Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63792
Kirjoituksia 173741

Liigan UHD-lähetykset alkavat – Nauti entistä terävämmästä kuvanlaadusta kotisohvallasi



Highlighted

Liigan UHD-lähetykset alkavat – Nauti entistä terävämmästä kuvanlaadusta kotisohvallasi

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

Liigan UHD-lähetykset alkavat – Nauti entistä terävämmästä kuvanlaadusta kotisohvallasi

1/37

Liiga UHD copy.png

Liiga-fanit pääsevät nauttimaan entistä terävämmästä kuvanlaadusta, kun Liigan Ultra HD -lähetykset starttaavat 16.3. playoff-otteluiden yhteydessä. Näytämme kevään aikana yhden ottelun UHD-kanavalla joka päivä, kun Liigaa pelataan. Tämä on samalla ensimmäinen kerta Liigan historiassa, kun ottelut ovat nähtävissä UHD-laadulla, joka on peräti neljä kertaa nykyään yleisesti käytössä olevaa Full HD:tä tarkempi. Liiga UHD -kanava näkyy niillä asiakkailla, joilla on käytössään joko Telia Kaapeli-TV tai Telia TV digiboksi.

 

Näin näet Liiga-ottelut UHD-laadulla

 

Avaamme UHD-ottelulähetyksiä varten erillisen Liiga UHD -kanavan, joka löytyy kanavapaikalta 420. UHD-lähetys vaatii riittävän nopean ja vakaan nettiyhteyden ja asettaa omat vaatimuksensa myös televisiolle ja digiboksille. Katso tarkemmat laitevaatimukset alta.


Liiga_UHD-desktop_hero_element-2880x1100_black_n_purple_4_white_BG copy.jpg

Vaihtoehto 1: Jos käytössäsi on Telia TV digiboksi


Liigapassi

 


UHD/4K-televisio

 

  • Laitevalmistajat käyttävät UHD:n lisäksi termejä 4K tai 4K UHD, jotka tarkoittavat kotikäytössä käytännössä samaa asiaa. Varmista, että televisiosi tukee UHD-lähetyksiä. Tarkista myös uutta televisiota ostaessasi, että siinä on tuki UHD-tarkkuudelle. Esimerkiksi tällä hetkellä kaikki verkkokaupassamme myynnissä olevat televisiot tukevat UHD-formaattia. 

    UHD-televisiosi HDMI-portin on myös tuettava Ultra HD -lähetyksiä. Vaikka televisiossa olisi useampi HDMI-portti, voi olla että vain yksi niistä tukea UHD:tä. Testaa tarvittaessa kaikki televisiosi HDMI-portit, tutustu televisiosi käyttöohjeisiin tai ota yhteyttä television valmistajaan.

UHD-digiboksi

  • Tarvitset UHD-lähetyksiä varten meiltä hankitun Arris 5305W -digiboksin. Mallinumero VIP5305 löytyy digiboksin pohjassa olevasta tarrasta. Vanhemmilla digibokseilla Liiga UHD -kanava ei näy lainkaan, vaan digiboksi antaa virheilmoituksen. 

    UHD-kanavat vaativat nopean ja tasaisen nettiyhteyden, joten suosittelemme kytkemään digiboksin reitittimeen paketin mukana tulleella ethernetkaapelilla. Normaalioloissa UHD-kanavat toimivat myös langattomasti, mutta koska WiFi-yhteys on aina herkempi muulle radioliikenteelle, yhteyden on oltava riittävän hyvä digiboksin ja reitittimen välillä.

    Jos käytössäsi on uusin 5305W-digiboksi, mutta televisiosi ei tue UHD-lähetyksiä, näkyy Liiga UHD -kanava nykyisellä HD-tarkkuudella.

    Jos käytössäsi on vanhan mallinen digiboksi, voit vaihtaa sen uuteen UHD-boksiin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomioithan ennen boksin vaihtoa, että uudessa UHD-digiboksissa ei ole Netflix-sovellusta, vaikka sellainen on joistain vanhemmista malleista löytynyt.


Nopea laajakaista

  • Ultra HD -lähetykset vaativat huomattavasti enemmän kaistaa nykyisiin HD-lähetyksiin verrattuna. Tarvitset siis vakaan internet-yhteyden, jonka nopeus on vähintään 25 Mbit/s. Käytännössä tähän päästään valokuitu-, VDSL2- ja mobiiliyhteyksillä.

    ADSL-yhteydellä UHD-lähetykset eivät välttämättä toimi kunnolla, koska todellinen nopeus jää usein alle vaadittavan 25 Mbit/s, varsinkin jos yhteyttä käytetään samanaikaisesti muuhun tarkoitukseen. Sama koskee hybridilaajakaistaa, joka käyttää TV-lähetyksiin pelkkää ADSL-yhteyttä.

    Tarkista laajakaistasi nopeus täältä.

 

Vaihtoehto 2: Jos käytössäsi on Telia Kaapeli-TV

UHD/4K -televisio

  • Varmista, että sekä televisiosi, että sen kaapeliviritin tukee UHD-lähetyksiä. Joissain tapauksissa television näyttöpaneeli voi tukea UHD-formaattia, mutta viritin ei, jolloin UHD-lähetyksiä ei voi katsoa kaapeli-TV:n kautta. Käytännössä tämä ongelma voi koskea muutaman vuoden vanhempia ja edullisen hintaluokan malleja.

    Tarkista myös uutta televisiota ostaessasi, että siinä on tuki UHD:lle. Laitevalmistajat käyttävät UHD:n lisäksi termejä 4K tai 4K UHD, jotka tarkoittavat käytännössä samaa asiaa. Esimerkiksi tällä hetkellä kaikki verkkokaupassamme myynnissä olevat televisiot tukevat UHD-formaattia.


Telia Kaapeli-TV -liittymä ja kaapelikortti

  • Kaapeli TV:ssä Liiga UHD ei vaadi Liigapassia näkyäkseen, vaan kanava tarjotaan lisäetuna kaikille kaapelikortin tilaajille kortin kuukausimaksun hinnalla. Käytännössä kanava näkyy automaattisesti, jos sinulla on Telia Kaapeli-TV -liittymä, kaapelikortti ja televisiosi tukee UHD:ta.

    Voit tarkistaa, että käytössäsi on Telian Kaapeli-TV -liittymä menemällä kanavapaikalle 46 (Himlen TV7). Kyseinen kanava näkyy tuolla kanavapaikalla vain Telian Kaapeli-TV:ssä. Jos Liiga UHD -kanava ei näy, tee kanavahaku uudestaan.


UHD-lähetyksiä jokaisena pelipäivänä

Näytämme jokaisena pelipäivänä 1-2 ottelua Ultra HD -laadulla Liiga UHD-kanavalla. Kierroksen kaikki pelit lähetetään myös normaalilla HD-laadulla joukkueiden omilla kanavapaikoilla. Tiedotamme jokaiselle kierrokselle valitusta UHD-ottelusta täällä Yhteisössä Liigan otteluohjelma ja pelien selostajat -ketjussa. 

Onko sinulla kysyttävää UHD:stä tai nyt avautuvasta Liiga UHD -kanavasta? Otamme kaikki palautteet, häiriöilmoitukset ja kehitysehdotukset mieluusti vastaan. Kysy ja kommentoi joko blogin kommenttikenttään tai Yhteisön UHD-keskusteluketjuun.

Voit tilata Telia TV digiboksin tai kaapelikortin kätevästi verkkokaupastamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. He auttavat mielellään kaikissa Liigaan liittyvissä kysymyksissä.

Lue lisää:

- Liiga UHD-kanava nyt auki Telia TV:ssä
Huipputarkat Ultra HD -lähetykset alkavat – Näin saat uudet UHD-kanavat käyttöösi

36 vastausta
Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 243 kpl

11/37

Ihan mielenkiinnosta, kun teillä on tekninen valmius lähettää 720 kuvaa paitsi omaan, myös muiden operaattorien verkkoon, miksi 4k kuvaa ei pystytä tuuppaamaan matkaan samaa reittiä? Tarkoittaako tekninen valmius siis mitä?

