1play.online 8,06 euroa


Osaako kukaan sanoa, mitä palvelua olen mahtanut käyttää?


 


Muokkaus SannaMKoo: Siirretty toiseen keskustelualueeseen


46 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@SannaMKoo  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

 

Maksaminen on tehty liian helpoksi! Riittää, että luuri surffaa jollekin sivustolle, joita esimerkiksi mainosbannereissa on. He saavat puhelinnumeron ja laskutus alkaa. Xiaomin järjestelmäsovellukset sisältävät mainoksia ja ne linkittyvät tuolle kyseiselle palveluntarjoajalle. Pakko on pitää liittymissä vahvimpia estoja, että ei vahinkoja pääse tapahtumaan. Vaikka näppäinlukko puhelimessa on, niin on se pari kertaa omiaan taskussa tehnyt. Ilmeisesti ottanut taskuun laitettaessa sormenjäljen, koska lukija on oikeassa sivussa.

 



@lasselusse  kirjoitti:

 

ihme että tuo operaattori pohjainen mobiilimaksu ei ole aiheuttanut suurempaa kohua. nythän vain vieraillemalla jollain sivulla voi tulla puhelinlaskuun jotain maksuja, näitä on jotenkn hyväksikäytetty mainoksissa.

 


Selvittelimme myös täältä käsin tarkemmin näitä mobiilimaksamisen ostopolkuja, ja pelkkä mainoksien klikkaaminen ei riitä maksun perusteeksi tai ylipäänsä johda mahdolliseen mobiiliostamiseen. Myös erikseen tämän kyseisen pelifirman kohdalla ostoon vaaditaan palvelun tilaus ja vielä erillinen Hyväksy-nappulan painaminen tilaukselle. Se on totta, että hyväksymissivuille saatat ohjautua esimerkiksi jonkin pelin sisällä olevaa mainosta klikkaamalla, mutta itse osto tapahtuu aina vasta tilausvahvistussivujen ja niiden hyväksymisen jälkeen. Ylläriostoja ja mysteerikuluja ei siis pitäisi kovinkaan helposti tulla. 

 

Tämä kyseinen palveluntarjoaja lähettää myös erikseen tekstiviestitse tositteen palvelun tilauksesta. Kyseisessä tekstiviestissä on lisäksi ohjeet palvelun perumiselle, sekä lisätiedot palvelun tarjoajasta asiakaspalvelun yhteystietoineen. Ja jos kyseessä on kuukausittain automaattisesti toistuva tilaus, niin he lähettävät myös tekstarilla tämän kyseisen kuitin kuukausittain, jotta käyttäjä pysyy kartalla palvelun toistuvaistilauksesta ja veloituksen tapahtumisesta.

 

 


@Sekunti  kirjoitti:

Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun näin sukkelaan saa aikaiseksi laskua ellei ole tarkkana. Olen täysin samaa, että mobiilimaksaminen on turhan helppoa edelleen. Mielestäni hyvä ratkaisu olisi operaattoreilta:

  1. Liittymässä olisi valmiina estot ja rajoitukset
  2.  Liittymää tilatessa on mahdollisuus kytkeä estoja ja rajoituksia tai vaihtoehtoisesti vähintään korostaa tätä palvelua

 

Tämä olisi toki yksi keino tehdä mobiilimaksamista näkyvämmäksi, jos estot olisivat automaattisesti päällä. Tässäkin tosin (kuten monessa muussakin) on useampi mielipide, ja kaikkia näistä on mahdoton miellyttää. Myös se poikisi meidän suuntaamme paljon yhteydenottoja jos palveluita on estetty suoraan asiakkailta. Esimerkiksi puhelinliittymää verkkokaupasta tilatessa tulee kohta, josta voit jo tilausvaiheessa ruksittaa haluamasi estot ja rajoitukset päälle. Toki asiakaspalvelustammekin näitä kysytään jos liittymä tilataan sitä kautta. Lisäksi estojen ja rajoituksien muokkaaminen on Minun Telian kautta tehty todella nopeaksi ja näppäräksi, eli sieltä niitä kannattaa aina tarpeen vaatiessa tosiaan muokata. 

 


kuulostaa tyypilliseltä operaattorin selittelyltä, ihan kuin asia olisi asiakkaan vika. ei tarvii kummallista it-tietämystä että näitä pystyy generoimaan ilman asiakkaan myötävaikutusta esim. javascript:lla. selittely kuulostaa että kaikki noudattaa sääntöjä jotenkin.

