Arvostelussa Logitech G703 LIGHTSPEED langaton pelihiiri

  • 13 December 2019
  • 2 kommenttia
  • 44 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12


 


Logitech on pelilaitteissa tuttu laitevalmistaja, joka tarjoaa etenkin langattoman teknologiansa myötä pelilaitteita peruspelaajasta ihan kilpatasolle asti. Nyt otamme testiin Logitech G703 -pelihiiren ja arvomme kyseisen laitteen myöhemmin täällä Telia Yhteisössä järjestettävässä arvonnassa.


 


Ensivaikutelmia ja tunnelmia


 


Pakkaus vaikuttaa ulkoisesti tyylikkään näköiseltä, josta paistaa tuttu Logitechin tyyli. Pakkauksen sisältö on pakattu tiiviisti ja kaikki tarvittava löytyy mukana. Pakkaukseen kuuluu tietysti itse pelihiiri, LIGHTSPEED-vastaanotin, lataus- ja tiedonsiirtokaapeli, vastaanottimen jatkosovitin, 10 gramman lisäpaino sekä käyttäjän dokumentaatio. Hiiressä on pyöreähkö sekä hillitty muotoilu ja ainakin omaan silmään se vaikutti oikein sulavanä näköiseltä. Se tuntui ehkä hieman suuremmalta tai muhkeammalta kuin aikaisemmat hiireni, joten se vaati alkuun hieman totuttelemista. Väittäisin kuitenkin, se sopii useimmille hiiriotteille ja hyvinhän siinä kämmen päällä lepäsi. Tässä mallissa ei ole vastaavanlaista levikettä peukalolle, kuten joissain malleissa, joten se kannattaa huomioida, mikäli sellaiseen on tottunut.


 


Jotkin pelaajat ovat tottuneet pelihiiressä tiettyyn painoon osumien varmistamiseksi ja tämän myötä myös Logitech G703:n mukana tulee kymmenen gramman lisäpaino. Itse koin hiiren 95g painoluokassaan sopivaksi enkä tarvinnut lisäpainoa, mutta on hyvä, että sellainen tarjotaan paketissa mukana. Kämmen pysyi hiirellä mukavasti pelatessa kumisten sivupintojen ansiosta. Hiiressä on kuusi ohjelmoitavaa painiketta ja rulla vaikutti jämäkältä. Myös left-click- ja right-click -painikkeet reagoivat hienosti painallukseen näppäinjousituksen myötä. Vasemman puolen kyljessä sijaitsevat sivunäppäimet toimivat pehmeämmällä painalluksella ja itse olen tottunut niiden olevan jämäkämmät, joten tämä vaati hieman totuttelua.


 



 


Suorituskykyä ja tarkkuutta


 


Aikoinaan langattomat hiiret saivat kyykytystä langallisilta hiiriltä, sillä langalliset mallit toimivat niitä sulavammin ja tarkemmin. Tämä on varmasti ollutkin totta, mutta ainakin oma uskomukseni alkaa kääntyä tältä osin historiaan. Logitech G703 käyttää langatonta LIGHTSPEED-tekniikkaa, jolla Logitech on ratkaissut ongelmat viiveen, vakauden ja yhdistettävyyden kanssa. Se on äärimmilleen viritetty suorituskykynsä ja virransäästön osalta, jonka myötä laitevalmistaja kertookin sen olevan monia langallisia pelihiiriäkin nopeampi. Logitech G703 -pelihiiressä on HERO 16K -tunnistin, joka on edistyksellisin Logitechin pelitunnistin. Siinä on 1:1-seuranta, IPS-seurantanopeus yli 400 ja dpi-herkkyys väliltä 100–16 000 ilman tasoitusta, suodatusta tai kiihdytystä. Nämä ominaisuudet näkyivät kyllä käytössä eli viiveitä tai vastaavia ongelmia en havainnut lainkaan ja hiiri reagoi liikkeisiin hienosti. Ei ole ihme, että osa huipputason kilpapelaajistakin käyttää jo näitä langattomia hiiriä tekniikan ollessa huippuluokkaa.


 


Ulkonäköseikoista on nostettava toki hiiren rullasta sekä logosta löytyvät RGB-valaistukset, jotka lisäävät näyttävyyttä. Itse tosin pidin niitä useimmiten pois päältä pidemmän pariston keston vuoksi. Oletusvalaistuksella laitevalmistaja ilmoittaa pariston kestoksi 35 tuntia ja ilman valoja 60 tuntia. Mikäli akku oli lopuillaan, valaistus ilmoitti siitä ja hiiren pääsi tuikkaamaan kiinni reilun mittaiseen latauskaapeliin kiinni pelien jatkamiseksi. Logitech G703 tukee myös langatonta POWERPLAY-lataustekniikkaa. Erikseen myytävän Logitechin Powerplay -hiirimaton avulla on mahdollista pitää hiiri jatkuvasti ladattuna ja nauttia hiiren langattomasta suorituskyvystä. Itse en päässyt tätä langatonta POWERPLAY-latausjärjestelmää kokeilemaan, mutta se on hyvä pitää mielessä, mikäli haluaa sellaisen esimerkiksi tämän hiiren yhteydessä hankkia.


 


Valaistusta, hiiren painikkeiden toimintoja, selausta ja kiihtyvyyttä sekä muita asetuksia pääsee muokkaamaan Logitech G Hub -ohjelmiston kautta, joka tunnistaa hiiren automaattisesti. Ohjelmistoon saa talteen pelikohtaiset asetukset ja hiiren sisäisen muistin avulla nämä pysyvät tallessa minne ikinä menetkin. Kun asetukset tallentaa hiiren muistiin, voi niitä käyttää millä tahansa PC-tietokoneella.  


 



 


Kokonaisuudessaan Logitech G703 vaikuttaa täysiveriseltä pelihiireltä, joka ei anna piiruakaan armoa vastapelureille langattomalla käytöllä. Ulkoisesti se on miellyttävän hillityn näköinen ja sopii käteen pidemmiksikin pelisessioiksi. Pelihiirestä löytyy kilpatason ominaisuuksia, joten ei pitäisi jäädä hiirestä voitot tällä kertaa kiinni. Langattomuus oli itselleni ainakin ehdotonta plussaa, sillä tykkään välttää johtoja aina kun se vain on mahdollista toteuttaa laadusta tinkimättä. Miltä hiiri vaikutti sinun mieleesi ja onko nykyinen pelihiiresi jo langaton malli?


 


Lue myös:



2 kommenttia

Olis kyl mielenkiintoista testata langatonta pelihiirtä. Useita mallija katsellu, mutta tämä g703 malli vois jopa olla mun isolle kädelle toimiva. Hiiren valinta itselle on aina tosi arpapeliä ei ikinä ensi tuntuma kerro sitä mitä muutaman päivän käytön jälkeen. Nyt käytössä g502, mutta siirtyminen langattomaan kiinnostais

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Tästä G703 -mallista onkin nyt tosiaan arvonta käynnissä ja kannattaakin käydä osallistumassa siihen, jos et vielä kerennyt 🙂 Jos itse vertaan G502- ja G703-malleja niin muotoilussa G502 vaikutti hieman pidemmältä ja G703 korkeammalta. Tykkäsin G502 näppäimistä ehkä enemmän, mutta nämä ovat aina vähän makuasioita ja tietysti valikoimaa riittää, joten valinta voi olla välillä vaikea :D 
G502 -mallista meillä on myynnissä vain langallinen versio, mutta siitäkin on olemassa langaton malli.

Vastaa