PUK Ja PIN

  • 15 June 2017
  • 5 kommenttia
  • 355 katselukertaa

Kännykkäni pin ei kelpaa puk koodin antamisen jälkeen. En vaihtanut toista piniä vaan laitoin sen 0000. Mitä teen? Kelpaako sama puk koodi jonka sain, vai onko taas pyydettävä uusi puk? Olen antanut tuon nollasarjan kahdesti? Miten saan pin-koodin laitettua oikein? Puhelin on Samsung Galaxy J5 6

 

liittymäni on toisen henkilön nimissä enkä viitsisi töppäilläsaman asian kanssa toistamiseen. Eli en pääse pankkitunnuksilla sivulle.

 

Varmaan tämäkin on väärällä palstalla

 


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Marfatar kirjoitti:

Kännykkäni pin ei kelpaa puk koodin antamisen jälkeen. En vaihtanut toista piniä vaan laitoin sen 0000. Mitä teen? Kelpaako sama puk koodi jonka sain, vai onko taas pyydettävä uusi puk? Olen antanut tuon nollasarjan kahdesti? Miten saan pin-koodin laitettua oikein? Puhelin on Samsung Galaxy J5 6


 


liittymäni on toisen henkilön nimissä enkä viitsisi töppäilläsaman asian kanssa toistamiseen. Eli en pääse pankkitunnuksilla sivulle.


 


Varmaan tämäkin on väärällä palstalla


 




Tarkoitatko puhelimen pin koodia vai puhelinliittymän pin koodia? Puk koodin antamisen jälkeen pitäisi antaa oikea puhelinliittymän pin koodi (joka uudessa sim kortissa on oletusarvoisesti 0000, mutta jonka voi ja on suotavaa vaihtaa erilaiseksi). Sen sijaan puhelimen pin koodi on puhelimen lukitukseen käytettävä koodi ja sillä ei ole puk koodin kanssa mitään tekemistä.


https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/pin-koodit


https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/puk-koodit

Minun olisi pitänyt antaa puhelimeen tuo nollasarja, liittymän pin ilmeisesti, sen sijaan annoin puhelimen nrot. Vehje lukittui ja sain puk koodilla sen auki. Sitten se pyysi pin koodia. Annoin nollat 2, olisi ehkä pitänyt antaa puhelimen avaus pin. Soitan aamulla palveluun.

eiköhän se siitä sit

Heippa @Marfatar!

 

PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.

 

PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.

 

Lähtiskö näillä etiäppäin? :smileyhappy:


@TomiPi kirjoitti:

Heippa @Marfatar!

 

PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.

 

PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.

 

Lähtiskö näillä etiäppäin? :smileyhappy:



Sain puhelimen auki ilman soittoja minnekään. Kiitos selventävistä kommenteista,  

mitenkähän vanhukset pärjää näiden kanssa...

 

ja sähköpostin, pankkitunnusten yms koodien ja salasanojen viidakossa, jos on vielä huono muisti ja niukasti alaa hallussa....

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Marfatar kirjoitti:


@TomiPi kirjoitti:

Heippa @Marfatar!


 


PUK-koodin syötettyäsi puhelin pyytää SIM-kortille uutta PIN-koodia, jolloin kannattaa melkeinpä syöttää jo eri kuin tuo oletus 0000. Se voi aiheuttaa tuon looppauksen.


 


PUK-koodi on sinulle aina sama, se ei vaihdu ellet syötä PUK-koodia tarpeeksi monta kertaa väärin.


 


Lähtiskö näillä etiäppäin? :smileyhappy:





Sain puhelimen auki ilman soittoja minnekään. Kiitos selventävistä kommenteista,  


mitenkähän vanhukset pärjää näiden kanssa...


 


ja sähköpostin, pankkitunnusten yms koodien ja salasanojen viidakossa, jos on vielä huono muisti ja niukasti alaa hallussa....




Hei, hyvä, että ongelma ratkesi. 


 


Huolesi on täysin aiheellinen. Monet digipalvelut luodaan vain keskivertokäyttäjän ja ATK:n osaajan näkökulmasta. On vaarana, että kokonainen ikäluokka jää digitaalisen maailman ulkopuolelle, kun kaikki koko ajan mutkistuvat. On tunnusta, salasanaa ja PIN-koodia. Toki jos tietokoneet ja eri palvelut ovat olleet työelämässä tuttuja tai uuden oppiminen yhä helppoa. Erikseen sitten tilanteet, joissa muisti ja selviäminen heikkenee siten, ettei enää käyttö onnistu. Mielestäni on kohtuutonta odottaa, että päivittäinen asiointi niin valtion tuottamista palveluista erilaisiin kulutushyödykkeisiin viedään koko ajan kauemmas. Eipä pankeissakaan ole enää tiskejä silmänkantamattomiin eikä tiliäkään voi avata ilman ajanvarausta - sähköisesti taikka palvelupisteestä.

Vastaa