 

"Ensi kauden aikana tuomme..." hahaha. Vähän niin kuin tämän kauden aikana toitte html5 ja mullistavan katselukokemuksen? Mutta onhan se hienoa, että oma väki on ylpeä toteutuksesta...

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 153 kpl

12/37

Pitäis varmaan kohta hankkia 4K telkkari niin vois nauttia tarkemmasta kuvasta

0 tykkäystä

Velho
Velho
Viestejä 2 367 kpl

13/37

@mikkooks  kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, kun teillä on tekninen valmius lähettää 720 kuvaa paitsi omaan, myös muiden operaattorien verkkoon, miksi 4k kuvaa ei pystytä tuuppaamaan matkaan samaa reittiä? Tarkoittaako tekninen valmius siis mitä?

 

"Ensi kauden aikana tuomme..." hahaha. Vähän niin kuin tämän kauden aikana toitte html5 ja mullistavan katselukokemuksen? Mutta onhan se hienoa, että oma väki on ylpeä toteutuksesta...


Itse sivustaseuraajana ajattelen niin, että jos tuohon 4K:hon liittyy jokin uusi tekniikka tms. lähetyksen puolelta, niin sen tuominen tuotantoon vaiheittain lienee turvallisinta. Ajatellen siis niin, että jos lähetys 4K-bokseille kosahtaa jonkin teknisen ongelman vuoksi, on vanhemman järjestelmän kautta toimivat lähetykset vielä kunnossa.

Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 243 kpl

14/37

Ei tuo nyt kuitenkaan vastaa kysymykseen lähetyksen viemisestä kilpailijoiden verkkoon. Jos sinne lähtee nykyinen lähetys, tekninen este 4k:n osalta kuulostaa oudolta. Kuten arvata saattaa, ei tätä Telian puolelta tulla selventämään.

 

Tekninen este voi tietysti olla Telia TV sovellus, jos 4k on saatavilla vain Telian boksilla tai Telian kaapeliverkossa.

0 tykkäystä
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 242 kpl

15/37

@mikkooks  kirjoitti:

Ei tuo nyt kuitenkaan vastaa kysymykseen lähetyksen viemisestä kilpailijoiden verkkoon. Jos sinne lähtee nykyinen lähetys, tekninen este 4k:n osalta kuulostaa oudolta. Kuten arvata saattaa, ei tätä Telian puolelta tulla selventämään.

 

Tekninen este voi tietysti olla Telia TV sovellus, jos 4k on saatavilla vain Telian boksilla tai Telian kaapeliverkossa.


Digiboksin kautta näkyvät UHD-kanavat jaetaan IPTV:n yli multicastina, eli ne jaellaan hieman kaapelitv-tyylisesti asiakkaille kuormittamatta lähetyspäätä sen enempää. (Kaapeli-tv tosin broadcast, mutta lähetyspään kuormitus sama.)

 

Jakelu tapahtuu mahdollisimman lähellä käyttäjiä, esim. paikallisessa keskuksessa tai miksei jopa talojakamossa. Tällöin sama striimi palvelee kaikkia käyttäjiä aina siihen tähtipisteeseen asti, missä jaettu yhteys muuttuu käyttäjäkohtaiseksi (esim. talojakamosta asuntoihin). Lähetyspäätä tämä ei kuormita parhaimmillaan kuin sen yhden 16Mbps striimin verran vaikka olisi miljoona yhtäaikaista katsojaa.

 

Telia TV -sovellus taas käyttää unicast-tekniikkaa, koska muiden operaattoreihin verkkoihin saatikka mobiiliverkkoihin on haastavaa, tai jopa mahdotonta, rakentaa toimivaa multicast-toteutusta. Unicastissa jokainen käyttäjä saa täysin oman striimin lähettävältä palvelimelta asti. Tästä syystä vaikka 1000 samanaikaista käyttäjää katsomassa yhtä UHD-striimiä kuormittavat palvelinta 16 000Mbps voimalla. Tämä vaatii jo mittavia investointeja lähetyspäähän, joita ei ihan hetkessä varmasti pysty toteuttamaan. Ja palvelinten lisäksi matkan varrella voi olla monta muutakin pullonkaulaa, jotka pitää saada kestämään lisääntynyt kuorma. Kun nuo on saatu ratkaisua, tällainen uudistus vaatisi paljon sisäistä testausta, että kaikki varmasti toimii julkaisussa ettei asiakaspalvelut yms. ruuhkaudu. Tai muuten toimivat palvelut pätki.

Highlighted

Vakiokalustoa ☆
Viestejä 243 kpl

16/37

@jessenic  kirjoitti:

@mikkooks  kirjoitti:

Ei tuo nyt kuitenkaan vastaa kysymykseen lähetyksen viemisestä kilpailijoiden verkkoon. Jos sinne lähtee nykyinen lähetys, tekninen este 4k:n osalta kuulostaa oudolta. Kuten arvata saattaa, ei tätä Telian puolelta tulla selventämään.

 

Tekninen este voi tietysti olla Telia TV sovellus, jos 4k on saatavilla vain Telian boksilla tai Telian kaapeliverkossa.


Digiboksin kautta näkyvät UHD-kanavat jaetaan IPTV:n yli multicastina, eli ne jaellaan hieman kaapelitv-tyylisesti asiakkaille kuormittamatta lähetyspäätä sen enempää. (Kaapeli-tv tosin broadcast, mutta lähetyspään kuormitus sama.)

 

Jakelu tapahtuu mahdollisimman lähellä käyttäjiä, esim. paikallisessa keskuksessa tai miksei jopa talojakamossa. Tällöin sama striimi palvelee kaikkia käyttäjiä aina siihen tähtipisteeseen asti, missä jaettu yhteys muuttuu käyttäjäkohtaiseksi (esim. talojakamosta asuntoihin). Lähetyspäätä tämä ei kuormita parhaimmillaan kuin sen yhden 16Mbps striimin verran vaikka olisi miljoona yhtäaikaista katsojaa.

 

Telia TV -sovellus taas käyttää unicast-tekniikkaa, koska muiden operaattoreihin verkkoihin saatikka mobiiliverkkoihin on haastavaa, tai jopa mahdotonta, rakentaa toimivaa multicast-toteutusta. Unicastissa jokainen käyttäjä saa täysin oman striimin lähettävältä palvelimelta asti. Tästä syystä vaikka 1000 samanaikaista käyttäjää katsomassa yhtä UHD-striimiä kuormittavat palvelinta 16 000Mbps voimalla. Tämä vaatii jo mittavia investointeja lähetyspäähän, joita ei ihan hetkessä varmasti pysty toteuttamaan. Ja palvelinten lisäksi matkan varrella voi olla monta muutakin pullonkaulaa, jotka pitää saada kestämään lisääntynyt kuorma. Kun nuo on saatu ratkaisua, tällainen uudistus vaatisi paljon sisäistä testausta, että kaikki varmasti toimii julkaisussa ettei asiakaspalvelut yms. ruuhkaudu. Tai muuten toimivat palvelut pätki.


Kiitos, tuosta unicast/multicast eroavaisuudesta näiden lähetysten kesken en ollut tietoinen. Sitä ihmettelen, ettei tällaista ole voitu suoraan Telian suunnalta vastata. Vai onko jossain muussa keskustelussa vastattu, en tiedä?

Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 102 kpl

17/37

@jessenic  kirjoitti:

 


@mikkooks  kirjoitti:

Digiboksin kautta näkyvät UHD-kanavat jaetaan IPTV:n yli multicastina, eli ne jaellaan hieman kaapelitv-tyylisesti asiakkaille kuormittamatta lähetyspäätä sen enempää. (Kaapeli-tv tosin broadcast, mutta lähetyspään kuormitus sama.)

