peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
58167 Jäsentä
161968 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Laitteiden huolto ja takuuasiat - infopaketti



Moderaattori
Moderaattori
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 125
1/1

Laitteiden huolto ja takuuasiat - infopaketti

Laiteblogi 1.pngAsiakaspalvelussa voidaan olla avuksi, mikäli mietit johtuvatko käyttöongelmat liittymästä tai palvelun ominaisuuksista.

Kerron tässä blogissa hieman pintaa syvemmältä eri laitteiden huollosta ja laitetakuista, miten sinun tulee toimia jos laitteesi kaipaa korjausta, syystä taikka toisesta.

 

Ennen huoltoon lähettämistä on hyvä aina aluksi tarkistaa, että vika jää varmasti laitteeseen, etteivät käyttöongelmat johdu yhteydestä tai liittymän ominaisuuksista.

 

Huolto-ohjeistukset ovat samat sekä kuluttaja-asiakkailla että yritysasiakkailla, pois lukien iPhonen myyjän virhevastuu, josta kerron tarkemmin tässä blogin edetessä. Kaikki korjaukset ja mahdolliset laitevaihdot tehdään laitevalmistajan ohjeiden perusteella ja päätökset toimenpiteistä tekee aika huoltoliike.

Jos etäkaupan kautta tilaamasi laite on heti sen saadessasi viallinen, tulee sinun ensisijaisesti toimittaa laite huoltoon, mutta myös palautus on mahdollinen etäkaupan peruutusoikeuden piirissä.

 

Telian myymillä laitteilla on aina valmistajan myöntämä takuu. Pääsääntöisesti sen pituus on 24kk muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Etenkin tarvikkeilla takuuajat ja käytännöt vaihtelevat, näistäkin kerron jäljempänä hieman tarkemmin.

 

 

Laitteeni on rikki – miten lähden liikkeelle?

 

1. Ennen laitteen huoltoon toimittamista

 

Varmuuskopiointi­

 

Jos laitteessa on tärkeitä tietoja, viestejä tai ladattuja sovelluksia, tiedostoja yms. jotka haluat ehdottomasti säilyttää, suosittelemme aina varmuuskopioida kaikki tiedot valmistajan ohjeiden mukaisesti. Toimenpide onnistuu myös huollon yhteydessä, jolloin huolto perii siitä maksun, myös takuuhuolloissa. Vastuu on asiakkaan myös siinä tapauksessa, että varmuuskopiointi ei onnistu ja tietoja häviää.

 

Laitteessa olevat lisätarvikkeet

 

Poista laitteesta kaikki lisätarvikkeet kuten suojakuoret, muisti- ja sim-kortti huollon ajaksi. Näytönsuojakalvoa ei ole välttämätöntä poistaa mikäli huoltotoimenpide ei sitä vaadi.

 

2. Huoltoon toimittaminen

 

Kauttamme huoltoon toimitettujen laitteiden huoltamisesta vastaa aina laitevalmistajan valtuuttama huolto. Suosittelemme toimittamaan Telialta ostetut laitteet huollettavaksi yhteistyökumppanillemme Mobylife Helsinki Oy:lle.

 

Yhteystiedot: huolto@mobylife.fi
Puh. 0600 0 1060, arkisin 8–16 (1,49 € / min+mpm).

 

Voit myös lähettää laitteen suoraan huoltoon, mikäli Telia kauppaa ei ole lähistöllä.

Online-portaalin kautta voit huoltoon lähettää Telialta hankitut puhelimet sekä tabletit. Poikkeuksena kuitenkin Lenovo, sekä useimmat tarvikkeet, joiden takuuprosessit vaihtelevat.

 

Takuukuitti

 

Etämyynnissä lähetämme laitteen mukana lähetelistan, jossa ovat laite- ja takuutiedot. Mikäli alkuperäinen kuitti ei ole tallessa, ei hätää, sillä suurimmassa osassa tapauksista kuitti löytyy Telia kaupan

järjestelmistä. Ulkoiselta jälleenmyyjältä ostetuista laitteista saat kuitin suoraan myyjältä.

