Muutto ulkomaille, liittymän irtisanominen

  • 11 December 2014
  • 15 kommenttia
  • 67 katselukertaa

Hei!

Soittelin asiakaspalveluun ja kyselin mitä tehdä kun pitäisi irtisanoa määräaikainen sopimus ulkomaille muuton takia. Käskivät lähettää sähköpostilla kirjallisen hakemuksen irtisanomisesta. Olen kuitenkin hukannut ohjeet johonkin joten voisitteko kirjoittaa ne tähän.

- J

15 kommenttia

Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden. Sopimuksen voi päättää suorittamalla sopimuskauden loppuerät kertasuorituksena.

Tietyissä poikkeustapauksissa määräaikaisen sopimuksen purkaminen voidaan tehdä siten, että asiakkaalle ei tule loppulaskua sopimuksen jäljellä olevalta ajalta. Lähetä kirjallinen selvitys osoitteeseen internetpalvelut@sonera.com ja asia harkitaan tapauskohtaisesti. Laita viestiin mukaan henkilötunnuksesi, jos lähetät sen muusta kuin liittymän pääkäyttäjän osoitteesta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei!

Minulla on vastaavanlainen tilanne. Olen muuttamassa 30.12. Dubaihin ja määräaikaista sopimusta olisi jäljellä vielä ensi huhtikuuhun. Lähetin viestin tuohon annettuun sähköpostiosoitteeseen, mutta sieltä tuli automaattivastaus, että kyseistä osoitetta ei enää käytetä sähköpostien vastaanottamiseen vaan että täällä foorumissa pitäisi asiaa kysyä. Miten minun tulisi nyt siis menetellä? Käsittääkseni ulkomaille muutto on riittävä peruste määräaikaisen sopimuksen purkamiseen.

Terveisin,

Marianne
Asiasta tulee yhteydessä asiakaspalveluun, voit tarkistaa tästä yhteystietomme. Vaihtoehtoisesti voit jättää myös palvelupyynnön tai tehdä ajanvarauksen ja otamme sinuun yhteyttä.
En ole ulkomaille muuttamassa, mutta muuten olen muuttamassa. Yritin löytää tietoa siitä voiko määräaikaisen liittymän irtisanoa, jos muuttaa osoitteeseen johon ei ole palvelua tarjolla. ADSL-palvelukuvaus käskee katsomaan asiaa yleisistä ehdoista, josta ei löydy yhtään vastausta. Kätevää!

Olen muuttamassa väliaikaiseen vuokra-asuntoon ja tarvitsen sinne nettiyhteyden. En ole vielä löytänyt lopullista kotia, joten en tiedä saako sinne Soneran laajakaistaliittymää. Jos nyt otan kiinteän laajakaistan määräaikaisella sopimuksella tuohon vuokra-asuntoon, eikä tulevaan asuntooni saa kiinteää laajakaistaliittymää, niin voinko purkaa sopimuksen maksutta kesken sopimuskauden?

Toisena vaihtoehtona on ottaa laajakaistaliittymä paikalliselta kaapelitv:n toimittajalta, ilman määräaikaista sopimusta. Mokkula ei sitten ole mikään vaihtoehto.
designet: Muuton yhteydessä tarkistetaan palvelun saatavuus uuteen osoitteeseen ja saatavuuden perusteella sopimukseen tehdään tarvittaessa muutoksia. Suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme josta saat vielä tarkemmat tiedot sopimuksesta ja saatavuuksista. Muutokset määräaikaiseen sopimukseen käsitellään aina tapauskohtaisesti.

Palvelun voit tarvittaessa tilata Myyntipalvelustamme 0800 133 133, ma-pe: 08:00-20:00 ja la: 9:00-16:30.
Siis suomennettuna, ei onnistu.

Se, että soittaa asiakaspalveluun ja siellä sanotaan jotain, ei ole koskaan ollut pitävä vastaus, koska mitään todisteita siitä ei ole ja se on aina kumottavissa toisen asiakaspalvelun henkilön toimesta.

Lähinnä olisin halunnut sen vastauksen tähän kirjallisena, jotta olisi edes jonkinlaista näyttöä siinä kohtaa, kun sopimusta pitäisi oikeasti purkaa. Uskon, että silloin, kun sitä kiinteää laajakaistaa ei uuteen asuntoon enää saisi, niin tarjoatte korvaavaksi liittymäksi mokkulaa tai sopimuksen lopettamisesta kaikki jäljellä olevat erät maksuun.

Saatavuuden olen tarkistanut uuteen väliaikaiseen asuntoon, mutta siitä lopullisesta asunnosta ei ole tietoa, joten saatavuuden tarkastaminen ei tähän asiaan millään tavalla liity. Tuo "tapauskohtaisesti" on myös todella lavea käsite ja tarkoittaa sitä, että teidän ei tarvitse kohdella asiakkaita tasavertaisesti.

Mielestäni tämä on todella yksinkertainen asia, joka on jokaisessa tapauksessa samanlainen. Siis, jos asiakas muuttaa osoitteeseen, johon ei samaa palvelua ole saatavilla, saako asiakas purkaa sopimuksen veloituksetta tai mikä on korvaus siitä. Sama asia lukee selvästi sopimuksessa, mutta siinä ette ole halunneet ottaa siihen kantaa, vaan olette jättäneet sen tarkoituksella auki ja viittaatte toiseen sopimukseen, jossa asiaan ei oteta myöskään mitään kantaa.

Toivon tähän jotain yksiselitteistä vastausta tai pyydän kuluttaja-asiamiestä selvittämään sen. Mielestäni sopimus on tehty asiakkaan kannalta erittäin harhaanjohtavaksi ja asian selvittäminen mahdottomaksi.

Itselläni on nykyisessä omistusasunnossani tällä hetkellä Soneran laajakaista ilman määräaikaista sopimusta ja olen siihen todella tyytyväinen. Sen takia en haluaisi vaihtaa asiakassuhdettani. Mutta jos kysymyksiin ei saa selvää vastausta, niin ei ole muita vaihtoehtoja.
designet: Muutokset määräaikaiseen sopimukseen käsitellään aina tapauskohtaisesti. Emme keskustele sopimusten sisällöistä yksityiskohtaisesti tällä keskustelupalstalla. Tämän Keskustele- ja Kysy -palstan kautta emme tee myöskään muutoksia, asiakastietoihin, liittymiin tai liittymäsopimuksiin.

Määräaikaisen sopimuksen osalta muutokset hoidetaan keskitetysti asiakaspalvelusta johon voit tarvittaessa tehdä ajanvarauksen.
Sehän tässä hassua onkin, että ei ole vielä mitään "tapausta". Miten voin ottaa yhteyttä "tapauksesta", jota ei vielä ole olemassa. Teiltä ei millään sitten onnistu yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.

Mielestäni asiakas, joka ei vielä ole asiakas, haluaa tietoa tulevasta 24 kk määräaikaisesta sopimuksesta, ei sitä saa kirjallisena on asiakkaan kyykyttämistä.

Jos nyt todella vaaditte, että soitan asiakaspalveluun, jossa tähän yksinkertaiseen kysymykseen vastattaisiin, niin miten voin todistaa myöhemmin, mitä minulle vastattiin? Onko mahdollisuus saada vastaus kirjallisena tms.? Tämä on varmaan teille pieni asia, mutta asia ei ole minulle pieni, jos ja kun minulta vaaditaan 500 euroa tyhjästä.

Olen aikaisemminkin ollut tekemisessä tapauksen kanssa, jossa asiakaspalvelija kertoi yhtiön kannan asiaan ja kun se asia konkretisoitui, niin yhtiön kanta olikin eri ja mitään asiakaspalvelijaa, joka vastasi minulle väärin, ollut olemassakaan.
designet kirjoitti:
Itselläni on nykyisessä omistusasunnossani tällä hetkellä Soneran laajakaista ilman määräaikaista sopimusta ja olen siihen todella tyytyväinen. Sen takia en haluaisi vaihtaa asiakassuhdettani. Mutta jos kysymyksiin ei saa selvää vastausta, niin ei ole muita vaihtoehtoja.



Liittymänhän saa siirtää. Ei se siirtäminen pakota sopimukseen määräaikaista sopimusta. Halvemmalla toki sen saattaa saada jos ottaa jonkin määräaikaisella sopimuksella olevan kampanjan.
Minulla on tällä hetkellä laajakaista extra, joten siirtäminen ei onnistu.
No ei ehkä sellaisenaan mutta jos liittymä on sinun nimissä, sopimuksen voi siirtää eli voit saada erityyppisen mutta toistaiseksi voimassaolevan sopparin uuteen osoitteeseen. Kannattaa nyt vaan soitta asiakaspalveluun ja kysellä sieltä vaihtoehdoista.
Ilmeisesti et ole asiakas, kun asiakkaan oikeuksien halventaminen ei sinua haittaa? Eikö sinusta ole väärin, että palvelukuvauksessa viitataan sopimusehtoihin, joita ei ole olemassa?

Itseäni tämä asia ei enää varsinaisesti koske, koska vuokra-asunnossa johon muutan, on extra laajakaista, joten pääsen nauttimaan halvemmasta nettiyhteydestä ilman määräaikaisia sopimuksia.

Se, että Sonera yrittää jatkossakin nyhtää jokaiselta muuttavalta (osoitteeseen, johon palvelua ei ole saatavilla) ihmiseltä ylimäärisiä korvauksia, on väärin. Jos Soneralla olisi hieman selkärankaa, niin siitä voisi kertoa palvelukuvauksessa, eikä käskeä soittaa asiakaspalveluun.

Tämä on minun osaltani tässä. Toivon, että Sonerakin muuttuisi jälleen oikeaksi palvelulaitokseksi. Siis sellaiseksi, jossa asiakkaita ei yritetä viilata linssiin.
Olen kyllä asiakas ja hyvin tyytyväinen sellainen. Mutta tasan ei mene nallekarkit.
Asiasta on turha kinata sen enempää. Kuluttajavirasto on ottanut kannan asiaan joka koskee määräaikaisen sopimuksen purkamista ulkomaille muuton vuoksi sekä kotimaassa muuttoa alueelle jossa nykyinen palvelu ei toimi.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050309/

Kyseeseen voi tulla myös muunlainen kohtuuttomuus. Esimerkiksi muutto voi olla tällainen syy, vaikka siitä ei suoraan aiheutuisikaan maksuvaikeuksia. Uutta kytkykauppalakia koskevassa hallituksen esityksessä [u:2o76no02]rinnastetaan muutto ulkomaille sosiaaliseen suoritusesteeseen[/u:2o76no02], mikä näin ollen tarjoaisi mahdollisuuden purkaa määräaikaisen sopimuksen. Kuluttajan kannalta muutto kotimaassa ei kuitenkaan eroa ulkomaille muuttamisesta, jos uudessa asuinpaikassa ei voi palvelua hyödyntää.
salmaster kirjoitti:
Asiasta on turha kinata sen enempää. Kuluttajavirasto on ottanut kannan asiaan joka koskee määräaikaisen sopimuksen purkamista ulkomaille muuton vuoksi sekä kotimaassa muuttoa alueelle jossa nykyinen palvelu ei toimi.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050309/

Kyseeseen voi tulla myös muunlainen kohtuuttomuus. Esimerkiksi muutto voi olla tällainen syy, vaikka siitä ei suoraan aiheutuisikaan maksuvaikeuksia. Uutta kytkykauppalakia koskevassa hallituksen esityksessä [u:h3vqrrp6]rinnastetaan muutto ulkomaille sosiaaliseen suoritusesteeseen[/u:h3vqrrp6], mikä näin ollen tarjoaisi mahdollisuuden purkaa määräaikaisen sopimuksen. Kuluttajan kannalta muutto kotimaassa ei kuitenkaan eroa ulkomaille muuttamisesta, jos uudessa asuinpaikassa ei voi palvelua hyödyntää.


Onko joku saanut purettua määräaikaisen sopimuksen tuohon vetoamalla? Mietin tässä määräaikaisen laajakaistan hankintaa ja erittäin hankalaa näyttää olevan sopimuksien purku, vaikkei palvelua saataisikaan toimitettua.

Vastaa