Peliarvostelussa MORDHAU - Kauniita maisemia ja brutaaleja taisteluita (K18)


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14


 


MORDHAU on keskiaikaan sijoittuva ensimmäisen ja kolmannen persoonan moninpeli, jossa voit luoda omanlaisesi soturin ja ottaa mittaa muista pelaajista brutaaleissa taisteluissa. Pelaaja voi valita itselleen aseet, suojat ja tarvikkeet, sekä taistella vastustajia vastaan erilaisia iskuja, torjuntoja ja väistöjä käyttäen. Pelissä on myös hevosia ja katapultteja, jotka tuovat oman lisämausteen taisteluihin. Ensimmäisen viikon aikana MORDHAU myi yli 500 000 kappaletta Steamissa ja viikonloppuna pelissä oli yli 60,000 yhtäaikaista pelaajaa. Vieläkin vakuuttavampaa saavutuksesta tekee se, että pelin kehittäjä on pieni indie-pelistudio Triternion.

Kauniita maisemia ja brutaaleja taisteluita


 


Pelin ikäraja on 18, eikä sitä ole syyttä suotta lätkäisty tämän pelin kanteen. Monelle Game of Thronesia seuraavalle on tullut selväksi, että keskiaikaiset taistelut olivat raakoja ja brutaaleja, niin myös Mordhaussa. Taistot voivat nimittäin päättyä siten, että vastustajalta lähtee pääkoppa kokonaan irti tai jokin raaja löytää itsensä verisestä kuralammikosta. Iskujen osuessa pelaajien haarniskat ja vaatteet peittyvät verestä. Myös pelin ympäristö voi käydä pelaajalle kohtaloksi ikävällä tavalla, sillä jos satut putoamaan esimerkiksi piikkiesteeseen linnan korkeuksista, ei näky ole mairitteleva. Kaikki pelaajat eivät välttämättä pidä näin brutaaleista grafiikoista, jonka vuoksi pelistä löytyy erillinen Gore-asetus, jonka avulla raakoja animaatioita ja visuaalisuutta saa kevyemmäksi.


 


Pelimoottorina toimii monista muistakin peleistä Unreal Engine 4. Peli on ulkoasultaan kaunis, vaikka se ei välttämättä olekaan kaikkein upeimmilla grafiikoilla varustettu teos. Linnat, vuoristoiset maisemat ja pienet kylät luovat keskiaikaisen tunnelman ja pelin soundtrack vahvistaa tätä tunnelmaa onnistuneesti. Kartat on suunniteltu pääasiassa hyvin, sillä kartoista löytyy laajoja aukeita paikkoja suuria taisteluita varten, mutta myös kapeampia väyliä, jossa alakynnessä oleva joukkue voi puolustaa suurempaa vihollismäärää vastaan.


 



 


Pelimuodot tuovat mukavaa vaihtelua


 


Pelissä on useampia erilaisia pelimuotoja, joka tuo mukavaa vaihtelua peliin. Tarjolla on kaikkea 1v1-taisteluista aina 64 pelaajan kaoottisiin sotiin. Pelissä ei ole yksinpelikampanjaa, mutta voit harjoitella esimerkiksi omia taistelutaitojasi tietokoneen ohjaamia botteja vastaan.


 


Frontlines: Pelimuodossa pelaajat on jaettu siniseen ja punaiseen joukkueeseen. Samanaikaisesti palvelimella voi pelaajia olla 64 kappaletta, joten Frontlines-pelimuoto tarjoaa massiivisia taisteluita. Tehtävänä on valloittaa tukikohtia ja suojata hallussa olevia alueita. Pelaajat voivat myös rakentaa erilaisia esteitä matkan varrelle hidastaakseen vastustajajoukkueen valloittamisaikeita.


 


Battle Royale: Kyllä, tämäkin peli tarjoaa pelaajien suosioon nousseen BR-pelimuodon. Mordhaun Battle Royalessa maksimissaan 64 pelaajaa heitetään keskelle karttaa ilman suojavarusteita, joten pelaajien täytyy kerätä ympäristöstä aseita ja sekä varusteita. Kartta on melko pieni, joten pelaajat kohtaavat toisiaan jo alkuhetkistä lähtien. Tämä tarkoittaa sitä, että pelit kestävätkin todella lyhyen aikaa, mikä taas toimii mielestäni todella hyvin.


 


Horde: Hordessa pelaat botteja vastaan yksin tai kavereiden kanssa. Sinua kohti lähetetään sotureita, joita sinun täytyy kukistaa ja aloitat pelin ilman suojia ja tarvikkeita. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä vaikeammaksi se muuttuu, kun bottien määrä ja vaikeustaso kasvaa koko ajan. Jokaisen vihollisaallon jälkeen saat kultaa, jonka avulla pystyt ostamaan itsellesi parempia suojia ja aseita.


 


Team Deathmatch: Punainen ja sininen joukkue taistelee keskenään ja eliminoituessaan pelaajat syntyvät uudelleen ja jatkavat taistelua. Pelin voittaa se joukkue, joka eliminoi ensimmäisenä tietyn määrän vastustajia. Toisin kuin Frontlines-pelimuodossa, ei Team Deathmatchissa ole valloitettavia alueita tai suojattavia tukikohtia, vaan tässä keskitytään ainoastaan vastustajien eliminoimiseen.


 


Deathmatch: Kaikki vastaan kaikki. Suurimmassa osassa Deathmatch-palvelimista harjoitetaan kuitenkin niin sanottuja dueleita, jossa pelaajat syntyvät kartalle ja etsivät sieltä pelaajia ja haastavat yhden pelaajan kerrallaan yksi vastaan yksi -taisteluun. Haasto tapahtuu käytännössä esimerkiksi miekkaa heilauttamalla ja mikäli vastustaja vastaa samalla tavalla kutsuun, voi taistelu alkaa. Käytännössä Deathmatch-pelissä olisi mahdollisuus mennä iskemään vastustajia milloin vain tai sekaantua kahden toisen pelaajan dueliin, mutta tällaista ei kuitenkaan tapahdu usein. On hienoa nähdä, että pelaajat noudattavat tällaista hyvää henkeä pelin sisällä.


 


Skirmish: Team Deathmatchia vastaava pelimuoto, jossa pelaajat eivät synny uudelleen kuoleman jälkeen, vaan se joukkue voittaa, jonka pelaaja on viimeisenä elossa. Tätä pelimuotoa tullaan todennäköisesti pelaamaan myös kilpailullisesti ja ensimmäinen kilpailullinen turnauskin peliin on jo järjestymässä.


 



Mordhau on vaativa, mutta todella palkitseva peli

Pelistä löytyy valmiina kymmenkunta valmista hahmoa, mutta pelissä voi ja kannattaakin luoda omia hahmoja joita pelaaja voi muokata mieluisakseen. Hahmoa voi myös vaihtaa kesken pelin lennosta. Voit muokata hahmosi kokoa, kasvojen piireitä, hiustyyliä, partaa, ja tietenkin valita hahmollesi vaatteet, haarniskat ja aseet. Aseita onkin erilaisia ja niillä on omat käyttötarkoitukset. Nuijat tehoavat paremmin hyvin suojattuihin vastustajiin, kun taas miekat läpäisevät kevyemmät haarniskat helpommin. Valittavana on myös esimerkiksi jousipyssyjä, heitettäviä kirveitä, kiviä ja keihäitä, joten pystyt ottamaan osaa taisteluun myös pidemmän välimatkan päästä. Aseiden ja varusteiden valitseminen on tärkeää, sillä hahmollasi on käytettävissä tietty määrä pisteitä (15) ja eri tavaroille on määritelty omat arvot. Raskaammat haarniskat ja tehokkaammat aseet vievät enemmän pisteitä kuin esimerkiksi kevyempi suojavarustus ja heikommat aseet. Kestävillä haarniskoilla on myös hintansa, sillä ne tekevät hahmosta hitaamman.


 



Uudelle pelaajalle taistelut voivat aluksi olla hyvinkin haastavia, sillä taisteluissa täytyy huomioida monia eri asioita. Pelin Tutorialin suorittaminen onkin erittäin suositeltavaa, jotta pelaaja pääsee kiinni pelin mekaniikkaan. Mordhaussa on monenlaisia lyöntitekniikoita ja taistelun aikana voi käyttää erilaisia vastaiskuja sekä esimerkiksi potkua vastustajan horjuttamiseen. Yksi tapa harhauttaa vastustajaa on aloittamalla lyömään vastustajaa ensin ja keskeyttämällä sen ennen kuin lyönti osuu vastustajaan. Tällöin vastapuolen pelaaja saattaa yrittää torjua iskua liian aikaisin ja pääset itse iskemään. Lyöntejä voi myös nopeuttaa tai hidastaa tietokoneen hiiren liikkeen avulla, jolloin iskun torjuminen on vaikeampaa. Taistelun voittaja onkin yleensä se, joka osaa harhauttaa vastustajaa muuttamalla taistelun tempoa ja saamalla vastustajan torjumaan iskun liian aikaisin. Myös sijoittuminen on tärkeässä roolissa, sillä eri aseiden ulottuvuus vaihtelee, jolloin pidemmillä aseilla voit osua vastustajaan kauempaa. Kannattaa myös kiinnittää huomiota omiin joukkuetoverehin, sillä joukkuetoverisi kärsivät vahinkoa, jos iskusi osuu vahingossa heihin.

Usein voisi kuvitella, että tämänlaisessa pelissä näppäinten hakkaamisella voisi jotenkin pärjätä, mutta se ei ole homman nimi Mordhaussa. Toki joissain tapauksissa voit päästä iskemään vastustajia selkään tai yllättämään jousipyssyllä pahaa aavistamattoman vastustajan, mutta rehdissä kaksintaistelussa ei hyvällä onnella pitkälle pötkitä. On siis hyvin todennäköistä, että ensimmäisissä matseissa tulee turpaan ja lujaa, jos aiempaa kokemusta vastaavista peleistä ei ole. Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen taistelumekaniikka aukeaa ja peliin pääsee paremmin kiinni. Vaikka itse sain kokea alkuun myös aikamoisia löylytyksiä, ei minulla silti ollut tylsää, enkä kokenut missään vaiheessa turhautumista. Peli onkin yksi hauskimmista peleistä, joita olen pitkään aikaan pelannut. Se on käynyt selväksi, että pelissä vaaditaan taitoa, mutta Mordhauta ei kannata sen oppimiskäyrän takia missään nimessä jättää ostamatta. Mordhau on erittäin palkitseva peli, kun siihen pääsee kiinni. Mieti itsesi taistelukentälle, kun kymmenet vastustajat juoksevat sinua kohti. Siinä on sitä jotain. 


 



Arvosana: 9/10


 


Voit ostaa pelin itsellesi suoraan Steam-kaupasta.


 


Oletko itse pelannut tätä peliä? Mitä pelejä toivoisit arvosteltavaksi? Kommentoi artikkelin alapuolelle :)


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No katsos @SaJoonas , täällä yksi Mordhaun pelaaja ilmoittautuu! Pakko sanoa, että learning curve on melko jyrkkä. Kaveriporukassa peluu on niin mahtavaa. Esimerkiksi eilen kähvellettiin vastustajan katapultti ja yksi meistä operoi katapulttia, itse toimin spotterina ja kolmas hätisteli vastustajia pois katapultin läheltä. Aikamoista jälkeä se teki, kun kiviä satoi väkijoukon keskelle.


 


Mikä vain hieman häiritsee on se, että Free Company Guards on yleensä Free Lose Guards,(pelin toinen osapuoli) mappisuunnittelu esim. Taigassa on niin epäedullinen. Tosin ei tappio niin kauheasti sapeta, kun itse yrittää parhaansa ja silleen. Osa porukasta vain tuntuu olevan niin putkinäöllä varustetulta. Hyökätään vain viivasuoraan sen sijaan, että muserrettaisiin vastustajan linja sivusta koukaten. Tietyt aseet/combot tuntuvat vielä hieman ylivoimaisilta, mutta onneksi kehittäjät ovat noihin tarttuneet.


 


Tulitko @SaJoonas pelaneeksi koskaan War of the Roses -peliä? Se oli hieman samanlainen ja melko suosittu, mutta dev team meni pilaamaan koko homman ja toimivan pelin ihan parissa kuukaudessa. Siinä tietyt asiat olivat ehkä hieman monipuolisempia kuin Mordhaussa, mutta samalla esineiden avaaminen oli hitaampaa (joko pelasit saadaksesi krediittejä tai ostit oikealla rahalla).

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Tässä pelissä on kyllä jäätävä meme-potential ja pelissä pystyy tekemään kaikkia hauskoja juttuja. Katapultilla pitää vaan vähän varoa omia joukkuetovereita :smileyvery-happy:


 


Mapit tosiaan muutoin suunniteltu hyvin, mutta vaatii hieman tasapainottamista joukkueiden välillä. Taigassa tämä tulee kyllä todella hyvin ilmi, kuten kerroit. Itse vietän myös aikaa duel-servuilla  Chambering, Feint ja Morph-iskuja harjoitellen. Frontlines-moodissa on mukava käyttää Maulia ja mennä flänkille yllättämään vastustajia, kun usein Maulilla pudottelee äijät yhdestä osumasta. Zweilander toimii kans äärettömän hyvin.

Enpä ole pelannut tuota mainitsemaasi War of the Roses -peliä. Koko genre on itseasiassa mulle melkeinpä ihan uusi ja se on varmaan osa syy, miksi nautin tästä pelistä tällä hetkellä todella paljon, kun olen löytänyt uudesta genrestä näin upean teoksen. Onneksi Mordhau on pysytellyt erossa pay-to-win ja mikromaksusysteemeistä.


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jep, tässä on valtavasti potentiaalia. WotR oli loistava peli, mm. archerointi siinä oli monipuolisempaa. Mutta kahelit kehittäjät menivät tappamaan pelin ihmeellisellä päätöksellä satsata Wars of the Vikings -peliin, joks floppasi täydellisesti. Samalla jotenkin hylkäsivät myös WotR, jossa olisi ollut vielä potentiaalia. Eikä nuo mikromaksut niin pahoja ollut, esineet kyllä sai auki pelaamallakin, tosin hieman enemmän kuin Mordhaussa (toki jotkin saa vasta tietyllä levulla auki ja yksi kypärä maksaa 60k kultakolikkoa.


 


Pienellä tasapainotuksella varmasti saavat kartat tasapuolisemmiksi kunhan heikot kohdat huomataan. Kartat siis muuten ovat hienoja, rakennukset ja linnat yms.


 


Tutoriaalin lopetus oli myös hauska, mut eipä spoilata sitä.

Vastaa