Steamin pelit ei käynnisty


Ostin telialta kunnon peliläppärin ja nyt ei steamin kautta ladatut pelit käynnisty. Aloituksessa välähtää hetkeksi että lähtisi pyörimään mut ei sittenkään. Onko kellään tiedossa "lääkettä" tähän vaivaan?


16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Hei ja lämpimästi tervetuloa Yhteisöön @jukkara! :smileyvery-happy:


 


Vilkaise tämä Steamin artikkeli:


https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6218-USFX-5568&l=finnish


 


 


1. Tarkistaisin ensimmäisenä pelitiedoston eheyden (linkki ohjeisiin) eli polku:


 


Kokoelma > peli > hiiren oikea painike > "Ominaisuudet" > "Paikalliset tiedostot" > "Tarkista pelitiedoston eheys.."


 



 


2. Jos tuo ei auta, niin varmista että Windowsin tai Macin ajurit ovat ajan tasalla!


 


Polku Windowsissa: Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Windows update


 


 



 


 


Auttaisiko tämä ratkaisemaan ongelman? Kysyhän ihmeessä, jos jäi jokin askaruttamaan.

Kiitos, mut noi kaikki jutut tuli jo aiemmin tehtyä eikä mikään ole auttanu. Käynnistysvalikko vaan vilahtaa silmissä ja sitten häviää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Pääsetkö asetuksiin tällä tavalla.. 


 



  • Paina näppäinyhdistelmää Windows-näppäin + I tai

  • Paina näppäinyhdistelmää Windows-näppäin + R ja kirjoita sitten ms-settings: (myös kaksoispiste) Avaa-ruutuun. Avaa Asetukset valitsemalla OK.


 


Sieltä voi palauttaa myös käyttöjärjestelmän asetukset oletusasetuksiin, jos kohtaat ongelmia vieläkin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kokeilitko jo asentaa Steamin uudelleen? Lisäksi sitten perus uudelleenkäynnistelyt.


 


 


EDIT: Nyt vasta ymmärsin, siis käynnistä valikko ei aukea?


 


Kokeile luoda uusi profiili tietokoneeseen, aukeaako sillä?


 


Mulla kävi joskus niin, että käynnistä-valikko ei auennut kuin vilahtaen. Ratkaisu oli luoda uusi profiili windowsiin, sitten mystisesti vanha alkoi toimimaan. Joskus tuo voi olla ihan profiilin perustavanlaatuinen korruptoituminen, eikä taida olla muuta ratkaisua ku tuo uusi profiili. 


 


Windowsin foorumeilta löytyy seuraavia vinkkejä:


https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/when-i-open-my-start-menu-it-just-closes-itself/907a4a4b-08dd-40aa-9527-8cb8de7e95f5


 


ja linkki myös: https://www.kapilarya.com/re-register-start-menu-windows-10


 

Mites tän kanssa kävi @jukkara? Saitko kuntoon?

eipä tullut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Hei! Mitä olet tehnyt tähän mennessä? Käynnistänyt uudelleen tietokoneen? Luonut uuden käyttätilin?

Täällä täysin sama ongelma yllättäen vaikka en telialta ole ostanutkaan.

Ostin elisalta peliläppärin ja farming simulator 22 steamin kautta.

Peli toimi n. pari viikkoa normaalisti ja sitten alkoi tuo sama vilahdusongelma, näyttäis että käynnistyy mutta ei sitten käynnistykkään.

Pelin olen asentanut myös uudelleen kuin myös windowsin11 tämän jälkeen mutta samaa tekee...ei herjaa mitään, ei vain käynnisty.

Onko selvinnyt mitään tästä asiasta?

Olisin kiitollinen.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Löysin tälläisen keskustelu ketjun https://steamcommunity.com/discussions/forum/11/2963922521577312712/ .

Menee steam community sivulle. Ilmeisesti ongelma koskee koneita joissa windows 11 on päivitetty windows 10 päälle.

Myös jossain määrin itse windows 11 itseään. Ne jotka ovat saaneet toimimaan ovat tehneet puhtaan windows 11 asennuksen.

Myöskään kaikki ohjelmat eivät ilmeisesti toimi windows 11 + steam alustalla. Kannattaa siis katsoa lupaako peliyhtiö toimivuutta

windows 11 alustalla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

minkä tasonen tietokone vaatitaan nykyaikana raskaille peleille kuten tuleva crysis4  riittääkö intel i7 11700f 2.50ghz käyttää visiin en tarkkaa muista mutta jotain 4950mhz taajuutta joku turbotila ja 16 gigaa ddr4 3200mhz muistia ja micron 1 teran ssd levy ja nvdia zotac rtx 3070 8 gigan muistilla ja voisiko tuo acerin koneessa tullut intelin gamefast parantaa pelien toimivuutta kun kaverit sanoo että älä käytä intelin gamefast äläkä asenna mitään optimointi ohjelmia ja boostereita ja niitä käytä että sekoittavat sun äitin sulle joulukuun12 päivä lahjaksi ostaman koneen olen jo siihen viimevuonna ostettu vissiin yli 4 kertaa ellen enempi palauttanut tehdas asetukset viimeksi tein sen 1-2 päivää sitten kun  predator sense ja acer care center ei toiminut syyksi sanoi acerin tuki että ne lakkasi toimivasta koska ne on suuniteltu windows10 varten voisiko siis olla niin ettei kaikki pelit toimi ja ettei kaikki ohjelmat toimi windows11 tai toimii jonkun aikaa mutta lakkaa sitten toimimasta kun acerin mies sanoi että tuo windows11 josta mulla on windowspro kun päivitin sen windows10pro versiosta niin tosiaan acerin mies sanoi että windows11 on vielä aika raakile ja on omiaan aiheuttaan onkelmia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

minkä tasonen tietokone vaatitaan nykyaikana raskaille peleille kuten tuleva crysis4  riittääkö intel i7 11700f 2.50ghz käyttää visiin en tarkkaa muista mutta jotain 4950mhz taajuutta joku turbotila ja 16 gigaa ddr4 3200mhz muistia ja micron 1 teran ssd levy ja nvdia zotac rtx 3070 8 gigan muistilla ja voisiko tuo acerin koneessa tullut intelin gamefast parantaa pelien toimivuutta kun kaverit sanoo että älä käytä intelin gamefast äläkä asenna mitään optimointi ohjelmia ja boostereita ja niitä käytä että sekoittavat sun äitin sulle joulukuun12 päivä lahjaksi ostaman koneen olen jo siihen viimevuonna ostettu vissiin yli 4 kertaa ellen enempi palauttanut tehdas asetukset viimeksi tein sen 1-2 päivää sitten kun  predator sense ja acer care center ei toiminut syyksi sanoi acerin tuki että ne lakkasi toimivasta koska ne on suuniteltu windows10 varten voisiko siis olla niin ettei kaikki pelit toimi ja ettei kaikki ohjelmat toimi windows11 tai toimii jonkun aikaa mutta lakkaa sitten toimimasta kun acerin mies sanoi että tuo windows11 josta mulla on windowspro kun päivitin sen windows10pro versiosta niin tosiaan acerin mies sanoi että windows11 on vielä aika raakile ja on omiaan aiheuttaan onkelmia




Vaatimukset tietokoneen komponenteille vaihtelevat aika suuresti niin peli kohtaisesti, kuin myös sen mukaan millä resoluutiolla pelaat pelejä. Esimerkiksi jos pelinäyttösi käyttää 4K-resoluutiota, vaatii se huomattavasti enemmän työtä näytönohjaimelta. Mainitsemillasi komponenteilla uskon kyllä uusien pelien toimivan moitteettomasti, sillä nuo ovat tämän hetken miltei tehokkaimpia saatavilla olevia komponentteja.


 


Optimointiohjelmat usein sulkevat taustalla pyöriviä ohjelmia, mutta eivät juurikaan muuten paranna koneen suorituskykyä. Windows 11 tosiaan voi aiheuttaa ohjelmien kanssa ongelmia, koska käyttöjärjestelmä on vielä tuore. Suosittelen tarkistamaan ettei käyttöjärjestelmä odota päivityksien asennusta, jos se auttaisi ohjelmien toimintaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no miten tämä kun ottaa komponentit joista kerroin huomioon niin mulla ei ole 4k näyttöä mutta mulla on näyttö joka maksoi 899e ja jimm pc storen vakuutuksen kanssa 980e eli acer predator xb323u gx eli se on hdr näyttö hdr600 tuella jimm sanoi että se on parhaita pelinäyttöjä näyttö ei siis ole 4k näyttö vaan hdr näyttö niin kun ottaa nuo osat huomioon niin kun sain tuon tosiaan joululahjaksi äitiltä joulukuun12 niin sen arvo oli silloin acerin merkkimikro 1799e niin en älynnyt äitille kalliimpaa ostattaa vaikka sillä kyllä varaa siihen olisi reilusti ollut niin mitä mieltä tuosta mun koneen tehoista ja ei 4k vaan hdr näytöstä onko ne riittäviä peleihin kun en ees ole ammatikseni pelaava ja kun en äitin käskenyt ostaa mitään 4580e pelikeskusyksikkö niin kun en ole taitava pelaaja vaikka quake1 pääsin kerran helpoimalla vaikeusasteella läpi yleensä kuolen aika pian räiskintä peleissä niin olisiko joku 4580e keskusyksikkö mun kohalla sen tehot aivan liiottelun puollelle menoa ja kun ottaa huomioon että kaikki keskusyksiköt vanhenee aikanaan niin olisiko senkin puolesta järjetöntä maksaa pelikeskusyksiköstä 4580e tai jopa enempi jos ei ees ole taitava pelaaja ja miten sitten vielä tämä kun kaverit sanoo että onko sun pakko asentaa sun kaikkia 280 suurta peliä tietokoneelle kerralla jos useasti tietyivälein palautat tehdas asetukset ja menetät ne niin vastatkaa tähän onko mun  keskusykskkö sen perusteella mitä kerroin riittävä mun pelaamiseen ja vastatkaa tähän että jos palauttelen koneelle tehdas asetukset vaikka 3kk välein onko mitään järkeä asentaa 280 peliä toistuvasti tietokoneelle eikö se ole vähän niinkö itsensä kiusaamista josta voi tulla jopa uupumus  nyt koneella on vain 5 peliä ja miten tuo onko tosi minkä kaverit sanonut ettei koneen ssd levy kestä useita tehdasasetusten palautuksia vaikkapa 5kk välein että voi mennä rikki kun taas acerin tuki väitti että se kestää monet tehdas asetusten palautukset mutta tietokone kavereiten mukaan ei kestä ja jatkuva tehdas asetusten palautus on kiintolevylle riski niin pitääkö se lopettaa

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

no miten tämä kun ottaa komponentit joista kerroin huomioon niin mulla ei ole 4k näyttöä mutta mulla on näyttö joka maksoi 899e ja jimm pc storen vakuutuksen kanssa 980e eli acer predator xb323u gx eli se on hdr näyttö hdr600 tuella jimm sanoi että se on parhaita pelinäyttöjä näyttö ei siis ole 4k näyttö vaan hdr näyttö niin kun ottaa nuo osat huomioon niin kun sain tuon tosiaan joululahjaksi äitiltä joulukuun12 niin sen arvo oli silloin acerin merkkimikro 1799e niin en älynnyt äitille kalliimpaa ostattaa vaikka sillä kyllä varaa siihen olisi reilusti ollut niin mitä mieltä tuosta mun koneen tehoista ja ei 4k vaan hdr näytöstä onko ne riittäviä peleihin kun en ees ole ammatikseni pelaava ja kun en äitin käskenyt ostaa mitään 4580e pelikeskusyksikkö niin kun en ole taitava pelaaja vaikka quake1 pääsin kerran helpoimalla vaikeusasteella läpi yleensä kuolen aika pian räiskintä peleissä niin olisiko joku 4580e keskusyksikkö mun kohalla sen tehot aivan liiottelun puollelle menoa ja kun ottaa huomioon että kaikki keskusyksiköt vanhenee aikanaan niin olisiko senkin puolesta järjetöntä maksaa pelikeskusyksiköstä 4580e tai jopa enempi jos ei ees ole taitava pelaaja ja miten sitten vielä tämä kun kaverit sanoo että onko sun pakko asentaa sun kaikkia 280 suurta peliä tietokoneelle kerralla jos useasti tietyivälein palautat tehdas asetukset ja menetät ne niin vastatkaa tähän onko mun  keskusykskkö sen perusteella mitä kerroin riittävä mun pelaamiseen ja vastatkaa tähän että jos palauttelen koneelle tehdas asetukset vaikka 3kk välein onko mitään järkeä asentaa 280 peliä toistuvasti tietokoneelle eikö se ole vähän niinkö itsensä kiusaamista josta voi tulla jopa uupumus  nyt koneella on vain 5 peliä ja miten tuo onko tosi minkä kaverit sanonut ettei koneen ssd levy kestä useita tehdasasetusten palautuksia vaikkapa 5kk välein että voi mennä rikki kun taas acerin tuki väitti että se kestää monet tehdas asetusten palautukset mutta tietokone kavereiten mukaan ei kestä ja jatkuva tehdas asetusten palautus on kiintolevylle riski niin pitääkö se lopettaa




Mainitsemasi näytön kanssa uskon kyllä, että et tule törmäämään ongelmiin pelien toimivuudessa 😁> ja tarpeen vaatiessa peliasetuksia voi aina hieman laskea, jotta suorituskyky paranee.


 


SSD-levylle on luvattu tietty datakatto, jota se kestää ylikirjoitusta. Jos jatkuvasti laitat koneeseen tehdasasetukset ja lataat pelejä uudelleen, lyhennät levyn käyttöikää. Yleisesti suositeltavaa on laittaa koneelle tehdasasetukset uudelleen silloin, jos käyttöjärjestelmässä on ongelmia tai tahtoo puhdistaa tietokoneen kokonaan. Pelien suhteen on kannattavaa asentaa ne pelit joita pelaat usein, mutta jos joitain pelejä ei tule avattua pitkiin aikoihin niin niiden kohdalla kannattaa harkita lataamista vasta, kun aikoo pelata peliä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ei ole mitään järkevää syytä kolmen kuukauden välein konetta asennella uudelleen. Vielä kun se nettiyhteys on siellä Keminmaassa hieman hidas, niin eikös 280 pelin lataamisessakin mene ikuisuus? Jos nyt haluaa, niin vuosittain voi ehkä asennella tietokoneen uudelleen tai jos tulisi jokin ongelma, joka aiheuttaisi jatkuvia "blue screen" kaatumisruutuja.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no mulla on vasta 4g+ verkko telialla täällä niin se antoi lataus nopeus äsken 77 megaa ja lähetys nopeus 26 megaa niin tämä siis on 4g+ verkko niin mitä nopeuksia tuolla perusteella voin oottaa kun telia yhteisverkon myötä parantaa kemin ja keminmaan yhteyksiä eli mahdollisesti tuo sen 5g ja samalla modernisoi 4g verkkoa eli tekee siihen uuta tekniikkaa ja lisää reilusti 4g kapasiteettia joku asiakaspalvelija telialla sanoi että kun ihmiset siirtyy käyttään keminmaassa 5g nettiä ja lukitsee taajuuten siihen että se pysyy 5g puolella niin nyt kun onkelmana netissä 4g+ ruuhka ajat niin se onkelma kuulema uuden tekniikan myötä vähenisi joten jos alueelle tuotaan 5g ja mun 4g+ verkko antaa lataus nopeuteksi ainakin äsken antoi 77 megaa niin mitä voi oottaa vaikka onkin selektiivi ikkunat ja betonirauta seinät kuinka paljon nopeus voi nousta ja onko tosi kun ihmiset siirtyy 5g että jos mulla ei toimi talon olosuhteiten takia 5g niin kuitenkin kun kaikki keminmaassa siirtyy käyttään 5g niin mulle vapautuu koko 4g+ kaista joka sitten antaa mulle aamuyöstä 189 megaa kun ei ole ruuhkaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Lopputulosta on mahdotonta ennustaa. Parannukset ovat parannuksia, joten tuskin ainakaan huonommaksi menee. Odottavan aika on pitkä.

Vastaa