Minä ja Spotify

  • 16 November 2021
  • 10 kommenttia
  • 249 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

 


 


 


Olen Spotifyn suurkuluttaja. Tein Spotifyn 2014 a year in music -"testin" ja se kertoi että kuuntelin Spotifyn kautta musaa viime vuonna yhteensä 28 300 minuutin verran. 471 tuntia, sama kuin että kuuntelisi musaa yhteen putkeen 20 vuorokautta. "Ihan hyvä" ajattelin, mutta sitten kuulin että kaveripiirissäni kovimmat lukemat oli melkein 40 000 minuuttia...


 


No anyways, kuuntelen siis Spotifyä todella paljon, varsinkin työpaikalla. Laitan luurit päähän ja laitan musan soimaan kun haluan keskittyä vaikka blogikirjoituksen kirjoittamiseen ja sulkeutua muulta maailmalta mutta ennenkaikkea taustamelulta. Autossani on AUX-liitäntä ja kun liitän siihen puhelimeni ja niin pääsen kuuntelemaan Spotifyä myös autoillessani. Reissaan töiden puitteissa jonkin verran lentokoneella Vaasa <-> Helsinki -väliä ja Spotify Premium on ihan ehdoton koska voin kuunnella samoja biisejä myös 33 000 jalan korkeudessa.


 


Käytän Spotifyn "Selaa" -valikon kautta löytyvää "Top-listat" -toimintoa. Siellä on listattuna suosituimpia valmiita soittolistoja, jaettuna eri genreihin ja kategorioihin.


 



 


Samalla kun kuuntelen näitä valmiita soittolistoja niin poimin sieltä hyviä biisejä omalle soittolistalleni. Alla olevissa kuvissa poimin Antti Tuiskun "Peto on irti" -biisin omalle soittolistalle. Täppäsin ko. biisin kohdalla tuosta ympyrästä jossa on kolme pistettä ja ruutuun aukesi pikavalikko josta valitsin "Lisää soittolistaan".


 



 


Minulla on muutama oma soittolista mutta valitsin tämän biisin "Tähdellä merkityt" -listalleni ja näin biisi on nyt kyseisellä listallani. Ja kun olen täpännyt tuon soittolistan kohdalla päälle että "Käytettävissä offline-tilassa" niin voin tosiaan kuunnella näitä biisejä myös lentokoneessa.


 



 


Silloin kun haluan keskittyä muuhun tekemiseen ja musiikki vain soi taustalla niin valitsen omista soittolistoistani tilanteeseen sopivan ja laitan musan soimaan. Täydennän sitten aika-ajoin omia listojani noiden muiden käyttäjien tai Spotifyn tekemien listojen biiseillä.


 


Paljonko sinä käytit Spotityä viime vuonna? Kuten suosikkilistaltani näkyy niin musiikkimakuni on pop/dance-painotteinen, mites sinulla? Onko sinulla hyviä niksejä Spotifyn käyttämisen suhteen, laitahan vinkkisi jakoon :)


 


---


 


Spotifystä yleisesti:


 


Spotifyn kautta voit kuunnella musiikkia melkein millä laitteella tahansa; puhelimella, tabletilla, tietokoneella, telkkarilla Sonera Viihteen kautta, Smart TV:llä ja niin edelleen. Spotifystä on olemassa kaksi erilaista versioita:


 



  • Spotify Free

  • Spotify Premium


Näistä kahdesta suosittelen ehdottomasti Premiumia koska:


 



  • Voit kuunnella musiikkia rajattomasti, siten että voit itse valita biisit fiiliksen ja tilanteen mukaan. Ilman mainoksia biisien välissä.

  • Se toimii kaikilla laitteilla.

  • Voit kuunnella musaa myös offline-tilassa, 30pv jaksoissa (esimerkiksi tosiaan lentokoneessa, ulkomaanreissulla jne).

  • Yhdellä maksulla saat samat soittolistat usealle eri laitteelle (kuuntelu toimii kuitenkin yhdellä laitteella kerrallaan).

  • Spotity Connect-ominaisuus tekee Spotifystä kaukosäätimen, eli voit ohjata esim. puhelimellasi tietokonetta ja voit valita puhelimellasi mitä musaa tietokoneen kautta kuuluu.


Saat Spotify Premiumin meidän kautta kolmen kuukauden ajaksi maksutta jonka jälkeen hinta on 9,95eur/kk ja kun hankit Spotifyn meiltä niin silloin saat sen samalle laskulle esimerkiksi kännykkäliittymän kanssa, helppoa. Jos hankit Premiumin Spotifyn kautta niin laskutus toimii silloin luottokortin kautta.


