Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63932
Kirjoituksia 174114

Liiga kanavapaketit, tekniikat ja sisällöt Q&A



Highlighted

Liiga kanavapaketit, tekniikat ja sisällöt Q&A

Moderaattori
Viestejä 1 469 kpl

Liiga kanavapaketit, tekniikat ja sisällöt Q&A

1/262

large.jpg

 

TOP 5 KYSYTYIMMÄT KYSYMYKSET

 

1. Millä selaimilla tai laitteilla voin katsoa Liigaa?

Telia TV netti- ja mobiilisovellus toimii suurimmalla osalla mobiililaitteista, mutta eri laitealustoille on ilmoitettu vähimmäisvaatimukset sekä selainsuositukset. 

2. Miksi Telia TV -ohjelmakirjaston videoissa ei näy julkaisupäivämäärää?

Pelien ohjelmatietoihin on lisätty päivämäärät. Järjestä videot aikajärjestykseen valitsemalla Kirjastot > Liiga ja klikkaamalla lajittelu-valikossa Viimeksi tulleet, niin tämä helpottaa oikean pelin löytämistä.

 

3. Minkälainen viive lähetyksessä on?

Kuvassa on viivettä riippuen siitä, millä tuotteella lähetystä katsotaan. Lyhimmillään viive on kaapeli TV -verkossa, IPTV -palvelussa, joka toimii Telian oman kiinteän laajakaistan yhteydessä sekä Telia TV -sovelluksessa. Niissä viive on samaa luokkaa kuin maanpäällisessä digi-TV-verkossa, eli 20-30 sekuntia. Chromecastin tai Apple TV:n käyttö voi kasvattaa viivettä hieman.

 

4. Mistä näen Telia TV-käyttäjätunnukseni ja miten voin vaihtaa salasanani?

Näet käyttäjätunnuksesi kirjautumalla Omille sivuille, ja valitsemalla Liittymäni ja palveluni > Telia TV. Samalta sivulta saat tilattua salasanan ja pin-koodin Telia TV Digiboksi laajakaista -palveluun klikkaamalla oikeasta reunasta Tilaa pin-koodi ja salasana. Salasana lähetetään sinulle tekstiviestitse.

 

Telia TV-sovelluksella ja Telia TV digiboksilla (ei laajakaistaa) salasanan vaihto onnistuu puolestaan osoitteessa tv.telia.fiValitse Kirjaudu > Unohtuiko käyttäjätunnus tai salasana? Sähköpostiisi lähetetään salasanan vaihtolinkki. 

 

TILAUS JA HINNOITTELU

 

Kuinka tilaan Liigan?

Voit tilata Liigan Telian verkkokaupasta tai Omien sivujen kautta. Liiga näkyy Telia TV -palvelussa, ja on saatavilla kaikille operaattorista riippumatta, liittymään kuin liittymään. Katso joko Telia TV -sovelluksen kautta, tai siirrä pelit isolle ruudulle Telia TV -digiboksilla, Telia TV -kaapelikortilla, Chromecastin tai Apple TV:n avulla.

 

Mitä eri Liigapaketteja on saatavilla?

Liiga-passilla (27,90 €/kk) näet kaikki kauden pelit.

 

  

LIIGAPASSIT

 

Pitääkö Liigapassista tehdä määräaikainen sopimus vai voinko irtisanoa paketin milloin haluan?

- Passit eivät ole määräaikaisia eli voit halutessasi lopettaa tai vaihtaa passin toiseen milloin vain. Kanavapaketeilla on 30 vuorokauden irtisanomisaika.

 

Paketin voi tilata siis jo vaikka ensi viikolla ja maksu lähtee pyörimään vasta kun kausi alkaa. Preseason-pelit näkyy siis tänä vuonna maksutta. Varmistuksena kysynkin, että lähteekö maksut pyörimään varmasti ja absoluuttisesti vasta sinä päivänä kun kausi alkaa, ettei siihen tule päivääkään ilmaa?

- Meillä on kuukausikohtainen laskutus. Eli syyskuu laskutetaan kokonaisuudessaan. Samoin siellä toisessa päässä koko kuukausi. Mikäli tilaat paketin vasta syyskuun puolivälissä, niin silloin veloitetaan vain puolet syyskuulta, mutta siinä tapauksessa et pääse näkemään harkkapelejä ennen kauden alkua.

 

Miten laskutus toimii kausien välissä ja vaatiiko tämä minulta jotain toimenpiteitä?

