Testissä Samsung Galaxy S21 5G

  • 16 November 2021
  • 0 kommenttia
  • 312 katselukertaa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15


 


Itselläni tuli näin alkuvuodesta ajankohtaiseksi puhelimen vaihtaminen, ja pienen pohdinnan myötä päädyin tilaamaan Samsungin Galaxy S21 5G -uutuuspuhelimen sen tultua ennakkomyyntiin. Sain puhelimen käsiini tammikuun lopussa, joten vielä kovin pitkää käyttöhistoriaa ei ole itselläni ehtinyt kertymään. Ajattelin jo kuitenkin heti kirjoitella ensimmäisiä fiiliksiä uudesta puhelimestani, täyttikö puhelin odotukseni ja millaista kivaa Samsungin uusin lippulaivamalli pitää sisällään.


 


Samsung Galaxy S21 Unpacked


 


Samsung ei ole itselleni merkkinä uusi tuttavuus. Oikeastaan koko älypuhelinajan minulla on ollut käytössäni sama merkki, vain mallit ovat hieman vaihdelleet: on ollut joko S-sarjalainen, A-sarjalainen tai Note. Tässäkään kohtaa en siis tutusta ja turvallisesta lähtenyt poikkeamaan, suurimpana syynä ehkä se, että tiedän saavani Samsungin laitteet toimimaan hyvin yksiin omistamieni älykellojen ja tabletin kanssa. Toki myös saatan olla puhelinten kohdalla merkkiuskollinen, mutta olen aina ollut aiempiin puhelimiini oikein tyytyväinen.


 


Myönnettäköön, että olin innoissani saatuani uuden puhelimen postista. S21 oli mallina aivan uunituore, ja olin ennakkoon tutustunut kattavasti sen ominaisuuksiin ja odotukseni olivat niiden suhteen korkealla. Paketti oli tyylikäs, ja fiilikseni kasvoi entisestään! Pakkaus olikin nopeasti avattu ja puhelin vihdoin käsissäni; ensituntuma oli juuri sellainen mitä toivoinkin. Puhelin oli pienempi ja sirompi mitä edeltävä luurini (Samsung Galaxy A50) ja runko tuntui laadukkaalta ja viimeistellyltä. Ulkonäkö oli tyylikäs ja Phantom Pink värivalintaani olin enemmän kuin tyytyväinen.


 



 


S21 ei tuntunut mitenkään erityisen liukkaalta, ja ainakin omaan käteeni puhelin istui oikein hyvin. Päätin silti ensitöikseni tilata uuden suojakuoren, rungon sirous ja keveys lisäävät kuitenkin kädestä luiskahtamisen vaaraa. Pakkauksessa mukana oli puhelimen lisäksi pikaopas käyttöönottoon, sekä SIM-kortin poistotyökalu ja USB-C-johto. Laturia ei siis ole enää pakkauksessa, mutta onneksi itseltäni löytyy jo muutama laturi valmiiksi.


 



 


Oliko se rakkautta ensinäppäilyillä?


 


S21 -puhelimen käyttöönotto oli helppo. Sain kaikki tiedot, kuvat ja sovellukset edellisestä puhelimestani siirrettyä tähän uuteen malliin Samsung Switch -sovelluksella. Jonkin aikaa tiedostot latautuivat ja sovellukset järjestäytyivät paikoilleen, sitten tulikin jo ilmoitus tiedostojen siirtymisestä ja näin alkoi elo uuden puhelimeni kanssa.


 


Ensimmäinen huomioni kiinnittyi laitteen nopeuteen. Nettisivun selaaminen, eri sovelluksien välillä siirtyminen ja niiden sulkeminen toimivat erittäin nopeasti, aivan kuin ajatuksen voimalla. Näyttö oli kirkas ja terävä, ja yksityiskohdat näkyivät selvästi. Vauhdin tuntua tuo toki myös puhelimen 5G-valmius ja käytössäni oleva 5G-liittymä. Nopeuksia mittaillessani pääsin aina 5G-alueella 400-800 Mbit/s latausnopeuksiin, nykypäivänä on siis erittäin mukava surffailla netissä! Mieluinen yllätys oli myös, että kotini sijaitsee itse asiassa 5G-verkon alueella.


 


Jo ensimmäisen illan käytön jälkeen uusi puhelimeni vaikutti lupaavalta, vaikka en vielä syvemmin sen ominaisuuksiin ehtinyt paneutumaan. Itselläni jäi kuitenkin käyttöönoton jälkeen tunne, että olen saanut käsiini laadukkaan puhelimen nätillä ja omaa silmääni miellyttävällä ulkonäöllä. En siis voisi olla tässä kohtaa tyytyväisempi valintaani!


 


Galaxy S21 tositoimissa


 


On muutama ominaisuus, joihin aina tutustun tarkemmin ennen uuden puhelimen hankintaa. Yksi niistä on kamera ja videokuvausominaisuudet. Tärkeimpänä on tietenkin takakamera, ja S21-puhelimen tarkempiin teknisiin tietoihin tutustuttuani minulle syntyi kova luotto, että kamera täyttäisi kyllä vaatimukseni.


 


Puhelimen kamerasta löysinkin monta mukavaa ominaisuutta, jotka itseasiassa jopa yllättivät minut iloisesti. Voi olla, että kyseiset ominaisuudet löytyvät jo aiemmistakin malleista, mutta etenkin Liikekuva, sekä Yksi otos osoittautuivat oikein mieluisiksi itselleni. Liikekuva ottaa joka kuvanoton yhteydessä muutaman sekunnin mittaisen videoklipin, josta on helppo tallentaa itselleen parhaiten onnistunut hetki.


 



 


Yksi otos -toiminne puolestaan taltioi useamman kuvan ja videon samasta hetkestä ja yhdellä suljin-napin painalluksella. Kamera kuvaa noin 10 sekunnin ajan jolloin puhelinta on hyvä liikutella vakaasti eri puolille ja eri asentoihin. Otoksen jälkeen kamera tallentaa puhelimeen tilanteesta useampia kuvia ja videoita erilaisilla tehosteilla; suodattimilla, hidastuksilla, nopeutuksilla ja rajauksilla. Yksi otos -toiminne oli itselläni kovassa käytössä etenkin hieman alle 1-vuotiasta taaperoa kuvatessa. Vauhti on välillä juuri kävelemään oppineella niin kova, ettei välttämättä tavallista valokuvaa otettaessa ennätä tilanteeseen mukaan ja lopulta valokuvastakin tulee heilahtanut. Yksi otos -toiminne mahdollisti tosiaan pidemmän kuvauskohteen seuraamisen, ja sen, että tilanteesta sai monta hauskaa videota ja kuvaa hienoilla hidastus-, taaksepäin kelaus- ja nopeutustehosteilla.


 



 


Galaxy S21:n videokuvausominaisuuksissa on myös mahdollisuus taltioida videoita erittäin hitaalla slow motionilla, mutta tähän vaaditaan hyvä luonnonvalo, jotta videoista saa selkeitä. Tähän vuodenaikaan se tuntui hieman haastavammalta, mutta ehkä keväällä ja kesällä sitten! Erittäin näppäräksi ominaisuudeksi osoittautui myös mahdollisuus napata valokuvia puhelimella kuvatuista 8K-videoista.


 


Itse kameran laatuun olen testailujeni päätteeksi tyytyväinen. Erityisesti zoomaus on  tässä puhelimessa mielestäni huippuluokkaa, ja kyseisessä ominaisuudessa on otettukin isoja harppauksia eteenpäin verrattuna esimerkiksi parin vuoden takaisiin puhelimiin.


