Kilpapelaamisen ammattilainen testasi 5G-verkon vauhdit

  • 5 March 2019
  • 0 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10345 kommenttia


 


 


Lippis suoraan ja näppis vinoon


 


Joona ”natu” Leppänen ottaa päättäväisen ryhdin tuolissaan ja tarkistaa tietokoneen asetuksia. Hetken päästä natusta tulee ensimmäinen kilpapelaamisen ammattilainen, joka pääsee esittelemään taitojaan 5G-verkon yli.


 


Vastapäätä pöydän toisella puolella istuu Telialla esportsin parissa työskentelevä Niklas Segercrantz. Tiimi kirjautuu suositun räiskintäpelin Overwatchin pelipalvelimelle ja valmistautuu taistoon.


 


Peliasema on viritetty Espooseen, Nokian 5G Innovatiolaboratorioon. ASUSin huippukalusto on viritetty historiallista hetkeä varten. Miehet nostavat kuulokkeet korville, ja ”natun” sormet alkavat käydä vinosti pöydälle asetetulla näppäimistöllä.


 


Ajatuksen nopeudella, kirurgin tarkkuudella


 


Kilpapelaaminen on tekniikkalaji. Tietokoneen, näytön, näppäimistön ja hiiren täytyy palvella pelaajaa ajatuksen nopeudella ja kirurgin tarkkuudella. Sama koskee pelaajan nettiyhteyttä. 5G-verkko selvisi testauksesta liehuvin lipuin.


 


”Olin tosi positiivisesti yllättynyt, miten sulavasti kaikki toimi. Onhan meillä jo tänä päivänä nopeita yhteyksiä, mutta 5G:lläkin homma rokkaa tosi tasaisesti. Voisin kuvitella itsekin pelaavani tulevaisuudessa myös mobiiliyhteydellä”, kokenut kilpapelaaja ”natu” sanoo.


 


Taisto taukoaa jos yhteys pätkii


 


Kilpapelaajan nettiyhteyden pitää olla riittävän nopea, mutta kaikkein tärkeintä on yhteyden viive – se, kuinka nopeasti tapahtuu kun pelaaja painaa näppäintä tai klikkaa hiirtä. Liian hidas tai epätasainen viive tarkoittaa sitä, että muut pelaajat ovat askeleen edellä, ja räiskintäpeleissä askeleessa on kyse elämästä ja kuolemasta.


 


”Tänään paukuteltiin Overwatchia 5G-yhteyden yli, enkä huomannut mitään eroa kiinteään yhteyteen. Latenssi ei hyppinyt, samalta se tuntui kun kiinteällä yhteydellä”, ”natu” arvioi.


 


Mobiilitekniikka mukaan eSports-kuvioihin


 


Suomalaiset pelaajat kirjautuvat yleensä Keski-Euroopassa sijaitseville pelipalvelimille. Maan-tieteellinen etäisyys tuo yhteyksiin tietyn perusviiveen, mutta pelaajan omalla nettiliittymällä on myös merkitystä. Nopea kuituyhteys on luotetuin tekniikka. Mobiiliyhteyttä ei yleensä ole pidetty riittävän luotettavana kilpapelaamiselle, vaikka 4G-verkon nopeudet ovat kasvaneet kohisten.


 


Pelaamisen rinnalla yleistyy sessioiden striimaaminen eSportsille omistautuneille nettikanaville. 5G-testissä lähetettiin pelaamisen ohessa bittivirtaa Twitch Tv:hen. Paksu bittivirta soljui tasaisesti palveluun. ”Kun tulevaisuudessa striimataan isoja turnauksia virtuaalitodellisuutta hyödyntäen tarvitaan siinäkin tasaista ja luotettavaa yhteyttä että saadaan seuraavan tason laatuviihdettä katsojille”, ”natu” muistuttaa.


 


Joona ”natu” Leppänen on Suomen ensimmäisiä Counter-Strike -ammattipelaajia. Hän kiersi yli 15 vuoden uransa aikana useissa isoissa turnauksissa ympäri maailmaa. Nykyisin Joona vaikuttaa muun muassa ENCE:n markkinoinnissa.


 


Katso videolta natun mietteitä:


 



0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa