Reklamaatio Laitevakuutuksesta

  • 18 February 2019
  • 63 kommenttia
  • 76 katselukertaa

Täällä näkyy muitakin ketjuja olevan aiheesta mutta tehdään nyt uusi.


 


Viikko sitten hajosi Nokia 7 Plus joka 4kk vanha. Ilmoitus lähti AIG:lle heti.


 


Viikko on odoteltu kun tämän mallin Nokiaa ei ole saatavilla. 


 


Sitä on kaupat pullollaan, AIG siis selkeästi odottaa että saa jostain korjaillun kappaleen tilalle. Sen voisi jotenkuten sietää, jos sen saisi mainostettuna päivässä tai kahdessa. 


 


Telian aspa ei tiedä mistään mitään koska asia kuuluu AIG:lle. 


 


Te niitä vakuutuksia myytte, teidän pitää tietää. Te mainostatte että luuri on parissa päivässä kädessä. Se on harhaanjohtavaa. 


 


Laitoin jo kuluttajansuojaan kyselyä täyttääkö tarkoituksenmukaisen harhaanjohtamisen merkit, kun näitä samanlaisia viestejä näkyy olevan täällä pitkältä aikaa.


 


Ja te teette yhteistyötä AIG:n kanssa, ei ole mun asia soitella sinne ja hätyytellä että saanko tässä kuussa uutta. Jos ei luvatussa ajassa AIG sitä luuria pysty toimittamaan niin Telia kyllä pystyy, teillä on hyllyt väärällään tätä Nokia ultraharvinaista mallia. 


 


Jeesus mitä touhua. Jos palvelun ulkoistette niin teidän vastuulla sen laatu on valvoa.


 


Edit ReOlivia: Muokattu otsikkoa


63 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tiedustelin asiaa vielä tuotepälliköiltä ja homma hoituu tosiaan tuon vakuutusyhtiön kautta, myös tällaisessa tapauksessa. Onpa kyllä harmi juttu että tehdashuollettu puhelin tuolla tavalla repsottaa. Mutta homma hoituu AIG:n kanssa, joten sinne siis yhteyttä. Heidät tavoittaa numerosta 0800 152 600, ma-pe klo 9-17 ja la klo 10-16. 

Olin jo yhteydessä. Tämä puhelin on ollut mulla noin 4 viikkoa. Tästä näkee tosiaan silmällä että näyttö ei ole ylhäältä kolossaan ja runkoa vasten, ja alaosa makaa siksi rungon päällä ja repsottaa. AIGlle ilmoitin etten ole maksamassa 50e omavastuuta tästä koska kyseessä on selvästi virhe puhelimessa eikä laiterikko mihin olisin itse syypää. He eivät kommentoineet asiaan juuta eikä jaata. 

 

Hyvä bisnes tosiaan lähettää epäkuranttia tavaraa ja ottaa aina 50e kun asiakas siitä valittaa. 

 

Edelleen, miksi en saisi laittaa Telialle huoltoon puhelinta jossa on takuu ja josta irtoaa näyttö? Itselle helpompaa se on kuin odotella ja lähetellä paperipussissa puhelimia Ruotsiin ja ehkä siitä vielä joutuisi maksamaankin.

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Kaarlos@  kirjoitti:

Olin jo yhteydessä. Tämä puhelin on ollut mulla noin 4 viikkoa. Tästä näkee tosiaan silmällä että näyttö ei ole ylhäältä kolossaan ja runkoa vasten, ja alaosa makaa siksi rungon päällä ja repsottaa. AIGlle ilmoitin etten ole maksamassa 50e omavastuuta tästä koska kyseessä on selvästi virhe puhelimessa eikä laiterikko mihin olisin itse syypää. He eivät kommentoineet asiaan juuta eikä jaata. 


 


Hyvä bisnes tosiaan lähettää epäkuranttia tavaraa ja ottaa aina 50e kun asiakas siitä valittaa. 


