Kolminkertainen datakulutus roaming-tilassa.

  • 7 August 2018
  • 5 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei!

4 päivää takana nyt Italiassa oloa ja dataa kulunut 10.4 Gigaa (Iltalehden selausta, Facebookia ja Ilmatieteen laitoksen sivua, hyvin kevyttä käyttöä siis). Tein testin kaverin kanssa, jolla Italialainen Windin simmi ja minulla Telia roamaamassa samassa verkossa: 1 kappale Spotifystä vei kaverilta 25mb ja minulta 75mb. Youtubesta sama kappale videon kanssa vei kaverilta 32mb ja minulta 96mb. Testasin myös roamaamalla TIM:n verkossa ja sama homma, kolminkertaisena häviää data. Puhelimessani sovellusten automaattinen päivitys on poissa käytöstä jne. Onko muilla reissaajilla samoja kokemuksia? Miksihän roamaaminen rohmuaa datan..?


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Olisikos teillä eri laatuasetukset spotifyssa äänenlaadussa ja siksi datankäyttö erilaista? Kuitenki hassu tuo että täsmälleen kolminkertainen käyttö.

Sama 320 bp/s asetus oli molemmilla. Kaikessa muussakin käytössä aika prikulleen hävikki on kolminkertainen, mystiseltä tuntuu. Testasin myös eri puhelimella ja dna:n prepaid datakortilla, sama ongelma toistui niilläkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Niin, oliko se hävikki mitattuna puhelimessa vai miten mittasit datankäyttöä? Kannattaa varmaan tarkistaa operaattorilta eli esim. minun Telia -sovelluksesta, miten dataa on operaattorin päässä mennyt. Ja mahdollisesti tehdä häiriöilmoitus asiasta, niin voi Telia selvitellä asiaa yhdessä Windin tai Timmin kanssa.


 


 


By the way, Telia, Sonerahan oli yhteen aikaan Telecom Finland.  TIM on Telecom Italia. :smileyvery-happy:

Moi!

 

Kuulostaapa tosiaan erikoiselta. Itselläkään ei tule mieleen mitään muuta syytä kuin erilaatuiset striimit. Ja toinen tietysti tekniikka, eli oliko molemmilla 4G käytössä? 

 

Kannattaa tosiaan tarkistaa vielä millaista datakäyttöä Minun Telia -sovellus liittymälle näyttää. Voin myös hieman kysellä teknisilta asiantuntijoilta että löytyykö tähän jotain helppoa syytä.

 

Itse olin juuri viikon Portugalissa, ja käytin nettiä lähes ainoastaan mobiiliverkon välityksellä - somea, jonkin verran Youtubea, uutisia, sähköpostia, whatsapp jne., eli aikalailla samanlaista käyttöä kuin kotonakin. Dataa meni 3,9 Gt.

 

-Masa

Moro taas!

 

Vielä en ole saanut tähän mitään selitystä, mutta toivotaa, että tällä viikolla tulee kun loputkin asiantuntijat alkavat olla palanneet lomalta :)

 

Yksi mahdollinen selitys kuitenkin jo löytyi, nimittäin Windin liittymien käyttämä tiedonsiirron pakkaaminen video- ja musiikkisisällössä. Voisi selittää myös tuon tarkalleen 3-kertaisen datakulutuksen. Mutta palaan asiaan!

Vastaa