- ​​Ei vaadi. Passeista veloitetaan vain silloin, kun kausi on käynnissä eli laskutus päättyy siinä vaiheessa kun kausikin päättyy. Voit siis jättää passin huoletta kesäksi päälle ja kanavat käynnistyvät taas syksyllä automaattisesti.

 

Minulla on luottotiedoissa merkintä ja järjestelmänne ei anna minun tilata tv-palveluita verkkokaupastanne. Miten saan Liigan näkyviin?

-Liigan-tilausten yhteydessä tarkistamme tilaajan luottotiedot.

 

Näytetäänkö Telia TV:ssä pelejä myös ilmaiseksi?

- Valittuja otteluita näytetään maksutta MTV:n tai Sub TV:n kautta kauden aikana. 

 

Saako Liigapassista opiskelija-alennusta?

Tällaista alennusta ei ole tarjolla, mutta liittymiin toki löytyy opiskelija-alennuksia 

 

TELIA TV -PALVELU

 

Voinko tilata Liigan toisen operaattorin kaapeli-TV:seen tai viihdepakettiin?

- Meiltä löytyy tähänkin tilanteeseen ratkaisuja. Voit hankkia esimerkiksi Telia TV -digiboksin (toimii kaikkien operaattorien nettiliittymillä) tai Telia TV -sovelluksen, jonka kuvan voit siirtää isolle ruudulle esimerkiksi Chromecastin tai Apple TV:n avulla.

 

Näkyykö Liiga antenni- tai satelliittiverkon kautta?

- Meillä ei ole antenniverkon kanavapaketteja. Saat pelit kuitenkin näkyviin netin kautta hankkimalla Telia TV -digiboksin tai Telia TV -sovelluksen. Sillä ei ole merkitystä mikä tai minkä operaattorin nettiyhteys sinulla on käytössä.

Satelliittiverkkoon Liigan tarjoaa Canal Digital https://www.canaldigital.fi

 

Minulla on jo Telialta netti ja digiboksi. Joudunko hommaamaan uusia laitteita vai saanko kanavat tähän?

- Kyllä saat eli mitään uusia laitehankintoja ei tarvitse tehdä.

 

Voinko katsella pelejä tietokoneella, kuten ennenkin?

- Kyllä onnistuu. Kaikki soveltuvat selaimet, laitteet ja käyttöjärjestelmät Telia TV -sovellukselle on listattu täällä.

 

Tuleeko Telialta Smart TV, Android TV tai PS4 sovelluksia?

- ​Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa tuoda uusia sovelluksia tarjolle, vaan keskitymme nykyisten tekniikoiden kehittämiseen. Jokaiselle löydetään kuitenkin tapa katsella Liigaa.

Suosittelemme Telia TV -sovellusta, jonka kuvan voi siirtää television ruudulle Chromecastin tai Apple TV:n avulla.

 

Jos otan Liigapassin Telia TV:n kaapelikortille tai digiboksille, niin saanko kanavat lisäksi Telia TV -sovellukseen?

-  Saat saman kanavapaketin maksutta myös Telia TV -sovellukseen. Käytännössä maksat normaalihinnan kaapelikortin tai digiboksin paketista, jolloin saat sen maksutta myös sovellukseen yhdelle käyttäjätunnukselle. Näin voit katsella samoja kanavia esimerkiksi matkoilla.

 

Voinko aloittaa katsomisen alusta, vaikka ottelu olisi jo käynnissä?

- Tämä onnistuu, jos sinulla on Telia TV -digiboksi tai sovellus. Voit valita toistetaanko ottelu suoraan livetilassa vai aloitetaanko alusta.

 

Voinko kelata ottelua, jos aloitin katsomisen alusta tai katselen sitä ohjelmakirjastosta jälkikäteen?

- Kyllä onnistuu. Telia TV -digiboksissa on perinteinen kelaustoiminto kaukosäätimellä. Telia TV -sovelluksessa on puolestaan 10 sekunnin kelausnapit eteen ja taakse. Mikäli painat kelausnappia useamman kerran, niin kelauksen pituus kertautuu painallusten määrän mukaan.

 

Voinko katsoa ottelut myös jälkikäteen?

- Kaikki matsit lisätään Telia TV:n ohjelmakirjastoon katsottavaksi myös jälkikäteen. Sarjaotteluissa tallenteet säilyvät kirjastossa 13 kuukautta.

 

Mikä on Liigan lähetysten kuvataajuus, eli framerate (fps)?

