Tiedonsiirtonopeus uudessa koneessa


Testasin nykyisen koneeni nopeuden kun vaikeuksia on ollut.

Lataus 24Mbit/s , lähetys 4,87Mbit/s, viive 18ms.

Soneran sopimuksessa 40-100Mbit/s mahdollisuus.

Tiedän että Flash hidastaa konetta mutta paljonko?

Uusien koneitten nopeustietoja en esittelyistä löydä.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En ymmärrä mitä vaikeaa tossa on? Mikä liittymä sinulla on ja yhteyden toteutustapa (VDSL vai kaapelinetti)? Miten verkkoyhteyden nopeus vaikuttaa tietokoneesi nopeuteesi? Speedtest sivusto ei varmaan rasita tietokonettasi niin että se hidastuisi. 


 


Ilmeisesti siis verkkoyhteytesi nopeus ei vastaa sitä mitä olet tilannut. Noh, ensimmäiseksi käynnistä modeemisi uudelleen ja kokeile uudelleen nopeuttasi. Testaatko yhteyden nopeutta langattomasti vai langallisena yhteytenä? -> Testaa langallisena.

Mielessä on vaihto uuteen koneeseen. Nykyinen yhteys on langaton modeemi kaapeliverkkoon.

Se jäisi uuteenkin koneeseen. Uusien koneitten nopeustietoja en löydä netistä.

Sonera lupaa 40-100Mbit/s. Keväällä testissä tämän koneen nopeus oli 35Mbit/s. ( Nyt 25)

Langallista yhteyttä modeemiin ei ole edes ollut. Tähän asti langaton on riittänyt.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Verkkoyhteyden nopeustestit on tehtävä langallisena yhteytenä. Vain langallisen nopeuden testien tulokset ovat päteviä. Langattoman verkkoyhteyden nopeuteen vaikuttaa langaton tukiasema (modeemi), langaton verkkokortti sekä mahdollisesti ympäristökin. Monet muuttujat vaikuttavat langattoman verkkoyhteyden nopeuteen.


 


 

Tietokonepelien käyttö on vaikeutunut ja Flash rasittaa tietojeni mukaan.

Nyt kuitenkin Areenan lähetyksissäkin puheet on alkaneet takerrella. Ei aiemmin.

Minulla ei ole lankaa millä liittäisin koneen modeemiin.

Kyse on minulle, olisiko uudessa koneessa samat yhteysvaikeudet.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Jos et testaa kaapelilla suoraan yhteyttä en osaa ollenkaan sanoa missä voisi olla vikaa.. Ei ole suomeksi mitään verrattavaa... Mikä on modeemisi merkki ja malli? Mikä on tietokoneesi merkki ja malli?


 


Tuntuuko tietokone hitaalta esimerkiksi avaessaan selainta? Onko tietokoneesta tarkistettu ettei ole haittaohjelmia (nämä rasittavat konetta)? 


 


Ehkä tarvitset henkilökohtaista asiakaspalvelua, voit soittaa esimerkiksi Helpsoniin, puhelinnumero löytyy täältä: https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta .  Helpson varmasti osaa auttaa tietokoneesi kanssa ja ehkä ehdottaa jotakin hyvää ratkaisua.

Modeemi on Netgear ja tietokone HP530.

Avauksen hitaus on koneessa normaalia. Aiemmin liitännäinen ei ole kaatunut pelissä.

Puhelinyhteys neuvontaan ei aina edes onnistu mutta voin kokeilla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Juu varmaan voisi auttaa uudempi tietokonekkin... Riippuu totta kai mitä tekee mutta pelaamiseen ei suositeltavaa tolla... Kyllä perus Flash pelit pyöriä mutta vaikea sanoa enempää. Langaton 24Mbps nopeus on tolle koneelle ihan normaali, sen langattoman verkkokortti ei tue enempää käytännössä. 

kyllä langaton  nettikin voi olla    nopeissa yhteyksissä  yhtä nopea kuin    langallinen  se vaan vaatii    paremman  langattoman verkkokortin   koneeseen  ja  tietysti reitittimen tai modeemin  pitää tukea  sitä nopeutta   kyllä minä saan   käytännössä saman  kuin   lagallisena   eli lähes 100   mekaa  verkko korttina mulla on  asuksen  usb    ac-56

mutta luulen että tässä  on kyllä ongelmana koneen hitaus  ei netin hitaus

ja perus verkkokortit ei   tue  maksimissaankaan kuin 56 mekaa käsittääkseni    mitkä on koneeseen intekroitu

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tuo koneen langaton verkkokortti ei tue kuin teoriassa 54Mbps (WLAN a/b/g) joten käytännön nopeus on usein melkein puolet pienempi. Langaton ei ole koskaan yhtä nopea kuin langallinen, sillä langattomaan yhteydessä on aina häviötä... Lisäksi altis häiriöille, varsinkin 2.4Ghz taajuus, esimerkiksi muut WLAN tukiasemat.


 


Nykyisin uusissa kannettavissa taitaa olla langallisena verkkokorttina 1Gbps pääasiassa kannettavissa ja pöytäkoneissa... Jopa minun yhdessä vanhassa Pena 4 koneessakin oli 1Gbps verkkokortti. Nykyisissä langattomissa verkkokortit tukevat vähintään 300Mbps vähintään ja oikeastaan kahdella taajuudellakin. 2v vanhassa Acerissakin on integroituna tuki 2.4Ghz ja 5Ghz taajuudelle 300Mbps maksiminopeudella. Eli 100Mbps menee läpi kyllä. 


 


----


 


Toki tässä kyseessä siis koneen hitaus ja sen ikä ja kun kyseessä todennäköisesti tietokoneesta tietämätön, olisi suositeltavaa edes tyhjentää tietokone roskasta ja asentaa uudelleen. Koneelle on usein tapana jäädä kaikkea roskaa joka hidastaa tietokoneen toimintaa. Lisäksi varmaan tässä koneessa on taustasovelluksia on usein liikaa.


 


---


 


Toki ikää kun on koneella että samalla hinnalla voi melkeinpä uuden koneenkin ostaa...  kannattaa päättää itse mitä tekee tässä tilanteessa.

Olet kyllä ilmoittanut että nopeus pitäisi mitata johdon kanssa. Se minun pitäisi ostaa.

Kokeilin testiä nyt ilman johtoa kun yhteydet ovat selvästi nopeammat. Tulokset oli kuin aiemminkin.

Ohjelmien katselussa ja peleissä on ero aiempaan. Irtohiiren käyttökin tuo nyt joskus virhenäytön.

Vastaa