 


Spotify Free-versio on nimensämukaisesti ilmainen ja biisien lomassa kuulet Spotifyn yhteistyökumppaneiden mainoksia. Nykyään myös Free-versio toimii puhelimilla ja tableteilla. Puhelimessa Free-versio toimii siten että voit valita artistin/albumin/soittolistan ja sovellus soittaa näiden biisejä satunnaistoistolla. Et siis voi itse valita kappaletta jota kuuntelet. Tablet-laitteessa Spotify Free mahdollistaa minkä tahansa kappaleen kuuntelemisen mutta biisien välissä kuuluu siinäkin Spotifyn yhteistyökumppaneiden mainoksia.


 


Linkit:


Spotify Premium Soneralta 3kk ajaksi maksutta, nykyisille ja uusille asiakkaille.


Ohjeet Soneran Spotify-edun aktivoimiseksi Omien Sivujen kautta.


Yleisimpiä kysymyksiä Spotifystä ja niihin vastauksia.


 


Lataa Spotify iPhonelle/iPadille.


Lataa Spotify Android-laitteelle.


Lataa Spotify WindowsPhonelle.


 


10 kommenttia

 

Aika kaukana musiikin suurkuluttajasta aloittajalla ;)

 

Miten muuten, onko mainittavaa hyötyä, jos alkaa käyttämään Spotifyä 4G LTE -verkossa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Nonni, sieltä tuli sellaiset lukemat että oksat pois, hattu päästä 😃 Tiedätkö sinä sanoa onko jollain vielä suuremmat lukemat..?


 


Ainahan toki nopeudesta on hyötyä mutta jos olet/liikut alueella jossa on hyvä 3G niin se kyllä Spotify-käytössä riittää vallan mainiosti. Tosin kuten kuvistakin näkyy niin itse käytän suurimmaksi osaksi 4G-verkossa mutta 3G:lläkin pärjäisi kyllä Spotifyn kanssa.


 


Tänään oli poikkeustilanne kun asensin Spotifyn uuteen luuriin ja latasin siihen soittolistojani offlinessa käytettäväksi, 4G:n yli latasi nopeaan biisit luurin muistiin vaikka olin laittanut asetuksista synkkaukseen parhaimman laadun. Mutta harvoin uusia puhelimia otetaan käyttöön kuitenkaan :)

En tiedä, onko jollakin enemmän minuutteja. Olen yrittänyt ottaa selvää - vai onko minulla maailmanennätys!

 

Minulla on 1M-nopeus 3G-verkossa ja soi kyllä hienosti. Lähinnä voisi ajatella niin, että 4G:n pienempi viive aiheuttaa vähemmän odottelua ennen kuin biisi lähtee päälle heikossa kentässä :)

 

Haluaisin kyllä antaa enemmän aikaa sarjoille itse, mutta musiikki on minulle kaikki kaikessa. Ja sen huomaa!

 

Pistän tuon 4G:n korvan taakse!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

3G 21M nopeudella toimii täysillä jo... LTE:llä ei tee mitään kännykällä... kuluttaa enemmän akkua... 

 

Spotify ei enään niin paljon ole käytössä... vähentynyt paljon... Premiumkin on peruutettu... Musiiksi silti kuuntelen... Youtubesta musiikkivideoita pääasiassa...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Olet kuunnellut "yhteen menoon" 120 päivää :D


 


Aivan, 4G:n vasteajat ovat pienemmät. Sen suhteen minulla ei ole omakohtaista kokemusta, täällä missä itse pyöriskelen niin joko 3G on hyvä tai sitten 4G, en osaa sanoa miten tuo raja-alueilla olisi.


 


Tietäisikö muut sanoa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Musiikin kuuntelussa vasteajalla ei oikeastaan ole mitään merkitystä... 

 

Jos ei ole yli 100ms ping niin kukaan ei huomaa eroa musiikin kuuntelussa... Eikä se varmaan häiritse ollenkaan käyttäjää... 

 

Minä käytän "Crossfade tracks" toimintoa joten ei katkea sitten musiikki pariksi sekunniksi...

 

Työpaikallani 4G ping 100ms (ei riitä... edes, kun pätkii... ), 3G 40ms... 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Millaiset lukemat olkitu sulta löytyy viime vuoden statsien osalta? :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

36,022 minuttia... Musiikkia kuuntelen sitten tosta ainakin tuplasti enemmän... 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hyvä hyvä, kovia lukemia teillä. Kiitos kun kerroitte, antaa perspektiiviä :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

2 vuotta on kulunut eikä juuri mikään ole muuttunut ja tällä hetkellä Windows 10 -käyttöjärjestelmän Kaupassa on saatavilla Spotify-sovellus, joka julkaistiin kesäkuussa. Se on siis melko uusi, raikas ja ajan tasainen. Musiikin kuuntelu vain paranee entisestään vaikka eniten kuuntelen puhelimella ja PS4-konsolin äärellä.


 


Käytössäni on Telian Spotify Family (14,99€), joten voi helposti luoda jokaiselle perheenjäsenelle omat tilit. Kätevämpi tapa on luoda oma soittolista kuin kuunnella valmiita soittolistoja. Siellä on aika usein outoja biisejä. Välillä poimin niitä omaan soittolistaan :smileyhappy:


 


Vastaa