Esittelyssä Apple iPhone 8 Plus

  • 16 November 2021
  • 1 kommentti
  • 40 katselukertaa


 


 


Olen aina ollut Applen laitteiden käyttäjä - ensimmäinen iPhoneni oli 4S ja sen jälkeen vain malli on vaihtunut uudempaan. Ostin iPhone 8 Plussan melkeinpä saman tien, kun se tuli myyntiin. Arvoin pitkään tavallisen 8-mallin, sekä 8 Plussan välillä. Olen tyytyväinen valintaani, vaikka aluksi mietin kumpi koko olisi parempi. Nyt kohta noin kahden vuoden käytön jälkeen voin sanoa olevani erittäin tyytyväinen laitteeseen ja se on täyttänyt kaikki odotukseni.


 


 


iPhone 8 Plus oli minulle nappivalinta


 


 


Lähdetään ihan aluksi siitä, miksi Apple oli minulle se ehdoton valinta lukuisista muista puhelinmalleista. Mielestäni Applen käyttöjärjestelmä on erittäin hyvä ja helppokäyttöinen. Laitteisiin on olemassa kattava määrä erilaisia sovelluksia ja toimintoja, sekä lisäosien, kuten esimerkiksi suojakuorien valikoima on erittäin monipuolinen. Applen tuotevalikoima on todella laaja, joten jo uskoutuneena Applen käyttäjänä aiempien laitteiden ja MacBookin omistajana halusin myös, että uusi puhelimeni toimisi saumattomasti läppärini kanssa. 8 Plussassa viehätti myös kokonaan lasinen ulkomuoto, esteettinen muotoilu ja laitteen suurehko koko. Pidän siitä, että näyttö on suuri ja sitä on helppo selata ison pinta-alansa ansiosta. En varmaankaan osaisi enää käyttää pienempää puhelinta!


 


 



 


Tyylikäs ulkonäkö ja esteettinen muotoilu


 


 


Ensimmäinen asia johon kiinnitin laitteessa huomion, oli puhelimen kokonaan lasinen takaosa. Naarmunkestävä lasinen takaosa on erittäin silmäänpistävä ja luo sellaista luksusfiilistä. Puhelimen etuosa on myös kokonaan lasinen ja laitetta ympäröivä alumiinikehys on reunoilta pyöristetty. Applen mukaan lasissa on jopa 50% paksumpi vahvistava päällyskerros ja sormenjälkiä hylkivä pinnoite. 8 Plussa on kädessä erittäin jämäkkä, mutta ilman suojakuorta lasinen takaosa on melko liukas. Laite on kokonaisuudessaan todella kevyt ja siro ollakseen kuitenkin isompi malli. 8 Plussaan on saatavilla kattavasti erilaisia suojakuoria, joten suojakuoren hankinta on jo ihan siitäkin syystä suositeltavaa. Positiivista 8 Plussassa on myös se, että laite on suojattu vedeltä ja pölyltä IP67-standardin mukaisesti.


 


iPhone 8 Plussasta on saatavilla kolme erilaista Applen vakio värivaihtoehtoa: kulta, hopea sekä tähtiharmaa. Valinnanvaikeus iski saman tien, kun näiden kolmen upean värin välillä oli valittava, minkä niistä klikkaisi ostoskoriin. Päädyin tähtiharmaaseen, koska mielestäni se on ajaton ja näyttää miellyttävältä etenkin mattamustien kuorien kanssa.


 


 



 


Kaksoiskameralla laadukkaita ja tarkkoja kuvia


 


 


8 Plussan ulkonäön lisäksi toinen asia, johon olen ollut erittäin tyytyväinen on laitteen kamera. Kameran laadulla on minulle suuri merkitys, koska tykkään valokuvata ja kamera on käytössä melkeinpä joka päivä. Sekä etu-, että takakamera ottavat erittäin hyvälaatuisia kuvia ja myös kameran tarkennus sekä zoomaus toimivat nopeasti, eikä kuvien laatu kärsi. Kameralla onnistuu myös liikkuvien kohteiden kuvaus todella hyvin.


 


8 Plussan takaosaan sijoitettu 12 megapikselin kaksoiskamera käynnistyy nopeasti ja on heti kuvausvalmiina. Takakameran ympärillä on metallikehys ja safiirilasinen linssisuoja. 8 Plussalla voi räpsiä kuvia vaivattomasti ilman viivettä yksi toisensa perään, tai sarjakuvauksella pitämällä kameran laukasupainiketta pohjassa. Mielestäni kokonaisuudessaan iPhone 8 Plussalla kuvaaminen on erittäin helppoa ja kuvista tulee mielestäni laadukkaita.


 


5,5 –tuuman Retina HD –näyttö näyttää ruudulta kuvan eloisasti ja kirkkaissa väreissä, sekä True Tone –ominaisuuden ansiosta näyttö mukautuu ympäristön valoisuuteen nähden luonnollisesti.


 


 



 


 


Selkeäkäyttöinen laite, langaton lataus ja kestävä akku


 


 


Kaikki Applen laitteet ovat minusta erittäin selkokäyttöiset. 8 Plussa ei tästä poikkea, vaan toimii tutulla Applen käyttöjärjestelmällä. 8 Plussassa kuulokkeet kytketään Lightning-porttiin, eli samaan kohtaan kun laitteen latausjohto. Paketin mukana tulee EarPods-nappikuulokkeet, jotka toimivat näppärästi puhelimen kanssa. Jos omistaa vanhanmalliset Applen kuulokkeet, niin on hyvä pitää mielessä, että niiden kanssa on käytettävä pakkauksen mukana tulevaa adapteria.