 

3. Huollon aikana

 

Huollon seuranta

 

Kun laite on toimitettu huoltoon, huollon tilan voit tarkistaa täältä. Tunnukset käyttöliittymään löytyvät huoltolähetteeltä.

Huollon aikana laitteen kk-maksujen tai liittymän kk-maksujen osalta ei Telialla ole hyvitysvelvoitetta.

 

Lainalaite

 

Jos laite toimitetaan huoltoon Telia Kaupa kautta, sieltä on mahdollista kysyä lainalaitetta huollon ajaksi. Telia Kaupoissa lainalaitteita on rajattu määrä ja laitteiden saatavuus vaihtelee myymäläkohtaisesti.

 

4. Huollon jälkeen

 

Laitteen toimittaminen huoltoon ja sen palautuminen takaisin sinulle

 

Telia Kauppojen kautta huoltoon toimitetut laitteet palautuvat takaisin samaan myymälään josta sen huoltoon olet toimittanut. Saat ilmoituksen (sms ja e-mail) kun laite on noudettavista myymälästä. Telia Expressin kautta huoltoon lähetetyt laitteen palautuvat suoraan kotiisi. Mikäli kyseessä on maksullinen huolto, palautuu laite postiennakkotoimituksena eli huoltokustannukset maksat samalla kun noudat laitteen Postista.

 

Yleiset huolto – ja takuuohjeistukset löydät tiivistettynä ohjesivustoltamme.

 

 

Eri laitteiden takuut

 

Apple iPhone

 

12kk laitevalmistajan myöntämä rajoitettu takuu. Mikäli laite vikaantuu takuun päättymisen jälkeen, voit sen huollattaa omalla kustannuksella. Kuluttaja-asiakkaiden laitteiden osalta olemme kuitenkin myyjän roolissa virhevastuussa, jos laitteessa ilmenee takuunalainen vika, ja laite on takuunalaisessa kunnossa (mm. ei halkeamia, lommoja, kosteusvaurioita, runko ja näyttö ehjä). Huoltopäätös tehdään aina yhteistyössä huoltokumppanimme Mobylifen kanssa, joka tutkii laitteen ja raportoi laitteessa olevat viat sekä laitteen kunnon meille.

Laiteblogi 2.pngiPhonella on 12kk laitevalmistajan myöntämä rajoitettu takuu.

 

Huawein laajennettu takuu

 

Honor7 / Honor 8 Lite / P8 Lite

 

36kk takuu

 

Honor 8

 

36kk takuu + 3kk lasinkorjaustakuu, joka koskee molempia puolia (kertaluontoinen)

 

Laiteblogi 3.pngHuawein laitteissa on laajennettu 36kk takuu.

 

Huawei P9 / P10 / P10 Plus

 

Edellä mainittujen lisäksi 3kk näytönkorjaustakuu (kertaluontoinen) + 3kk vaihtotakuu, eli takuunalaisessa viassa laite vaihdetaan huollossa uuteen korjauksen sijaan. P9:n lisätakuut vaativat rekisteröitymisen esiasennettuun HiCare-sovelluksen VIP Service -ohjelmaan, muute voimassa on normaali 24kk takuu.

 

Läppärit

 

Apple Macbook

 

Takuuaika 24kk. Heti myyntihetkellä viallisten laitteiden kohdalla ota aina ensin yhteys Apple Careen:
Puh: 0800-96162 (ppm). Avoinna ma–pe klo 9.00–20.00.

Laitteen voit toimittaa joko suoraan mcare-huoltoliikkeeseen tai Telia Kauppaan, mistä laite lähtee huollettavaksi Mobylifelle.

Asus

 

Laitteen voit toimittaa huoltoon Telia Kaupan kautta tai tekemällä sähköisen huoltopyynnön.

