1play.online 8,06 euroa


Osaako kukaan sanoa, mitä palvelua olen mahtanut käyttää?


 


Muokkaus SannaMKoo: Siirretty toiseen keskustelualueeseen


46 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@LLEHMA358  kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa, mitä palvelua olen mahtanut käyttää?


Tuo on jokin maksullisia pelejä tarjoava verkkosivu. Tunnistaa liittymänumerosi mobiilimaksun avulla ja jos painat "OK" jossain siellä sivulla, rupeaa laskutus pyörimään. Ainakin Xiaomin puhelimien järjestelmäsovellusten mainosten kautta tuonne päätyy. Minulla puhelin oli taskussa itse surffaillut tuonne, onneksk ei laskua ole tullut. Toisaalta on myös vahvimmat palveluestot päällä, sillä sen pitäisi estää mobiilimaksamisen kokonaan.

 

 

Kiitos! Mitenkähän saan Sony Xperia 10 palveluestot, huh.

 

Käyttäjätaso 7

@LLEHMA358  kirjoitti:

Kiitos! Mitenkähän saan Sony Xperia 10 palveluestot, huh.

 


Enpä tiedä miten puhelimessa voi aktivoida erilaisia maksuestoja.

 

Kyse on liittymään kuuluvista lisäpalveluista , joten kirjaudu Minun Teliaan ja siellä mene liittymäsi tiedoissa kohtaan "Lisäpalvelusi" ja valitse sieltä "Estot ja rajoitukset". Sieltä täppää aktiiviseksi Hyötyesto kohdassa "Palveluviestirajoitukset" , joka käsittääkseni estää mobiilimaksamisen puhelinlaskuun.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jep, Telian sivuston mukaan P1 tason palveluviestiesto estää mobiilimaksut.

 

Näistä yllättävistä maksuista löytyy monta ketjua täältä Yhteisöstäkin, palvelunumero 17115,  Dimoco yms. Jotenkin osasin odottaa, että ennen pitkää tästä 1Play-sivustosta tulee negatiivista palautetta.

 

Maksaminen on tehty liian helpoksi! Riittää, että luuri surffaa jollekin sivustolle, joita esimerkiksi mainosbannereissa on. He saavat puhelinnumeron ja laskutus alkaa. Xiaomin järjestelmäsovellukset sisältävät mainoksia ja ne linkittyvät tuolle kyseiselle palveluntarjoajalle. Pakko on pitää liittymissä vahvimpia estoja, että ei vahinkoja pääse tapahtumaan. Vaikka näppäinlukko puhelimessa on, niin on se pari kertaa omiaan taskussa tehnyt. Ilmeisesti ottanut taskuun laitettaessa sormenjäljen, koska lukija on oikeassa sivussa.

 

Mobiilimaksamisessa pitäisi tuon "maksa" napin lisäksi vahvistaa maksu vaikka operaattorin sovelluksessa, Minun Teliassa, ennen kuin sitä velotetaan.

 

Kun jokin häikkä tapahtuu, niin operaattori kantaa kovin niukasti vastuuta, koska "kuluttaja on vastuussa liittymän käytöstä" ja palveluntarjoaja "kyllä on nappi selkeästi esillä ollut". Ainakin itse loppuun asti taistelisin, jos PALVELUESTOJEN läpi tuollaisia laskutuksia tulisi, koska en niitä ole missään tilanteessa ollut halunut tai pyytänyt. Pelejä ja viihdettä saa muualtakin ja jopa ilman kuukausimaksuja.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Vahvasti samaa mieltä, että on tehty liika helpoksi maksaminen puhelimella. Palvelun tarjoajat ja operaattori eivät tähän halua tietenkään muutosta, mutta luulisi jossain vaiheessa tähän saatavan joku muutos aikaiseksi. Mihinkähän pystyisi valituksen tekemään ja ajamaan muutosta.