 


Tässä esimerkkinä muutama itse ottamani valokuva, joissa olen hyödyntänyt zoomaus-ominaisuutta:


 



 



 


Tämän kuvan otin täsmälleen samasta kohtaa kuin yllä, mutta ilman lähennystä:


 



 


Toinen tärkeä ominaisuus itselleni on akunkesto, ja sen latausnopeus. Akunkestolta en vaadi paljoa; kunhan puhelin vuorokauden kestää lataamatta niin olen tyytyväinen. Vuorokauden S21 -puhelimen akku kyllä kestikin. Tavallisesti laitoin puhelimen aina aamuisin herättyäni lataukseen, ja täyteen lataaminen ottaa hieman reilu tunnin pikalatauksella. Akku ei ehdi edes täysin tyhjentyä tällä omalla vuorokauden latausvälilläni, eli se kestäisi käytössäni myös hieman pidempään. Toki akunkesto riippuu ihan siitä, kuinka paljon puhelinta tulee päivässä näprättyä; videoita katsellessa, musiikkia kuunnellessa ja kameralla kuvatessa akun prosentit luonnollisesti laskevat hieman nopeammin. Tästä syystä on tosiaan myös tärkeää, että täyteen lataus tapahtuu nopeasti.


 


Näiden lisäksi kuuntelen paljon musiikkia puhelimellani, ja S21-puhelimesta minulla ei ole kaiuttimenkaan puolesta mitään pahaa sanottavaa. Ääni soi kirkkaasti etenkin kuulokkeilla kuunneltuna, ja ilman kuulokkeita en itse oikeastaan puhelimen kaiuttimia hyödynnäkään.


 


Miinukset


 


Näin reilu viikon Galaxy S21 -puhelinta käyttäneenä ei ole tullut eteen käyttöön tai käytettävyyteen liittyviä ongelmia, tai seikkoja joihin en olisi tyytyväinen. Ainoastaan ennen ostopäätöksen tekoa hieman harmittelin, että muistikorttipaikka on tipautettu puhelimesta pois. Päädyin silti ostamaan puhelimen pienemmällä 128 Gt muistikoolla, ja päätin että tilan loppuessa kesken opettelen hyödyntämään pilvipalveluita ja siirrän niihin esimerkiksi kuvia ja videoita tarvittaessa. Äkkiseltään vaikuttaisi kuitenkin, ettei tila ole aivan lähiaikoina loppumassa. Tällä hetkellä muistia on mennyt 40 Gt, joista suurimman osan vie puhelimen järjestelmä 21 Gt. Loput koostuvat sitten juuri omista kuvistani, sovelluksista, sekä videoista ja tiedostoista. 


 


Pieni miinus on myös laturin jättäminen pois myyntipakkauksesta. Samsung on kuitenkin tätä perustellut sillä, että nykyään monilta löytyy kotoa jo useampia latureita ja näinhän se oli tietenkin myös itseni kohdalla. Nykyään on tosin niin monta laitettakin jo mitä ladata, että oma laturieni määrä ei kata kaikkien lataamista yhtäaikaisesti. Onneksi kuitenkin latureita saa nykyisin suht edullisesti, ja ehkä nyt on aika vihdoin tutustua langattomaan lataukseen, jota myös Galaxy S21 -puhelin tukee.


 


Loppuyhteenveto


 


Kaiken kaikkiaan olen uuteen Samsung Galaxy S21 -puhelimeeni erittäin tyytyväinen, ja se on mielestäni  hintansa väärti. Suosittelisin puhelinta ennen kaikkea juuri kameraominaisuuksiensa vuoksi, eli paljon puhelimella kuvaileville tämä malli on erinomainen valinta.


 


Jos puhelimesta tai sen ominaisuuksita heräilee mitään kysyttävää, niin kyselkää ihmeessä! Vastaavasti muilta Galaxy S21 -puhelimen omistajilta toivoisin kommenttia, mikä puhelimen ominaisuus on sinun mielestäsi ollut paras, ja oletko ollut hankintaasi tyytyväinen? 😁>


 


Tarkempiin ominaisuuksiin voit pureutua vielä tässä @MinnaLN :n Samsung Galaxy S21 -esittelytekstissä.


 


Tässä vielä loppuun muutamia S21 -puhelimella ottamiani talvisia kuvia erään lenkkeilyreittini varrelta:


 



 



 



 



 



 



 



 


 


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa