DNS-palvelut käyttää nettiä ulkomailla

  • 18 April 2017
  • 3 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Hei

 

Olen sulkenut IPhone 6S:ssa mobiilidatan ja roamingin ennen lentokoneeseen nousua 13.4., kun lähdin USA:n matkalle. Nyt kuitenkin laskuri näyttää, että järjestelmäpalvelut on käyttänyt mobiilidataa 5.2 Megaa. DNS-palvelut 5.2 Megaa ja Push-ilmoitukset 10 kt. OmaTeliassa näkyy tuo 10kt jo laskutettuna, mutta 5.2 Megaa ei ainakaan vielä.

 

Miten tämä on mahdollista? Kertaakaan en ole mobiilidataa avannut reissun aikana ja tuleeko tästä nyt sitten satasen lasku, vaikka olen tehnyt kaiken oppikirjan mukaan ja sulkenut sekä mobiilidatan ja roaming-palvelut ennen matkaa? 


3 kommenttia

Yhtään puhelua en ole matkan aikana puhunut eli siitäkään ei ole voinut tulla mitään. Laskurit nolla lähtiessä.

Ei siellä tieten datan pitäisi liikkua jos se on estettynä. Voisit laittaa telia.fi omien sivujen kautta viestiä niin voisi tarkemmin katsoa liittymää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Xmark kirjoitti:

Yhtään puhelua en ole matkan aikana puhunut eli siitäkään ei ole voinut tulla mitään. Laskurit nolla lähtiessä.




Ihan mutua, mutta puhelimet saattavat lähetellä dataa ja tehdä joitain omia juttujaan, vaikka toiminnallisuus olisi käyttäjän silmin laitettu pois päältä. Dataroaming kannattaa estää kokonaan tuolta Telian nettisivuilta, jolloin sitä ei varmasti tapahdu ja jos vaikka jostain ihmeen syystä tapahtuisikin = näkyy aikaleima, koska olet estänyt palvelun käytön = ei sinua voida järjen mukaan laskuttaa estämästäsi toiminnosta.


 


Tarkoitan siis, että puhelimessa itse tekemäsi (ohjelmistoon) asetukset eivät välttämättä ole niin pitäviä, kuin vaikuttavat olevan.

Vastaa