 

Nythän olisi hyvä aika ottaa tämäkin esiin, koska nyt tapahtuu muutos mikä tulee syksyllä voimaan puhelinmyyntiin. Tätäkin odotettu pitkään( vaikka saisi koko puhelimyynti loppua ilman erillistä lupaa asiakkaalta saatua) eli syksystä asti pelkästään puhelmisessa tehtyä sopimusta ei voida hyväksyä ennen kuin on lähetetty asiakkaalle virallinen sopimus asiakirja minkä asiakkaan pitää vielä erikseen hyväksyä kirjallisena(tai tietenkin sähköisenä vastauksena takaisin päin) jolloin pelkästään puhelimessa sanottu kyllä tilaukselle ei enää riitä. Tälläinen pitäisi saada myös mobiili maksamiseen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

joo estoja päälle, tekstiviestit estot estää mobiilimaksamista, tosin telialla pikkuisen erilailla kuin muilla.

 

hyötyesto tai palveluesto päälle. samalla voisi vilaista muitakin rajoituksia, esim. roaming data-esto.

 

ihme että tuo operaattori pohjainen mobiilimaksu ei ole aiheuttanut suurempaa kohua. nythän vain vieraillemalla jollain sivulla voi tulla puhelinlaskuun jotain maksuja, näitä on jotenkn hyväksikäytetty mainoksissa.

 

minun mielestä operaattorin mobiilimaksu pitäisi olla aina operaattorin vika jos pelkkä klikkaus on kriteeri. mobillimaksuun pitäisi tuoda joku lisävarmennus, esim 6-numeroinen koodi jonka saa omilta sivuilta. myöskään puh. numeron levittäminen tämän järjestelmän kautta ei kuulosta hyvältä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun näin sukkelaan saa aikaiseksi laskua ellei ole tarkkana. Olen täysin samaa, että mobiilimaksaminen on turhan helppoa edelleen. Mielestäni hyvä ratkaisu olisi operaattoreilta:

  1. Liittymässä olisi valmiina estot ja rajoitukset
  2.  Liittymää tilatessa on mahdollisuus kytkeä estoja ja rajoituksia tai vaihtoehtoisesti vähintään korostaa tätä palvelua
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tuo estot on vaan paikkausta itse virheellisesti tehdylle päätökselle sallia tuollainen maksu mahdollisuus. En oikein tajua miten on tuollainen nykyään edes sallittua kun nyt vaaditaan jo pankkikortti maksuilla netissä vielä toinen tunnistus menetelmä eikä onnistu enää pelkällä kortin numerotiedoilla maksaa,mutta silti voi yhdellä napin painalluksella maksaa puhelimella.

 

Tuo estot olisi hyvä alku mutta siinäkin ongelma tuo viive. Jos sattuisi käymään, että jotain järkevää maksettavaa puhelin laskulla oikeasti toimivalla systeemillä niin ei pysty kun on estot, no ne saa pois ja takaisin kun itse laittaa tietenkin mutta nyt ongelma on tuo viive niiden laittamisesta ja sitä ei tiedä kukaan kuinka pitkä se on niin ei onnistu noin vaan käydä aina ottamassa pois ja päälle estot. Jos viive olisi saman tien niin silloin voisi aina ennen ostoa käydä poistamassa esto ja oston jälkeen takaisin. Joten estot olisi edes jollakin tavalla toimiva 1 sek viiveellä. Parempi alkaa vaatimaan tuollaisen poistamista saman tien tai lisätä varmennus maksuun mobiilivarmenne tai pankkitunnukset. Ei saisi olla enää kallista tuollainen maksu mahdollisuus.

 

Mulla oli kans alkanut tilaus ja lisämaksua 9.99e puhelin laskuun 8.6.22 alkaen vaikka en ole ko. Nettitilausta koskaan tehnyt. En käsitä mistä tämä on tullut. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merila555  kirjoitti:

Mulla oli kans alkanut tilaus ja lisämaksua 9.99e puhelin laskuun 8.6.22 alkaen vaikka en ole ko. Nettitilausta koskaan tehnyt. En käsitä mistä tämä on tullut. 


Voi olla, että olet huomaamatta tilannut palvelun napin painalluksella mainosbannerin kautta @Merila555, jos sinulla ei ole näihin liittyviä estoja liittymässä. Sen tilausvahvistuksen pitäisi näkyä jossakin.

Suosittelisin olemaan yhteydessä palveluntarjoajaan.

 

Lainaan muutaman pätkän käyttöehdoista 1Play-sivulta:

 

4. MAKSUT

Saadaksesi täydet käyttöoikeudet palveluun sinulta veloitetaan sovellettavat maksut.

Maksut veloitetaan matkapuhelinlaskussa, jonka saat mobiilioperaattoriltasi tai muulla valitsemallasi maksutavalla. Matkapuhelinoperaattorisi saattaa veloittaa myös erillisiä tekstiviestimaksuja ja/tai muita verkkomaksuja.

Palveluntarjoajan tervetuloviestissä saat tietoa Palvelumaksusta ja Palvelun tiheydestä. Pyydämme sinua tarkastamaan ja tallentamaan tervetuloviestin mobiililaitteeseesi.

Kaikki maksut, mukaan lukien olemassa olevan tilaussopimuksen maksut, voivat muuttua Palveluntarjoajan ilmoituksella. Palveluntarjoaja voi ilmoittaa tällaisesta muutoksesta kohtuullisen ajan kuluessa. Jos et hyväksy uusia maksuja (sovelletaan vain etukäteen), voit peruuttaa tilauksesi, ja irtisanominen on voimassa välittömästi sen jälkeen.

Jos riitautat jo veloitetut maksut, sinun täytyy ottaa meihin välittömästi yhteyttä ja antaa täydet tiedot vaatimuksestasi.”

 

”11. PERUUTUS JA SOPIMUKSEN PÄÄTTÄMINEN

Tietoa palvelun lopettamisesta sekä tekstiviestitietovirran keskeyttämisestä löytyy Palveluun liittyviltä Sivustoilta. Myös Palveluntuottajan ilmaisessa tervetuloviestissä on tietoa Palvelun peruuttamisesta. Lisäksi voi lähettää sähköpostia Sivustoilla ja/tai Palveluissa esiintyvään sähköpostiosoitteeseen tai osoitteeseen: tuki@cfm.mobi

Kun asuinmaasi kuuluu Euroopan unioniin ja olet tilannut palvelun, sinulla on oikeus perua tilaus 14 päivän sisällä ilman mitään syytä. Peruuttamista koskeva määräaika umpeutuu 14 päivän kuluttua tilauksesta. Käyttääksesi peruutusoikeutta sinun tulee kertoa meille peruutuspäätöksestäsi yksiselitteisellä ilmoituksella. Voit käyttää oheista eurooppalaisen peruutuskaavakkeen mallia, mutta se ei ole välttämätöntä. Riittää, että lähetät peruutusilmoituksen, ennen kuin peruutusta koskeva määräaika umpeutuu.

Jos peruutat kaupan, maksamme takaisin kaikki maksamasi maksut mahdollisimman pian, korkeintaan 14 päivän kuluessa päivästä, jona saimme peruutusilmoituksen. Sinulle ei koidu rahanpalautuksesta mitään kuluja.

Jos käytät Palvelua peruutusta koskevan määräajan sisällä, sinun tulee maksaa meille peruutusilmoitukseen saakka tarjottua palvelua vastaava summa, joka on yhtä suuri kuin tilausta vastaava koko summa.

Peruutusoikeus ei päde tilausta uusittaessa.”

Juu laitoin sähköpostiviestiä kun löysin nuo ohjeet. Sekä kokeilin nollata salasanan jos se minulla olisi ohjeiden mukaan. Mutta en saanut mitään viestiä takaisin jolla olisi mahdollisuus tämä salasana nollata. Enkä muista saaneeni myöskään mitään  viestiä alun perinkään. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Mulla sama homma, tilaus on peruttu 14 päivän kuluessa "tilauksesta" kun huomasin sen laskusta.

Saitko sieltä yrityksestä mitään vastausta, palauttivatko sulle sen summan?

Sain kyllä vastauksen sieltä ja hyvitykset aika piakkoin takaisin. Palveluestot laitoin päälle nyt joksikin aikaa ettei vahinkoa tapahdu enää. 

En käsitä edelleenkään missä välin tämä tilaus olisi edes tehty. Varmaan jostain mainoksesta 😐>

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minkä merkkiset puhelimet teillä on?

 

Monilla nettisivuilla on mainoksia, jotka johtavat tuon Play-firman maksullisille pelisivulle.

 

Erikoista, kun heidän ehdoissaan sanotaan, että pitäisi tulla vielä varmentava tekstiviesti, eikä sellaista teille kummallekaan ollut kai tullut? 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Samsungilla tuo oli "tehty".

Joku tässä samassa ketjussa jo kommentoikin että pelkkä ok-painikkeen klikkaus riittää jos liittymässä ei ole mitään estoja. Käsittääkseni tilaus on jo silloin voimassa, se fiman mahdollisesti lähettämä viesti on vain ilmoitus siitä. Eikä näytä tulevan aina edes perille.

Mutta tuohan on loistava rahastuskeino, tuskin muuttavat ihan vähässä systeemiä ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nimeomaan. Operaattorit, maksunvälittäjät ja nuo huijarifirmat yhdessä kehittävät näitä maksumenetelmiä, jotka ovat niin helppoja, ettei edes tiedä ostaneensa mitään ennen kuin lasku tulee. Pieni hipaisu riittää, on minulla kerran yrittänyt puhelin tuollaista tilata, kun oli näppäinlukko avautunut puhelinta taskuun laittaessa. Nimittäin laitteen kyljessä olevaa tunnistinta ihan vahingossakin saattaa tulla hipaistua. 

 

http://www.mobiilimaksuinfo.fi/

 

Markkinoidaan mobiilimaksua sillä, että se on helppo käyttää, kun ei tarvitse kirjautua ja tunnistautua mitenkään. Lopputulos on sitten tämä, että tulee mysteerilaskuja ja kuluja. Operaattorit varmasti saavat oman osuutensa näistä, joten on kannattavaa bisnestä pyörittää mobiilimaksuja. 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Kyllä! Helppo ja turvallinen käyttää, sanovat 😂>. Minunkaan tapauksessa ei ollut se palvelunumeroesto päällä, koska se pitää erikseen tehdä. Kokonaan ei voi estää, koska esim bussimaksun voi maksaa mobiilimaksulla. Toivotaan että nyt laitettu viihdenumeroesto estää nuo vahinkotilaukset.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Purnipsi  kirjoitti:

 


Maksaminen on tehty liian helpoksi! Riittää, että luuri surffaa jollekin sivustolle, joita esimerkiksi mainosbannereissa on. He saavat puhelinnumeron ja laskutus alkaa. Xiaomin järjestelmäsovellukset sisältävät mainoksia ja ne linkittyvät tuolle kyseiselle palveluntarjoajalle. Pakko on pitää liittymissä vahvimpia estoja, että ei vahinkoja pääse tapahtumaan. Vaikka näppäinlukko puhelimessa on, niin on se pari kertaa omiaan taskussa tehnyt. Ilmeisesti ottanut taskuun laitettaessa sormenjäljen, koska lukija on oikeassa sivussa.


 





@lasselusse  kirjoitti:

 


ihme että tuo operaattori pohjainen mobiilimaksu ei ole aiheuttanut suurempaa kohua. nythän vain vieraillemalla jollain sivulla voi tulla puhelinlaskuun jotain maksuja, näitä on jotenkn hyväksikäytetty mainoksissa.


 




Selvittelimme myös täältä käsin tarkemmin näitä mobiilimaksamisen ostopolkuja, ja pelkkä mainoksien klikkaaminen ei riitä maksun perusteeksi tai ylipäänsä johda mahdolliseen mobiiliostamiseen. Myös erikseen tämän kyseisen pelifirman kohdalla ostoon vaaditaan palvelun tilaus ja vielä erillinen Hyväksy-nappulan painaminen tilaukselle. Se on totta, että hyväksymissivuille saatat ohjautua esimerkiksi jonkin pelin sisällä olevaa mainosta klikkaamalla, mutta itse osto tapahtuu aina vasta tilausvahvistussivujen ja niiden hyväksymisen jälkeen. Ylläriostoja ja mysteerikuluja ei siis pitäisi kovinkaan helposti tulla. 


