Arvostelu

Kokemuksia Polar Ignite fitnesskellosta - Lenkkeilijän paras kaveri

  • 16 November 2021
  • 0 kommenttia
  • 571 katselukertaa
Kokemuksia Polar Ignite fitnesskellosta - Lenkkeilijän paras kaveri

Sain Polar Iginiten testiin ja pidin sitä lenkkikaverina muutamana päivänä. Aiempaa kokemusta mittaavista kelloista minulla on Polarin aktiivisuusrannekkeesta ja Apple Watch series 4 -älykellosta. Käyn artikkelissa läpi tarkemmin mitä ominaisuuksia Polar Ignite -fitnesskellossa on ja lopuksi vedän yhteen kokemuksia, joita kello minulle soi.

 

Polar Ignite -fitnesskellon käyttöönotto

 

14717i0991469DCD36BAB6.jpg

Kello on ulkonäöltään simppeli ja tyylikäs. Polar Igniteen on saatavilla erilaisia rannekkeita, joten sen voi pukea muuallekin kuin lenkkipolulle. Itselläni käytössä oli musta silikoninen ranneke koossa S. Rannekkeen koko kannattaa miettiä tarkkaan, jottei tule valinneeksi liian pitkää tai liian lyhyttä. Rannekkeen materiaalia suosittelen myös pohtimaan, silikoninen ainakin tuntui nihkeältä nukkuessa.

 

14728i709EB4521F2022DB.jpg

Suosittelen tutustumaan käyttöohjeisiin myös netissä käyttöönoton jälkeen. Kellon mukana tulee tiivis pikaopas, joka lähinnä neuvoo kuinka kello otetaan käyttöön. Kaikki nippelitiedot ovat verkossa.

Otin Polar Igniten käyttöön ensimmäistä kertaa yhdistämällä sen tietokoneeseen. Tietokoneella kello yhdistyi automaattisesti Polar Flow yhteisöön, jonne saan raportit omasta aktiivisuudestani ja unestani. Tietokone avaa automaattisesti Polar Flow sivuston, jonne pääsin luomaan tunnukset tai kirjautumaan sisään vanhoilla tunnuksillani. Sen jälkeen ei tarvinnut kuin odottaa, että kello ilmoittaa synkronoinnin olevan valmis ja voin aloittaa kellon käytön.

Ignitessa on vain yksi fyysinen nappi, jolla "herätetään" näyttö tai palataan edelliseen näkymään muutoin kellossa toimii kosketusnäyttö. Navigointi ruudusta toiseen vaati minulta hetken opiskelua, kun toiminnot olivat täysin erilaiset mitä olin aiemmissa kelloissa tottunut käyttämään. 

 

Treenien seuraksi FitSpark

 

14734i354475405968B4B9.jpg

Polar Ignite alkoi oppia minusta jo heti käyttöönoton jälkeen. Se lukee sykettäni ja seuraa mitä treenejä teen. Polar Ignitessa on FitSpark treeniopas, joka suosittelee historiaani ja valmiustasoni perusteella valmiita treenejä päivittäin. Treeni saattaa olla esimerkiksi rankka lihaskuntotreeni tai kevyempi hölkkä. FitSpark tarjoaa päivittäin 2-4 harjoitusta, yksi on parhaiten sopiva ja muut ovat vaihtoehtoisia.

Aloitin treenin päälle painamalla Polarin painiketta ja napauttamalla näyttöä "Aloita treeni" kohdassa. Tallennus alkaa kolmen sekunnin kuluttua. Jos pidän tauon voin treenin aikana napauttaa näyttöä kerran ja tallennus keskeytyy ja kun painan sitä uudelleen tallennus jatkuu. Kun painan painiketta kolmen sekunnin ajan ja ruudulla näkyy numerot 3, 2, 1, ja sen jälkeen tallennus päättyy. 

Kello opasti minua myös treenin aikana ja kertoi koska on aika vaihtaa liikettä. Seuraavan päivän ehdotettu treeni voi olla ihan erilainen kuin eilen, Polarin mukaan FitSpark pitää huolen monipuolisesta liikunnasta ja tarjoaa erilaisia harjoituksia.

