Pelaaminen

PlayStation 5 – Pelaamisen tulevaisuus

PlayStation 5 – Pelaamisen tulevaisuus
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

PlayStation 5-pelikonsolin teknisiä yksityiskohtia alettiin jakaa hieman yli vuosi sitten, ja nyt saimme vihdoin näyttöjä siitä mitä tulevan pitää. PlayStationilla uskotaan uuden PS5-konsolin tekevän tähän asti suurimman loikan seuraavan sukupolven laitteistoon. Pelintekijöiltä on nähty uutta materiaalia PS5:lle tulevista peleistä. PS5 tulee saataville 19.11.2020 alkaen, joten lähdetään katsomaan miltä tulevaisuus näyttää PlayStation 5-pelikonsolin kanssa.
 

PlayStation 5-konsoli

 

PlayStation 5-pelikonsoli on saanut uuden raikkaan ulkoisen ilmeen. Aiemmat PlayStationit ovat olleet pääväriltään mustia, mutta uuden PS5:n pääväri on valkoinen. Muotoilu on tyylikäs valkoisien reunojen noustessa mustan keskiosan ympärille. Konsolista julkaistiin kaksi erilaista versiota, jotka ovat PlayStation 5 ja PlayStation 5 Digital Edition. Erona näissä on se, että PS5 Digital Edition ei sisällä levyasemaa laisinkaan, joten fyysisinä levyinä ei voi tälle versiolle hankkia pelejä vaan pelit ladataan PlayStation Storesta. Konsolin lisäksi julkaistiin tiettyjä erikseen hankittavia lisätarvikkeita PS5:lle. Näitä ovat erillinen HD-kamera, ohjaimien lataustelakka, langattomat Pulse 3D-kuulokkeet sekä kaukosäädin.

PlayStation 5:n sisuskaluista on saatu myös tietoa kattavasti. Isoimpana uudistuksena pidetään SSD-massamuistia, jonka myötä pelit latautuvat valmistajan mukaan jopa sata kertaa ripeämmin edeltävään PS4-konsoliin verrattuna. Säteenseuranta (Ray Tracing) simuloi sitä, miten valo liikkuu oikeassa elämässä ja kuinka se käyttäytyy eri pinnoilla. Säteenseurantakiihdytyksen odotetaan tuovan täten parannuksia pelien visuaalisuuksiin. PS5 tuo parannuksia myös pelien äänimaailmaan 3D-äänen avulla ja videon puolesta se tukee maksimissaan 8K-tarkkuutta (4320p). PS5 sisältää 825 gigan SSD-aseman tallennustilana ja PlayStationilta on aiemmin kuultu mahdollisuudesta laajentaa tallennustilaa yhteensopivalla M.2 SSD-asemalla.

 

Taaksepäin yhteensopivuus

 

PlayStation 4-pelaajia ei ole unohdettu PS5:een siirtymisessä. Sony kertoo, että voit pelata PS4-pelejäsi PS5-konsolilla, joka on melko hieno ominaisuus. Valikoiduista PS4- ja PS VR-peleistä voi valmistajan mukaan nauttia myös nopeammalla ja sulavammalla kuvataajuudella. Pelien julkaisijat voivat siis tuoda mahdollisuuden PS4-pelien päivittämiseen PS5-peleiksi. Tämä koskee sekä digitaali- että levyversioita. PlayStation VR-integrointi on myös tuotu PlayStation 5:een. Jotta PS VR:n käyttö onnistuu PS5:llä, tarvitset PS4:n PlayStation Cameran sekä PlayStation Camera-sovittimen. Lisätietoa sovittimen tilaamisesta on tulossa myöhemmin.

 

Tilaa PlayStation 5 tästä.

Tilaa PlayStation 5 Digital Edition tästä.