 

mobiilimaksu on itsessään ongelma. netin pitäisi olla ns. neutraali paikka jossa kolmannen osapuolen palvelut tarjoavat omia palveluaan ja maksujärjestelmiä omineen varmmenuksineen. mutta mobiilimaksu on operaattorin tarjoama ja toimii ilman ns. ulkoisia lisävarmmenksia vain nettiä selailemalla. minusta tämä on pahasti väärin.

 

nykymuodossaan mobiilimaksu pitäisi heittää aina operaattorin viaksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Anneli1986  kirjoitti:

Kuluttaja-asiamies on muistuttanut jo aikaisemmin mm. Teliaa samantapaisesta asiasta:

Kuluttaja-asiamies on jo aiemmalla linjaratkaisullaan kiinnittänyt Elisan, Telian ja DNA:n huomiota laissa säädettyyn teleoperaattorien yhteisvastuuseen tilanteissa, joissa kuluttaja maksaa tavaroita tai palveluita matkapuhelimellaan, ja ne veloitetaan liittymälaskulla.

Täältä löytyy lisää:

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirje/yllattavia-maksuja-puhelinliittyman-laskussa-myos-operaattori-kantaa-vastuun/


Haa, ja tuossa sinun linkin takana lukee seuraavasti: "Maksullisen tilauksen alkaminen jäi hämärän peittoon, eikä yritys käyttänyt vaadittavaa Mobiilimaksun tunnusta."

 

Tässäkään 1playssa ei käytetä Mobiilimaksun tunnusta!

 

Pitää näpytellä ajankuluksi valvontapyyntö KKV:hen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Purnipsi  kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä @peekotu ja @Anneli1986 kanssa. On irvokasta, että samalla kun sähköpostiLASKUT viedään tietoturvaan vedoten pois ja monta muutakin toimintoa vahvan tunnistautumisen taakse, niin tällainen lähes yksinomaan ongelmia tuottava maksamismenetelmä saa tehdä mitä tykkää. 

 


nyt tuli hyvä pointti,  lisään vielä että mobiilimaksu saattaa vuottaa oikean puhelin numeron joissakin tilanteissa vaikka maksua ei tapahtuisi.

 

kilpailijat tosiaan lähettelee sähköposti laskuja mutta telia ei. koko sähköpostijärjestelmä pitäisi dumpata internet historiaan, alkaa ongelmineen olla niin huono.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kaveri, jolla on kiinteä verkkoyhteys (mobiilimaksu ei missään olosuhteessa mahdollinen) vieraili kyseisellä sivulla.

 

Tilaa palvelu, vei uuteen sivuun (koska ei tunnistanut suoraan puhelinnumeroa),

 

 

ja edelleen

 

 

Ja tuohon voisi näpyttää vain esim. 11111111 joka ei ole kenenkään puhelinnumero.

 

Ja tuossa ei missään taaskaan ole mobiilimaksun nappia tai merkkiä!

 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Ei tuo 1play ole ainoa yhteistyökumppaninne jolta tulee aiheettomia maksuja. Täältä löytyy keskustelua c.f.m -contentin maksuista ja myös jostain txtnationilta

https://yhteiso.telia.fi/t5/Ohjelmat-sovellukset-ja/C-F-M-content-for-palvelumaksuja-puhelinlaskulla/m-p/227741#

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Puhelinlaskulla-palvelumaksu-txtnationilta/m-p/238750/highlight/true#

 

Sama rahastustapa kaikilla, asiakkaat ihmeissään ja telialta sama vastaus: ota yhteyttä palvelun tarjoajaan. 

 

KKV totesi linjaratkaisussaan jo vuonna 2016! että myös operaattoreiden on selvitettävä matkapuhelinlaskulla veloitettavien hyödykkeiden ostamiseen liittyvät sopimusrikkomukset. Kuluttaja-asiamiehen mukaan kyse on aidosta yhteisvastuusta eikä vastuutahojen ensisijaisesta ja toissijaisesta vastuusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tutkin vielä Maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan sääntöjä.  25§:ssa lukee seuraavaa:

 

https://www.mapel.fi/eettiset_saannot/erityiset_saannot/

 

Erityiset säännöt


25§ Mobiilimaksu

 

2. Maksutapahtuman yhteydessä tai välittömästi sen edellä on käytettävä erikseen määriteltyä Mobiilimaksun tunnusta siten, että maksun vahvistaessaan kuluttaja ymmärtää käyttävänsä kyseistä maksutapaa.

2.1. Siirtymäsäännös: Mobiilimaksun tunnus on otettava käyttöön kaikissa palveluissa viimeistään 30. päivänä huhtikuuta vuonna 2016.

(...)

4. Maksun vahvistamiseen tarkoitettu näppäin tai vastaava on merkittävä selkeästi ja sen on erotuttava selkeästi palvelun muusta sisällöstä. Merkintä voidaan toteuttaa eri tavoin, kunhan ilmaistaan selkeästi, että näppäimen painamiseen liittyy maksuvelvollisuus. Suositeltavia sanallisia ilmaisuja maksuvelvollisuuden ilmaisemiseen ovat ”osta nyt”, ”maksa nyt” ja ”vahvista ostos”.

(...)

6. Maksutapahtuman tulee olla vähintään kaksivaiheinen siten, että maksun vahvistaminen edellyttää kuluttajalta vähintään kahta aktiivista näppäimen painallusta tai muuta aktiivista valintatoimenpidettä.

 

 

Tämänkin ohjeistuksen mukaan sivulla pitäisi olla mobiilimaksun merkki, nyt ei ole. Siirtymäaika on mennyt umpeen vuonna 2016. Erikoiseksi tämän tekee tuo maksun vahvistamiseen tarkoitetun näppäimen vapaamuotoisuus, mutta kuitenkaan se ei poissulje vaatimusta mobiilimaksun merkiksi. Ainoa poikkeama on 10 luvussa:

 

10. Poikkeuslupamenettely: sellaisissa palvelukokonaisuuksissa, joiden osalta voidaan varmistua siitä, että kuluttajalle tarjotaan etukäteen riittävä informaatio käytettävästä maksutavasta ja palvelun ehdoista, voidaan poikkeusluvalla palvelun sisäisten yksittäisten ostojen osalta poiketa siitä, mitä edellä kohdissa 2-4 on sanottu. Poikkeuslupamenettelyä sovelletaan ensisijaisesti sovelluskauppoihin ja sellaisiin palveluihin, jotka edellyttävät käyttäjältä rekisteröitymistä ja Mobiilimaksun aktiivista valitsemista maksutavaksi.  

 

Tämä ei voi päteä 1play sivustoon, koska sivu ei ole sovelluskauppa ja siellä ei tehdä yksittäisiä ostoja. Missään kohdassa ei ilmoiteta tai valita myöskään mobiilimaksua aktiiviseksi maksutavaksi. Mobiilimaksun logoa ei sivulla myöskään ole.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tätä kun lähtee tutkimaan enemmän, niin löytyy taustalta tuo "Content For Mobile Ltd". Kyprokselle rekisteröity firma.

 

Heidän sivuillaan oikein isolla lukee:

 

 

Miten tuon pitäisi tulkita, ainakin heidän palvelunsa tuottaa vihaisia asiakkaita. En usko, että kovinkaan moni on riemuissaan maksullisia mobiilipelejä tilaamassa. Heidän pelinsä vaikuttavat surkeammilta kuin monet selainpelit, joita on ihan ilmaiseksi ilman mitään maksullisuutta pelikone.fi sivustolla pelattavissa. Sovelluskaupoista saa sitten luokkaa laadukkaampia pelejä, nekin ovat ilmaisia tai jotkin maksullisia.

 

Näemmä heidän sivuillaan on käytössä hienoja seurantaominaisuuksia mm. hipaisuista. Käytetäänkö tietoa maksutapahtuman oikeellisuuden tarkistukseen, kuten esittely antaisi ymmärtää?

 

 

 

 

Tutun näköisiä nappeja, kieltämättä.

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Ei ole Telia mitään vastannut. Eli onko nyt edelleen tämä sivusto täysin Telian ohjeiden mukainen (eikä pelkästään Telian vaan yhteiset säännöt luotu muiden kanssa, mutta miten niitä valvotaan). Jos ei ole mitä toimenpiteitä aletaan tekemään.


 


Onko jotain listaa mistä otatte mobiilimaksuja vastaan, voisi alkaa seuraamaan kuinka monta sivua noudattaa näitä sääntöjä. Toivon mukaan alatte tekmään asialle jotain ja olemalla avoi ulospäin mitä teette eikä vain selitellä kaikki on ok ja jätetään asia siihen, vaikka tässä ketjussa @Purnipsi on nähnyt vaivaa ja hyvin tuonut esille virheet joihin voisi ottaa kantaa paremmin( ja varmaan löytyy enemmän virheellisiä sivuja jos Telia antaa yhteityö sivujen tiedot niin voisi käydä tetaamassa noita, veikkaisin suurimman osan olevan virheellisiä, mutta ei asialle tehdä kuitenkaan mitään). Pitää itsekin harkita tehdä valitusta Telian toiminnasta jollei muutu toimintatavat.


 


 


 


---


Muokkaus Se_Jesse: lisätty tägäys

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Toivottavasti hiljaisuus on osoitus asian selvitystyöstä. Luulen, että Yhteisön moderaattorit eivät pysty suoraan antaa vastausta tähän, koska ei heidän toimenkuvaansa kuulu nämä palvelut. He siis konsultoivat jotain muuta tahoa.

 

1Play ja muita kuvaa hyvin:

 

"Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty."

Käyttäjätaso 1

@Purnipsi  kirjoitti:

Telian edustajat: Miksi sovitte tai edes vaivaudutte yhdessä muiden operaattoreiden kesken kehittämään mm. mobiilimaksun, jos ette noudata omia ohjeita ja hyväskytte, että esimerkiksi 1Play käyttää täysin ohjeistuksen vastaista nappia? Miksi?


 




Täällä onkin ollut hyvää keskustelua mobiilimaksamiseen liittyen ja aihe on varmasti sellainen, mikä herättää tunteita puoleen tai toiseen. Huomaan myös, että aihe kiinnostaa, sillä täällä Yhteisössä on käyty asiaa tarkasti läpi yhteisöläisten puolesta.


 


Kun ohjeistusta mobiilimaksamiseen liittyen on tehty niin aktiivisia palveluita oli tuolloin vasta muutama käytössä. Ohjeistus on luotu maksutavan alkuaikoina, jolloin se on ollut täysin uusi ja tuntematon maksutapa. Tilannetta on jääty seuraamaan, jotta nähdään, miten palvelut kehittyvät ja onko itseohjeistus toimiva tapa. Tämän vuoksi mobiilimaksamisen osalta on haluttu jättää myös mahdollisuus poiketa joistakin yksityiskohtaisista säännöistä.


 


Esimerkiksi juuri tuohon mobiilimaksun logoon ja sen käyttöön liittyen tilanne on nähty siten, että kyseistä logoa ei välttämättä saisi mielekkäästi integroitua kaikkiin palveluihin. Tämä poikkeusssääntö suunniteltiin ensisijaisesti sovelluskauppoja ja vastaavia palveluita varten, mutta muitakaan palveluita ei suljettu pois tämän poikkeussäännön piiristä. Mobiilimaksu toimii kaikkien Suomen suurimpien operaattoreiden verkossa ja mobiilimaksun piiriin on toistaiseksi tullut melko vähän toimijoita, ja tärkeimpänä sääntönä on korostettu juurikin sitä, että hintatiedot ovat kuluttajan tiedossa ennen maksamista. Tämä on myös lain vaatimus. Puolestaan mobiilimaksun logon käyttämisen osalta sovelletaan edelleen poikkeussääntöä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Eli ei mitään ongelmaa( paitsi asiakkaiden suuntaan). Tehdään säännöt( mutta ei väliä,annetaan jatkoaikaa,mitä 6 vuotta). Ei mitään vastuuta oteta. Pakko se valitus tehdä ja pyrkiä saamaan tähän hommaan joku tolkku. Pakko myös kokeilla ottaa yhteyttä johonkin tahoon ketä on vastuussa maksuasioissa Suomessa, ei voi olla enää maksu mikä toimii ilman mitään varmennusta. Ja tästä vastauksesta näkee,että Telia ei vaaranna mitään mikä tuo heille ylimääräistä rahaa asiakkaiden kustannuksella ja ala muutoksia tekemään. Olisin edes hiukan parempaa vastausta odottanut mutta olisi pitänyt tietää paremmin( 6 vuoden jatkoaika,on kyllä surkeita koodia eri yrityksillä jos ei 6 vuoteen opita tehdä toimivaa maksunappia).

 

Mitähän tuosta tulisi jos kaikki pankki maksut saisivat olla miten tahansa, jokaisella palvelulla omat sivut ja napit/ logot. Tuo olisi heti lopetettu ja muutettu. Nyt pystyt tekemään kuukausi,vuosi tilauksia, suuriakin maksuja ihan palveluntarjoajan mielivallan mukaan ja vastuun siirtyy asiakkaalle ja Telia ei vastaa mistään,oma vika ja hoida asia palveluntarjoajan kanssa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Se_Jesse  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Telian edustajat: Miksi sovitte tai edes vaivaudutte yhdessä muiden operaattoreiden kesken kehittämään mm. mobiilimaksun, jos ette noudata omia ohjeita ja hyväskytte, että esimerkiksi 1Play käyttää täysin ohjeistuksen vastaista nappia? Miksi?

 


Täällä onkin ollut hyvää keskustelua mobiilimaksamiseen liittyen ja aihe on varmasti sellainen, mikä herättää tunteita puoleen tai toiseen. Huomaan myös, että aihe kiinnostaa, sillä täällä Yhteisössä on käyty asiaa tarkasti läpi yhteisöläisten puolesta.

 

Kun ohjeistusta mobiilimaksamiseen liittyen on tehty niin aktiivisia palveluita oli tuolloin vasta muutama käytössä. Ohjeistus on luotu maksutavan alkuaikoina, jolloin se on ollut täysin uusi ja tuntematon maksutapa. Tilannetta on jääty seuraamaan, jotta nähdään, miten palvelut kehittyvät ja onko itseohjeistus toimiva tapa. Tämän vuoksi mobiilimaksamisen osalta on haluttu jättää myös mahdollisuus poiketa joistakin yksityiskohtaisista säännöistä.

 

Esimerkiksi juuri tuohon mobiilimaksun logoon ja sen käyttöön liittyen tilanne on nähty siten, että kyseistä logoa ei välttämättä saisi mielekkäästi integroitua kaikkiin palveluihin. Tämä poikkeusssääntö suunniteltiin ensisijaisesti sovelluskauppoja ja vastaavia palveluita varten, mutta muitakaan palveluita ei suljettu pois tämän poikkeussäännön piiristä. Mobiilimaksu toimii kaikkien Suomen suurimpien operaattoreiden verkossa ja mobiilimaksun piiriin on toistaiseksi tullut melko vähän toimijoita, ja tärkeimpänä sääntönä on korostettu juurikin sitä, että hintatiedot ovat kuluttajan tiedossa ennen maksamista. Tämä on myös lain vaatimus. Puolestaan mobiilimaksun logon käyttämisen osalta sovelletaan edelleen poikkeussääntöä.


Eli jälleen kerran:

 

"Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty."

 

Mikään ei muutu edes kymmenen vuoden aikana! Tai muuttuu - keksitään uusia palvelumuotoja. 

 

 

Kuten @peekotu hyvin kirjoitti: "Eli ei mitään ongelmaa( paitsi asiakkaiden suuntaan). Tehdään säännöt( mutta ei väliä,annetaan jatkoaikaa,mitä 6 vuotta). Ei mitään vastuuta oteta. Pakko se valitus tehdä ja pyrkiä saamaan tähän hommaan joku tolkku."

 

Pari kysymystä:

 

Mikä on Telian provikka näistä 1play ja vastaavista palveluista? Kuinka merkittävässä osassa liiketoimintaa nämä palvelut ovat? 

 

Tuskin näihin vastausta saadaan, vaan vedotaan yrityssalaisuuksiin. Pienistä puroista kuitenkin kasvaa suuri virta. 1Playn sivuilla on valtavasti tyhjää tilaa. Mobiilimaksunapin tai logon lisääminen sinne ei voi olla suuren työn takana. Kuluttajan etu ei ole se, että netissä edes on maksunappisivuja, joilla voi aiheuttaa mobiilidataliittymääsä tai puhelinliittymäänsä erittäin helposti maksullisia tilauksia. Ei edes Netflix, Spotify, Tidal tai muut lähde laskuttamaan samalla tavalla kuin nämä höpöhöpöviihdepalvelut. Miksi isot mediajätit eivät käytä tätä nerokasta maksutapaa jos se on niin erinomainen ja helppo?

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Annoin palautetta suoraan tuolle firmalle (1play), asiakaspalvelu kyllä vastasi todella nopeasti, pontsit siitä! Mutta nämä vastaukset 🙄>:

"Arvoisa käyttäjä,
Kiitos, kun otitte yhteyttä CFM-asiakastukeen. Perustuen meidän järjestelmätietoihin, niin tähän tilauspalveluun liitytään vapaaehtoisesti ja kun painaa ‘Payment (maksa)’ painiketta, jolloin tietoisesti hyväksyy tämän palvelun käyttöehdot. Tästä syystä meillä ei ole oikeudellisia velvoitteita korvata teille kustannuksia. Kuitenkin koska kyseessä on vahinkotilaus, niin olemme sekä peruuttaneet että hyvittäneet tilauksen. Hyvitys näkyy seuraavassa puhelinlaskussa ja asiasta tulee vielä tekstiviestivarmistus.

Tilaus oli mahdollinen Mobiilimaksu (mobiilimaksuinfo.fi) mobiilimaksun takia. Suosittelen tutustumaan. Useassa tapauksessa käyttäjän alaikäiset lapset
ovat tilanneet esimerkiksi Youtube-mainoksen, tai vastaavan mainoksen tai jaetun verkon välityksellä. Kannattaa tarkastaa omaan mobiilinettiin liittyvät
laitteet asiaa koskien."

Ei oikeudellisia velvoitteita? Nettitilauksissa on lakiin perustuen 14 päivän katumisoikeus, eli kun tilauksen peruu kahden viikon kuluessa niin mahdolliset veloitukset palautetaan, eikä mitään syytä tarvitse edes ilmoittaa. Jopa yrityksen omilla sivuilla kerrotaan, että jos palvelua ei ole käyttänyt, koko veloitettu summa palautetaan kokonaisuudessaan. Kun muistutin tästä ja kyseenalaistin myös yrityksen toimintatavan, sain oheisen vastauksen:

"Kyseessä ei ole asiakkaiden huijaamista ja netissä ihmiset eivät vain ymmärrä mobiilimaksun ideaa ja sitä, että kännykkä on luottokorttiin rinnastettavissa oleva kapistus, jota ei ole tarkoitettu lasten käsiin ilman valvontaa. Jos puhelimella voi nykyään ostaa pizza-annoksia tai maksaa lähimaksulla asioita, niin se ei ole huijausta, jos lapset tekee niin vanhempiensa tietämättä ja ilman käyttöehtoja lukematta niin."

 

Juuri tähän tuo toiminto perustuukin, kaikki eivät vai ymmärrä (tai osaa) käyttää tietotekniikkaa niin hyvin. Eikä kyseessä tarvitse olla lapsi, se klikkaaja voi olla aikuinen tai vanhus. En ole kyllä nähnyt missään keskustelua, että joku olisi vahingossa/huomaamattaan/osaamattomuuttaan maksanut  mobiilimaksulla esimerkiksi bussimaksun ja ihmettelisi mikä maksu häneltä on veloitettu kun ei ole mitään tilannutkaan. Mutta nämä pelifirmat ja deittipalvelut senkin edestä.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

netissä ihmiset eivät vain ymmärrä mobiilimaksun ideaa.

 

Hah,hah tuo on hyvä vastaus heiltä. Miten ihmiset voivat ymmärtää mobiilimaksamisen ideaa kun he eivät ilmoita sivulla,että tämä on mobiilimaksu minkä teet. Eikö tämän takia juuri pitäisi olla se Telian ja muiden ilmoittama mobiilimaksu nappi ja ohjeet sivuilla mitä on mobiilimaksamisen( hetkinen, niinhän se on tehty ohjeisiin,mutta  ei tarvitse Telian mielestä noudattaa. En tiedä kumpi on isompi syyllinen,yritys mikä tekee näin,tai yritys mikä katsoo läpi sormien sovitut säännöt).Tämäkin vastaus sopii telialle ja heidän kanssaan tehdään yhteistyötä. Olisiko aika vähän laitetaan kuriin palveluja ja katsoa peiliin mistä sitä rahaa kerätään.

 

Nyt on jokaisella omat erilliset maksutavat ja linkit ja sitten hekin syyllistävät asiakasta siitä ettei tiedä mobiilimaksu. JaTelian mielestä edelleen kaikki kunnossa,ei tarvitse heidän omaa ohjeistusta kuunnella,annetaan nyt lisä aikaa vielä,eihän ne mobiilifirmat nyt niin taitavia ole,että saa yhden toimivan maksujärjestelmät vuosissa aikaan.

 

Kiva kuin laitoit tuon vastauksen heiltä,sai hyvät naurut,melkein yhtä huonoa asiakaspalvelua kuin Telian vastaukset, ja kiinnostava nähdä jälleen kerran miten Telia reagoi tähän ja yhteistyö toimii ja kaikkia asiakkaan syytä.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

täällä on jotenkin jääty kiistelemään sivuston ulkonäöstä ja toiminnallisuudesta. eli jos palveluntarjoajat noudattaisi graafisia ohjeita niin asiat toimisi hyvin. itse näen ongelmaksi enemmänkin teknisen toteutuksen, eli vaan kyseisen liittymän nettiä selaimella tulee laskua operaattorilaskuun. niin kuin joskus sanoi, että kävelee kadulla ja joku rupee heittelee laskuja sinulla ja on velvollinen maksamaan.

 

alkaa kuulostaa siltä että valtiovallan tai vastaavan pitäisi puuttua tähän mobiilimaksamiseen.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Olet oikeassa tuossa,en ole koko mobiilimaksamisen tyytyväinen miten se on toteutettu. Pankki palvelut ovat muuttuneet koko ajan tiukemmiksi ja vaaditaan enemmän tunnistautumista,mutta ei mobiilimaksu,paina nappia ja maksu tulee perässä,oli ehkä vuonna 2016 vielä uutta,nyt auttamatta vanhanaikainen/turvaton ja altis virheille.

 

Mutta ei Telia sitä koskaan tule lopettamaan,helppoa rahaa, mutta koitetaan saada he edes ottamaan jotain vastuuta ja korjaamaan virheitään mitä selkeästi on. Olisi sekin jotain. Nyt kaikki vastuu jää asiakkaalle ja kumpikin asiakaspalvelu keksii vaan parempia tekosyitä miksi kaikki on heillä kunnossa ja siirtää vastuu asiakkaalle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Puutuin maksun graafiseen ulkoasuun, koska se ei ole sen mukainen kuin mitä pitäisi olla ja että maksumenetelmästä ei tuoda esille vaadittuja tietoja.

 

Ongelmaa ei olisi, jos mobiilimaksu vaatisi vahvan tunnistautumisen. Ei ole paljoa aikaa kun monet luottokorttimaksutkin menivät ilman varmennusta (vain tarkistusnumero kortin takaa riitti), nyt pyydetään verkkopankista vielä erillinen vahvistus. Kun muut maksutavat korostavat turvallisuutta ja varmistamista, niin on yksi turvaton ja viidakon lakien mukaa toimiva. Toki raja on kai 50 euroa, mutta silti. En voi ymmärtää, että kenen mielestä tämä on hyvä juttu. Kuka edes on pyytänyt tällaista maksutapaa?

 

Hyvä, että @Anneli1986 asia ratkesi.

 

Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty.
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

@Purnipsi Ratkesi osittain, lupasivat kyllä hyvittää perimänsä summan, mutta odottelen sitä edelleen. Jos ei hyvitystä tule laskun eräpäivään mennessä, vaadin hyvityksen Telialta 😉>

Hei! Tuossa yks kerta surffaillessani netissä niin tuli ko. Mainos vastaan, aivan puskista. Oli yks kaks näytöllä ja tällainen on se aloitus kuva ennen tilaamista. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tivi kirjoittanut tästä erittäin kyseenalaisesta liiketoiminnasta uutisen. Harmi, että se on maksumuurin takana. Vieläkin tämä kuluttajien harhauttaminen kalliisiin tilauksiin saa jatkua.

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/c0fb0e9f-3c64-4cd6-a549-eb5bda6da158

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Edelleen,

Suositulla suomalaisella sivulla tulee yhä tuollainen epäselvä mainos. Ei kerrota mitään, että Start vie oletettavasti maksullisen palvelun tilaussivulle. En vahingossakaan sitä paina. Laillistettua huijausta! Nappi on vielä valtava verrattuna sivun mihinkä muuhun tahansa sisältöön.

 

Vastaa