 


Edelleen, miksi en saisi laittaa Telialle huoltoon puhelinta jossa on takuu ja josta irtoaa näyttö? Itselle helpompaa se on kuin odotella ja lähetellä paperipussissa puhelimia Ruotsiin ja ehkä siitä vielä joutuisi maksamaankin.


 


 




Eikö AIG:lta otettu ollenkaan kantaa tuon omavastuun maksamiseen tai sen hyvittämiseen? Sepä omituista. Luvattiinko sinuun olla vielä asiasta uudelleen yhteydessä AIG:n suunnalta?

Ei otettu kantaa. Ilmoitin puhelu aikana etten ole tästä omavastuuosuutta maksamassa kun en puhelinta ole rikkonut vaan tämä menee kyllä heidän huollon piikkiin. Sain vastaukseksi epämääräistä mutinaa että on se kurjaa kun tulee vaiva siirtää tiedostoja puhelimesta toiseen.

 

Mulle sanottiin että asia siirtyy korvauskäsittelijälle joka mun reklamaation asiasta käsittelee, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Odottelen josko tänään joku sieltä jaksaisi soittaa. 

 

Tän puhelimen näyttö nyt repsottaa alhaalta niin että rako näkyy. Nappien takkuisuuden epäilen johtuvan siitä että näytön liimapintaa on siellä välissä. Tosiaan pölyä ja kosteutta haukannut luultavasti sisäänsä aika reilusti. 

 

Jos ei nyt tänään AIG osaa asiaa ratkaista niin on mennyt kaksi työpäivää. Illalla kiikutan tän puhelimen Telian kauppaan ja samaa en enää takaisin huoli koska tosiaan tämähän on sisuskaluiltaan jo ilmiselvästi hapan yksilö jos kaikella lialla ja kosteudella on vapaa pääsy puhelimen sisään.

 

Saatte sitten ihan keskenään selvitellä palveluanne ja sitä miten sen pitäisi toimia. Ja kannattaisi varmasti tarkastaa paikka jossa näitä peruskorjataan uudelleen käyttöön, työterveydestä saa ainakin Suomessa lähetteen ilmaiseen näöntarkastukseen.

Tämä asia ei nyt taida isommin kiinnostaa AIG:ta tai Teliaa. 

 

Kummaltakaan ei tule asiaan mitään kommenttia. 

 

Upea palvelu, ja halpa!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Korvaavassa laitteessa on Laitevakuutuksen ehtojen mukaan 3 kk:n lisätakuu. Lisätakuun kattavuuteen me emme pysty ottamaan kantaa, vaan asia pitää hoitaa AIG:n kanssa. Kerroit, että asia on siirretty korvauskäsittelijälle, joten tästä päätellen sinuun tullaan ottamaan yhteyttä AIG:n kautta, kun korvauskäsittelijä on saanut sinun laitettasi koskevan asian käsiteltyä.

Miten mikään lisätakuu liittyy tähän? Kun mun laitteessa on laitetakuuta jäljellä ja se ei teidän mukaan raukea vaikka olisi tullut AIGlta korvaava puhelin, vaan laitetakuu (12kk) jatkuu normaalisti. 

 

 

Ja btw, tämä mun yksilö kun lähtee Ruotsiin korjattavaksi, ja tämähän tulee päällisin puolin kuntoon kun liimaa näytön uudelleen. 

 

Mitenkä takaatte sen, ettei asiakas saa korvaavana puhelimena sisälle kosteutta ja likaisuuksia imeneen luurin jos korjauksien laatu nyt on sitä mitä omalle kohdalle on osunut? Se kun alkaa brakaamaan ja tuodaan _laitetakuun_ puitteissa huoltoon niin voitte todeta että tämä on kastunut, vaikka se on voinut kärsiä jo edellisellä omistajalla. Mitään laadunvalvontaa ei tunnu olevan?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Lähinnä yleisenä tietona myös tätä ketjua seuraaville, että vakuutusyhtiö antaa lisätakuun heidän lähettämille tehdaskorjatuille laitteille, joka pätee, vaikka laitevalmistajan määrittämä takuuaika olisi päässyt umpeutumaan. Ymmärsin kyllä, että sinun kohdallasi takuuaikaa on yhä jäljellä pidempään.


 


Ilmoitteletko sitten vaikka tänne ketjuun, kun olet saanut AIG:lta soittoa ja selviää tarkemmin, että minkälaiseen lopputulokseen päädyttiin?

Edit: Tällaisia tilanteita ei meidän tietoomme laajemmin ole tullut, että AIG:n kautta saatu laite olisi ollut heti rikki. Koska laite on toimitettu AIG:n toimesta ja se on myös tehdaskorjattu heidän puolestaan, selvitetään asiaa lähtökohtaisesti AIG:n kanssa.

Joo, AIG lupasi korvaavan laitteen mutteivat osanneet yhtään sanoa että koska pystyvät toimittamaan. Omavastuuta en maksa. Ja toivottavasti se nyt tämän kuukauden aikana tulee, ja vähän paremmin korjattuna. Edelliseen kysymykseen palaamalla, sisällähän voi olla täysi katastrofi vaikka puhelin päältä hyvältä näyttäisikin.

 

Te ette ole vieläkään kertonut miksi tuota kyseistä kappaletta ei olisi voinut toimittaa laitetakuun piiriin. Jos laitetakuu on voimassa ja näytöstä näkee ettei se ole kohdalleen asennettu ja irvistelee niin miksi ei? Uutta vastaava puhelin ei ole uutta vastaava jos asiakkaalle toimitetaan moinen. Te pesitte kätenne ja ilmoititte täällä, chatissa ja Telian kaupassa ettei kuulu teille vaan AIGlle. Ulkoistitte koko homman asiakkaalle. Mä sain kaksi päivää soitella, ja postittelen vielä omaan piikkiin vanhan puhelimen maailmalle.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kaarlos@  kirjoitti:

Joo, AIG lupasi korvaavan laitteen mutteivat osanneet yhtään sanoa että koska pystyvät toimittamaan. Omavastuuta en maksa. Ja toivottavasti se nyt tämän kuukauden aikana tulee, ja vähän paremmin korjattuna. Edelliseen kysymykseen palaamalla, sisällähän voi olla täysi katastrofi vaikka puhelin päältä hyvältä näyttäisikin.


 


Te ette ole vieläkään kertonut miksi tuota kyseistä kappaletta ei olisi voinut toimittaa laitetakuun piiriin. Jos laitetakuu on voimassa ja näytöstä näkee ettei se ole kohdalleen asennettu ja irvistelee niin miksi ei? Uutta vastaava puhelin ei ole uutta vastaava jos asiakkaalle toimitetaan moinen. Te pesitte kätenne ja ilmoititte täällä, chatissa ja Telian kaupassa ettei kuulu teille vaan AIGlle. Ulkoistitte koko homman asiakkaalle. Mä sain kaksi päivää soitella, ja postittelen vielä omaan piikkiin vanhan puhelimen maailmalle.


 




Tällaisia tilanteita meillä ei ole laajemmin tietoon tullut, että AIG:n kautta saatu laite olisi ollut heti rikki. 


 


Tässä kohtaa vaihto ja asian selvitys menee AIG:n kautta, koska kyseinen puhelin on heiltä toimitettu ja tehdaskorjattu heidän kauttaan. Tilanne on kaiken kaikkiaan todella harmillinen ja ymmärrän hyvin turhautumisesi! AIG varmasti toimittaa korvaavan laitteen sinulle mahdollisimman pian, toivotaan että sinun ei tarvitsisi enää kauaa sitä odotella!

Voisitteko vastata mun kysymykseen hoidanko tämän korvaavan laitteen kanssa takuuhuollot teidän vai AIG:n kautta. Siis ihan perusviat, ei laitteen rikkoontumiset. Kukaan ei tunnu tietävän. 