 

 

 

Tekniset tiedot:

 

Suoritin: Prosessori: x86-64-AMD Ryzen “Zen 2” -kahdeksanydinsuoritin (16 säiettä), 3,5 GHz

Näytönohjain: AMD Radeon RDNA 2-pohjainen näytönohjain, 2,23 GHz (10,3 TFLOPS)

Keskusmuisti: 16 Gt GDDR6

Tallennustila: 852 Gt (5,5 Gt/s lukunopeus)

Optinen asema: Ultra HD Blu-ray (66G / 100G), ~10xCAVBD-ROM (25G/50G) ~8xCAVBD-R/RE (25G/50G) ~8xCAVDVD ~3.2xCLV

PS5-pelilevyt: Ultra HD Blu-ray, jopa 100 Gt / levy

Videolähtö: HDMI, tuki 4K 120 Hz -televisioille, 8K-televisioille ja VRR:lle

Ääni: "Tempest" 3D AudioTech

Virta: 350 W

Liitännät: 1x USB Type-A (Hi-Speed USB) + 2x USB Type-A (Super Speed USB 10 Gt/s) + 1x USB Type-C (Super Speed USB 10 Gt/s)

Verkko ja yhteydet: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T), IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5.1

Mitat: 390 x 104 x 260 mm (leveys x korkeus x syvyys)

Paino: 4,5 kg

 

Aiotko hankkia PlayStation 5:n sen tullessa myyntiin?

 

 

Lue lisää:

 

313 kommenttia


@gwbbb@  kirjoitti:

@Pyryii@  kirjoitti:

Onko muilla tullut päivitystä postin sivuille? Itsellä lukee vieläkin vain odottaa paketin saapumista. Arvioitu saapumisaika on kuitenkin huomenna. En kyllä usko tuohon..


Nyt yöllä puoli kahden maissa päivittynyt lajitelluksi Vantaalla. Toimituspäivä siirtynyt huomiselle. Hyvin hoidettu taas, Posti...


Olkaa nyt kiitollisia että ne on ylipäätään lähtenyt eteenpäin ne pleket, niin pääsette viikonlopuksi pelailemaan. Toiset saa vasta jouluksi jos silloinkaan ja suurin osa vasta ensi keväänä.

 

Mun pleikkari ei ole edes päässyt käsittelystä pidemmälle, saati postille eli tuskin tällä viikolla pääsee edes perille, vaikka täällä on aiempien viestien perusteella henkilöitä ketä tilannut reilusti minun jälkeen. Tässä nyt odoteltu pari kuukautta jo niin ei ykskaks lisäpäivää pahaa tee.

Onko vielä tietoa, milloin Telialle tulee tuo joulukuun erä? Itselleni tuli aiemmin tekstiviesti, että siitä erästä olisi luvassa konsoli.

Mielestäni telia on hoitanut surkeasti tiedottamisen playstation 5 pelikonsoleista, koska tilasin kans ns "toisessa" erässä ja ei oo tullu oikestaa yhtään mitään infoa et koska saan konsolini, ei nii chatin eikä asiakaspalvelun kautta.. Tahdon saada edes jotain tietoa muutaku et toimitus tammikuu - maaliskuu

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Juibbi@  kirjoitti:

Mielestäni telia on hoitanut surkeasti tiedottamisen playstation 5 pelikonsoleista, koska tilasin kans ns "toisessa" erässä ja ei oo tullu oikestaa yhtään mitään infoa et koska saan konsolini, ei nii chatin eikä asiakaspalvelun kautta.. Tahdon saada edes jotain tietoa muutaku et toimitus tammikuu - maaliskuu




Tämä johtuu siitä, että emme ole saaneet toimittajalta vielä vahvistettua päivämäärää saapuville erille. Siitä syystä toimitusajat ovat arvioita. Joulukuussa toimitettavasta 2. erästä viestitään heti, kun saadaan lukkoon toimituspäivä ja ensi vuoden puolella toimitettavista laitteista vastaavasti sitten lähempänä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

 



@kuvernaattori@  kirjoitti:

Onko vielä tietoa, milloin Telialle tulee tuo joulukuun erä? Itselleni tuli aiemmin tekstiviesti, että siitä erästä olisi luvassa konsoli.




 Ei ole vielä päivämäärää tarjota, mutta viestitään heti kun joulukuun erän saapumisaika saadaan varmistettua toimittajalta.

Kunniamerkki

Onko tietoa milloin noiden levyasemallisten konsoleiden toimitukset alkaa? Meneekö ensi vuoden puolelle kuten on arvioitu vai onko mahdollista saada vielä tämän vuoden puolella?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@JapaK@  kirjoitti:

Onko tietoa milloin noiden levyasemallisten konsoleiden toimitukset alkaa? Meneekö ensi vuoden puolelle kuten on arvioitu vai onko mahdollista saada vielä tämän vuoden puolella?




Tämän vuoden puolella lähtee vain Digital Edition-malleja toimitukseen. Levyasemallista mallia vasta ensi vuoden puolella ja vielä ei ole tarkempia tietoja toimitusaikatauluista saapuvien erien suhteen, joten joudutaan niiden toimituksiin palaamaan sitten lähempänä. 

Moi!

Olen ensimmäisessä ryhmässä ps5 tilauksen osalta. 

Osaatteko kertoa jos tilausjärjestyksessä tuotteet toimitetaan miten voi olla mahdollista että ihminen joka on 5h mun jälkeen tilannut saman ps5 paketin ku minä on saanut ps5 jo kotiin ja mulla ei oo tullu ees viestii että olisi postissa? 

Ennakkotilauspäivänä klo. 23.40 tilaus sisään ja nyt on pari tuntia pelailtu jo. 😎>

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?

 

"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"


@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?

 

"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"


Trolli


@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?


 


"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"




Tiaukset on kyllä toimitettu kellonaika järjestyksessä sen mukaan miten ne ovat meidän järjestelmiin tulleet. Asiakaspalvelusta voit kysyä halutessasi tarkempaa tietoa sinun tilauksestasi.



@MinnaLN@  kirjoitti:


@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?


 


"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"




Tiaukset on kyllä toimitettu kellonaika järjestyksessä sen mukaan miten ne ovat meidän järjestelmiin tulleet. Asiakaspalvelusta voit kysyä halutessasi tarkempaa tietoa sinun tilauksestasi.




Oon lukuisat kerrat kyselly teidän "asiakaspalvelun" kautta tilaukseni tarkempia tietoja, joka *******een tyyppi sanoo et toimitus tammikuu-maaliskuu eikä yhtään mitään muuta tarkempaa tuu. Jännä homma ku ei edelleenkää mitää infoa tuu vaikka on kohtuu ajoossa tilaus tehty ja konsoli on jo julkaistuki päiviä sitten! 


Olen edelleen sitä mieltä että hoidatte tämän tiedottamisen yms hemmetin huonosti ku jokapaikas muualla on tiedotettu asiasta aika selkeästi


 


Edit ReOlivia: lainaus kohdilleen


@Juibbi@  kirjoitti:

 

@MinnaLN@  kirjoitti:

@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?

 

"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"


Tiaukset on kyllä toimitettu kellonaika järjestyksessä sen mukaan miten ne ovat meidän järjestelmiin tulleet. Asiakaspalvelusta voit kysyä halutessasi tarkempaa tietoa sinun tilauksestasi.


Oon lukuisat kerrat kyselly teidän "asiakaspalvelun" kautta tilaukseni tarkempia tietoja, joka *******een tyyppi sanoo et toimitus tammikuu-maaliskuu eikä yhtään mitään muuta tarkempaa tuu. Jännä homma ku ei edelleenkää mitää infoa tuu vaikka on kohtuu ajoossa tilaus tehty ja konsoli on jo julkaistuki päiviä sitten! 

Olen edelleen sitä mieltä että hoidatte tämän tiedottamisen yms hemmetin huonosti ku jokapaikas muualla on tiedotettu asiasta aika selkeästi

 

 

 Hei, ihan rauhassa nyt 😁> Ei ketään tiedä vielä ensi vuoden toimituksista, joulukuustakaan ei ole kenelläkään tarkkaa tietoa milloin pleikkarit saapuu varastoon. En tiedä mistä olet saanut tuon että kaikilla muilla on tietoa 👍>


@Juibbi@  kirjoitti:



@MinnaLN@  kirjoitti:


@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?


 


"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"




Tiaukset on kyllä toimitettu kellonaika järjestyksessä sen mukaan miten ne ovat meidän järjestelmiin tulleet. Asiakaspalvelusta voit kysyä halutessasi tarkempaa tietoa sinun tilauksestasi.




Oon lukuisat kerrat kyselly teidän "asiakaspalvelun" kautta tilaukseni tarkempia tietoja, joka *******een tyyppi sanoo et toimitus tammikuu-maaliskuu eikä yhtään mitään muuta tarkempaa tuu. Jännä homma ku ei edelleenkää mitää infoa tuu vaikka on kohtuu ajoossa tilaus tehty ja konsoli on jo julkaistuki päiviä sitten! 


