Häirinnän estokoodi - mikä se on?

  • 4 February 2016
  • 7 kommenttia
  • 1279 katselukertaa

Avasin itselleni Sonera ID:n mobiilivarmennetta silmälläpitäen. Nelinumeroinen salasana tuli ja sain rekisteröityä ID:n.

 

Kokeillakseni menin kansalaisaloitesivustolle, valkkasin vähiten typerän (!) kansalaisaloitteen, valitsin mobiilivarmennevaihtoehdon. Seuraavaksi piti ilmoittaa puhelinnumero ja häirinnän estokoodi.

 

Mikähän tämä mahtaa olla? Kokeilin ID:n rekisteröinnissä tullutta koodia ja SIM-salasanaani, mutta ei pelittänyt.

 

Kertokaas nyt mikä tällainen häirinnän estokoodi on? Jo pelkästään nimike on kaikkine yhdyssanavirheineen epäilyttävä...;-) 


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@LILLI kirjoitti:

Avasin itselleni Sonera ID:n mobiilivarmennetta silmälläpitäen. Nelinumeroinen salasana tuli ja sain rekisteröityä ID:n.


 


Kokeillakseni menin kansalaisaloitesivustolle, valkkasin vähiten typerän (!) kansalaisaloitteen, valitsin mobiilivarmennevaihtoehdon. Seuraavaksi piti ilmoittaa puhelinnumero ja häirinnän estokoodi.


 


Mikähän tämä mahtaa olla? Kokeilin ID:n rekisteröinnissä tullutta koodia ja SIM-salasanaani, mutta ei pelittänyt.


 


Kertokaas nyt mikä tällainen häirinnän estokoodi on? Jo pelkästään nimike on kaikkine yhdyssanavirheineen epäilyttävä...;-) 




Hei!


Sonera ID:n käyttöohjeissa, sivulla viisi kerrotaan häirinnänestokoodista. On myös hyvä lukaista kyseinen brosyyri läpi.


 


Löydät sen PDF-muodossa täältä: https://www.sonera.fi/media/130bbcf7ad54fb7a553f0767be006a0a30e109ab/SoneraID_kayttoohje.pdf


 


Tuolta ei valitettavasti voi tehdä suoria copypasteja. :(


 


Toivottavasti asia ratkeaa tällä ohjeella. :)


 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@LILLI kirjoitti:

Avasin itselleni Sonera ID:n mobiilivarmennetta silmälläpitäen. Nelinumeroinen salasana tuli ja sain rekisteröityä ID:n.


 


Kokeillakseni menin kansalaisaloitesivustolle, valkkasin vähiten typerän (!) kansalaisaloitteen, valitsin mobiilivarmennevaihtoehdon. Seuraavaksi piti ilmoittaa puhelinnumero ja häirinnän estokoodi.


 


Mikähän tämä mahtaa olla? Kokeilin ID:n rekisteröinnissä tullutta koodia ja SIM-salasanaani, mutta ei pelittänyt.


 


Kertokaas nyt mikä tällainen häirinnän estokoodi on? Jo pelkästään nimike on kaikkine yhdyssanavirheineen epäilyttävä...;-) 




 


@Purnipsi kertoitkin hyvät ohjeet.


 


Häirinnänestokoodi on vapaaehtoinen ja jos sitä ei ole asetettu Mobiilivarmenteeseen (Sonera ID) eli ei tarvitse syöttää sitä. Häirinnänestokoodilla estät turhien pyyntöjen tulemisen puhelimeen. Normaalisti siis puhelinnumerolla tulee pyyntö puhelimeen jolla vahvistat sitten. Jos käytösäsi on häirinnänestokoodi niin se estää häiriköiden pyytämästä todennusta puhelimeesi.


 


Yksinkertaisesti estää häiriköinnin Sonera ID palvelun kautta.

