohtoja...
Miten täytyy tehdä että yhteys alkaa jälleen toimimaan? Jos yhteys alkaa toimimaan buuttauksen jälkeen, niin kumman buuttaaminen palauttaa yhteyden: tietokoneen vai modeemin?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemi täytyy buutata yleensä muutaman kerran, tietokoneen buuttaus ei vaikuta tähän mitenkään...
Molemmat Thomson TCM390 ja Netgear CG834WG ovat reitittäviä kaapelimodeemeja. Tulee mieleen että saakohan juuri torrent-lataus modeemin jumiin?

Oletko testannut mitä tapauhtuu jos modeemin muuttaa siltaavaksi, jumittuuko yhteys silloinkin? Siltaavana modeemi vain välittää liikenteen läpi eli ei reititä sitä sisäverkossa tai toimi palomuurina. Tätä testatessa tietokoneella täytyy olla palomuuri käytössä, esimerkiksi Windowsin oma palomuuri.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Thomsonin modeemiin ei pääse itse muuttamaan asetuksia, eli NATtia ei saa päälle tai pois ainakaan kotoa käsin.

Netgearin setuppikin on vähän niin ja näin... siitä tosin saa NATin pois päältä mutta silti yhteys menee jossain vaiheessa poikki ja kun menee takaisin modeemin asetuksiin on NAT taas päällä vaikka muutokset on tallenettu.

Summasummaarum: ei edelleenkään toimi kunnolla.
Netgear CG834WG -laite on mennyt asetusmuutoksien jälkeen oikein siltaavaan tilaan, jos tietokoneesi saama IP-osoite on esimerkiksi 80, 84 tai 88 alkuinen. 192 tai 10 alkuinen IP-osoite viittaa siihen, että modeemi on yhä reitittävässä tilassa.

Ilmeneekö ongelmaa vain torrenttien yhteydessä vai myös yksittäistä tiedostoa ladatessa? Voit testata esimerkiksi yhteysnopeuden mittaus -ohjeessamme neuvottua tiedoston latausta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Itsellänikin on ollut sama ongelma, mutta eri modeemilla. Sain ongelman korjattua rajoittamalla torrent -ohjelman yhteyksien enimmäismäärän 200:aan.

Vastaa