Open Gate -palvelu ja vaihtuva IP-osoite


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tervehdys kaikille! :D 

 

Tuossa kytkin päälle Open Gate -peruspalvelun.

 

Minulla on siis käytössäni vaihtuva IP (46.132.xxx.xxx eli 192.168.x.xxx). Pahoitteluni koska meinaa olla ruosteessa nuo DNS ja IP-osoitteen asiat.

Eli haluaisin oman sivun näkyvän julkisesti netissä omalta tietokoneeltani, mutta ilmeisesti ensimmäiseksi tarvitsee avata portit 80 (web) ja 443 Huawei E5186s-22a -reitittimestä? Luultavammin tarvitsen XAMPP-ohjelmiston jos haluan pyörittää isompaa sivustoa ja siihen esimerkiksi Wordpress? Ja dynaamisen DNS-palvelin kuten esimerkiksi No-IP (tässä palvelussa on live update -ohjelmisto)? Onnistuuko sivujen näyttäminen jollain muulla tavalla?

 

Tuo oma IP-osoitehan voi vaihtua kun reititin/tietokone käynnistetään uudelleen tai voimassaoloaika päättyy tms :)


8 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Verkkosivulle yleensä avataan TCP portit 80 (HTTP). Jos käytössä salattu HTTPS, avaa myös TCP 443. 


 


Koneelle on hyvä asentaa tosiaan Webpalvelin. Pääsääntöisesti suosittelen kyllä verkkosivua ylläpitämistä webhotellissa kun sinne saa parilla eurolla kuukaudessa paljon helpommalla ilman DynDNS:sää. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

Verkkosivulle yleensä avataan TCP portit 80 (HTTP). Jos käytössä salattu HTTPS, avaa myös TCP 443. 

 

Koneelle on hyvä asentaa tosiaan Webpalvelin. Pääsääntöisesti suosittelen kyllä verkkosivua ylläpitämistä webhotellissa kun sinne saa parilla eurolla kuukaudessa paljon helpommalla ilman DynDNS:sää. 


Totta :)

 

Ongelmaksi myös muodostuu se että webserveri on alhaalla kun tietokone on sammuksissa. Pitäisi olla tietokone päällä 24/7.

 

Ehkä olisi parempi soveltaa tuota Open Gate -palvelua mieluummin PS4-konsolille?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:

Verkkosivulle yleensä avataan TCP portit 80 (HTTP). Jos käytössä salattu HTTPS, avaa myös TCP 443. 


 


Koneelle on hyvä asentaa tosiaan Webpalvelin. Pääsääntöisesti suosittelen kyllä verkkosivua ylläpitämistä webhotellissa kun sinne saa parilla eurolla kuukaudessa paljon helpommalla ilman DynDNS:sää. 




Totta :)


 


Ongelmaksi myös muodostuu se että webserveri on alhaalla kun tietokone on sammuksissa. Pitäisi olla tietokone päällä 24/7.


 


Ehkä olisi parempi soveltaa tuota Open Gate -palvelua mieluummin PS4-konsolille?




Yleensä juurikin jollekkin PS4:lle tarkoitettu jotka tarvitset sisällepäin tulevista yhteyksistä. Kuka nyt palvelinta pitää 4G verkossa? Yksi maailman epävakaaimmista verkoista. 


 


Toki voit kokeilla mutta tuotantoa ei ajeta kyllä kotona :)

Kunniamerkki +14

Kyllä mä komppaan olkitu'a tässä asiassa, ei mitään järkeä pitää palvelinta kotona etenkään 4G-liittymässä. Nykyään on webbihotellit sen verran halpoja, että nettisivujen pitoon kannattaa ottaa palvelu joltain ulkopuoliselta toimijalta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@kjns kirjoitti:

Kyllä mä komppaan olkitu'a tässä asiassa, ei mitään järkeä pitää palvelinta kotona etenkään 4G-liittymässä. Nykyään on webbihotellit sen verran halpoja, että nettisivujen pitoon kannattaa ottaa palvelu joltain ulkopuoliselta toimijalta.




Ja jos haluaa oikeasti itse ylläpitää palvelinalustaa niin näitäkin saa 3€/kk alkaen. Virtuaalipalvelimet kiinteillä IP-osoitteilla saa halvimmillaan Scalewaystä, Ranska. Toimijoita on paljon erilaisia että niitä voi valita minkä haluaa. Sama juttu webhotellipuolella. 


 


Suomalaiset yleensä vähän kalliimpia mutta täältäkin löytyy ihan ok hintaisia palveluntarjoajia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Varasin eilen tuolta OVH:lta webhotellin 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@olkitu kirjoitti:

Yksi maailman epävakaaimmista verkoista.


Epävakain? Enpä sanoisi, reitittimen loki ja muistiinpanot kertovat hieman erilaista tarinaa LTE-verkosta:

 

pvm ja kellonaikakäytettävyysaika päivääyhteyden uudelleenavauksen syy
2016-06-16 08:53:282käyttäjän toimet
2016-06-14 10:55:050käyttäjän toimet
2016-06-14 10:52:0688käyttäjän toimet
2016-03-18 04:42:5037 
2016-02-10 09:13:110käyttäjän toimet
2016-02-10 01:18:486operaattorin häiriö
2016-02-04 01:19:246 
2016-01-29 01:52:0169 
2015-11-20 16:08:1917käyttäjän toimet
2015-11-03 19:52:482 
2015-11-01 09:53:159 
2015-10-23 05:18:200 
2015-10-22 21:04:462 
2015-10-21 05:03:201 
2015-10-20 04:42:079 
2015-10-10 17:06:28  

 

Toki, jokainen käyttöpaikka on erilainen. Se, että minä saan Helsingissä Teltonika RUT950 reitittimellä erinomaista palvelua, ei tietenkään tarkoita, että joka paikassa pääsee yhtä hyvään käytettävyyteen.

 

Tarkkaavaisimmat lukijat varmaan huomasivat jo verkkohäiriön ajankohdasta, että kyseessä ei ollut Soneran liittymä. Reititin ei ole varavoiman perässä, joten osa yhteyden uudelleenavauksista voi johtua myös sähkökatkoksesta.


@olkitu kirjoitti:

Toki voit kokeilla mutta tuotantoa ei ajeta kyllä kotona :)


Tämä on kyllä totta. Mikäli palvelimen fyysisellä sijainnilla ei ole sovelluksen kannalta merkitystä, kannattaa ehdottomasti käyttää hosting-, virtuaalipalvelin- ja palvelinhotelli-palveluita.

 

Harjoitteluun ja kokeiluun omissa tiloissa pyörivä palvelin on toki joustavin. Täysin väärän näppäimen painalluksen jälkeen levyimagen palautus on hieman nopeampaa kovalevyltä kovalevylle kuin virtuaalikoneen levykuvan lähettäminen palveluntarjoajan palvelimelle.

 

Mikäli palvelun luonne vaatii, että palvelin on pakko sijoittaa LTE-yhteyden perään, pöllömpi ajatus ei ole ohjata liikennettä siitä huolimatta hosting-tarjoajalla pyörivän välimuistipalvelimen kautta. Tällainen järjestely voisi sopia hyvin esimerkiksi sääkameralle.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@irritus kirjoitti:


@olkitu kirjoitti:

Yksi maailman epävakaaimmista verkoista.




Epävakain? Enpä sanoisi, reitittimen loki ja muistiinpanot kertovat hieman erilaista tarinaa LTE-verkosta:


 


























































































pvm ja kellonaika käytettävyysaika päivää yhteyden uudelleenavauksen syy
2016-06-16 08:53:28 2 käyttäjän toimet
2016-06-14 10:55:05 0 käyttäjän toimet
2016-06-14 10:52:06 88 käyttäjän toimet
2016-03-18 04:42:50 37  
2016-02-10 09:13:11 0 käyttäjän toimet
2016-02-10 01:18:48 6 operaattorin häiriö
2016-02-04 01:19:24 6  
2016-01-29 01:52:01 69  
2015-11-20 16:08:19 17 käyttäjän toimet
2015-11-03 19:52:48 2  
2015-11-01 09:53:15 9  
2015-10-23 05:18:20 0  
2015-10-22 21:04:46 2  
2015-10-21 05:03:20 1  
2015-10-20 04:42:07 9  
2015-10-10 17:06:28    

 


Toki, jokainen käyttöpaikka on erilainen. Se, että minä saan Helsingissä Teltonika RUT950 reitittimellä erinomaista palvelua, ei tietenkään tarkoita, että joka paikassa pääsee yhtä hyvään käytettävyyteen.


 


Tarkkaavaisimmat lukijat varmaan huomasivat jo verkkohäiriön ajankohdasta, että kyseessä ei ollut Soneran liittymä. Reititin ei ole varavoiman perässä, joten osa yhteyden uudelleenavauksista voi johtua myös sähkökatkoksesta.



@olkitu kirjoitti:

Toki voit kokeilla mutta tuotantoa ei ajeta kyllä kotona :)




Tämä on kyllä totta. Mikäli palvelimen fyysisellä sijainnilla ei ole sovelluksen kannalta merkitystä, kannattaa ehdottomasti käyttää hosting-, virtuaalipalvelin- ja palvelinhotelli-palveluita.


 


Harjoitteluun ja kokeiluun omissa tiloissa pyörivä palvelin on toki joustavin. Täysin väärän näppäimen painalluksen jälkeen levyimagen palautus on hieman nopeampaa kovalevyltä kovalevylle kuin virtuaalikoneen levykuvan lähettäminen palveluntarjoajan palvelimelle.


 


Mikäli palvelun luonne vaatii, että palvelin on pakko sijoittaa LTE-yhteyden perään, pöllömpi ajatus ei ole ohjata liikennettä siitä huolimatta hosting-tarjoajalla pyörivän välimuistipalvelimen kautta. Tällainen järjestely voisi sopia hyvin esimerkiksi sääkameralle.




Noh saahan 4G:llä jonkinlaiset mutta takuu ei ole missään. Kuten sähkökatkojen aikana niin heti alhaalla. Tuskinpa UPS:t jokaisella eikä sitten pitkällä välillä kovinkaan järkevää. Lisäksi IP-osoitteiden muutokset häiritsevät paljon yhteyksiä vaikka on DynDNS. DNS:ssa kuitenkin cache aika joten sivut on aina jonkin aikaa ulottomattomissa. Kiinteälläkään kotikaistalla en enään ylläpidä sivuja vaikka ongelmia ollut muutama kerta vuodessa. 


 


Eipä tosiaan halvoissakaan webhotelleissa paljon takuuta yleensä oo mutta kuten OVH, suuri palveluntarjoaja on paljon asiakkaita. Tuskinpa sieltä heti kaatuu kaikki...

Vastaa