 

Mä olen ostanut puhelimen viime syksynä, siis laitetakuu on voimassa.

Eli jos mun luurista hajoaa mikrofoni omia aikojaan niin soitanko AIGlle ja tappelen taas omavastuista, koska te olette mulle ilmoittaneet että tehdaskorjatun laitteen huollot kuuluu vakuutusyhtiölle. Mitä *******iä? 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kaarlos@  kirjoitti:

Eli jos mun luurista hajoaa mikrofoni omia aikojaan niin soitanko AIGlle ja tappelen taas omavastuista, koska te olette mulle ilmoittaneet että tehdaskorjatun laitteen huollot kuuluu vakuutusyhtiölle. Mitä *******iä? 




Takuun alainen huolto menee siis meidän kauttamme jatkossakin, ja muut yllättävät ja äkilliset laitteen rikkoontumiset AIG:n kautta. 


 


Tässä tapauksessa pyysimme sinua olemaan yhteydessä AIG:n puoleen, koska korvaava laite oli jo sinulle saapuessaan viallinen.

Kuten sanottua, tämä on ollut mulla  jo 4 viikkoa, en ole aikaisemmin huomannut onko näyttö ollut sen reilu millin liian alhaalla ja alhaalta siksi saman millin rungon päällä. Onhan tietenkin mahdollista että tässä on ollut huono liimaus ja näyttö on siksi siirtynyt pois paikaltaan tuon verran. Enhän minä tiedä puhelimen saadessani onko se uusi vai tehdaskorjattu edes, ei sitä missään sanota. 

 

Mutta kiitos, sain selvyyden että ainakin jotkin viat saan Telian huollon kautta hoitaa. Te varmaan sellaisen sattuessa sitten vain arvotte minne kuuluu.

 

Teidän ihan tuoteselosteessa lukee että AIGn kanssa hoidetaan vain äkilliset rikkoutumiset, ja asiakas saa tosiaan kinata ja selitellä omavastuista. Harvinaisen sekavaa. 

 

Selkeämpää se olisi teille tuoda ja antaa teidän hoitaa AIGn kanssa tälläisissä tapauksissa. 

 

 

Ihan muuten alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. 

 

Te tai AIG ette ole vieläkään lähettäneet uusia sopimusehtoja joissa puhelimen toimitustapojen kerrotaan muuttuneen postille ja että enää ei voi antaa vanhaa puhelinta samalle kuriirille joka uuden tuo. 

 

Elän siis edelleen siinä faktassa että näin toimitaan, eli että kuriiri tuo uuden ja hakee vanhan samalla kerralla. 

 

Jännä että tuosta teitä infosin jo talvella, vieläkään ei ole mitään tapahtunut.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kaarlos@  kirjoitti:

Ihan muuten alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. 


 


Te tai AIG ette ole vieläkään lähettäneet uusia sopimusehtoja joissa puhelimen toimitustapojen kerrotaan muuttuneen postille ja että enää ei voi antaa vanhaa puhelinta samalle kuriirille joka uuden tuo. 


 




Kaikkia nykyisiäkin laitevakuutusasiakkaita tullaan ilman muuta infoamaan ehtojen muutoksesta AIG:n toimesta. AIG on 13.5. alkaen aloittanut tiedotteiden lähettämisen koskien näitä kyseisiä muutoksia. Jos sellainen ei siis vielä ole sinua tavoittanut, niin varmasti ihan lähiaikoina tulossa!

Teiltä tai AIG:lta ei tosiaan ole uusia sopimusehtoja toimitettu joissa kerrotaan toimitustavan muutoksesta.

 

Se sotii kovasti kilpailu- ja kuluttajaviraston määräyksiä vastaan.

 

"

Jos yrityksellä on oikeus tehdä muutoksia sopimukseen, sen on etukäteen ilmoitettava kuluttajalle siitä,

  • miten hinnat, maksut tai muut sopimusehdot muuttuvat.
  • milloin muutokset tulevat voimaan.
  • mikä on muutoksen peruste.