 

Jakelu tapahtuu mahdollisimman lähellä käyttäjiä, esim. paikallisessa keskuksessa tai miksei jopa talojakamossa. Tällöin sama striimi palvelee kaikkia käyttäjiä aina siihen tähtipisteeseen asti, missä jaettu yhteys muuttuu käyttäjäkohtaiseksi (esim. talojakamosta asuntoihin). Lähetyspäätä tämä ei kuormita parhaimmillaan kuin sen yhden 16Mbps striimin verran vaikka olisi miljoona yhtäaikaista katsojaa.

 

Telia TV -sovellus taas käyttää unicast-tekniikkaa, koska muiden operaattoreihin verkkoihin saatikka mobiiliverkkoihin on haastavaa, tai jopa mahdotonta, rakentaa toimivaa multicast-toteutusta. Unicastissa jokainen käyttäjä saa täysin oman striimin lähettävältä palvelimelta asti. Tästä syystä vaikka 1000 samanaikaista käyttäjää katsomassa yhtä UHD-striimiä kuormittavat palvelinta 16 000Mbps voimalla. Tämä vaatii jo mittavia investointeja lähetyspäähän, joita ei ihan hetkessä varmasti pysty toteuttamaan. Ja palvelinten lisäksi matkan varrella voi olla monta muutakin pullonkaulaa, jotka pitää saada kestämään lisääntynyt kuorma. Kun nuo on saatu ratkaisua, tällainen uudistus vaatisi paljon sisäistä testausta, että kaikki varmasti toimii julkaisussa ettei asiakaspalvelut yms. ruuhkaudu. Tai muuten toimivat palvelut pätki.


Minkä takia sitten esim Viaplay onnistuu lähettämään suoraa 4K-lähetystään oman sovelluksen kautta oli se sitten missä verkossa tahansa jos siinä vain kaista riittää? Toistaalta jos epäilette ettei teillä lähetyspäässä riitä potku niin onko sitten haukkattu liian iso pala kakkua? Yksi vaihtoehto olisi myydä tuotetta myös muiden kaapeliin mutta tämähän teiltä ei onnistu koska ei vahingossakaan haluta myydä vieraaseen verkkoon. 

0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 367 kpl

18/37

@Amatoori  kirjoitti:

@jessenic  kirjoitti:

 


@mikkooks  kirjoitti:

Digiboksin kautta näkyvät UHD-kanavat jaetaan IPTV:n yli multicastina, eli ne jaellaan hieman kaapelitv-tyylisesti asiakkaille kuormittamatta lähetyspäätä sen enempää. (Kaapeli-tv tosin broadcast, mutta lähetyspään kuormitus sama.)

 

Jakelu tapahtuu mahdollisimman lähellä käyttäjiä, esim. paikallisessa keskuksessa tai miksei jopa talojakamossa. Tällöin sama striimi palvelee kaikkia käyttäjiä aina siihen tähtipisteeseen asti, missä jaettu yhteys muuttuu käyttäjäkohtaiseksi (esim. talojakamosta asuntoihin). Lähetyspäätä tämä ei kuormita parhaimmillaan kuin sen yhden 16Mbps striimin verran vaikka olisi miljoona yhtäaikaista katsojaa.

 

Telia TV -sovellus taas käyttää unicast-tekniikkaa, koska muiden operaattoreihin verkkoihin saatikka mobiiliverkkoihin on haastavaa, tai jopa mahdotonta, rakentaa toimivaa multicast-toteutusta. Unicastissa jokainen käyttäjä saa täysin oman striimin lähettävältä palvelimelta asti. Tästä syystä vaikka 1000 samanaikaista käyttäjää katsomassa yhtä UHD-striimiä kuormittavat palvelinta 16 000Mbps voimalla. Tämä vaatii jo mittavia investointeja lähetyspäähän, joita ei ihan hetkessä varmasti pysty toteuttamaan. Ja palvelinten lisäksi matkan varrella voi olla monta muutakin pullonkaulaa, jotka pitää saada kestämään lisääntynyt kuorma. Kun nuo on saatu ratkaisua, tällainen uudistus vaatisi paljon sisäistä testausta, että kaikki varmasti toimii julkaisussa ettei asiakaspalvelut yms. ruuhkaudu. Tai muuten toimivat palvelut pätki.


Minkä takia sitten esim Viaplay onnistuu lähettämään suoraa 4K-lähetystään oman sovelluksen kautta oli se sitten missä verkossa tahansa jos siinä vain kaista riittää? Toistaalta jos epäilette ettei teillä lähetyspäässä riitä potku niin onko sitten haukkattu liian iso pala kakkua? Yksi vaihtoehto olisi myydä tuotetta myös muiden kaapeliin mutta tämähän teiltä ei onnistu koska ei vahingossakaan haluta myydä vieraaseen verkkoon. 


Ensinnä haluan sanoa, että emme ole @jessenic :n kanssa Telian edustajia, joten emme ole Telialta lausuntoja antamassa. Ettei vain tule väärinkäsityksiä. 

 

Toinen yritys on puhtaasti media-alan yritys (Viaplayn omistava Modern Times Group), kun taas Telialla on monenlaista muuta toimintaa. Toisella on ydinliiketoimintana median tuotto ja on-demand -videopalvelut, kun toisella on laajalti erilaisia toimintoja.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 102 kpl

19/37

@Purnipsi  kirjoitti:

Ensinnä haluan sanoa, että emme ole @jessenic :n kanssa Telian edustajia, joten emme ole Telialta lausuntoja antamassa. Ettei vain tule väärinkäsityksiä. 

 

Toinen yritys on puhtaasti media-alan yritys (Viaplayn omistava Modern Times Group), kun taas Telialla on monenlaista muuta toimintaa. Toisella on ydinliiketoimintana median tuotto ja on-demand -videopalvelut, kun toisella on laajalti erilaisia toimintoja.


Eli sisällön tuottaminen on myyty yritykselle jolla ei ole riittävästi tekniikkaa/halua tarjota laadukasta liigaa asiakkaalle. Nyt mennään sieltä mistä aita on matalin eli esim HD-lähetyskin on vain 720p vaikka nykyään pitäis olla jo ihan muuta. Vähän sama ku R-kioski alkaisi myymään pizzaa ja sitten se onkin vain sellainen roiskeläppä

0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 367 kpl

20/37

@Amatoori  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Ensinnä haluan sanoa, että emme ole @jessenic :n kanssa Telian edustajia, joten emme ole Telialta lausuntoja antamassa. Ettei vain tule väärinkäsityksiä. 

 

Toinen yritys on puhtaasti media-alan yritys (Viaplayn omistava Modern Times Group), kun taas Telialla on monenlaista muuta toimintaa. Toisella on ydinliiketoimintana median tuotto ja on-demand -videopalvelut, kun toisella on laajalti erilaisia toimintoja.


Eli sisällön tuottaminen on myyty yritykselle jolla ei ole riittävästi tekniikkaa/halua tarjota laadukasta liigaa asiakkaalle. Nyt mennään sieltä mistä aita on matalin eli esim HD-lähetyskin on vain 720p vaikka nykyään pitäis olla jo ihan muuta. Vähän sama ku R-kioski alkaisi myymään pizzaa ja sitten se onkin vain sellainen roiskeläppä


Jostain se on aloitettava, en usko, että Viaplayllakaan on aina ollut 4K saatavilla. En usko, että olisi tekniikasta tai halusta kiinni vaan siitä, että asiat eivät vaan tapahdu sormia napsauttamalla. Taisi olla viime jalkapallon mm-kisoihin, kun YLE sai 1080p -lähetykset. Kyllä ne sieltä ennemmin tai myöhemmin tulevat 4K-laadulle.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.