Liiga-passin irtisanomisen ehdot ovat epäselvät

  • 25 December 2019
  • 40 kommenttia
  • 68 katselukertaa

Nyt kun sain lopulta irtisanottua Liiga-passini Omilta sivuilta... huomasinkin että liiga näkyi edelleen. Soitin tietty asiakaspalveluun, että jotain on vialla kun tein irtisanomisen päivää ennen seuraavan kuukauden alkua.


JA -sain tietää (tätä tietoa ei tarjottu tilausikkunassa...), että paketin irtisanomisaika on YKSI KUUKAUSI!!


Kaikissa nettipalveluissa (Netflix, HBO, Amazon Prime) irtisanominen tapahtuu tunneissa ilmoituksesta! Niin paitsi Telialla...


 


Tämä lähentelee jo huijausta ja lieneekö kuluttajansuojalain vastaista koska tietoa ei kerrota tilatessa.


Eli vaikken Elisasta niin pidäkään enää - sinne on matka nyt.


 


Edit AaTanja: muokattu otsikkoa


40 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Toistaiseksi voimassa olevissa kanavapaketeissa irtisanomisen voi tehdä milloin vaan katseluoikeuden vielä säilyessä 30 vuorokauden ajan, ts. irtisanomisen voi tehdä kuukauden päähän. Meidän yleisistä toimitusehdoista löytyy tarkemmin irtisanomiskuvioista tietoa. 


 


Noudatamme tällä 30 vuorokauden irtisanomisajalla varsin yleistä tapaa, mutta tokihan tuo tieto voisi olla entistä korostetummin esillä.

Kauden alussa passin pystyi irtisanomaan alkaen heti kunhan tilausta oli takana vähintään 30pv, mutta nyt irtisanominen kestää 30pv.


Telia on muuttanut sopimusehtoja kesken sopimuskauden kertomatta/hyväksyttämättä niitä asiakkailla.


Tämäkin kertoo vain siitä että Telia ei välitä asiakkaistaan yhtään.....


@AaTanja@  kirjoitti:

Toistaiseksi voimassa olevissa kanavapaketeissa irtisanomisen voi tehdä milloin vaan katseluoikeuden vielä säilyessä 30 vuorokauden ajan, ts. irtisanomisen voi tehdä kuukauden päähän. Meidän yleisistä toimitusehdoista löytyy tarkemmin irtisanomiskuvioista tietoa. 


 


Noudatamme tällä 30 vuorokauden irtisanomisajalla varsin yleistä tapaa, mutta tokihan tuo tieto voisi olla entistä korostetummin esillä.




Nyt saatan olla väärässäkin, mutta mikä yleinen tapa on 30 vrk irtisanomisaika? Olen itsekin useaa suoratoistopalvelua käyttänyt ja kaikissa on kyllä tilaus irtisanottaessa päättynyt kuluvan laskutuskauden loppuun, ei 30 vrk kuluttua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Irtisanomisaika vaihtelee hieman riippuen siitä onko kyseessä ns. free trial, eli ilmainen "kanava maistiainen" tai toistaiseksi voimassaoleva tilaus. Maksuttoman kanava kokeilun voi irtisanoa päättyväksi heti eikä niissä ole varsinaista irtisanomisaikaa. Jos kyseessä on toistaiseksi voimassaoleva kanavapaketti, käytetään 30 päivän irtisanomisaikaa. 


@Merja_J@  kirjoitti:

Irtisanomisaika vaihtelee hieman riippuen siitä onko kyseessä ns. free trial, eli ilmainen "kanava maistiainen" tai toistaiseksi voimassaoleva tilaus. Maksuttoman kanava kokeilun voi irtisanoa päättyväksi heti eikä niissä ole varsinaista irtisanomisaikaa. Jos kyseessä on toistaiseksi voimassaoleva kanavapaketti, käytetään 30 päivän irtisanomisaikaa. 




Missä muualla tällainen käytäntö on, kun Telian edustajan viestissä edellä kerrotaan, että noudatetaan yleistä tapaa?

Tästä samaisesta asiasta kinasteltiin jo vuosi sitten, kun liiga alkoi Telian toimesta. Asiakaspalvelu sovelsi jossain määrin tuota tuota sopimusehdoissa lukevaa 30 -päivää, mutta Telian web-palvelu lopetti palvelun välittömästi.


 


Mielestäni Telia on tässä pahiten mokannut, kun on tiedottamatta ja salaa "korjannut" web-palvelun toimimaan "sopismusehtojen" -mukaisesti.


 


Tilaajalle pitää olla aina selvää, koska irtisanominen pitää tehdä, että palvelu katkeaa haluttuna ajankohtana.


 


 

No joo, tätähän sopi odottaa... Telialta siis, *******u sentään.


 


Nyt kun menet Liiga-*******aa tilaamaan: 


"30 vuorokauden irtisanomisaika, pois lukien ilmaiset kokeilujaksot ja määräaikaistilaukset."


 


Voi äiti.

TUOLLA SANOTAAN 


https://www.telia.fi/liiga/faq#liiga-faq


Liigapassi:
• Laskutus alkaa tilauspäivästä lähtien.
• Paketin hinta on 0 €/kk niiltä kuukausilta, jolloin Liiga-pelejä ei pelata.
• Laskutus päättyy siihen päivään, kun irtisanominen astuu voimaan.
• Mikäli sinulla on voimassa oleva tilaus viime kaudelta, sen laskutus jatkuu normaalisti syyskuusta lähtien.


 


eli eikös laskutuksen pitäis loppua irtisanomispäivään


jos  noissa on   30 vuorokauden irtisanomis aika  niin  kyllä se selkeemmin pitäis mainita 


eli   pitääkö  tässä  alkaa ennustaan  koska  oman joukkueenn pelit loppuu etukäteen 


 ettei joudu maksaan kuukautta tyhjästä


samat ehdot liiga ja joukkuepassissa .


toivottavasti  tilausvahvistuksiin on tehty  jo korjauksia  sitten syksyn 


 kun olivat todella puutteellisia


 kuluttajaliiton lakimiehen mukaan .

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Ennen muutosta irtisanomistilanteissa paketit päätettiin normaalia aiemmin asiakkaan eduksi, kun esimerkiksi Omien Sivujen kautta paketin irtisanoessa tilaus päättyi heti ilman erillistä irtisanomisaikaa.

Tilauksen yhteydessä muistutetaan tuosta 30 vrk irtisanomisajasta, kuten @yarskiss mainitsi. Lisäksi tilauksesta toimitetaan vahvistukset, josta näkee tarkemmat sopimusehdot. Laskutus loppuu, kun irtisanominen astuu voimaan eli samaan aikaan kuin kanavapaketin katseluoikeuskin päättyy.


@SaJoonas@  kirjoitti:

Ennen muutosta irtisanomistilanteissa paketit päätettiin normaalia aiemmin asiakkaan eduksi, kun esimerkiksi Omien Sivujen kautta paketin irtisanoessa tilaus päättyi heti ilman erillistä irtisanomisaikaa.

Tilauksen yhteydessä muistutetaan tuosta 30 vrk irtisanomisajasta, kuten @yarskiss mainitsi. Lisäksi tilauksesta toimitetaan vahvistukset, josta näkee tarkemmat sopimusehdot. Laskutus loppuu, kun irtisanominen astuu voimaan eli samaan aikaan kuin kanavapaketin katseluoikeuskin päättyy.




 mun tilausvahvistus kyllä oli tosi vajaa 


 ei edes henkilötietoja  mistä voitais   päätellä tilaaja


 onko   tilaus kaavake  netissä  korjattu jos  pyydän  uuden korjatun vahvihtuksen 


 kun irtisanomisaikojen takia ei varmaan kannata irtisanoa ja  tilata  heti uudestaan ja mun tilausvahvistuksessa ei ole mainitaa irtisanomisajasta .

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@MMALINEN@  kirjoitti:




 mun tilausvahvistus kyllä oli tosi vajaa 


 ei edes henkilötietoja  mistä voitais   päätellä tilaaja


 onko   tilaus kaavake  netissä  korjattu jos  pyydän  uuden korjatun vahvihtuksen 


 kun irtisanomisaikojen takia ei varmaan kannata irtisanoa ja  tilata  heti uudestaan ja mun tilausvahvistuksessa ei ole mainitaa irtisanomisajasta .




 


Tilausvahvistuksessa pitäisi olla maininta, että "Palveluun sovelletaan palvelukuvauksessa mainittuja ehtoja ja rajoituksia sekä Telian palveluiden yleisiä toimitusehtoja kuluttaja- tai yritysasiakkaille".

Yleisissä toimitusehdoissa kerrotaan, että asiakas saa irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan muuta
palvelua koskevan sopimuksen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, ellei toisin ole sovittu.

Liiga-passin tilaussivun lisätietokentästä löytyy maininta: "30 vuorokauden irtisanomisaika, pois lukien ilmaiset kokeilujaksot ja määräaikaistilaukset."

Pitää alkaa selvittää tätä alkuviikosta meinaan  kyllä oleelliset  asiat pitää näkyä tilausvahvistuksessakin  joihin kuuluu irtisanomis aika 


sitten mikäs on  irtisanomisajan  laskutusjakso 


 oonko se  laskutusväli vai kalenterikuukausi


tossa puhutaan 2 viikosta näköjään siis  liigan katsojien  kiusaksi laitettu kuukausi että voidaan  periä  katsojilta   max kuukausi  tyhjästä 


2 viikopn irtisanomisen hyväksyisin mutta  en kuukautta .


 


 

"Tilauksen yhteydessä muistutetaan tuosta 30 vrk irtisanomisajasta, kuten @yarskiss mainitsi. "


 


Ei sitten muuten kerrottu kun minä tilasin.... Tuo maintsemani virke on lisätty tämän debatin takia ja sen jälkeen...


Ja jos nyt joku muu kun moderaattori Telialta tätä lukee, odottaisin hyvitystä tilauksestani josta minua ei OLE informoitu asianmukaisella ja hyvällä kauppatavalla.


 

Sanonmpa vielä sen että   nykyään  monesti  sopimusehdot  pystyy lukeen  vasta kaupan teon jälkeen  SIIS KAIKKKI ne pitäis lukee samalla siinä voi mennä aikaa kun asiakas ne lukee  mutta asiakkan oikeusturvan kannalta  ne pitää  antaa lukea  rauhassa AINA 


jos  ihmisille annettais  sopimuspaperit luettavaksi  joka kerta  niin asiakas teki aina valinnan haluaako asiakas lukea  ja  vastuu menis kuluttajalle


nykykäytännöllä  asiakas osta sian säkissä  ehtojen kannalta  se ei ole oikein .

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@yarskiss@  kirjoitti:

"Tilauksen yhteydessä muistutetaan tuosta 30 vrk irtisanomisajasta, kuten @yarskiss mainitsi. "


 


Ei sitten muuten kerrottu kun minä tilasin.... Tuo maintsemani virke on lisätty tämän debatin takia ja sen jälkeen...


Ja jos nyt joku muu kun moderaattori Telialta tätä lukee, odottaisin hyvitystä tilauksestani josta minua ei OLE informoitu asianmukaisella ja hyvällä kauppatavalla.


 




Viittasin nykyhetkeen tuossa tekstissä, kun oli puhetta tilauskaavakkeesta ja sen korjaamisesta. Yhteisön kautta emme pääse asiakastietoihin käsiksi, emmekä voi tehdä hyvityspäätöksiä. Halutessasi voit laittaa meille kirjallisen palautteen yhteydenottolomakkeen kautta. Tilauksen yhteydessä on toimitettu tilausvahvistus ja kerrottu toimitusehdoista, mitä tilauksessa noudatetaan. Muutoksen myötä paketin irtisanominen on selkeämpää, kun kaikissa kanavissa noudatetaan 30 vrk irtisanomisaikaa. Etäkaupassa on myös 14 vrk peruutusoikeus, joten tilaus on mahdollista peruuttaa, mikäli tulee toisiin aatoksiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@yarskiss@  kirjoitti:

Ei sitten muuten kerrottu kun minä tilasin.... Tuo maintsemani virke on lisätty tämän debatin takia ja sen jälkeen...