- Käytämme lähetyksissä 50fps kuvataajuutta 

 

Montaa peliä voin katsoa samaan aikaan?

- Jos sinulla on käytössä digiboksi tai kaapelikortti, voit katsoa digiboksilta tai kaapelikortilta yhtä matsia ja lisäksi Telia TV -sovelluksella kahdella laitteella yhtä aikaa. Jos käytössä on pelkkä Telia TV -sovellus, voit katsoa kahdella laitteella yhtä aikaa. Tästä aiheesta on paljon toiveita esitetty ja siksi haluttu toteuttaa näin, että tarjotaan joustavia mahdollisuuksia.

Toimiiko Telia TV ulkomailla?

Telia TV sovellus toimii myös kaikissa EU-maissa.

 

Kuva pätkii tai ei toimi kuten pitäisi, voinko tehdä asialle jotain?

Häiriötiedotteista voit tarkistaa, onko kyse laajemasta häiriöstä. Kuvan pätkimiseen vaikuttaa usein internetyhteyden laadun heikkous tai vaihtelu. Kokeile, auttaako ruuhkattoman wlan-kanavan valinta tai Chromecast asetusten virittäminen. Jos tilanne ei parane, tee häiriöilmoituksen yhteydenottopyynnöllä tai ottamalla suoraan yhteyttä asiakaspalveluun.  

 

SISÄLLÖT JA LÄHETYKSET 

 

Voinko katsella maksuttomia koosteita ja klippejä EU:n ulkopuolella?
- Ilmaisia klippejä ja koosteita voi katsoa myös EU:n ulkopuolisilla alueilla

 

Ketkä selostavat jatkossa Liiga-pelejä ja milloin näistä tiedotetaan?

- Telian Liiga-tiimiin voit tutustua täältä
 

Olette kertoneet, että haluatte tehdä entistä viihteellisempää sisältöä. Tuleeko tästä jokin sketsiohjelma jatkossa?

- Mitään kummelia emme missään nimessä ole tekemässä. Haemme urheilullisesti uskottavaa kokonaisuutta aiempaa rohkeammalla ja raikkaammalla otteella. Tuotamme jatkossa paljon extramateriaalia eli erilaisia videoita, tilastoja ja tarinoita. Liiga on siis paljon muutakin kuin vain itse pelitapahtuma, vaikkakin peli on luonnollisesti kaiken keskiössä.

 

Kerroitte, että Liigan tekniikka viedään uudelle tasolle. Mitä se konkreettisesti tarkoittaa äänien tai kuvanlaadun suhteen?

- Hallit mikitetään aivan uudella tavalla ja jatkossa käytössämme on 12 kertaa enemmän ääniraitoja kuin aiemmin. Tämä takaa sen, että äänet ja tunnelma välittyvät kotikatsomoihinkin huomattavasti entistä paremmin. Myös kamerakalusto uusitaan kokonaisuudessaan.

 

Telian Liigasisällöistä vastaavan Kalle Takalan kommentit ja tarkennukset tuleviin sisältöihin liittyen

 

Lue lisää

"Studio- ja ottelulähetyksissä kaiken keskiössä on peli. Tietysti. Aina peli. Sen takia katsojat ovat mukana kotisohvilla ja halleissa. Tätä emme tule unohtamaan.


Haluamme rikastaa Liigan katsojakokemusta entisestään monin eri tavoin, niin teknisesti kuin sisällöllisestikin. Tämän kaiken teemme lajia ja sen faneja kunnioittaen ja kuunnellen. Tavoitteenamme on tarjota Liiga seuraajilleen mahdollisimman kiinnostavasti ja viedä se samalla laadullisesti uudelle tasolle. Kun onnistumme molemmissa, uskomme auttavamme Suomen kiinnostavinta ja seuratuinta sarjaa kasvattamaan entisestään seuraajamääriään.


Teknisiltä osin panostamme voimakkaasti kalustoon ja etukäteissuunnitteluun. Kaikki ottelut kuvataan ensi kaudesta lähtien täysin uusilla, 4K-kyvykkäillä kameroilla. Kasvatamme kameroiden määrää, jotta saamme monipuolisesti katettua kaukalon ja hallin tapahtumat. Telia uusii myös hallien kuituyhteydet, jotta kasvavat datamäärät siirtyvät mahdollisimman sujuvasti ja tehokkaasti halleilta Helsingin Pasilaan rakenteilla olevaan ”Liiga-hubiin”, josta lähetykset jatkossa ajetaan ulos. Etätuotantomalli mahdollistaa muun muassa erittäin tehokkaan lyhytvideosisältöjen jakelun ja Liigan videotuomarointien keskittämisen Liiga-hubiin sijoitettavaan tilannehuoneeseen. Tätä työstämme nyt yhdessä Liigan kanssa.


Täysin uuden virtuaalistudion konseptoinnin ohella yksi suunnittelutyön isoimmista painopisteistä on tässä kohtaa äänimaailma, jonka parantamista meiltä on erityisen paljon toivottu. Halleihin tullaan asentamaan moninkertainen määrä mikrofoneja, jotka moninkertaistavat lähetysten ääniraitojen määrän. Tuomme sekä kaukalon että yleisön äänet esiin. Haluamme välittää hallien loistavan tunnelman mahdollisimman autenttisina myös kotikatsojille. Mitä laadukkaammin tunnelma välittyy kotikatsomoihin, sitä todennäköisemmin katsoja tahtoo aistia sitä jatkossa myös paikalla hallissa. Tähän uskomme.


Sisältöjen osalta haluamme tarjota otteluelämyksen kotikatsomoihin asiantuntevasti, kiinnostavasti ja viihdyttävästi – intohimoisesti ja peliä, seuroja sekä kannattajia kunnioittaen. Meille viihdyttävyys tarkoittaa mm. positiivista otetta ja pientä pilkettä silmäkulmassa, yllättäviäkin näkökulmia peliin ja vaikkapa lähetyksen rikastamista pelistä ja pelaajista kumpuavilla tilasto- ja datanostoilla. Ylipäänsä otteluiden välittämistä kiinnostavasti, oivaltavasti ja raikkaasti.

Viihdyttävyys ja asiantuntevuus eivät missään tapauksessa ole vastakkaisia tai toisiaan poissulkevia asioita. Päinvastoin. Telia on parhaillaan kokoamassa todella mielenkiintoista Liiga-tiimiä, jonka jokaisessa tähdessä ja talentissa yhdistyvät urheilullinen uskottavuus ja viihdyttävyys, aina hieman roolista riippuen. Edellytämme niin studiohosteilta, asiantuntijoilta kuin selostajiltakin heittäytymistä, eläytymistä ja positiivisuutta, huumoriakin, mutta emme aio karnevalisoida studio- ja ottelulähetyksiä. Takana pitää olla urheilullinen uskottavuus ja vankka lajiosaaminen. Hattaraa saa tivolista."

 

261 vastausta
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 53 kpl

31/262

@NikoNo@  kirjoitti:

Oliko sinulla @AirVa mikä puhelin ja tabletti käytössä? Onko muilla kanavilla samaa haastetta näillä laitteilla vai liittyykö vain tähän yhteen kanavaan?

 

 

Vain tämä kanava ja alkoi aamupäivällä. Luuri Huawei P10, tabletti Huawei T3. Poistin ja asensin sovellukset uudelleen, ei auta.

 

Parilla kaverilla samaa lievää nykimistä sovelluksessa, ei chromecastilla. Androidit vaihtelee 5.1-8.0


0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 1 469 kpl

32/262

@AirVa@  kirjoitti:

@NikoNo@  kirjoitti:

Oliko sinulla @AirVa mikä puhelin ja tabletti käytössä? Onko muilla kanavilla samaa haastetta näillä laitteilla vai liittyykö vain tähän yhteen kanavaan?

 

 

Vain tämä kanava ja alkoi aamupäivällä. Luuri Huawei P10, tabletti Huawei T3. Poistin ja asensin sovellukset uudelleen, ei auta.



Kiitokset näistä! Seurataan tilannetta ja välitän tämän palautteen eteenpäin. Hyvä puoli tietysti, että sinulla toimii edelleen Chromecastilla hyvin.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 79 kpl

33/262

Miten All Stars -passin hinnoittelu oikein tulee menemään, eli miten tuo vuoden määräaikainen sopimus laskutetaan? Jos tuo 29,90€/kk veloitetaan syyskuun alusta 12kk, tulee pelkälle Viasat-jääkiekko kanavan kevät-kesäkuukausille melkoisesti hintaa. Vai noudatteleeko veloitus jotenkin liigataukojen 0€/kk hinnoittelua ja jos niin, niin miten? 

 

"Passin tuleva hinta on 34,90 €/kk toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, tai 29,90 €/kk määräaikaisella vuoden sopimuksella."

 

"Kuukausihinta on automaattisesti 0 €/kk niiltä kuukausilta, kun valitsemasi joukkue ei pelaa tai koko Liiga on kesätauolla."

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 1 346 kpl

34/262

@JuhaPN@  kirjoitti:

Miten All Stars -passin hinnoittelu oikein tulee menemään, eli miten tuo vuoden määräaikainen sopimus laskutetaan? Jos tuo 29,90€/kk veloitetaan syyskuun alusta 12kk, tulee pelkälle Viasat-jääkiekko kanavan kevät-kesäkuukausille melkoisesti hintaa. Vai noudatteleeko veloitus jotenkin liigataukojen 0€/kk hinnoittelua ja jos niin, niin miten? 

 

 


 

Määris on 12kk ja jokaiselta kuulta laskutetaan 29,90€. 🙂 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 12 kpl

35/262

@AirVa@  kirjoitti:

@NikoNo@  kirjoitti:

Oliko sinulla @AirVa mikä puhelin ja tabletti käytössä? Onko muilla kanavilla samaa haastetta näillä laitteilla vai liittyykö vain tähän yhteen kanavaan?

 

 

Vain tämä kanava ja alkoi aamupäivällä. Luuri Huawei P10, tabletti Huawei T3. Poistin ja asensin sovellukset uudelleen, ei auta.

 

Parilla kaverilla samaa lievää nykimistä sovelluksessa, ei chromecastilla. Androidit vaihtelee 5.1-8.0



Puuttuukohan Android sovelluksesta kuvan rautakiihdytys? Ei jaksa pyörittää 50fps kuvaa muuten.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 53 kpl

36/262

@Hokihoki@  kirjoitti:

@AirVa@  kirjoitti:

@NikoNo@  kirjoitti:

Oliko sinulla @AirVa mikä puhelin ja tabletti käytössä? Onko muilla kanavilla samaa haastetta näillä laitteilla vai liittyykö vain tähän yhteen kanavaan?

 

 

Vain tämä kanava ja alkoi aamupäivällä. Luuri Huawei P10, tabletti Huawei T3. Poistin ja asensin sovellukset uudelleen, ei auta.

 

Parilla kaverilla samaa lievää nykimistä sovelluksessa, ei chromecastilla. Androidit vaihtelee 5.1-8.0



Puuttuukohan Android sovelluksesta kuvan rautakiihdytys? Ei jaksa pyörittää 50fps kuvaa muuten.


 

Sen verran päivitystä, että luurilla kuva palautui laadukkaaksi jo viikonloppuna(android 8.0), mutta tabletin(android 5.1) kuva menee hieman nykien taukoamatta ja jämähtelee/puuroutuu muutaman kymmenen sekunnin välein sekunniksi.

Netti 50M mobiili ja antaa aina tuon 50M tällä alueella. Ja kuten mainitsin, tabletin kuvaongelma alkoi samaan aikaan Telian chromecast korjauksen ja koskee vain Viasat Jääkiekko HD kanavaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Moderaattori
Viestejä 921 kpl

37/262

Okei, kiva kuulla että luurilla toimii jo paremmin. Olemme seurailleet kommentointia aiheen tiimoilta ja laajempaa ongelmaa ei pitäisi olla. Jos tabletin kuvaongelma ei anna periksi niin sitten yhteyttä esim. telia.fi -sivujen kautta yhteydenottolomakkeella tai tulet juttelemaan chattiin niin hoidetaan vikailmoitus eteenpäin.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 136 kpl

38/262

@Nanon@  kirjoitti:

Olisiko mahdollista saada tietää miten kamerat ovat sijoitettu halleihin ja mikä on kaluston merkki ja malli?


Moikka @Nanon!

 

Tästä on laitettu kyselyä tuotantoyhtiölle, katsotaan minkälaista vastausta sieltä saadaan. Kameroiden sijoittelu on varmaankin aikalailla hallikohtaista, kun hallit tuppaa vähän erinlaisia olemaan. 🙂

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 270 kpl

39/262

Hei.

 

Onko tietoa milloin operaattorivapaan digiboksin toimitukset alkavat? Luvattiin toimittaa toukokuun aikana ainakin minulle.

0 tykkäystä
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 955 kpl

40/262

Moi @ZerDzo! Tarkka päivä ei ole vielä tiedossa, mutta tilauksia aletaan purkaa lähiviikkoina ja toimitus hoituu toukokuun aikana 🙂

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.