 


Kokonaan lasinen takaosa mahdollistaa 8 Plussan langattoman latauksen. Puhelimen lataus onnistuu vaivattomasti Qi-sertifioitujen latureiden kanssa. Itse en ole vielä kertaakaan kokeillut oman puhelimeni langatonta latausta, vaan olen käyttänyt vielä perinteistä laturia.


 


Mielestäni iPhone 8 Plussassa akku latautuu erittäin nopeasti ja ainakin minun käyttööni nähden akku pelittää hyvin koko päivän. Lataan puhelimeni akun täyteen aina noin kerran kahdessa päivässä. 8 Plussan speksien mukaan yhdellä latauksella saa puheaikaa jopa 21 tuntia, netin käyttöä jopa 13 tuntia, sekä videoiden toistoa 14 tuntia ja äänen toistoa jopa 60 tuntia. Laitteessa on myös pikalatausominaisuus: jopa 30 minuutin latauksella akkua saa ladattua 50%. Mielestäni lukemat ovat paikkaansa pitäviä. Käytän paljon nettiä ja kuuntelen musiikkia, enkä ainakaan itse ole kokenut missään vaiheessa, etteikö akku olisi palvellut hyvin.


 


 



 


 


Tekniset tiedot


 


 



  • Mitat: 158,4 x 78,1 x 7,5 mm / 202 g.

  • Näyttö: 5,5” Retina HD (1920 x 1080), True Tone

  • Takakamerat: 12 Mpix laajakulma- ja telekamera, ƒ/1.8 aukko (laajakulma), ƒ/2.8 aukko (tele), optinen zoom, jopa 10x digitaalinen zoom, optinen kuvanvakain, kuusielementtinen linssi, 4-ledinen True Tone -salama, 24 fps, 30 fps tai 60 fps 4K-videokuvaus

  • FaceTime HD -etukamera: 7 megapikselin kuvat, 1080p HD-videokuvaus, Retina Flash -salama, ƒ/2.2 aukko

  • Käyttöjärjestelmä: iOS 11.

  • Prosessori: A11 Bionic-siru, 64 bit, integroitu M11 -liiketunnistinprosessori

  • Muisti: 64 Gt tallennustilaa

  • Sim-kortti: Nano-SIM

  • Verkko: 4G+ (tuki 300mbit/s liittymille)

  • Akku: Puheaika jopa 21 tuntia, internet-käyttö jo 13 tuntia, videon toisto (langaton) jopa 14 tuntia, äänen toisto (langaton) jopa 60 tuntia, pikalatausominaisuus: jopa 50% lataus 30 minuutissa

  • Vedenpitävyysluokitus: IP67

  • Touch ID -sormenjälkitunnistin

  • Pakkauksen sisältö: iPhone 8 Plus, EarPodit Lightning -liittimellä, Lightning–USB-kaapeli, USB-virtalähde, dokumentaatio

  • Takuu: 12kk


 


 



 


 


Katso myös:


 



1 kommentti

Vähän hassua nähdä vanhemmastakin puhelimesta koko pitkää arvostelua, mutta ei siis pahalla tavalla. :smileyvery-happy:

 

Itsellänikin on samaninen luuri ollut käytössä *melkein* julkaisusta asti, tuli hommattua muistaakseni silloin marras-joulukuun tienoilla.

 

Oma Applehistoria alkoi 5s luurista jonka jälkeen hyppäsin hetkeksi taas Android kelkkaan, mutta sitten jossain kohtaa tuli hankittua iPad Pro 9.7 ja tätä myöten alkoi taas iPhone houkuttamaan ja 8+ tuli hankittua kaveriksi. Tämä parivaljakko on vieläkin päivittäisessä käytössä ja veikkaan kyllä ettei merkki tule vaihtumaan kummassakaan laitteessa kun aika niistä aika jättää. Tietokonepuolella vielä Windows läppärillä mennään ja jatko on auki, kyllä Macbookki houkuttelisi, mutta aika näyttää siirynkö sielläkin omenapuolelle.

 

Itse puhelimeen liittyen vielä mainitakseni niin tämä on viimeinen malli Applen puhelimista omaa silmää miellyttää, olen jotenkin oppinut tykkäämään tuosta "perinteisestä" ulkonäöstä johon mm. kuuluu nuo näytön reunukset ja sormenjälkilukija/koti-painike. Näyttää tosin trendi olevan se, että näytön koko pinta-ala pyritään käyttämään ja siihen lienee tottuminen sitten aikanaan puhelinta uusiessa. Tähän liittyen on mainiota miten pitkäikäisiä nämä laitteet tuntuu olevan. Tai ei ehkä laitteena sen pidempi-ikäisiä kuin muutkaan, mutta päivitykset ainakin historian saatossa rullaa pitkään joka on sellainen asia mitä arvostan.

 

Muuten en mitään erikoista mainittavaa luurista keksi, joka mielestäni kertoo paljon. Puhelin on siis ollut varmatoiminen, mutkaton ja ennenkaikkea miellyttävä käyttää koska ei ole tullut ns. puhelinkuumetta :)

 

 

Vastaa