Yleistä keskustelua ja ongelmanratkaisua, puhelimet ja tabletit


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Tässä ketjussa voit kysyä pieniä ja isoja kysymyksiä mitä tulee eri laitteisiin ja Yhteisö vastaa. Kysymyksiä, joita olet aina ehkä miettinyt mutta et ole kerennyt tai jaksanut kuitenkaan etsiä niihin vastauksia. Kysymykset, jotka eivät välttämättä ole oman ketjun arvoisia mutta ovat tärkeitä kuitenkin :)


 


 


 


79 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

En nyt muista miten tuo Sonyn puhelimissa meni, mutta ainakin ulefone Armorissa näin : asetukset - tallennustila ja usb - SD-kortti - ylhäältä 3 pistettä - asetukset -alusta ;)




Kiitos, pitääpä kurkata kun saan taas luurin hyppysiini. Ulkomuistista heitettynä siellä ei ole tuollaista polkua ja valikkoa mutta varmistan.


 


Haluaisin alustaa kortin nimenomaan tuolla puhelimella, koska muita laitteita joilla kortin voisin alustaa ei oikein ole. Vai voiko Macilla alustaa kortin siten, että Andoid-puhelin sen ymmärtää?




Yritä alustaa sillä puhelimella, tietokoneellakin voi mutta tosiaan joskus on noita yhteensopivuus ongelmia. Kyllä mun vanhalla Sony Xperia Z1 Compactillakin olisi muistaakseni voinut alustaa SD-kortin ja muillakin puhelimilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Isännän Sony Xperia M5:ssä menee SD-kortin alustus näin : asetukset - tallennustila - My Memory - 3 pistettä ylhäällä oikealla -  valitse asetukset - Alusta ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

No nyt löysin! Polku oli:


 


Asetukset - Tallennus ja muisti - Tiedot napauttamalla - Täppää SD-kortti -kohdasta - Täppää kolme pistettä - Tallennusasetukset - Alusta


 


Aika pitkän polun takaa löytyi 🙂 Ja hommaa vaikeutti se, että piti täpätä kohdista jotka eivät näytä painikkeilta yms.

Huawei P10 puhelin on ollut käytössä (viikon) wifi-puheluiden kautta kuuluvuus ongelman takia. Kiva, se ongelma ratkesi. Nyt ongelmana on tekstiviestien lähteminen tuplana eli Känny näyttää että yksi viesti lähti mutta vastaanottaja saa tuplana. Onko tähän joku simppeli ratkaisu jota en vain tajua?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@AlterEgo71 kirjoitti:

Huawei P10 puhelin on ollut käytössä (viikon) wifi-puheluiden kautta kuuluvuus ongelman takia. Kiva, se ongelma ratkesi. Nyt ongelmana on tekstiviestien lähteminen tuplana eli Känny näyttää että yksi viesti lähti mutta vastaanottaja saa tuplana. Onko tähän joku simppeli ratkaisu jota en vain tajua?




Sulla lienee Elisan liittymä, kun ei Telialla ole tarjota Wifi-puheluita, ainakaan vielä julkisesti.

Kunniamerkki +14

@AlterEgo71 kirjoitti:

Huawei P10 puhelin on ollut käytössä (viikon) wifi-puheluiden kautta kuuluvuus ongelman takia. Kiva, se ongelma ratkesi. Nyt ongelmana on tekstiviestien lähteminen tuplana eli Känny näyttää että yksi viesti lähti mutta vastaanottaja saa tuplana. Onko tähän joku simppeli ratkaisu jota en vain tajua?


Johtusko tuo verkosta, ettei sanomakeskus saa kuittausta oikein viesteistä? Onko ongelma useammalla kuin yhdellä jolle lähetät tekstarin? Jos vain yhdellä vastaanottajalla, niin syyttävä sormi osoittaa sinne ja hänen kannattaa olla operaattoriin yhteydessä, jos useammalla niin sitten sinun.


@tilasto kirjoitti:

@AlterEgo71 kirjoitti:

Huawei P10 puhelin on ollut käytössä (viikon) wifi-puheluiden kautta kuuluvuus ongelman takia. Kiva, se ongelma ratkesi. Nyt ongelmana on tekstiviestien lähteminen tuplana eli Känny näyttää että yksi viesti lähti mutta vastaanottaja saa tuplana. Onko tähän joku simppeli ratkaisu jota en vain tajua?