 


Tämä kyseinen palveluntarjoaja lähettää myös erikseen tekstiviestitse tositteen palvelun tilauksesta. Kyseisessä tekstiviestissä on lisäksi ohjeet palvelun perumiselle, sekä lisätiedot palvelun tarjoajasta asiakaspalvelun yhteystietoineen. Ja jos kyseessä on kuukausittain automaattisesti toistuva tilaus, niin he lähettävät myös tekstarilla tämän kyseisen kuitin kuukausittain, jotta käyttäjä pysyy kartalla palvelun toistuvaistilauksesta ja veloituksen tapahtumisesta.


 


 



@Sekunti  kirjoitti:

Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun näin sukkelaan saa aikaiseksi laskua ellei ole tarkkana. Olen täysin samaa, että mobiilimaksaminen on turhan helppoa edelleen. Mielestäni hyvä ratkaisu olisi operaattoreilta:



  1. Liittymässä olisi valmiina estot ja rajoitukset

  2.  Liittymää tilatessa on mahdollisuus kytkeä estoja ja rajoituksia tai vaihtoehtoisesti vähintään korostaa tätä palvelua



 


Tämä olisi toki yksi keino tehdä mobiilimaksamista näkyvämmäksi, jos estot olisivat automaattisesti päällä. Tässäkin tosin (kuten monessa muussakin) on useampi mielipide, ja kaikkia näistä on mahdoton miellyttää. Myös se poikisi meidän suuntaamme paljon yhteydenottoja jos palveluita on estetty suoraan asiakkailta. Esimerkiksi puhelinliittymää verkkokaupasta tilatessa tulee kohta, josta voit jo tilausvaiheessa ruksittaa haluamasi estot ja rajoitukset päälle. Toki asiakaspalvelustammekin näitä kysytään jos liittymä tilataan sitä kautta. Lisäksi estojen ja rajoituksien muokkaaminen on Minun Telian kautta tehty todella nopeaksi ja näppäräksi, eli sieltä niitä kannattaa aina tarpeen vaatiessa tosiaan muokata. 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Mainoksesta päätyy sivulle, jossa tarjotaan palvelua. Oikein isona on nappi, joka ei kuitenkaan ole sellainen, kuin mitä mobiilimaksuinfo - sivulla oleva esimerkkimaksunappi, josta sen tunnistaisi helposti. Nappi on vain geneerinen vihreä tai oranssi nappi.

 

 

Tässä esimerkki sivustosta:

 

 

Tuo nappi ei ole mobiilimaksuinfon mukainen mobiilimaksunappi. Jos se olisi mobiilimaksunappi, niin ehkäpä niin moni erehtyisi tuota painamaan, kun ymmärtäisi olevansa tekemässä mobiilimaksun! Ja vielä, jos pitäisi painaa ensin hyväksy, ja sitten vahvista, niin ei ns. taskutilausta voisi missään olosuhteessa tapahtua. Tai jos olisi jonkin laatikko, joka pitäisi raksittaa.

 

Peruuta on sen alla niin pienellä, että en uskaltanut sitä painaa, koska epäilen hipaisevani vahingossa Tilaa Palvelua.

 

Ja tässä oikean näköinen mobiilimaksunappi:

 

 

Sivusto ei noudata mobiilimaksamisen ohjeistusta, joten yksikään tuolla tehty tilaus ei siis voi olla pätevä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Eli kun yrität painaa nakkisormella "peruuta", voit vahingossa (ja todennäköisesti) painaakin  isoa tilaa-painiketta ja tilaus onki sitten valmis!

Ja jos puhelimesta on ilmoitukset mykistetty niin hyvällä tuurilla huomaat sen tekstarina tulleen vahvistuksen.. 

No, viime kädessä se on operaattori joka tuon maksaa. Jos olet peruuttanut tilauksen 14 vuorokauden sisällä tilauksesta mutta yritys ei siitä huolimatta hyvitä maksua, niin sen voi vaatia operaattorilta. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Eli Telian tutkimuksen mukaan asia kunnossa vaikka ei noudateta virallisia ohjeita. Eli jatkossa joko lopettaa tämän yrityksen kanssa yhteistyön tai automaattisesti pyyhkii laskuista ilman erillistä pyyntöä tämän yrityksen laskutukset. Olisi kiva tietää kuinka moni yritys noudattaa virallista sääntöä ja kuinka paljon Telia katsoo läpi sormien hyviä tuloja. Nyt olisi hyvä Telian paremmin katsoa kaikki yhteiskumppanit läpi ja laittaa nämä noudattamaan sääntöjä tai lopettaa koko palvelu. Itse edelleen olen sitä mieltä,että koko palvelu on susi ja ainoastaan huijausta ja helppoa rahaa kaikille ja ketään ei halua tuohon mitään muutosta vaikka kaikki muu maksaminen koko ajan paremman ja vähemmän maksamisen ehdoilla,monimutkaisempaa mutta turvallista. Koko mobiilimaksaminen pitäisi edelleen lopettaa tai laittaa varmistus maksusta mobiilivarmenteen/pankki varmentaminen taakse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olen täysin samaa mieltä @peekotu ja @Anneli1986 kanssa. On irvokasta, että samalla kun sähköpostiLASKUT viedään tietoturvaan vedoten pois ja monta muutakin toimintoa vahvan tunnistautumisen taakse, niin tällainen lähes yksinomaan ongelmia tuottava maksamismenetelmä saa tehdä mitä tykkää. 

 

Otin vielä hieman tarkemmin näkyviin nuo Mobiilimaksuinfo-sivun ohjeistukset (diasarjasta).

 

Se löytyy täältä: http://www.mobiilimaksuinfo.fi/

 

Etusivu:

 

 

Ja kuten voidaan lukea, niin edellisellä sivulla olleella esimerkillä, joka tässä ketjussa on kyseessä, ei toteudu heti ensimmäisen kappaleen ohjeistus. Mobiilimaksunappia ei ole 1play säilyttänyt alkuperäisenä, vaan on tehnyt oman "Tilaa palvelu" nappinsa. Lisäksi ei ole annettu mobiilimaksuinfo.fi sivuston linkkiä. 

 

 

Käytettävät värit on määritetty myös todella tarkasti. Näistä ei toteudu mikään.

 

 

Maksunapista on vielä tarkemmat ohjeet. Tämä ei toteudu, 1play rikkoo räikeästi viimeisen kappaleen ohjeistusta.

 

 

 

Yhteenveto:

 

Tällä hetkellä 1Playn maksunappi ei täytä mitään määritelmää, joita maksunapeista on annettu. Pelkkä "Tilaa palvelu" ei mobiilimaksuohjeistuksen mukaan ole hyväksyttävä, koska se ei ole alkuperäinen operaattoreiden ja Teleforumin kehittämä nappi, jota pitäisi käyttää.

 

Voidaan todeta että 1Play joko huolimattomuuttaan jättää käyttämättä virallista maksunappia tai sitten tarkoituksella sivuille päätyviä erehdyttääkseen. Telia @SannaMKoo viestin mukaan ilmeisesti oli tarkistanut tämän maksunapin laadun, joten Teliallakaan ei olla tietoisia siitä, millainen mobiilimaksun nappi pitäisi olla. Hei haloo, jos operaattori on itse ollut mukana luomassa palvelua, niin kyllä siellä pidettäisiin tietää tasan tarkkaan, että millaiset napit ovat hyväksyttäviä ja mitkä ei. 

 

Muistin virkistämiseksi vielä tuo 1playn nappi:

 

 

Ei ole virallista mobiilimaksun nappia, ei kerrota, että kyseessä on mobiilimaksu eikä ole linkkiä mobiilimaksun sivuille. Myös grafiikka, värit ja aivan kaikki on eri kuin mitä nimenomaisessa ohjeistuksessa on. Tässä selkeästi palveluntarjoaja yrittää erehdyttää sivulle päätynyttä tilaamaan maksullisen viihdepalvelun.