Jotta kuluttajalla olisi kohtuullinen aika varautua muutokseen, hänelle lisävelvoitteita tuova muutos saa yleensä tulla voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä. Tätä lyhyempi ilmoitusaika on mahdollinen lähinnä vain silloin, jos muutos johtuu lainsäädännön muutoksesta tai viranomaisen päätöksestä.".

 

Ei ole ilmoitettu talvella, eikä ole ilmoitettu vieläkään.

 

Sitten taas jos laitevakuutussopimusta käsitelläänkin määräaikaisena (36kk maksimiajan vuoksi) eikä jatkuvana, voidaan todeta ettei sopimusta olisi saanut muuttaa lainkaan.

 

"

Määräaikainen sopimus on jatkuvasti toimitettavia tavaroita tai palveluita koskeva sopimus, jonka kesto on sovittu etukäteen. Tällöin sopimuksen ehtoja voi muuttaa kesken sopimuskauden vain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi yleisen kustannustason nousu tai olosuhteiden muuttuminen ei ole riittävä peruste sopimusehdon muuttamiseksi.

Yritys voi varata sopimusehdoissa oikeuden muuttaa määräaikaista sopimusta kesken sopimuskauden, jos perusteena on:

  • lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, jota yritys ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, esimerkiksi hintaan vaikuttava verojen, tullien tai muiden julkisten maksujen muutos.
  • kuluttajan sopimusrikkomus. Esimerkiksi vakuutuksenantaja voi muuttaa vahinkovakuutuksen sopimusehtoja vakuutuskauden aikana, jos vakuutuksenottaja ei ole sopimusta tehtäessä kertonut kaikkia häneltä edellytettäviä tietoja.".

Näihin odotan teiltä edelleenkin ihan oikeaa vastausta, en hätävalheita että olisi kyselyjen tulos.

 

Ja vaikka olisikin, asiasta ei ole asiakkaita lain määräämällä tavalla informoitu.

 

 

 

 

13.5 on myöhäistä infota jos palvelu muuttui puoli vuotta ennen sitä. Palvelu saa muuttua aikaisintaan kuukauden ilmoittamisen jälkeen.

 

Ilmoittaminen ei ole täällä tai somessa asian toteamista.

 

 

Edellä mainittuihin asioihin ehtojen muuttumisesta kun vielä vastaisitte. 

 

Tai sitten vaan myönnätte että asiat on koko homman kanssa ns. juosten kustuja ja sävellätte matkalla ilman kunnollista ja säällistä suunnitelmaa.

Mä joudun laitevakuutuksen puitteissa valitettavasti asioimaan kohta kolmannen kerran postissa sopimusehtojen vastaisesti, ja siitä nyt koituu kuluja joita ei pitäisi koitua vielä lainvoimaisen sopimuksen mukaan kun en tietenkään asu postissa. Matkakulut ja joka reissuun se puolisen tuntia. Mutta eihän mulla kai ole oikeutta valittaa kun olette tehneet oikein kyselyn. Teillä on kyselyn perusteella mielestänne oikeus ilmoittaa ehtojen muuttumisesta puoli vuotta myöhässä. 

 

Ei toimi tämä maailma niin.

 

Jos mä jätänkin puoleksi vuotta laskuni maksamatta, ja totean tehneeni itselleni kyselyn että näin on parempi niin ette tekään sitä niele. 

 

Tai sitä että tulette noutamaan laskun summan multa kotoa omaan piikkiinne vaikka sitten käteisenä. 

 

 

 

Mä edelleen odotan vastaustanne siihen, miksi oletatte tuon toiminnan täyttävän teidän mielestä kaikki asiakkaan ja palveluntarjoajan välisen hyvän tavan toimia?