Johtusko tuo verkosta, ettei sanomakeskus saa kuittausta oikein viesteistä? Onko ongelma useammalla kuin yhdellä jolle lähetät tekstarin? Jos vain yhdellä vastaanottajalla, niin syyttävä sormi osoittaa sinne ja hänen kannattaa olla operaattoriin yhteydessä, jos useammalla niin sitten sinun.

 

Isännällä siis tuo puhelin ja juuri Elisa. Minulla Telia. Viestit tuplaantuu kaikille vastaanottajille operaattorista huolimatta, kuulin juuri. Eli syyttävä sormi osoittaa jotain muuta ?


Kiitos, vihdoinkin olen löytänyt paikan missä mun tyhmiin kysymyksiin saa viisaita vastauksia. ?


@AlterEgo71 kirjoitti:

Kiitos, vihdoinkin olen löytänyt paikan missä mun tyhmiin kysymyksiin saa viisaita vastauksia. ?


Ja kaikki oli kiinni vain puhelimen ohjelmiston päivityksestä...kai, koska sen jälkeen viestiongelma on poistunut. Tai sit se 110 vihaista puhelinsoittoa auttoi :smileywink:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kysymys teille jotka ette käytä puhelimessa suojakoteloita tai kuoria:


 


Joissain puhelimissa kameran linssi tulee ulos takakuoresta ja mietin, että kuinka helposti se mahtaa naarmuuntua?


 


Olen käyttänyt flippikoteloita vuosikaudet, niihin kun saa kätevästi mukaan pankkikortit ja muut kortit. Nyt olen päättänyt luopua niistä koska nehän pilaavat puhelimen muotoilun täysin. Kallis puhelin menee designin ja muotoilun osalta hukkaan kun sitä ei näe eikä sitä voi hyppysissä tuntea :)


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

TeroRe minullapa on sinulle ratkaisu luulisin niin ?  https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/14584-iphone-6-kameran-linssisuoja.html


Edit. Tässä oikea malli : https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/19625-kameran-linssisuoja-iphone-6-plus-alypuhelimelle.html

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kiisseli67 kirjoitti:

TeroRe minullapa on sinulle ratkaisu luulisin niin ?  https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/14584-iphone-6-kameran-linssisuoja.html


Edit. Tässä oikea malli : https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/19625-kameran-linssisuoja-iphone-6-plus-alypuhelimelle.html




Heh, enpä tiennyt tuollaisen suojan olemassaolosta 🙂 Vähän epäilen, että pysyykö paikallaan, ei tuo linssiosa niin paljoa tule kuoresta ulos.


 


Mulla on tosiaan iPhone 6 Plus, mutta saapi kertoa kokemuksia kameran linssin mahdollisista naarmuuntumisista mistä puhelimista tahansa. Tämä nimittäin tuli mieleeni, kun aina joskus näkee kaverien Faceen postaamia kuvia ja aina tietyillä ne kuvat ovat ihan sumuisia. Että johtuuko täynnä pientä naarmua olevasta linssistä vai mistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

TeroRe minullapa on sinulle ratkaisu luulisin niin ?  https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/14584-iphone-6-kameran-linssisuoja.html


Edit. Tässä oikea malli : https://www.e-ville.com/fi/3098-iphone-6-suojat/19625-kameran-linssisuoja-iphone-6-plus-alypuhelimelle.html




Heh, enpä tiennyt tuollaisen suojan olemassaolosta 🙂 Vähän epäilen, että pysyykö paikallaan, ei tuo linssiosa niin paljoa tule kuoresta ulos.


 


Mulla on tosiaan iPhone 6 Plus, mutta saapi kertoa kokemuksia kameran linssin mahdollisista naarmuuntumisista mistä puhelimista tahansa. Tämä nimittäin tuli mieleeni, kun aina joskus näkee kaverien Faceen postaamia kuvia ja aina tietyillä ne kuvat ovat ihan sumuisia. Että johtuuko täynnä pientä naarmua olevasta linssistä vai mistä.




Eipä tuo ainakaan ole hinnalla pilattu, vaikka pienet postikulut tulee lisäksi ? Useimmiten sumuiset kuvat johtuvat siitä että linssi on likainen esim täynnä sormenjälkiä, ainakaan kellään tutulla ei ole linssi ollut naarmuuntunut. Hiekassa ja kivissä ei kuitenkaan kannata puhelintansa hieroa/säilyttää ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

kiisseli67 kirjoitti:

 


ainakaan kellään tutulla ei ole linssi ollut naarmuuntunut.

Tämä on mukava kuulla, kiitos. Rohkaistun itsekin siis olemaan ilman suojakoteloa :)


 


Heti huomasin yhden ihan oikean huonon puolen, puhelin on tosi ohut ja koska tämä on myös leveä ja pitkä niin tästä ei meinaa saada otetta.. Noh, lienee tottumiskysymys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@TeroRe, oletko kokeillut esimerkiksi nestettä:


https://bluebiit.com/products/nanofixit-pinnoite-puhelimille


 


Ei ole minulla aikaisempaa kokemusta tuon nesteen käytöstä kameran linssiin vaan ainoastaan tabletin näyttöön. Katselin omaa puhelinta niin siinä alkaa olemaan jo jonkin verran huomaamattomia naarmuja :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kas kas, joku muukin on samaa mieltä, että flipcoverit yms pilaa muotoilun. Sitä minäkin.


 


Mulla ollut S6 nyt pari vuotta, eipä ole takakameran linssiin tullut mitään jälkeä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Sekunti kirjoitti:

@TeroRe, oletko kokeillut esimerkiksi nestettä:


https://bluebiit.com/products/nanofixit-pinnoite-puhelimille


 


Ei ole minulla aikaisempaa kokemusta tuon nesteen käytöstä kameran linssiin vaan ainoastaan tabletin näyttöön. Katselin omaa puhelinta niin siinä alkaa olemaan jo jonkin verran huomaamattomia naarmuja :)




Enpä ole! En tiennyt tällaisten olemassaolosta mitään. Ja tosiaan kun olen sitä flippikoteloa käytellyt niin ei ole ollut tarvistakaan näitä miettiä.


 


Miten tuo toimi tabletin näytössä? Onko jopa sellaista, että se silottaa/häivyttää pienimpiä jo tulleita naarmuja?

Kunniamerkki +14

Mulla ei ole koskaan ollut luuri suojakotelossa, eikä ikinä ole kameran linssi naarmuuntunut. Taitaa suurimmassa osassa etenkin paremman keskiluokan/premium/high-end luureja olla tuo linssin suojalasi safiililasia tmv "naarmunkestävää" erikoislasia. :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@TeroRe kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:

@TeroRe, oletko kokeillut esimerkiksi nestettä:


https://bluebiit.com/products/nanofixit-pinnoite-puhelimille


 


Ei ole minulla aikaisempaa kokemusta tuon nesteen käytöstä kameran linssiin vaan ainoastaan tabletin näyttöön. Katselin omaa puhelinta niin siinä alkaa olemaan jo jonkin verran huomaamattomia naarmuja :)




Enpä ole! En tiennyt tällaisten olemassaolosta mitään. Ja tosiaan kun olen sitä flippikoteloa käytellyt niin ei ole ollut tarvistakaan näitä miettiä.


 


Miten tuo toimi tabletin näytössä? Onko jopa sellaista, että se silottaa/häivyttää pienimpiä jo tulleita naarmuja?




Itseasiassa melko hyvin eli se ehkäisee naarmujen syntymistä mutta ei silota/häivytä aiempia syntyneitä naarmuja eikä sitä voi käyttää rikkoutuneeseen näyttöön. Lisäksi se vaimentaa iskuja. Neste muodostaa pinnoitteen, kun se kuivuu. Gigantissa yksi myyjä näytti vuosi sitten tuollaista suoja-ainetta ja käytti vielä avaimia naarmuttamiseen. Huono puoli on, että sitä pitää uusia vähintään 1 kerran vuodessa riippuen suoja-aineesta. Tällä hetkellä löytyy tabletin näytöltä löytyy vain yksi pieni naarmu, joten vaatisi uudelleen käsittelyä vahvistamiseksi. Tuon aineen olemassaoloa ei edes huomaa, koska se on oikeasti näkymätöntä. Panssarilasia taas käytän puhelimessa ja näkymätöntä silikonista suojakuorta, koska puhelin on matkassa aina ja etenkin näyttö on usein alttiina tapaturmille :smileyvery-happy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kjns kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan ollut luuri suojakotelossa, eikä ikinä ole kameran linssi naarmuuntunut. Taitaa suurimmassa osassa etenkin paremman keskiluokan/premium/high-end luureja olla tuo linssin suojalasi safiililasia tmv "naarmunkestävää" erikoislasia. :)




Niin on. Ei tuossa omassa Sony-puhelimessa näytä olevan juurikaan naarmuja kameran lasissa vaikka yli vuoden on ollut käytössä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:


kiisseli67 kirjoitti:

 


ainakaan kellään tutulla ei ole linssi ollut naarmuuntunut.

Tämä on mukava kuulla, kiitos. Rohkaistun itsekin siis olemaan ilman suojakoteloa :)


 


Heti huomasin yhden ihan oikean huonon puolen, puhelin on tosi ohut ja koska tämä on myös leveä ja pitkä niin tästä ei meinaa saada otetta.. Noh, lienee tottumiskysymys.




@TeroRe minulla on tähänkin ratkaisu : https://mobiilitukku.fi/iphone-6-plus-6s-plus-ultraohut-suojakuori-kirkas


Meillä on tilattu tuollainen kirkas läpinäkyvä suojakuori isännän Sonyyn, miehen siskon pojan Samsungiin ja molemmat ovat olleet tyytyväisiä. Ne suojaa kolhuilta, puhelimesta saa otteen eikä pilaa puhelimen muotoja ??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kiisseli67 kirjoitti:




@TeroRe minulla on tähänkin ratkaisu : https://mobiilitukku.fi/iphone-6-plus-6s-plus-ultraohut-suojakuori-kirkas


Meillä on tilattu tuollainen kirkas läpinäkyvä suojakuori isännän Sonyyn, miehen siskon pojan Samsungiin ja molemmat ovat olleet tyytyväisiä. Ne suojaa kolhuilta, puhelimesta saa otteen eikä pilaa puhelimen muotoja ??




Takakannen peittävä suojakuori olisi kieltämättä hyvä vaihtoehto, koitan kuitenkin nyt pärjätä ilman mitään suojaa. Katsotaan miten käy :)

Sori jos meni väärään paikkaan tää, oon vasta liittynyt, hehe. Mutta ongelmankorjauksen puolelle menee. Jos ette tykkää Googlesta ja haluatte poistaa Googlen oikeuksia OnePlus 6:sta, olkaa varovaisia. Meikä vetäs oikat minimiin kaikesta googleen liittyvästä ja seuraavan kerran kun yritin kirjautua "Minun Teliaan", ei saanut näppäimistöä esiin kun piti kirjoittaa telia tunnus/sähköposti/puhelinnumero mobiilivarmennetta varten. Olin poistanut jonkin Googlen tarvitseman oikeuden, ja koska näppis on Googlen, ainakin OnePLus 6:ssa, oli näppäimistö otettu pois luurista. Itse en sitä tajunnut, enkä saanut korjausta aikaiseksi. Täällä ei ole edes Telian myymälää, ainoastaan ständi Cittarissa. Menin sinne ja onneksi kaverit tajusivat missä vika oli. Mutta korjaus ei ollut silti helppo: näppiksen saa Google kaupasta, on vaan hankalaa ilman näppistä  😃. Jollain kikalla kaverit saivat tilattua uuden näppäinohjelman ja taas pelittää. Siis varoituksen sana Googlen "vakoilua" kaihtaville. Minulta katosi siis suomalainen näppis laitteesta, ja vaihtui Japanin ganji merkistöön, taisi Google vähän napauttaa kaveria oikkien poistosta  :D

 

P.S. Selvyyden vuoksi: näppis katosi siis laitteesta kokonaan, mikään tilanne missä se normaalisti tulee esiin ei toiminut. Tuli vaan teksti "Napauta tästä ja puhu"

Onko täällä porukka korjaillut itse puhelimiaan? Oman iPhone 7:n näyttö pirstaloitui viikonlopun aikana ja nopealla Googlailulla selvisi ettei tuon korjaaminen itsekään vaikuttaisi olevan kovin hankala homma. Täältä löysin tuon varaosan ja ohjeet: https://www.dizer.fi/tuote/iphone-7-naytto/

 

Vuoden takuukin tuotta näyttäisi olevan.


@FixariAri@  kirjoitti:

Onko täällä porukka korjaillut itse puhelimiaan? Oman iPhone 7:n näyttö pirstaloitui viikonlopun aikana ja nopealla Googlailulla selvisi ettei tuon korjaaminen itsekään vaikuttaisi olevan kovin hankala homma. Täältä löysin tuon varaosan ja ohjeet: https://www.dizer.fi/tuote/iphone-7-naytto/

 

Vuoden takuukin tuotta näyttäisi olevan.


Itse vaihdoin IPhone 6 plus:aan näytön, ohjeita seuraamalla onnistui. Ja pitää huolen, ettei ruuvit eivät sekoitu, niin homma onnistuu. Kyllä se aikaa vie ja on aika "näpräämistä". Noilla toimittajan sivuilla, näytti olevan ihan hyvä ohjevideo.

Vastaa