Alexa, laita sauna päälle ja sammuta valot

  • 16 November 2021
  • 5 kommenttia
  • 60 katselukertaa

 


 


Amazonin älykotiratkaisu Echo on rantautunut nyt virallisesti myös Suomeen. Echo onkin kiinnostava kokonaisuus älykodin rakentamiseksi. 


 


Olen seurannut Echon matkaa jo pidemmän aikaa, ja takaraivossa kolkuttaa yhä voimakkaammin ajatus Echosta ja Alexasta osana omaa kotiani. Voisiko älykäs Alexa tarjota minulle jotain uutta?


Mitä lisäarvoa se antaisi? 


 


Vahva ehdokas älykotijärjestelmän perustaksi.


Echo mahdollistaa useiden erilaisten laitteiden ja järjestelmien hallinnan kätevästi samasta paikasta. Alexa tuo tähän lisäksi tekoälyn äänikomentoineen. Eli, voit esimerkiksi pyytää Alexaa himmentämään valoja tai soittamaan Spotifystä lempimusiikkiasi. Tässä vaiheessa komennot tosin toimivat vain englanniksi, eli yksi edellytys Alexan käyttämiselle on, että kielipäätä löytyy. 


 


Itselleni yksi suurimmista syistä älykkään järjestelmän rakentamiselle on yhdistettävyys. Se, että saisin kaikki systeemit saman ohjauksen alle: kodinkoneet, valot, valvontakamerat, musiikit ja telkkarit. 


 



Joku voisi ajatella, että ihminen on laiska, jos kuvatekstin toimenpiteitä ei viitsi itse tehdä. 


Minulle tämä olisi kuitenkin keino irrottaa edes vähän aikaa perusaskareista muuhun. On työ, kotityöt, lapsi, harrastukset sekä lemmikit. Pienikin säästö kotihommista antaa minulle aikaa käytettäväksi muuhun. Voisin enemmän keskittyä touhuamaan poikani kanssa tai harrastamaan. 


Alexaa, ja siihen liittyviä laitteita ja toiminteita, voin hallita myös Amazon Alexa -sovelluksella.


 


Echo on tällä hetkellä tilattavissa www.amazon.de:stä kansainvälisenä versiona, ja toimitus onnistuu Suomeen. Voit tutustua erilaisiin Echo-tuotteisiin ja comboihin Amazonin verkkosivuilla


Itselläni kokonaisuus jo odotteleekin ostoskorissa sitä varsinaista tilaus-nappulan painamista. Mikäli tuota nappulaa painan ja Alexa saapuu luokseni, kerron kokemukseni kyllä. :) 


 


 


 


 


Mitä mieltä itse olet älykotiratkaisuista keskustelevan tekoälyn kanssa? Onko sinulla jo Alexa tai vastaava käytössä?



5 kommenttia

Siinä vaiheessa, kun tuo osaa lämmittää myös puulämmitteisen saunan, alan kiinnostua.

Käyttäjätaso 7

No jopas nyt jotakin. :smileyhappy::smileyhappy:

 

Minä odotan mielenkiinnolla sitä päivää , kun hakkerit murtautuvat tuohon kotiautomatioon. Siinä sitten jääkaapit , pakastimet , pesukoneet , valot , lämmitykset jne. vilkkuvat kuin diskossa ja pahimmoillaan kovalla pakkasella on kaikki sähköt poikki ja itse on blokattu ulos koko ohjauksesta.

 

Ei tule meille ikinä.

Laitteiden tietoturva kuitenkin kehittyy tässä rinnalla koko ajan, ja muutoinkin kodin tietoturvaratkaisuista on hyvä huolehtia jotta pystytään minimoimaan @kustaa1967 mainitsemat riskit. :)


F-secure Sense on yksi markkinoilla oleva reititin, joka turvaa kaikki kodin älylaitteet.
Onhan sekin mahdollista että tekoälystä jonain päivänä kehittyy jokin mielipuoli tuhoaja-diktaattori. 



Mutta kolikolla on kuitenkin kääntöpuoli olemassa, sillä kaikki ei ihan mustavalkoista kuitenkaan ole. 

Tekoäly tuo mahdollisuuksia kiireiseen arkeen, ja tästä voi olla muutoinkin isoja hyötyjä jossain elämän vaiheessa. Mietitään vaikka että vanhus kaatuu kotona, puhelin on pöydällä huoneen toisella puolella, eikä mummo pääse liikkumaan. Hän voisi pyytää tekoälyä soittamaan hätäkeskukseen. Ja joo, turvarannekkeita on olemassa tätä varten mutta yllättävän moni on vastahakoinen tuolle, sillä eivät esimerkiksi halua myöntää tarvitsevansa. Älykotiratkaisuista voisi taas muutakin hyötyä vanhukselle olla kuin tuo turva hädän varalle. 
Tuo on vain yksi skenaario, näissä on mielikuvitus rajana. :) 



Monia voi tekoäly pelottaa ja askarruttaa, mutta itse tykkään kyllä pitää mieleni avoimena näiden suhteen. Näen nämä uhkien sijaan mahdollistajana. 

Käyttäjätaso 1

Tietoturva on hyvä toki huomioida, mutta tietoturvan hankaluutta / keskeistä asemmaa tässä ei pidä liikaa korostaa. Jos tietoturva vedetään 100%, niin Internettiä ei käytännössä olisi olemassa / sitä ei voisi käyttää ollenkaan.

 

Kotiautomaation voi ja kannattaa rakentaa siten, että jos siihen pääsee talon ulkopuolelta on käytössä kaksivaiheinen autentikointi. Kokonaan toinen kysymys on, että on kaikkeen tarpeellista (kotiautomaation ydin komponenttien osalta) edes tarpeellista päästä netistä. Tietoturvattomuuden pelon ei saa antaa olle kehityksen este. 

 

Myös yksi syy miksi hakkeroinnin pelko on aika vähäinen on se, että vielä 10+ vuotta sitten hakkeroinnin ydinajatus oli testata mihin pääsee sisälle ja heittää sitten tieto tästä maailmalle ja tehdä jotain pientä kiusaa. Kuitenkin tänäpäivänä lähes 100% tapauksessa hakkerointia tehdään siksi, että siitä saadaan taloudellista hyötyö. Mitä taloudellista hyötyä saataisiin talon ohjauksen hakkeroinnistä, jotta voidaan vilkutella valoja ?!

 

Olen rakentanut itse kotiautomaatiota vuodesta 2006 asti ja nykyään on menossa systeemistä kolmas sukupolvi. Tässä minulla on käytössä myös ääniohjaus. Ääniohjauksen ulottamista kodin ohjaukseen on olemassa mielenkiintoinen linkki älyautoihin. Miksi autossa on oma äly / ohjaus, kun sekä talo, että auto voisi olla saman järjestelmän piirissä. Tähän varmasti mennäänkin, koska blokissa kerrottu Amazon echo on juuri sellainen laite/tekniikka, jonka käytöstä autoissa on tehty juuri viime aikoina useita sopimuksia Amazonin ja autoteollisuden kesken. 

T: Tuokki

Haluatko @Tuokki1 valaista millasia ratkaisuja sulla on siellä kotona? Ihan muutamalla sanalla. 
Mielelläni kuulisin enemmän kun on tosiaan tarkoitus laajentaa tuota oman kodin älykkyyttä. 
Tällä hetkellä omasta kodista löytyy älyvalmiudella kodinkoneet ja moni muu laite, jotka ovat kytkettävissä laajempiin järjestelmiin ja mm. etäohjattavia. 

Tuo autolinkki on erityisen mielenkiintoinen ja ratkaisuja varmaan tullaan näkemään enemmän tulevaisuudessa. 
Esimerkiksi nykyisessä autossani on puheohjaus, jolla voi antaa erinäisiä käskyjä toiminteisiin tai esimerkiksi sen avulla voi soittaa jollekin, ilman että tarvitsee "manuaalisesti" sitä numeroa etsiä. Lisäksi on muita älykkäitä toiminteita jotka parantavat ajo-ominaisuuksia jne.


Ja nuo ovat kuitenkin vain pieni raapaisu siihen, mitä voisi olla. 
Hienoin ja toimivin vaihtoehto olisikin kun kaikki ohjaukset olisivat saman systeemin alla, ja hallittavissa ajasta ja paikasta riippumatta. 


Vastaa