 

Laitevakuutuksen palvelumuutoksesta ja niiden ehdoista asiakkaalle ilmoittaminen on laiminlyöty törkeästi, varsinkin kun palvelu muuttuu niin että sen käytöstä koituu asiakkaalle lisäkuluja. 

 

Voitteko nyt ystävällisesti vastata.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kaarlos@  kirjoitti:

 


Laitevakuutuksen palvelumuutoksesta ja niiden ehdoista asiakkaalle ilmoittaminen on laiminlyöty törkeästi, varsinkin kun palvelu muuttuu niin että sen käytöstä koituu asiakkaalle lisäkuluja. 


 




Olet aivan oikeassa että ehtomuutokset tulevat voimaan aikaisintaan kuukauden kuluttua muutosilmoituksesta. Jos et ole vielä saanut muutostiedotetta, vanhat ehdot ovat sinulla tällöin edelleen voimassa.


 


Voit halutessasi olla yhteydessä AIG:hen rikkoontuneen laitteen noudon järjestämiseksi. Puhelin tullaan sitten noutamaan sinulta kotoa käsin aikaisempien sopimusehtojen mukaisesti. 

Te varmaan tiedotatte tästä ihan vaikka etusivullanne? Siis siitä että vanhat ehdot ovat voimassa tiettyyn päivään x.  Hyvien tapojen ja varmaan lainkin mukaista olisi se.

 

Ei se mene niinkään että teette poikkeuksen vain jos asiakas sitä erikseen vaatii.

 

Miksi minun pitää olla yhteydessä minnekään? Miksi te teetätte työtä asiakkaalla joka kuuluu teille. Pidätte sovitusta kiinni niin kenenkään ei tarvitse soittaa minnekään ja vaatia noudattamaan lakia. Todella hävytöntä asiakkaan alistamista.

 

Ja viimeksihän se ei onnistunut AIGn puolelta, posti olisi tuonut ja kuriiri hakenut sitten joskus vanhan. Vaan kun kuriirin pitäisi tuoda ja hakea samalla kertaa.

 

Ja

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kaarlos@  kirjoitti:

Te varmaan tiedotatte tästä ihan vaikka etusivullanne? Siis siitä että vanhat ehdot ovat voimassa tiettyyn päivään x.  Hyvien tapojen ja varmaan lainkin mukaista olisi se.


 


Ei se mene niinkään että teette poikkeuksen vain jos asiakas sitä erikseen vaatii.


 


Miksi minun pitää olla yhteydessä minnekään? Miksi te teetätte työtä asiakkaalla joka kuuluu teille. Pidätte sovitusta kiinni niin kenenkään ei tarvitse soittaa minnekään ja vaatia noudattamaan lakia. Todella hävytöntä asiakkaan alistamista.


 




Meillä ei ole näin Yhteisön kautta pääsyä asiakastietoihisi, jonka vuoksi asia tulisi tosiaan suoraan hoitaa AIG:n kautta. Pystymme täällä vain yleisellä tasolla vastailemaan ja keskustelemaan ja tarvittaessa ohjaamaan asiakastietoja vaativat yhteydenotot toisaalle. 


 


Jokaisessa laitevakuutusasiakkaalle lähtevässä tiedotteessa on tieto uusien ehtojen voimaantulosta, koska nämä vaihtelevat hieman riippuen vakuutuskauden alkupäivämäärästä. Nämä ovat siis asiakaskohtaisia. Tiettyä ja samaa voimaantulopäivää ei siis ole ehtomuutokselle.


 


Useimmat asiakkaat mieluiten palauttavat vanhan laitteensa myöhemmin, kun saavat tiedot siirrettyä vanhasta puhelimesta uuteen korvaavaan laitteeseen. Tämä on ollut tosiaan mieluinen muutos useammalle. Jos kuitenkin tätä kotoa noutoa on erikseen pyydetty, niin nämä on käsitelty sitten AIG:n toimesta tapauskohtaisesti ja toiveen mukaisesti. 


 

Vastaa