DNS-palvelin ei toimi

  • 25 February 2019
  • 12 kommenttia
  • 543 katselukertaa

Olen yhdistänyt television nettiin ja se ilmoittaa että ei internetiä Ethernetin kautta. Vianmääritys kertoo että DNS ei toimi. Mitä voisin tehdä kun nettipiuha ja televisio uusia ja ovat toimineet hyvin tähän asti mutta nyt ei mitenkään toimi? Nettinä Telian 100x100 yhteys.


12 kommenttia

Tervetuloa Yhteisöön @cedriksuvanto :smileyhappy:

 

Elikkäs sinulla on ilmeisesti kiinteä laajakaista ethernet-tekniikalla tai valokuidulla?

 

Onko tuo televisio yhdistetty suoraan asuntoon tulevaan yhteyteen vai onko siinä jokin reititin tai muu laite välissä?

 

Meidän DNS-palvelimet ovat kyllä toiminnassa, näetkö mitkä DNS-palvelimet televisiolla on?

Kyllä on joo kiinteä laajakaista ja televisio on yhdistetty suoraan asuntoon tulevaan yhteyteen eli ei mitään välissä. Lisäksi näen kyllä mikä Dns palvelimen osoite on niin auttaako se?

Kyllä siinä että onhan se oikeasti DNS-palvelimen osoite eikä mikään laitteen hatusta vetämä.

Voitko kertoa osoitteen?

 

Saatko testattua yhteyttä millään muulla laitteella kuten tietokoneella että voi varmistaa liittymän toimivuuden?

Joo kokeilin siirtää piuhan tietokoneeseen ja siinä toimii ihan normaalisti.

DNS-palvelimen osoite televisiossa: 193.210.18.18 ja televisio asettaa kaiken automaattisesti

Osoite on oikein, tuo on yksi meidän DNS-palvelimista.

 

Laitteessa vaikuttaa olevan nyt jokin häiriö kun kaikki näyttää olevan oikein mutta nettiyhteyttä ei anna vaikka netti testatusti liittymällä toimii.

En osaa sanoa että onko sille televisiolla mahdollista tehdä verkkoasetus puolen nollausta mutta viimeisenä vaihtoehtona kannattaa testata tehdasasetusten palautus.

 

Toki meiltä löytyy myös Telia Helppi joka mielellään jeesaa kaikissa laite/ohjelmisto asioissa jos näiden kanssa ei itse halua painia pidempään :smileyhappy:

Palautin tehdasasetukset ja säädin kaiken takaisin niin nyt taas toimii. Kiitos avusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onko mahdollista asettaa telkkariin DNS manuaalisesti, laita vaikka 1.1.1.1  ja kokeile toimiiko sillä.


 


Tuli mieleen, että voisiko tässä olla taas kyse siitä, että DHCP:lla lease time on sen 20min, niin telkkarin verkkokortti ei jotenkin kykene hankkimaan/uudistamaan osoitetta aikaikkunan sisällä. Ratkaisu saattaisi olla jokin laadukas reititin, mutta sekään ei voi mitään, jos menee Telialla pyynnöt timeouttiin (jota ne tekevät) ja yhteys siten pääsee pätkäisemään.

Joo pystyy asettamaan manuaalisesti ja muutenkin täytyisi kyllä reititin ostaa, mutta kokeilen tuota jos ongelma ilmenee uudelleen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@cedriksuvanto@  kirjoitti:

Joo pystyy asettamaan manuaalisesti ja muutenkin täytyisi kyllä reititin ostaa, mutta kokeilen tuota jos ongelma ilmenee uudelleen.




Jep, laita vaikka tuo 1.1.1.1 ihan suoraan. Se on yleisesti ottaen vakaampi DNS-palvelin kuin operaattoreiden tarjoamat.

Ilmeni sama ongelma uudestaan näin päin viikon jälkeen. Voiko vika olla televisiossa vai missä? Tuntuisi turhauttavalta aina uudelleen palauttaa tehdasasetukset ja kirjautua sen jälkeen uudelleen taas kaikkiin palveluihin. Kokeilin myös vaihtaa DNS-palvelimen osoitteeksi 1.1.1.1 eikä siltikään toimi. Voinko vielä tehdä jotain vai kannattaako ottaa yhteys myyjään?

Television eiesaa yhteyttä dns-palvelimeen. Televisio on yhdistetty metrin Ethernet kaapelin kautta ja palvelun tarjoaa Telia. Edellisen kerran yhteisö auttoi ongelmassa ja päästiin siihen tulokseen että palautin tehdasasetukset, mutta nyt noin 2 viikkoa myöhemmin sama ongelma ilmeni uudestaan. Voiko vika olla televisiossa vai missä? Tuntuisi turhauttavalta aina uudelleen palauttaa tehdasasetukset ja kirjautua sen jälkeen uudelleen taas kaikkiin palveluihin. Kokeilin myös vaihtaa DNS-palvelimen osoitteeksi 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 mitä ehdotettii edellisessä keskustelussa eikä siltikään toimi. Voinko vielä tehdä jotain vai kannattaako ottaa yhteys myyjään?


 



Edit EssiJn: Kuva upotettu

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@cedriksuvanto@  kirjoitti:

Television eiesaa yhteyttä dns-palvelimeen. Televisio on yhdistetty metrin Ethernet kaapelin kautta ja palvelun tarjoaa Telia. Edellisen kerran yhteisö auttoi ongelmassa ja päästiin siihen tulokseen että palautin tehdasasetukset, mutta nyt noin 2 viikkoa myöhemmin sama ongelma ilmeni uudestaan. Voiko vika olla televisiossa vai missä? Tuntuisi turhauttavalta aina uudelleen palauttaa tehdasasetukset ja kirjautua sen jälkeen uudelleen taas kaikkiin palveluihin. Kokeilin myös vaihtaa DNS-palvelimen osoitteeksi 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 mitä ehdotettii edellisessä keskustelussa eikä siltikään toimi. Voinko vielä tehdä jotain vai kannattaako ottaa yhteys myyjään?

 

 


Suosittelen ottamaan Telia Helppiin yhteyttä. He mielellään neuvovat laiteasetuksissa, jos tuo tehdasasetusten palautus ei tuonut kuin pariksi viikoksi avun tilanteeseesi. 

Vastaa