Tämä on oikeasti ongelma. Jos asiakas on tilanut palvelun silloin, kun irtisanomisaika on ollut heti, Telia joutuu ilmoittamaan irtisanomisajan muutoksesta kirjallisesti kuukausi ja seitsemän päivää etukäteen. Asiakkaalla on tällöin myös mahdollisuus olla hyväksymättä uusia sopimusehtoja ja irtisanoa palvelu.


 


Mikäli irtisanomisajan muutoksesta ei ole ilmoitettu asianmukaisesti, uutta irtisanomisaikaa ei voida soveltaa vanhoihin sopimuksiin.


@irritus@  kirjoitti:


@yarskiss@  kirjoitti:

Ei sitten muuten kerrottu kun minä tilasin.... Tuo maintsemani virke on lisätty tämän debatin takia ja sen jälkeen...




Tämä on oikeasti ongelma. Jos asiakas on tilanut palvelun silloin, kun irtisanomisaika on ollut heti, Telia joutuu ilmoittamaan irtisanomisajan muutoksesta kirjallisesti kuukausi ja seitsemän päivää etukäteen. Asiakkaalla on tällöin myös mahdollisuus olla hyväksymättä uusia sopimusehtoja ja irtisanoa palvelu.


 


Mikäli irtisanomisajan muutoksesta ei ole ilmoitettu asianmukaisesti, uutta irtisanomisaikaa ei voida soveltaa vanhoihin sopimuksiin.




Tähän ei Telialta taida tulla kommenttia?


 


@SaJoonas @NikoNo @IlariJR @AnneAn  ja mitä näitä nyt on.


@SaJoonas@  kirjoitti:

Tilauksen yhteydessä muistutetaan tuosta 30 vrk irtisanomisajasta, kuten @yarskiss mainitsi. Lisäksi tilauksesta toimitetaan vahvistukset, josta näkee tarkemmat sopimusehdot. Laskutus loppuu, kun irtisanominen astuu voimaan eli samaan aikaan kuin kanavapaketin katseluoikeuskin päättyy.





Ei pidä paikkaansa. Tilatessa tulee ilmoitus jossa lukee "Kanavapaketilla on 30vrk minimitilausjakso", eli tuon mukaan irtisanoessa 31vrk tilauksesta tilaus katkeaa heti.


 


 



 


Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin

Kysyn nyt hyvissä ajoin    kun  tappara nyt näyttää pelaavan niin  surkeeesti tällähetkellä ja kokonaisuutena tälläkaudella  vaikka kakkosena onkin 


 niin  onko nyt niin et jos haluan  päättää   tappara-passini  runkosarjan loppuun  niin se on irtisanottava kuukautta ennen eli joskus  helmikuun puolessa välissä


 ja kai saan  myymälässä kun irtisanon niin irtisanomis vahvistuksen heti käteen .

@MMALINEN: Joukkuepassin laskutus katkeaa automaattisesti, kun joukkueenkin pelit loppuvat. Tappara tosin näyttää pääsevän pleijareihin, joten jos haluat katkaista paketin jo runkosarjan loppuun, niin käytössä on normaali 30 päivän irtisanomisaika. Irtisanomisvahvistusta näistä ei käsittääkseni lähde, mutta tieto siitä kirjataan toki asiakastietojärjestelmiimme.


@IlariJR@  kirjoitti:

@MMALINEN: Joukkuepassin laskutus katkeaa automaattisesti, kun joukkueenkin pelit loppuvat. Tappara tosin näyttää pääsevän pleijareihin, joten jos haluat katkaista paketin jo runkosarjan loppuun, niin käytössä on normaali 30 päivän irtisanomisaika. Irtisanomisvahvistusta näistä ei käsittääkseni lähde, mutta tieto siitä kirjataan toki asiakastietojärjestelmiimme.




Kerrotko @IlariJR mistä löydän tiedon, että laskutus katkeaa KUN JOUKKUEEN PELIT LOPPUVAT? Väittäisin, että tämä ei pidä paikkaansa, vaan asiakas maksaa sen kuun osalta, kun joukkue on vielä pelannut?