Olen edelleen sitä mieltä että hoidatte tämän tiedottamisen yms hemmetin huonosti ku jokapaikas muualla on tiedotettu asiasta aika selkeästi


 


Edit ReOlivia: lainaus kohdilleen




Seuraavista eristä ei ole tällä hetkellä tarkempaa tietoa. Asiakaspalvelusta on sanottu sinulle ihan oikein 🙂>


@Virtanenja@  kirjoitti:

@Juibbi@  kirjoitti:

 

@MinnaLN@  kirjoitti:

@kuvernaattori@  kirjoitti:

^ Minkäs takia se Telia lähettelee eri järjestyksessä konsoleita asiakkaille? Täällä päiväsaikaan tehty tilaus eikä ole konsolia lähetetty vaan vasta toisessa erässä ja ilmeisesti joku toinen illalla tilannut on jo saanut konsolin julkaisupäivänä?

 

"Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä"


Tiaukset on kyllä toimitettu kellonaika järjestyksessä sen mukaan miten ne ovat meidän järjestelmiin tulleet. Asiakaspalvelusta voit kysyä halutessasi tarkempaa tietoa sinun tilauksestasi.


Oon lukuisat kerrat kyselly teidän "asiakaspalvelun" kautta tilaukseni tarkempia tietoja, joka *******een tyyppi sanoo et toimitus tammikuu-maaliskuu eikä yhtään mitään muuta tarkempaa tuu. Jännä homma ku ei edelleenkää mitää infoa tuu vaikka on kohtuu ajoossa tilaus tehty ja konsoli on jo julkaistuki päiviä sitten! 

Olen edelleen sitä mieltä että hoidatte tämän tiedottamisen yms hemmetin huonosti ku jokapaikas muualla on tiedotettu asiasta aika selkeästi

 

 

 Hei, ihan rauhassa nyt 😁> Ei ketään tiedä vielä ensi vuoden toimituksista, joulukuustakaan ei ole kenelläkään tarkkaa tietoa milloin pleikkarit saapuu varastoon. En tiedä mistä olet saanut tuon että kaikilla muilla on tietoa 👍>


Jokapaikas muualla on mm. Varausnumerot joiden perusteella osataan katsoa että kenen vuoro on saada koneensa seuraavaksi ja on tehty noudosta ja toimituksesta selkeät tiedotteet. Telialta ei ole tullut yhtään mitään kunnon tietoa mistään vaikka kaikki muut kilpaalijat on jo digitaalisia ja levyasemallisia versioita lähetelleet. Mun piti tehdä tänne tunnukset sitä varten että saan kysyä asioista ja ihmetellä et mitä tää touhu on ku toisilta firmoilta ennakkotilanneet saa selkeät ohjeet ja asiakaspalvelu ohjaa tänne keskustelupalstalle josta ite joudun kaivamalla kaivaa että saan yksinkertasiin asioihin vastauksen.

Yleensä telian kans kaikki on pelittäny kohtuu hyvin mut nyt menee *******elleen tän asian kans. Toivottavasti ei tarttis tulevaisuudessa pettyä näinkää kun nyt olen. Olisi varmasti hyvä telianki miettiä ensikertaa varten varausnumerojärjestelmää jolla selviäisi edes suunnilleen missä kohtaa saisin tuotteeni.

 

 

Onko vieläkään mitään uutta toisessa erässä lähettävien masiinoiden toimitusajasta?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@MakeVee@  kirjoitti:

Onko vieläkään mitään uutta toisessa erässä lähettävien masiinoiden toimitusajasta?




Toimitetaan tietoa heti kun saadaan varmistus seuraavan erän saapumisajasta. Sitä ei ole vielä vahvistettu laitevalmistajan suunnalta niin sen vuoksi tilanne on vielä avoin. Uskoisin kuitenkin, että tähän tulee vahvistus ihan lähiaikoina.

Onko mitään lisätieto koska tulee seuraava erä? 

Hei,

 

Se olisi joulukuu ja missäs minun pleikkari on, pitäisi päässä uutta AC:tä jauhamaan.

Tähän sopisi Kummelien mönkijämies video 😁>

Joo olisi mukava saada infoa tuleeko erä nyt kuun alussa vai lopussa 🙂>

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@Smees & @PoroParoni ja @Hupiukko1202 tässä kohdin ei ole aivan tarkkaa tietoa antaa, mutta seuraavaan erään kuuluvat tulevat lähiaikoina saamaan meiltä viestiä. 


