Telia Yhteisö

Keskustelua digistä ja sen ilmiöistä

Millainen on sinun Teliasi?

Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 


Highlighted
Talonpoika
Kirjoituksia: 3
Rekisteröitynyt: ‎14-06-2017
1/6 (7 270 lukukertaa)

PUK Ja PIN

Kännykkäni pin ei kelpaa puk koodin antamisen jälkeen. En vaihtanut toista piniä vaan laitoin sen 0000. Mitä teen? Kelpaako sama puk koodi jonka sain, vai onko taas pyydettävä uusi puk? Olen antanut tuon nollasarjan kahdesti? Miten saan pin-koodin laitettua oikein? Puhelin on Samsung Galaxy J5 6

 

liittymäni on toisen henkilön nimissä enkä viitsisi töppäilläsaman asian kanssa toistamiseen. Eli en pääse pankkitunnuksilla sivulle.

 

Varmaan tämäkin on väärällä palstalla

 

0 tykkäystä
5 vastausta
VIP
Kirjoituksia: 1 896
Rekisteröitynyt: ‎06-06-2015
2/6 (7 259 lukukertaa)

Vs: PUK Ja PIN

[ Muokattu ]

Marfatar kirjoitti:

Kännykkäni pin ei kelpaa puk koodin antamisen jälkeen. En vaihtanut toista piniä vaan laitoin sen 0000. Mitä teen? Kelpaako sama puk koodi jonka sain, vai onko taas pyydettävä uusi puk? Olen antanut tuon nollasarjan kahdesti? Miten saan pin-koodin laitettua oikein? Puhelin on Samsung Galaxy J5 6

 

liittymäni on toisen henkilön nimissä enkä viitsisi töppäilläsaman asian kanssa toistamiseen. Eli en pääse pankkitunnuksilla sivulle.

 

Varmaan tämäkin on väärällä palstalla

 


Tarkoitatko puhelimen pin koodia vai puhelinliittymän pin koodia? Puk koodin antamisen jälkeen pitäisi antaa oikea puhelinliittymän pin koodi (joka uudessa sim kortissa on oletusarvoisesti 0000, mutta jonka voi ja on suotavaa vaihtaa erilaiseksi). Sen sijaan puhelimen pin koodi on puhelimen lukitukseen käytettävä koodi ja sillä ei ole puk koodin kanssa mitään tekemistä.

https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/pin-koodit

https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/puk-koodit

#koskamävoin
Stupid is as stupid does - Forrest Gump
0 tykkäystä
Talonpoika
Kirjoituksia: 3
Rekisteröitynyt: ‎14-06-2017
3/6 (7 246 lukukertaa)

Vs: PUK Ja PIN

Minun olisi pitänyt antaa puhelimeen tuo nollasarja, liittymän pin ilmeisesti, sen sijaan annoin puhelimen nrot. Vehje lukittui ja sain puk koodilla sen auki. Sitten se pyysi pin koodia. Annoin nollat 2, olisi ehkä pitänyt antaa puhelimen avaus pin. Soitan aamulla palveluun.

eiköhän se siitä sit

Telialainen
Kirjoituksia: 79
Rekisteröitynyt: ‎23-05-2017
4/6 (7 222 lukukertaa)

Vs: PUK Ja PIN

Heippa @Marfatar!

 

PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.

 

PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.

 

Lähtiskö näillä etiäppäin? Hymiö Onnellinen

Kun keskittymiseen laittaa sata prosenttia, siinä tulee väkisin hiki.
0 tykkäystä
Talonpoika
Kirjoituksia: 3
Rekisteröitynyt: ‎14-06-2017
5/6 (7 019 lukukertaa)

Vs: PUK Ja PIN


TomiPi kirjoitti:

Heippa @Marfatar!

 

PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.

 

PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.

 

Lähtiskö näillä etiäppäin? Hymiö Onnellinen



Sain puhelimen auki ilman soittoja minnekään. Kiitos selventävistä kommenteista,  

mitenkähän vanhukset pärjää näiden kanssa...

 

ja sähköpostin, pankkitunnusten yms koodien ja salasanojen viidakossa, jos on vielä huono muisti ja niukasti alaa hallussa....

0 tykkäystä
VIP
Kirjoituksia: 1 108
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
6/6 (6 994 lukukertaa)

Vs: PUK Ja PIN


Marfatar kirjoitti:

TomiPi kirjoitti:

Heippa @Marfatar!

 

PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.

 

PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.

 

Lähtiskö näillä etiäppäin? Hymiö Onnellinen



Sain puhelimen auki ilman soittoja minnekään. Kiitos selventävistä kommenteista,  

mitenkähän vanhukset pärjää näiden kanssa...

 

ja sähköpostin, pankkitunnusten yms koodien ja salasanojen viidakossa, jos on vielä huono muisti ja niukasti alaa hallussa....


Hei, hyvä, että ongelma ratkesi. 

 

Huolesi on täysin aiheellinen. Monet digipalvelut luodaan vain keskivertokäyttäjän ja ATK:n osaajan näkökulmasta. On vaarana, että kokonainen ikäluokka jää digitaalisen maailman ulkopuolelle, kun kaikki koko ajan mutkistuvat. On tunnusta, salasanaa ja PIN-koodia. Toki jos tietokoneet ja eri palvelut ovat olleet työelämässä tuttuja tai uuden oppiminen yhä helppoa. Erikseen sitten tilanteet, joissa muisti ja selviäminen heikkenee siten, ettei enää käyttö onnistu. Mielestäni on kohtuutonta odottaa, että päivittäinen asiointi niin valtion tuottamista palveluista erilaisiin kulutushyödykkeisiin viedään koko ajan kauemmas. Eipä pankeissakaan ole enää tiskejä silmänkantamattomiin eikä tiliäkään voi avata ilman ajanvarausta - sähköisesti taikka palvelupisteestä.