Arvostelu

OnePlus 9 Pro - näe maailma väreissä

  • 16 November 2021
  • 93 kommenttia
  • 546 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kaupallinen yhteistyö Telia Finlandin kanssa

 

Sain Telialta testiin OnePlus 9 Pro 12 + 256 Gt puhelimen vihreän värisenä ( Pine Green ).

https://kauppa.telia.fi/kauppa/laitteet/puhelin/OnePlus-9-Pro-12-Plus-256-Gt 

 

Unboxing 🤓

 

Ensimmäisen kosketuksen OnePlus puhelimiin sain n. 3 vuotta sitten, kun sain Telialta testiin OnePlus 6 puhelimen.

Nyt olen lähes mykistynyt tämän kaunottaren upeasta väristä. Vihreä ( pine green ) on yksi lempiväreistäni.

 

 

Puhelimen pakkaus sisältää kaiken tarvittavan, unohtamatta puhelimen laturia.

Tietäen ettei puhelimessa ollut kumminkaan kuulokeliitäntää, niin tilasin etukäteen lisävarusteeksi OnePlus kuulokeadapterin c-usb-liitäntään. Näin voin kuunnella musiikkia välillä langallisilla bassokuulokkeilla.

 

Nyt on pakko hieman testailla puhelimen kameroita, että näkee kuinka ne on kehittyneet OnePlus 6:sen jälkeen.

 

 

Uskottava se on, että yhteistyö Hasselbladin kanssa on tuonut lisää värejä ja upeutta kuvaamiseen.

Se on erittäin hyvää, että puhelimessa on IP-luokitus 68. Eihän se välttämättä tarkoita että sopisi uida missä vaan puhelimen kanssa, mutta tuo varmuutta ettei puhelin kärsi vesisateessakaan saati pienen pulahduksen jälkeen rapakkoon.

Puhelin tuntuu mukavan jämäkälle käteen eli painoa on enemmän kuin useimmissa puhelimissa. Siitä saa kumminkin tosi hyvän otteen. Plussaa myös suojakuoresta, joka löytyy puhelimen pakkauksesta 😀👍

Tämän lyhyenkin tuttavuuden perusteella minusta taitaa tulla oneplussalainen, mutta ei siinä vielä kaikki sillä testaaminen jatkuu ja kirjoittelen lisää parin viikon päästä...

 

---

 

Katso myös muiden lähettiläiden tekemät OnePlus 9 Pro esittelyt:

 

Lue myös:


93 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus@  kirjoitti:

Puhelinten 5G ilmaisimien toiminta on aika villiä.

 

Jollakin valmistajalla esimerkiksi ontto 5G symboli tarkoittaa 4G:tä ja täytetty symboli 5G:tä. Jos OnePlussassa on vain yksi 5G-symboli, ken tietää mitä se sitten tarkoittaa.


Joo en tiedä vielä onko muita symboleita OnePlussassa, kun sunnuntaina sain puhelimeen vasta ekaa kertaa tuon 5G logon Oulun seudulla Jäälissä jossa verkkokartan mukaan on Telian 5G verkkoa.

Käyn täällä Oulussa myöhemmin myös muualla testailemassa, jospa sitten selviää mitä kaikkea näytöllä näkyy ja minkälaisia nopeuksia saadaan. Voisin kokeilla kuinka nopeaan lataa videota jne. ☺️

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nyt minulla on ollut puhelin pian kuukauden päivät päivittäisessä käytössä ja olen edelleen tykästynyt tähän, koska tämä on sujuva käyttää. Kaikki tarpeellinen hoituu puhelimella eikä tämä turhia hidastele.

Tänään tuli uusi järjestelmäpäivitys puhelimeen ja sen myötä toukokuun tietoturvapäivitys.

 

 

Kävin testaamassa 5G-verkkoa keskiviikkona Oulun Ruskossa Nokian rakennuksen lähettyvillä. Siellä tuli vähän päälle 200M -  300M.

Lauantaina kävimme Oulun Limingantullissa ja keskustan liepeillä. Mittailin auton kyydissä ollessa tälläisiä lukemia :

 

 

Samaan aikaan samassa paikassa 4G- verkon lukemat olivat vaatimattomat 14,5M/Download ja 17,8M/Upload. Mutta tosiaan liikkuvasta autosta mitattuina.

 

Puhelimen kameralla saa upeita kuvia aikaiseksi. Tässä muutama kuva :

 

 Makrokuva siman poreista.

 

 Jäkälää ja sammalta Terijoen salavan kyljessä.

 

 Panorama lammelta.

 

Muutama laajakuva Kiiminkijoelta.

 

 Pystykuva rannan pajusta.

 

 Laajakuva vastavaloon.

 

Tilasin puhelimeen myös läpinäkyvän suojakuoren, jotta puhelimen oma väri pääsisi paremmin esiin ja ohuen puhelinpidikkeen ( Ring Holder ), jotta puhelin pysyy paremmin kädessä esim. kuvatessa etukameralla.

 

Ennenkaikkea olen todella tyytyväinen kuinka nopeasti puhelimen saa ladattua mukana tulleella teholaturilla, ei tarvitse jättää yöksi laturiin ☺️

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus@  kirjoitti:

Puhelinten 5G ilmaisimien toiminta on aika villiä.

 

Jollakin valmistajalla esimerkiksi ontto 5G symboli tarkoittaa 4G:tä ja täytetty symboli 5G:tä. Jos OnePlussassa on vain yksi 5G-symboli, ken tietää mitä se sitten tarkoittaa.


Ainakin Samsungilla on tämä ontto symboli. Se on sinänsä selkempää, että tietää, koska 5G on oikeasti päällä. Minun Oneplus 8-puhelimessa taas on vain yksi ainoa 5G symboli.

 

Cellmapper-ohjelman kehitystiimiltä kuulin, että Google olisi jatkossa kieltämässä muut kuin yhdenlaiset symbolit Android-jakeluista. Eli siis nuo, jotka voivat hieman johtaa harhaakin (kuten Oneplussan symboli). Perustelua en muista, taisi olla kokemuksen yhdenmukaistaminen tai jokin muu. Kaipa suurilla operaattoreillakin jokin sananvalta asiassa on.

Miten toimii yhteen Samsung Galaxy Active 2 kellon kanssa? Tuleeko molemmista laitteista kaikki ominaisuudet käyttöön?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JaTRe@  kirjoitti:

Miten toimii yhteen Samsung Galaxy Active 2 kellon kanssa? Tuleeko molemmista laitteista kaikki ominaisuudet käyttöön?


Hei @JaTRe ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Nyt täytyy kyllä sanoa etten tiedä, sillä minulla ei ole tuosta kellosta kokemusta. Mutta luulisin että voisi toimia, ainakin minulla on toiminut esim. Samsung Gear Sportin kanssa ainakin Nokia 6.1. Ei siis ole pakko olla Samsungin puhelin.

Samsungin sivuilla lukee Galaxy Active 2 kellon kohdalla sopivuudesta näin :

  • * Android : Android 5.0 (L OS) tai uudempi, vähintään 1,5 Gt RAM-muistia (Samsung/ei-Samsung)
  • * iOS : iPhone 5 tai uudempi, jossa on iOS 9.0 tai uudempi.
Kunniamerkki +8

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>

Kunniamerkki +8

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>


Taitaa olla Oneplussan ominaisuus sitten tuo. 😕> 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>


Taitaa olla Oneplussan ominaisuus sitten tuo. 😕> 


Toivottavasti päivityksissä tulisi parannusta asiaan. Kyllä sitä odottaa että lippulaivapuhelimissa olisi kaikki kohdillaan 🤔>

Kunniamerkki +8

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>


Taitaa olla Oneplussan ominaisuus sitten tuo. 😕> 


Toivottavasti päivityksissä tulisi parannusta asiaan. Kyllä sitä odottaa että lippulaivapuhelimissa olisi kaikki kohdillaan 🤔>


Toivossa on hyvää sanoi lapamatokin aikoinaan. 🙂> 8 prosta ainakin löytyi aiempaa kirjoittelua netin syövereistä, että siinä olisi ollut jo samaa ongelmaa. Kun ei näytä kuvaussoftan vaihtokaan auttavan. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>


Taitaa olla Oneplussan ominaisuus sitten tuo. 😕> 


Toivottavasti päivityksissä tulisi parannusta asiaan. Kyllä sitä odottaa että lippulaivapuhelimissa olisi kaikki kohdillaan 🤔>


Toivossa on hyvää sanoi lapamatokin aikoinaan. 🙂> 8 prosta ainakin löytyi aiempaa kirjoittelua netin syövereistä, että siinä olisi ollut jo samaa ongelmaa. Kun ei näytä kuvaussoftan vaihtokaan auttavan. 


Toinen juttu jonka olen huomannut ja on vähän ärsyttävää, niin on se että puhelin kun on wifissä niin se kadottaa internetyhteyden vaikka samassa wifissä muissa puhelimissa se säilyy ??‍

Pitää käyttää wifi pois/uudelleenkäynnistys/lentotila. Kahta ensimmäistä olen käyttänyt. Pitäisi varmaan kirjoitella taas OnePlussan tukeen 🤔>

Minulla on kaikki päivitykset kyllä uusimmat ettei siitä ole kiinni. Harmi että vaikka on lippulaivapuhelin niin on tuollaisia bugeja 🙄>

Kunniamerkki +8

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

@kiisseli67@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tarkentaako tässä kamera hyvin? 8T omaa hauskan ominaisuuden, kun välillä kamera ei vain yksinkertaisesti saa tarkennettua. 


Hyvä kysymys! Yleensä ottaen tarkentaa aika hyvin automaattiasetuksilla, mutta valitettavasti olen huomannut välillä samaa että tarkennus on ollut vähän hakusessa. Tiedä sitten onko itse käyttäjässä vai puhelimessa vika 😅> ei aina käsi pysy niin vakaana ja nyt kesällä kun on noita "iniseviä kavereita" ulkona, ei aina onnistu kuvaaminen vakaasti 😬>


Taitaa olla Oneplussan ominaisuus sitten tuo. 😕> 


Toivottavasti päivityksissä tulisi parannusta asiaan. Kyllä sitä odottaa että lippulaivapuhelimissa olisi kaikki kohdillaan 🤔>


Toivossa on hyvää sanoi lapamatokin aikoinaan. 🙂> 8 prosta ainakin löytyi aiempaa kirjoittelua netin syövereistä, että siinä olisi ollut jo samaa ongelmaa. Kun ei näytä kuvaussoftan vaihtokaan auttavan. 


Toinen juttu jonka olen huomannut ja on vähän ärsyttävää, niin on se että puhelin kun on wifissä niin se kadottaa internetyhteyden vaikka samassa wifissä muissa puhelimissa se säilyy ??‍

Pitää käyttää wifi pois/uudelleenkäynnistys/lentotila. Kahta ensimmäistä olen käyttänyt. Pitäisi varmaan kirjoitella taas OnePlussan tukeen 🤔>

Minulla on kaikki päivitykset kyllä uusimmat ettei siitä ole kiinni. Harmi että vaikka on lippulaivapuhelin niin on tuollaisia bugeja 🙄>


8T:n päivityksissä tuli jotain wlanin ongelmia korjaavia. Itse melkein päivittäin joudun laittamaan wlanin pois, niin ei roiku pitkiä aikoja. Wlanin säädöt alkavat olemaan kohdillaan tukiasemalla, muutamat virransäästö-jutut aiheuttaa eri kännyköissä mielenkiintoisia tilanteita. Hieman hupaisia tilanne, kun näitä julkaistaan kaksi kertaa vuodessa ja bugit siirtyy puolivuosittain ja korjataan vuosi pari jälkijunassa. Toki se on paljon kiinni siitä kuinka vakavasti vikatilanteet otetaan.

 

Oneplussan tuki on nähtävästi tasolla nollaa laitteesi ja katso poistuuko ongelma, ok tuo. Sitten kun ongelma pysyy, niin raavitaan päätä. Ei kovin ongelman ratkaisua edistävä tilanne, jos se korjaus viivästyy typerryttävän vastaanoton takia vaikka puoli vuotta. No se silloin siirtyy 9T puhelimeen, korjaus tulee 9:lle. 9T malli odottaa korjausta 0,5-1 vuotta. Kameran focus-ongelma voi ratketa 10T malliin, ehkä. Wlan/mobiiliradion ongelmat voivat korjautua aikaisemmin. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Nuo wifi-ongelmat taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika. Omaan OnePlus 6T puhelimeen nuo wifi-ongelmat tuli kutakuinkin Android10 päivityksen mukana. Omalla kohtaa nuo wifi-ongelmat tulee esiin etenkin silloin kun puhelin liittyy wifi-verkkoon. Nopeus laskee todella alas ja liikenne on hidasta. Lentotilaa käyttämällä ongelma ratkeaa. Ja tätä tapahtuu monessa eri wifi-verkossa. KAuhulla odotan mahdollista Android11 päivitystä, mikä siinä menee rikki. Nämä OnePlussan päivitykset tuntuu korjaavan yhden vian, mutta samalla aiheuttavat 2 uutta vikaa. Tähän 6T versioon ei ilmeisesti enää tuoda iän vuoksi mitään uutta ja softan viat jäävät elämään. OnePlussan tukeen on ihan turha olla yhteydessä, melkein kannattaa tehtä bugiraportointi jos kiinnostaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla on ollut Oneplus 8 käytössä lähes alusta asti. Siinä ei ole ollut ongelmia wifi-verkkojen kanssa missään vaiheessa. Mielenkiintoisen malliriippuvaista, miten Oneplussat toimivat tai eivät toimi. Myöskään kameran tarkennuksen kanssa ei ole ollut haasteita (sama sensori kuin 8T:ssä.).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tässä odotellaan vielä uusimpia päivityksiä OnePlussaan, jos tulisi parannusta wifi-verkkojen pysymiseen eikä nettiyhteys katkeaisi.

Mutta asiasta toiseen 😉> niin otin tässä hyvin varhain sunnuntaiaamuna (noin klo 2) muutaman kuvan yönäkymällä OnePlus 9 Pro puhelimella ja upeaa jälkeä tuli. Näkyy mahtavasti pelloilla leijuva usva, tähdet ja kuu taivaalla. Myös suoraan ylös kuvattuna tähtitaivas vapaalla kädellä on hieno.

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Onpa muuten hienoja kuvia, varsinkin tuo ensimmäinen kun erottuu usvat ja kaikki. Hyvä on kamera tuossakin mallissa, kiitokset kuvista! 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Ei ne OnePlussan wifi-ongelmat ole vikoja, ne on ominaisuuksia. Omaan 6t puhelimeen tuli Android11 päivitys ja samat wifi-ongelmat jatkuu. Lentotilaa pitää käyttää, niin taas alkaa pelaamaan. Ja tätä tapahtuu kaikissa omissa eri verkoissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tullut kuvattua OnePlussalla välillä lähikuvia ja yökuvia, revontulia ei vielä sattunut. Täysikuu ja tähdet kyllä. Kuu oli niin kirkas, että näytti melkein auringolta 😅>

 

 

Ensivuonna OnePlus puhelimille, ainakin uudemmille ja lippulaivoille tulee uusi yhteinen käyttöjärjestelmä Oppon kanssa Oppo OS. OnePlus ja Oppo yhdistyivät vähän aikaa sitten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

OnePlus 9 ja OnePlus 9 Pro puhelimille tuli päivityksen myötä Hasselbladin XPAN-kameratila. Tässä pari kuvaa otettuna sillä:

Pystyy myös ottamaan mustavalkoisia kuvia:

Kunniamerkki +8

A12 päivitys tälle puhelimelle vei kokemuksen huonoimmaksi _ikinä_. Oneplus puhelimia on ollut aiemmin 3T, 8T ja nyt tämä 9 Pro. 5G ei tosiaan EU C38:ssa toimi, Volte lakkasi toimimasta. Tietysti voisi palata A11 versioon kaikki tiedot nollaamalla. Jos 10 omaa saman räpellyksen paketista revittynä, niin kannattaa katse suunnata muualle tai ennen käyttöönottoa vaihtaa ihan muuhun rootaten. 

