Laitetilauksen peruuttaminen

  • 15 September 2017
  • 6 kommenttia
  • 257 katselukertaa

Tein verkkokaupan kautta laitetilauksen ja valitsin 24kk osamaksun. Tilauksen tehtyäni ja vahvistettuani kuitenkin tajusin, että laite onkin väärä ja tein perään toisen tilauksen oikealla tuotteella. 

Olisin tämän alkuperäisen tilauksen voinut perua samantien, jotta sitä ei edes turhaan lähetetä mutta tämä ei ilmeisesti onnistu? Kysyin chatissa jo miten tuon tilauksen sitten saan peruttua ja sain vastaukseksi, että jätä vain paketti noutamatta. Olin jo tähän vastaukseen ihan tyytyväinen, koska toki en mielellään koko pakettia edes vastaanota tai avaa kun en siinä olevia tuotteita halua. 

 

Mutta riittääkö tekemäni laitteen ostosopimuksen perumiseksi todellakin vain se, että en pakettia nouda? Telian omilla sivuilla myynti- ja toimitusehdoissa on taas aika selvästi sanottu, että pitää tehdä erillinen peruutusilmoitus, ja muutenkin pelkästään paketin noutamatta jättäminen vaikuttaa aika "kevyeltä" tavalta peruuttaa kirjallisesti tehty sopimus? 


6 kommenttia

Kunniamerkki +14

Kyllä se ainakin itselläni on riittänyt. Etäkaupassa tosiaan on se 14vrk palautusoikeus.


 


Nykyään yritys saa toki laskuttaa palautuksesta aiheutuneet kulut asiakkaalta, mutta Telia ei sitä käsittääkseni harrasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@tilasto kirjoitti:

Kyllä se ainakin itselläni on riittänyt. Etäkaupassa tosiaan on se 14vrk palautusoikeus.


 


Nykyään yritys saa toki laskuttaa palautuksesta aiheutuneet kulut asiakkaalta, mutta Telia ei sitä käsittääkseni harrasta.




Näin se menee ja ihan maksutta :)

Palautusoikeus tai peruuttamisoikeus toki on se 14 päivää, se on tiedossa. Lisäksi tavaran etäkaupassa peruuttamisoikeuden 14 päivän laskeminen alkaa tavaran vastaanottamisesta, ja jollen tavaraa vastaanota ei peruuttamisaika ala ikinä kulua. Tästä huolimatta kauppa ei nähdäkseni sinällään vain tavaran noutamatta jättämällä varsinaisesti peruunnu, vaan asia jää vähän "leijumaan"? 

Lopputuloksen kannalta kai tällä ei ole väliä, mutta mielellään tällaisen hoitaisi "valmiiksi", joten siksi asiaa mietin :) 

Kunniamerkki +14

@Masilini kirjoitti:

Palautusoikeus tai peruuttamisoikeus toki on se 14 päivää, se on tiedossa. Lisäksi tavaran etäkaupassa peruuttamisoikeuden 14 päivän laskeminen alkaa tavaran vastaanottamisesta, ja jollen tavaraa vastaanota ei peruuttamisaika ala ikinä kulua.




Kyllä itseasissa alkaa, tunnetaan sellainen kohta kuin "olisi pitänyt vastaanottaa tai olisi pitänyt saapua perille".  Jos joku rahdinkuljettava säilyttäisi lähetyksiä vaikka puoli vuotta, niin sinullako olisi silloin 6kk+14vrk palautusoikeutta siinä tapauksessa että et lähetystä aiemmin ottaisi vastaan..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Masilini Ihan oikein sinua on sekä täällä että chatissa ohjeistettu. Tilaus tosiaan peruuntuu myös sillä ettet nouda pakettia postista. Ja jos haluat että tilaus perutaan järjestelmäämme mahdollisimman nopsaan, kannattaa postiin käydä ilmoittamassa että paketin saa lähettää takaisin. Näin se ei loju postin hyllyllä kovin montaa viikkoa. Perumislomaketta käytetään silloin kun paketti on postista noudettu ja haluat sen jostain syystä palauttaa/peruttaa tilauksen.

Tämä nyt ratkesi ihan käytännön pakosta pitkän kaavan mukaan niin, että tein sekä peruutusilmoituksen että laitteen palautuksen. Pakettia noutaessa automaatista ei mistään nähnyt kumpi paketti on kumpi ja toki ensimmäinen oli juuri se väärä, joten jouduin molemmat vastaanottamaan. No, ei jää ainakaan asia mitenkään kesken eikä askarruttamaan. 

Vastaa