Mobiilivarmenteen Tapahtumatunnus ei näy Andoid11/Nokia 7.2 päivityksen jälkeen - OK toiminne?

  • 26 November 2021
  • 6 kommenttia
  • 101 katselukertaa

Mobiilivarmenteen Tapahtumatunnus ei enään näy Andoid11/Nokia 7.2 päivityksen jälkeen kännykäässä. Kun esim. PC:stä pyytää mobiilivarmennuksen, PC:ssä olevaa tapahtumatunnistetta ei voi verraa kännykästä puuttuvaan, kuten ennen pystyi, kun kännykässä näkyi ko. tapahtumatunniste.


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Timowiki  kirjoitti:

Mobiilivarmenteen Tapahtumatunnus ei enään näy Andoid11/Nokia 7.2 päivityksen jälkeen kännykäässä. Kun esim. PC:stä pyytää mobiilivarmennuksen, PC:ssä olevaa tapahtumatunnistetta ei voi verraa kännykästä puuttuvaan, kuten ennen pystyi, kun kännykässä näkyi ko. tapahtumatunniste.




Jos tapahtumatunnistetta ei näe ollenkaan ennen henkilökohtaisen PIN-tunnuksen syöttämistä ei varmennetta kannata käyttää silloin ollenkaan. Käyttäjän on syytä varmistua, että tunnistepyynnössä on sama tapahtumatunniste kuin verkkosivustolla/palvelussa johon tunnistatumista pyritään tekemään. 


 


Tuleeko tunnistenumero, jos puhelimella koettaa tehdä tunnistuksen mobiilivarmenteella? Onko eroa toimivuudessa jos laitteen näyttölukitus ei ole päällä?

Sama ongelma täällä, Nokia 7.2 ja Android 11. Lähdin ensin kysymään Telia Dot -sovelluksen chatin kautta apua, sain alla olevan vastauksen.

 

Tästä eivät valitettavasti tekniseltä puolelta osanneet sanoa tarkemmin mistä tuo voisi johtua. Siellä tosiaan epäiltiin, että päivityksen aiheuttaman muutoksen takia tätä mobiilivarmennepyyntöä ei puhelin osaa enää näyttää oikein. Koska mobiilivarmenne on kuitenkin toiminnassa ei tuolle valitettavasti meidän puolelta ole mitään tehtävissä eli käytännössä tuo on sitten Androidin/Nokian puolelta korjattava. Täältäkin näytti löytyvän yksi samanlainen tapaus TÄMÄ KESKUSTELU.

 

Mun kohdalla ei ole väliä teenkö puhelimesta vai koneelta tunnistuksen. Näppäinlukitus ei ole päällä, eli puhelin on auki ja voin nähdä kun Mobiilivarmenneruutu ilmestyy.Toki en tietäisi että se on MVn ruutu ellen olisi just tehnyt tunnistautumispyynnöön, koske ei edes lue Mobiilivarmenne siinä, vain ainoastaan PERU tai OK.

 

Mikäli tähän ei ole tulossa korjausta Telialta Dotin aspan viestin mukaan, eikä KaPetrin viestin mukaan tosiaan kannatta tunnistautua ellei voi varmistaa tapahtumatunnistetta, niin se käytönnössä tarkoittaa että Mobiilivarmennetta ei voi ollenkaan käyttää.

 

Toki todennäköisyys on erittäin pieni, että joku jolla on mun puhelinnumero tiedossa tekisi samanaikaisesti tunnistautumispyynnön kun muutenkin itse olen tekemässä sitä, eli osan sitä odottaa ja hyväksyä sitä ilman tapahtumatunnistetta. Eli joko olen itse tunnistautumassa MVn kautta ja voin hyväksyä sen ilman tapahtumatunnistetta, tai sitten en ole tunnistautumassa ja tiedän tällöin että joku muu jolla on mun numero tiedossa yrittää päästä jonkun tilin käsiksi, kun yhtäkkiä MVn ruutu tulee esiin.

 

En siis suosittele tällaista käytäntöä, mutta just for the record. MVn tunnistautuminen on näppärin vaihtoehto verraten verkkopankkeihin, eli tosi harmi jos ei tätä saada pian korjattua.

 

 
 
 
 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@jaostman  kirjoitti:

Sama ongelma täällä, Nokia 7.2 ja Android 11. Lähdin ensin kysymään Telia Dot -sovelluksen chatin kautta apua, sain alla olevan vastauksen.


 


Tästä eivät valitettavasti tekniseltä puolelta osanneet sanoa tarkemmin mistä tuo voisi johtua. Siellä tosiaan epäiltiin, että päivityksen aiheuttaman muutoksen takia tätä mobiilivarmennepyyntöä ei puhelin osaa enää näyttää oikein. Koska mobiilivarmenne on kuitenkin toiminnassa ei tuolle valitettavasti meidän puolelta ole mitään tehtävissä eli käytännössä tuo on sitten Androidin/Nokian puolelta korjattava. Täältäkin näytti löytyvän yksi samanlainen tapaus TÄMÄ KESKUSTELU.


 


 


Mikäli tähän ei ole tulossa korjausta Telialta Dotin aspan viestin mukaan, eikä KaPetrin viestin mukaan tosiaan kannatta tunnistautua ellei voi varmistaa tapahtumatunnistetta, niin se käytönnössä tarkoittaa että Mobiilivarmennetta ei voi ollenkaan käyttää.


 





Moikka @jaostman ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Kuvan perusteella näyttää siltä, että tunniste saapuu järjestelmästämme ja viestisi perusteella oikeaan aikaan, eli järjestelmä taustalla toimii. Tuo tyhjä ruutu puhelimen ruudulla taas kertoisi, että siinä tunnisteessa ei ole mitään tietoa sisällä. Koska DOT:n asiakaspalvelusta tekninen puoli on tilanteen tarkistanut liittymätietojen kera, uskoisin että tunnisteen sisältökin on varmistettu toimivan. Eli ongelma vaikuttaisi jäävän puhelimeen tai sen tapaan esittää tunnisteen sisältöä.

Oletko testannut tai onko mahdollista testata liittymää toisella puhelimella?

Sama ongelma, kokeilen myöhemmin samsungilla.

Ei olisi Telialle iso työ ottaa tracet ongelmasta ja toimittaa ne puhelivalmistajalle korjausta varten. Siis toivon asiakkaillenne parempaa palvelua!

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Moi,

 

Me emme ole vielä onnistuneet toistamaan tuota ongelmaa meidän testipuhelimella.

Meidän testeissä tunniste tuli näkyviin kun testasimme Android 11 päivityksellä

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Moi @Timowiki & @jaostman,

 

Tutkittuamme ongelmaa lisää havaitsimme että kyseinen ongelma toistuu vain jos tumma teema (dark mode) on päällä. Jos tumman teeman kytkee pois päältä, näykyy mobiilivarmenteen teksti pop-up ruudussa niin kuin sen pitää. Olemme ilmoittaneet ongelmasta eteenpäin valmistajalle.

 

Ystävällisin terveisin,

Sebastian

Vastaa