 

Acer

 

Tämä laitteen kohdalla ole yhteydessä Acerin asiakaspalveluun () (09) 8763574 (pvm) arkisin kello 10–17, jossa vikatilanne kartoitetaan ja annetaan toimintaohjeet. Numerosta löytyy huolto- ja tukipalvelut. Ilmoituksen voi tehdä myös sähköisesti.

Jos vikaa ei onnistuta ratkaisemaan puhelimitse, voidaan laite pyytää Acerille tutkittavaksi. Laitteen kuljetuksista vastaa DHL. Huollon edistymistä voi seurata Acerin internetsivuilla. Palautus tapahtuu myös DHL:n kuljetuksella. Acerin koneet voi toimittaa huoltoon myös Telia Kaupan tai Telia expressin kautta. 

 

Lenovo

 

Nämä laitteet toimitetaan huoltoon aina ainoastaan Lenovon tuen kautta.

 

ThinkPadit

 

Lenovo Helpdesk / IBM : 09 459 4260 tai 0800 14260 (arkisin klo 8.00-17.00).

Huoltokutsun voi tehdä myös sähköisesti

 

IdeaPad

 

Lenovon asiakaspalvelu: 0800 94439 (arkisin klo 9.00-16.00).

Tukipyynnön voi tehdä myös sähköisesti

Vaihtoehtoisesti voi olla suoraan yhteydessä Lenovon paikallisiin takuuhuoltokumppaneihin

Laiteblogi 4.png

 

Lisälaitteet ja tarvikkeet

 

Tarvikkeiden huolto- ja takuuasioissa käännytään aina Telia Kaupan puoleen. Mukaan tarvitaan takuukuitti/lähete, mistä selviää tarkemmat tiedot mm. takuun pituudesta. Ne vaihtelevat riippuen siitä mikä laite tai tarvike on kyseessä.  

 

Laajakaistalaitteet (modeemi, digiboksi ym.)

 

Kaikissa vikatapauksissa ota yhteys Telian asiakaspalvelun Häiriöilmoitusten puolelle, missä vika selvitetään ja tehdään päätös laitteen takuuvaihdosta. Tarvittaessa toimitetaan sinulle uusi modeemi postin kautta.

 

Mobiilireitittimet

 

Huawei ja ZTE

 

Huawein ja ZTE:n mobiilireitittimet huolletaan Mobylifella ja näissä toimitaan yleisohjeistuksen mukaan.

 

Televisiot

 

Kaikissa teknisissä ongelmissa ota aina suoraan yhteyttä laitevalmistajan asiakastukeen. Suuremmat telkkarit pyritään aina huoltamaan kotona kuljetusvaurioiden riskin vuoksi.

 

Samsung: 030 622 7515 (Avoinna ma-pe 8-19, la 10-15)

Sony (www.sony.fi/support) : 09 6937 9450 (Avoinna ma-pe 9-17)  

LG (http://www.lg.com/fi/tuki): 0800 0 5454, arkisin klo 9–19.

Laiteblogi 5.png

 

Sony PlayStation

 

Pelikonsoleilla ja tarvikkeilla on 12 kk:n takuu. Tarkemmat tiedot ja ohjeet takuu- sekä huoltotapauksiin löydät laitevalmistajan sivuilta.

 

 

 

Takuun ulkopuoliset viat

 

Myös näiden kohdalla voit toimittaa laitteen meidän kauttamme huoltoon. Kun takuun ulkopuolinen korjaus tehdään valmistajan valtuuttamalla huoltokumppanilla, varmistetaan että laitteen valmistajan sille myöntämä takuu säilyy myös korjaustapahtuman jälkeen. Suuntaa antavan kustannuksen korjaukselle voit tarkistaa Mobylifen hinnastosta, josta näet yleisimpien laitemallien ja vikojen korjaushinnat. Huollon hinta varmistuu aina ennen korjausta, joko laitetta lähetettäessä tai huollon toimittamasta kustannusarviosta.

 

Telia Yhteisö on nyt myös Laiteyhteisö.jpg
0 tykkäystä