Kopioin tähän sen mitä olen saanut selville. Otin käyttöön XXX:n (muu kuin Sonera) mobiilivarmenteen, se toimi ok. Halusin sitten ottaa käyttöön häirinnänestokoodin. Osoittautui että se ei ole mahdollista, ainakaan Huawein P7 Ascend -puhelimessa. Selvitin asiaa puheluin ja käynnein XXX-operaattorilla. Sieltä selitettiin että puhelimessani ei näy löytyvän asetusta jolla sen saisi päälle, se pitää selvittää kunkin puhelimen käyttöohjeesta. Sitten kysyin Verkkokaupasta, josta olin ostanut puhelimeni. Sieltä ohjattiin Mobylife-firmaan, joka huoltaa eri puhelinmerkkejä. Sieltä annettiin Huawein puhelimien tukinumero: 09-23138998. Sieltä vastasi ruotsalaisittain englantia puhuva mies, joka sanoi että ei ole ikinä kuullut mistään mobiilivarmenteesta eikä häirinnänestosta. Minä valistin häntä että Suomessa on laajasti käytössä mobiilivarmenne. Hän ei ollut isommin kiinnostunut asiasta vaan muutti äänensävyä ja lopetti puhelun. En tiedä muiden puhelimien tilannetta. Asia ei muuten olisi niin paha, mutta ainakin ne saitit joilla olen mobiilivarmennusta harrastanut tarjoavat tuon häirinnänestokoodin käyttömahdoillisuuden varmennussivullaan, ja käyttäjä joutuu uunona ihmettelemään että miten sitä käyttäisi. Ilmeisesti suuremman ongelman välttämiseksi noiden mobiilivarmennusta tarjoavien sivustojen pitäisi laittaa tiedote että kaikki puhelimet eivät tätä osaa taikka poistaa koko koodikenttä sivuiltaan. XXX-operaattorin myyjä loppujen lopuksi sanoi minulle että eihän tätä häirinnänestokoodia kukaan käytä.

 

Minulla on sellainen hytinä että Suomi on ainoa tai melkein ainoa maa jossa mobiilivarmennepalvelua on saatavissa, siitä johtunee tämä takaperoinen tilanne. Koska sitä ei ole tarjolla muualla, tästä aiheesta ei ole googlettamalla löydettävissä juuri muuta kuin suomenkielistä keskustelua. Ja eri puhelinmerkkien toiminnasta tässä asiassa ei ole saatavissa ohjeita; ei myyjäliikkeillä, ei maahantuojilla, ei puhelimien huoltoliikkeissä, ei operaattorien tuessa. Esim. P7 Ascendin käyttöopas ei mainitse kertaakaan edes mobiilivarmenne-asiaa.

 

Korjatkaa jos olen väärässä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Mobiilivarmenne ei ole Huaweissa vaan ihan liittymässä, SIM korttiin kytketään siis mobiilivarmenne.


 


https://www.sonera.fi/media/130bbcf7ad54fb7a553f0767be006a0a30e109ab/SoneraID_kayttoohje.pdf


 


Ohje löytyy selkeästi täältä. Totta kai käytät häiriönestokoodia, voi olla simppelikin sillä saa turhat pyynnöt pois silti. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Laitetaans pari linkkiä muiltakin operaattoreilta häirinnänestokoodista mobiilivarmenteessa ja mahdollisista ongelmista :


 https://palsta.elisa.fi/muu-keskustelu-29/hairinnanestokoodi-ongelmaa-340083


 https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/mobiilivarmenne-6/


Aina ei mene kuin Strömsössä 😉 mutta eihän tuota häirinnänestokoodia ole pakko käyttää.

Totta Olkitu, _mobiilivarmenne_ on SIM-korttiin eli liittymään kytkeytyvä asia. Mutta: Kaikki älypuhelimet eivät tarjoa mahdollisuutta _asettaa_ SIM-korttiin _häirinnänestokoodia_ (erijolla estetään varmennepyynnöt muilta tahoilta kuin sellaiselta ihmiseltä joka tietää tämän häirinnänestokoodin). Näin on P7 Ascendin tapauksessa, esimerkiksi. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sitten: on vielä _kolmas merkkisarja_ joka asiaan liittyy, se on 6-merkkinen (jos oikein muistan), joka generoituu nettisaitilta sekä nettiselaimelle että varmentavan puhelimen näytölle; siihen vastataan puhelimessa OK. Tämä auttaa tietämään että pyynnön on generoinut ko. puhelinta käyttävä henkiö itse. Ongelma on varsinaisesti siinä, että jos 1) henkilö ei tsekkaa tätä kolmatta merkkisarjaa 2) eikä ole käytössä häirinnänestokoodi, niin on tietoturvariski.


  1. @LILLI@  kirjoitti:

    Avasin itselleni Sonera ID:n mobiilivarmennetta silmälläpitäen. Nelinumeroinen salasana tuli ja sain rekisteröityä ID:n.

     

    Kokeillakseni menin kansalaisaloitesivustolle, valkkasin vähiten typerän (!) kansalaisaloitteen, valitsin mobiilivarmennevaihtoehdon. Seuraavaksi piti ilmoittaa puhelinnumero ja häirinnän estokoodi.

     

    Mikähän tämä mahtaa olla? Kokeilin ID:n rekisteröinnissä tullutta koodia ja SIM-salasanaani, mutta ei pelittänyt.

     

    Kertokaas nyt mikä tällainen häirinnän estokoodi on? Jo pelkästään nimike on kaikkine yhdyssanavirheineen epäilyttävä...;-) 


    Lähettää vaan ESTO 0 Numeroon 15011

Vastaa