 


Palataan tähän, kun saadaan tarkempaa infoa 😁>

Morjesta. Ja oikein mukavaa päivää aina pienistä isoihin ja tytöistä poikiin. 🤣>. Tätä ei voi enään kuin huumorilla kirjoittaa. Tilasin telialta heti ennakkoon sinä päivänä kun ps5 tuli. Hauskinta tässä on se että ystäväni tilasi samana päivänä mutta VAIN 5h tuntia myöhemmin, hän sai sen ja pääsi ensimmäiseen erään. Noh, minut heitettiin joulukuun erään,ok🤣>. Tähän päivään asti olen ottanut teidän asiakaspalveluun yhteyttä ja aina ollaan sanottu pistetään asia etiepäin ja otetaan sinuun yhteyttä. Ei kertaakaan olla otettu minuun yhteyttä, hyvin siellä teillä hoidetaan hommat.  Onneksi olen sen verran joustava kaveri että maailmassa on ja tapahtuu vakavampia asioitakin kuin ps5 mutta minulle periaate on periaate. Olisi pitänyt uskoa kaveria kun hän sanoi että tilataan ennakkoon elisalta siellä, ei asiakkaita kusta silmään, mutta minä tyhmä sanoin hänelle että ei, telialla hoidetaan asiat aina hyvin🤣>. Noh ei se mitään, se pleikka tulee ennemmin tai myöhemmin, sen vaan sanon että vaihdan kilpailijalle ja onneksi frendi piiri on niin laaja että hekin lähtevät *******uun teiltä. Minä kiitän hartaasti sydämest teitä ja oikein mukavaa tulevaa sinne teille🤞>❤️>

 


@MrChocolate@  kirjoitti:

Morjesta. Ja oikein mukavaa päivää aina pienistä isoihin ja tytöistä poikiin. 🤣>. Tätä ei voi enään kuin huumorilla kirjoittaa. Tilasin telialta heti ennakkoon sinä päivänä kun ps5 tuli. Hauskinta tässä on se että ystäväni tilasi samana päivänä mutta VAIN 5h tuntia myöhemmin, hän sai sen ja pääsi ensimmäiseen erään. Noh, minut heitettiin joulukuun erään,ok🤣>. Tähän päivään asti olen ottanut teidän asiakaspalveluun yhteyttä ja aina ollaan sanottu pistetään asia etiepäin ja otetaan sinuun yhteyttä. Ei kertaakaan olla otettu minuun yhteyttä, hyvin siellä teillä hoidetaan hommat.  Onneksi olen sen verran joustava kaveri että maailmassa on ja tapahtuu vakavampia asioitakin kuin ps5 mutta minulle periaate on periaate. Olisi pitänyt uskoa kaveria kun hän sanoi että tilataan ennakkoon elisalta siellä, ei asiakkaita kusta silmään, mutta minä tyhmä sanoin hänelle että ei, telialla hoidetaan asiat aina hyvin🤣>. Noh ei se mitään, se pleikka tulee ennemmin tai myöhemmin, sen vaan sanon että vaihdan kilpailijalle ja onneksi frendi piiri on niin laaja että hekin lähtevät *******uun teiltä. Minä kiitän hartaasti sydämest teitä ja oikein mukavaa tulevaa sinne teille🤞>❤️>


PLAYSTATION 5 – PELAAMISEN TULEVAISUUS -> PLAYSTATION 5 – PELAAMISTA JOSKUS TULEVAISUUDESSA, ehkä. 

Pakko kyllä itekkin todeta että muihin verrattuna telia infoominen on ollut todella huonoa, kaikilla pohjoismailla taitaa kumminkin olla sama maahantuoja, eli nordisk film, esim Elisa on infonnut että lisätietoa ensivuoden toimituksista tulee 13.1, ja tosiaan joulukuun erät on sieltä ilmeisesti lähteny matkaan. Olisi tosiaan kiva saada jonkinlaista infoa vaikka ihan tekstiviestillä tai sähköpostilla, että tilaus edes jossakin on olemassa teillä, koska ei satu teiltä liittymää olemaan niin omateliaankaan ei ole pääsyä. 

Vastaa