@mikkooks : Ilmaisin itseni huonosti. Laskutus katkeaa siis sen kuun loppuun, kun joukkueella on kauden viimeinen peli. Kiitos tarkennuksesta!


@IlariJR@  kirjoitti:

@mikkooks : Ilmaisin itseni huonosti. Laskutus katkeaa siis sen kuun loppuun, kun joukkueella on kauden viimeinen peli. Kiitos tarkennuksesta!




Ok, tämä on myös siis edelleen palveluntarjoajan eduksi toteutettu. Mikään automatiikkahan ei tässä ole syynä, koska aivan yhtälailla olisi hoidettavissa niin, että tilaus tai laskutus tosiaan katkeaa kun pelit loppuvat. Mutta kun asioita halutaan tehdä asiakkaan kustannuksella, niin eipä siinä mitään. Ne maksavat, jotka tahtovat.


@IlariJR@  kirjoitti:

@mikkooks : Ilmaisin itseni huonosti. Laskutus katkeaa siis sen kuun loppuun, kun joukkueella on kauden viimeinen peli. Kiitos tarkennuksesta!




 Mutta sen takia haluan  irtisanomisvahvistuksen  sitten kun  peruutan tilauksen  kun   tilausvahvistuskin oli   tosipuutteellinen  enkä tykkää telian  nykyisestä laskutus systeemistä että  voi joutua maksaan  peleisttä vaikka  pelejä ei enään oliskaan  kun laskutuskausi  on kuukausi


 nelosella tilanne oli toinen     vaikka pelit loppu niin  katsottavaa edelleen oli .


Lukeeko  jossain sopimusehdoissa  mitä en ole siis  saanu sähköpostiini  että   playoffeissa  laskutetaan  päivien mukaan   jos   pelejä on vähän 


 meinaan  mulle  sanottiin viimekeväänä


 kun kysyin  et  jos  joukkue  pelaa laskutuskaudella vaan yhden pelin  peritään  playoffeissa  1 pelin hinta  mikä on jotain 14 euroa  vai onko tääkin juttuja  mitä  on palstalla sanottu  mutta  ei mainita sopimusehdoissa  eli ei voida  vedota siihen .


@MMALINEN@  kirjoitti:


@IlariJR@  kirjoitti:

@mikkooks : Ilmaisin itseni huonosti. Laskutus katkeaa siis sen kuun loppuun, kun joukkueella on kauden viimeinen peli. Kiitos tarkennuksesta!




 Mutta sen takia haluan  irtisanomisvahvistuksen  sitten kun  peruutan tilauksen  kun   tilausvahvistuskin oli   tosipuutteellinen  enkä tykkää telian  nykyisestä laskutus systeemistä että  voi joutua maksaan  peleisttä vaikka  pelejä ei enään oliskaan  kun laskutuskausi  on kuukausi


 nelosella tilanne oli toinen     vaikka pelit loppu niin  katsottavaa edelleen oli .


Lukeeko  jossain sopimusehdoissa  mitä en ole siis  saanu sähköpostiini  että   playoffeissa  laskutetaan  päivien mukaan   jos   pelejä on vähän 


 meinaan  mulle  sanottiin viimekeväänä


 kun kysyin  et  jos  joukkue  pelaa laskutuskaudella vaan yhden pelin  peritään  playoffeissa  1 pelin hinta  mikä on jotain 14 euroa  vai onko tääkin juttuja  mitä  on palstalla sanottu  mutta  ei mainita sopimusehdoissa  eli ei voida  vedota siihen .




Viime keväällä tehtiin tosiaan niin, että jos joukkue pelasi vain yhden pelin huhti- tai toukokuussa, laskutimme siitä ainoastaan yhden Pelipassin hinnan 13,90e. En osaa sanoa onko sama käytäntö voimassa myös tänä vuonna. Tämä tarkentuu varmasti lähempänä.

Voit pyytää asiakaspalvelijaa lähettämään vapaamuotoisen vahvistuksen irtisanomisesta esimerkiksi mailiisi, jos niin haluat. Siitä jää joka tapauksessa merkintä meidän järjestelmiimme.


Vastaa