 

Miten tällaisia voi siis keneltäkään veloittaa? Ei mitenkään. Pistää vihaksi kaikkien tähän ansaan joutuneiden puolesta, koska itse jouduin lukuisia vuosia sitten 17115-palvelunumeron virheelliseen veloituksen uhriksi. Olin tuolloin DNA:n asiakas. Kyseinen numero ja DNA hyvittivät 10€ kulut minulle, koska 17115 näki, että en koskaan ollut tilannut mitään ja palvelu oli minulle sieltä tuntemattomasta syystä kytketty!

 

Telian edustajat: Miksi sovitte tai edes vaivaudutte yhdessä muiden operaattoreiden kesken kehittämään mm. mobiilimaksun, jos ette noudata omia ohjeita ja hyväskytte, että esimerkiksi 1Play käyttää täysin ohjeistuksen vastaista nappia? Miksi?

 

 

 

 

Ja et kyllä tunnista tuolta 1Play-sivulta mobiilimaksua. 😁>

 

 

 

 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Kuluttaja-asiamies on muistuttanut jo aikaisemmin mm. Teliaa samantapaisesta asiasta:

Kuluttaja-asiamies on jo aiemmalla linjaratkaisullaan kiinnittänyt Elisan, Telian ja DNA:n huomiota laissa säädettyyn teleoperaattorien yhteisvastuuseen tilanteissa, joissa kuluttaja maksaa tavaroita tai palveluita matkapuhelimellaan, ja ne veloitetaan liittymälaskulla.

Täältä löytyy lisää:

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/kuluttaja-asiamiehen-uutiskirje/yllattavia-maksuja-puhelinliittyman-laskussa-myos-operaattori-kantaa-vastuun/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Etsin vielä arkistostani v. 2012 saamani vastauksen Kuluttajaviraston lakimieheltä.

 

Mobiilisisältöpalvelut ovat aiheuttaneet ongelmia kuluttajille jo usean viime vuoden ajan. Olemme neuvotelleet alan toimijoiden ja kattojärjestön kanssa näistä ongelmista. Aikaisemmin suurimpana epäkohtana olivat erityisesti mobiilisisältöpalveluiden kestotilaukset. Neuvotteluiden tuloksena maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan MAPELin jäsenyritykset sitoutuivat ns. vahvistusviestin lähettämiseen. (tilausprosessikuvaus ks. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/mobiilipalvelut/). Tämä vähensi kuluttajille aiheutuvia ongelmia selvästi.
 
Viime aikoina kuluttajan asema on kuitenkin huonontunut jälleen, koska toimijat ovat siirtyneet pois kestotilausten tarjoamisesta eikä alan itsesääntelyyn sisältyvä vahvistusviestivaatimus koske yksittäisten viestien avulla toimitettavaa palvelua. Tällä hetkellä kyse on usein tietokilpailuista, joissa jokainen vastaanotettu viesti maksaa erikseen. Palveluiden markkinoinnissa  palvelun hinta tai ehdot ovat usein ilmoitettu harhaanjohtavasti. Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty.

....

 

Erityisen ajankohtaista on se, että taas on keksitty uusi palvelumuoto, kun edellisen ongelmat on saatu vähenemään. Kärsijänä on yksinomaan kuluttaja.

 

....

 

@Anneli1986 Kirjoittikin viestin tuossa välissä. Tuo liittynee täällä Yhteisössäkin käsiteltyyn Dimoco Europeen, josta kehkeytyi 45-sivuinen viestiketju! Linkki alla:

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-telia/Dimoco-Europe-Gmbh/td-p/113061/page/45

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Näin! Ja sama homma jatkuu, vain nuo operaattoreiden yhteistyökumppanit vaihtuu. Eikä operaattori edelleenkään ilmoita että reklamaation voi esittää suoraan heille, tuota samaa kehotusta ottaa yhteys palvelun tarjoajaan käytetään yhä edelleen.

 

Vastaa