 

Jopa OxygenOs ympyröissä ollut kamerasofta on pilattu suuurilla fonteilla ja rumalla jäljellä A12 ColorO... köh "OxygenOS" räpellyksessä. 

 

-10/10. VMP +10. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ohoh, olen lukenut että on ollut näitä bugeja päivityksessä. Mutta ei vielä ole tullut omaan puhelimeen tuota Android 12 päivitystä, vissiin virallinen päivitys vasta tulossa Eurooppaan.

Muualla olivat keskeyttäneet päivityksen ja sitten laittaneet korjauspäivitystä tulemaan, kun noita ongelmia ilmaantui.

Olipa ollut muillakin puhelimilla ongelmia A 12:n kanssa, jopa Samsungilla muistaakseni.

Mutta kyllä sitä tosiaan odottaisi että lippulaivapuhelimet saisivat toimivat päivitykset eikä keskeneräisiä sepustuksia 🤔>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Iso valtava muutos on se, että OxygenOS muuttuu Oppon ColorOS:aan. Eli se mitä Oneplus oli muuttuu perustavanlaatuisesti Oppoksi.

Kunniamerkki +8

OxygenOS vielä jyllää nimenä, ColorOS on vedetty arvalla mukaan ja lätkäisty vanha nimi päälle. 4g-lukituksen saamisessa huomaa hyvin, että uutta on paljon pellin alla. Onneksi löytyi pienellä etsimisellä uusi oikoreitti siihen valikkoon. 

 

Voltessa hauska bugi, toimii vaikkei siitä indikaatiota näykään. Vowifin indikaatio näkyy. Jos joku samassa tilassa pohtii ongelmaa. 

5g ei toimi. Täytyy varmaan Rajaton 20M pyytää takaisin, kun huikeaa 5g liittymää ei nyt pääse käyttämään. Harmi, kun Moilla ei ole Voltea, ei haittaisi tämä tilanne pätkääkään. 

Onhan se luultavasti optio heittää global C40 koneeseen. Eu C40 jumittaa virallisen tiedon mukaan eurooppalaisen operaattoreiden hyväksymiskierroksella. 

 

C38 oli vakaana julkaistu ja kaikessa hiljaisuudessa muuttunut betaksi. Betatestaajiksi valitaan hilariushiiriä ja muita somepersoonia. Testaajiksi kannattaisi valita hiljaisia hiihtäjiä, mitkä käyttävät puhelimia hieman eri tavalla. Jolloin ne bugit löytyisivät. Softaa vielä avoimena jakoon, niin voisi itse korjata tietyt tasot tarvittaessa ja nämä tietysti aivan ilman roottausta. Olisi jo aika päästä tästäkin eroon, roottaus napista järjestelmäasetuksista ja soon siinä. Kaikki ei sitä kuitenkaan käytä. 

 

Erikoisin A12 poikkeus on ollut, ettei Termuxin pikakuvaketta saa luotua suoraan skriptiin. Sikäli mukavaa, että sain säädettävää mitä hainkin. Onko sen oltava näin saamarin ruma. 😁>

 

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

OnePlussan päivitykset vedetty pois jakelusta. 

OnePlus päivityksissä ongelmia.  

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Kuukkelinpuukirjoitti:

OnePlussan päivitykset vedetty pois jakelusta. 

OnePlus päivityksissä ongelmia.  

 

Niin on, mutta ehdin jo päivittämään puhelimeni ja kyllä kaduttaa ?

Erityisen pettynyt olen nyt yökuvaukseen kun ei saa enää niin loistavia kuvia kuin sai pari viikkoa sitten. Kuvat ovat aivan liian pimeitä ja epätarkkoja entiseen verrattuna...

Vastaa