FitSparkin treenit perustuvat maailman terveysjärjestö WHO:n viikottaisiin liikuntasuosituksiin. Suosituksena on harrastaa kohtuullisen rasittavaa liikuntaa 150min/vk tai 75min raskasta liikuntaa viikossa.

 

Nightly Recharge ja Sleep Plus Stages - Hyvinvointisi tukena

 

14733i25E44A782BE6EC55.jpg

 

Fitnesskello mittaa yöllä tapahtuvaa palautumista, jotta voin tehdä parempia valintoja arjessani tukien treenitavotteitani ja hyvinvointiani. Nightly Recharge kertoo minulle miten olen palautunut, ja onko tänään optimaalista vetää kunnon rääkkitreeni vai ottaa vähän kevyemmin. 

Nightly Recharge mittaa uni ja autonomisen hermoston aktiivisuutta ja yhdistää ne, jotta saan parempaa tietoa mitä kehossani tapahtuu nukkuessasi. Mittaus perustuu siihen kuinka hyvin nukun, eli unen tilaan ja siihen kuinka hyvin hermostoni rauhoittuu unen ensimmäisten tuntien aikana. Mittausta ei tarvitse itse asettaa päälle vaan se tapahtuu automaattisesti, jos pidän kelloa kädessäni yön aikana.

 

14735iE695E455D240B304.jpg

Sleep Plus Stages mittaa nukkuessani unen tasoja. Se kertoo miten pitkään mikäkin unen vaihe kesti ja kuinka laadukasta uni oli. Polar kertoo sivuillaan, että suurinosa palautumisesta, lihasten kasvusta ja kudosten uusiutumisesta tapahtuu nukkuessa. Säännöllinen unen seuranta lisää tietoa siitä oletko nukkunut hyvin. Unen seuranta saattaa paljastaa stressitilan kehossa, jos syke ei rauhoitu nukkuessa tarpeeksi tai hermosto käy ylikierroksilla nukkuessakin. 

Sleep Plus Stages kerää minulle kaiken tarvitsemani tiedon yön aikana ja antaa aamulla raportin unituloksestani. Algoritmi on testattu unipolygrafialla, jota pidetään unen seurannan standardimenetelmänä. Algoritmi määrittää univaiheet kohtuullisen tarkasti. Kaikki unestani tallentuu myös Polar Flow sivulleni.

 

Polar Ignite kokemuksia pähkinänkuoressa

 

14731i7A1B4762AC9DB498.jpg

 

Avaan teille kokemukseni simppelisti plussina ja miinuksina:

+ Edullinen. Kellon suositushinta on 199e

+ Tyylikäs. Polar Igniteen on saatavilla erilaisia rannekkeita, näyttö on suuri ja selkeä. Tykkäsin erityisesti siitä, ettei näytöltä tarvinnut tihrustaa mitään vaan kaikki näkyy nopeasti ja selkeästi.

+ Erittäin monipuoliset ominaisuudet. Kello mittaa sykettä jatkuvasti, tarkastelee olenko palautunut edellisestä treenistä ja tarjoaa hengitysharjoituksia rentoutumiseen. 

+ Treenivinkit. FitSpark ehdottaa treenihistoriaani peilaten harjoituksia kategorioista: voima, kardio tai huoltava.

+ Unenmittaus. Olin yllättynyt kuinka kattava raportti vajaasta yöstäni tuli. Yksi suurimmista lemppareistani olikin tässä kellossa raportit ja se kuinka kattavia ne olivat. 

+ Uskomattoman kestävä akku (omassa käytössäni yksi lataus kesti viikon). Vielä silloinkin kun kello ilmoitti, että akun varaus on alhainen, toimi mittaus kotiin asti lenkiltä (50min).

 

- Navigointi kellossa tuntui aluksi monimutkaiselta, kun osa toiminnoista toimii nappulasta ja osa suoraan näytöstä

- Näyttö ei aina totellut kosketusta haluamallani tavalla

- En osannut sammuttaa kelloa (edit. 24.4. Sain tiedon, että kelloa ei voi sammuttaa. Kello sammuu jos akku menee täysin tyhjäksi.)

 

Tilaa oma Polarisi tästä

 

Kerro alas kommentteihin mitä mieltä sinä olet tästä kellosta, oletko ostanut sen tai päässyt testaamaan? 

 

Lue myös:

 

0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa