Kysely: Miten sinä käytät mobiililaitteita ulkomailla?


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10305 kommenttia

Haluaisimme kuulla teiltä mobiililaitteiden käytöstä ulkomailla. Kysymys ei ole pelkästään matkapuhelimesta, vaan kaikista laitteista, joihin voidaan asentaa SIM-kortti.


 


Kuinka valmistaudut matkalle? Otatko etukäteen selvää kohdemaan hinnoittelusta, vai lyötkö kaikki ulkomaan rajoitukset päälle ennenkuin kone nousee ilmaan? Oletko koskaan tilannut ulkomaan lisäpaketteja mobiililaitteelle? Mitä muuta?

Kuinka käytät mobiililaitteita matkan aikana? Kuinka seuraat kultuusta ja käyttöä? Mikä on tärkein tieto mitä haluat seurata matkan aikana?


 


Kuinka toimit matkan jälkeen? Kuinka tarkalla tasolla käyt läpi mobiilin käytön ulkomailla? Onko jotakin mistä haluaisit tietää tarkemmin? Oletko joutunut selvittämään laskutusta asiakaspalvelun kanssa jälkeenpäin?


 


Voit vapaasti ehdottaa ja ideoida aiheeseen liittyen mitä tahansa sinulla vain tuleekaan mieleen.


 


Kiitos jo etukäteen :)


23 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Keskustekua ei ole, varmaan jäänyt unohduksiin.


 


Itse en oikeastaan paljonkaan matkustele joten tätä ei ole tullut mietittyä.


 


Jos olisin yli viikon ulkomailla, olisi varmana se Prepaid sielä ulkomailla. Roaming on oletuksena estetty puhelimesta joten ei sen enempää sitä tartte rajoitella. Ulkomailla pääasissa tulisi juurikin hankittu edullinen Prepaid ja sitten muut datasiirrot tekisin WLAN verkoissa. 


 


En usko että laskuja tarttee selailla paljonkaan kun käytössä siis on paikallinen prepaid.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Nostetaanpa aihetta ylös :)

Kunniamerkki +14

Munki piti tähän vastata mutta tää vähän painu unholaan :)


 


Sanottaisko näin, että nyrkkisääntönä käytän kännykkää ulkomailla aktiivisesti siellä missä se Sopivassa kuuluu pakettiin (Ruotsi ja Viro lähinnä mun tapauksessa), ja muualla en oikeastaan ollenkaan. Ainoastaan jos on ehdottomasti pakko, otan datayhteyden tai puhelun/sms:n. Tietenkin offline-navigaattoria on tullut käytettyä useammallakin reissulla kun on kartat ladattu puhelimeen valmiiksi. Nokialaisiinhan sai offline-navin jo vuosikausia sitten Symbian aikaan, ja nykyään älypuhelimessa on sitten Here maps johon saa kartat  ja navigoinnin offlineen.


 


Mä olen sen verran saitaa tyyppiä, että maltan kyllä olla käyttämättä nettiä ja kännykkää vaikka sen koko reissun ajan jos ei ilmaista wlania ole saatavilla. Koen kyllä tuon Sopivan kansainvälisen hinnoittelun erittäin suurena bonuksena liittymässäni, vaikka nyt matkoja ei tulekaan kuin se pari tai muutama vuodessa. Tosin nykyään useimmissa hotelleissa alkaa olemaan vierailija-wlan käytössä niin voi sitten tsekata sähköpostit ja sosiaalisen median illalla hotellissa.


 


Kyllä mä aina olen tarkistanut kohdemaan hintatason etukäteen, ja tuleehan ne roaming hintatietoviestitkin aina puhelimeen kun menee uuteen maahan. Lyön kyllä dataeston puhelimeen päälle ulkomailla ja estän roamingin, mutta vainoharhaisena tyyppinä tarkistan myös laskuni jälkikäteen yllätysten varalta.

Sopiva-liittymän aikana en ole ollut ulkomailla, mutta sitä ennen dataa ei yleensä käytetty ollenkaan vaan wlania kahviloissa, hotellissa jne... Eipä tuo elämää kauheasti rajoittanut ja kuten kjns totesi, karttojakin voi ja on voinut käyttää ilman dataakin.

En ole matkustellut ulkomailla vielä Sopiva liittymän aikana. Aikaisemmin pidin huolen siitä, että mobiilidata kytkettiin pois päältä ennen lähtöä ja melkeimpä puhelin oli pääsääntöisesti suljettuna matkan ajan. Tekstarit tuli katsottua aina silloin tällöin ja niihin tuli myös vastattuakin. Ulkomaista Prepaid liittymää ei ole tullut koskaan hankittua. Nyt voisi kyllä lähteä vaikka Virossa käymään syksyn aikana, niin voisi tunnustella, minkälainen fiilis tulisi rupattelusta omalla luurilla vieraalla maalla :smileyhappy:

 

Pidän itsekin erittäin hyvänä ominaisuutena sitä, että Pohjoismaiden ja Balttian puhelut, tekstarit ja data menee samasta paketista kuin kotimaan käyttökin. Minulla on myös kilpailijan liittymä käytössä ja sieltä kun omalle asiakkaalle soittelevat, niin siinä on aina hyvä sanoa, että en halua heiltä mitään pakettiliittymää, koska sen käyttö Balttiassa maksaa erikseen.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Itse ainakin tarkastan ulkomaan hinnoittelun ja kuuluvuusalueen kohteessa ennen matkaa. Suljen mobiilidatan yleensä ennen koneen nousua Keimolasta.

 

Viikon reissuille olen joskus suunnitellut ostavani paikallisen prepaid-datakortin, jotta puhelimen dataa voisi käyttää roamingmaksuja edullisemmin esimerkiksi geokätköilyssä (karttadata veisi mahdollisesti megatavuja). Lyhyet puhelut eivät Euroopassa ole enää ihan älyttömän hintaisia.

 

Datahintojen ollessa pohjoismaiden ulkopuolella totutun hintatason yläpuolella olen turvautunut vaihtoehtoiseen laitteeseen Garminin GPS:än, joka ei ole mobiilidatasta riippuvainen. Onneksi nykyään hotelleissa, kahviloissa ja vuokramökeissä on asiakkaiden käytössä kohtuuhintainen WLAN, joten mobiilidataa ei välttämättä tarvitse. Selviän hyvin viikon ilman jatkuvaa yhteyttä spotifyyn, deezeriin tai someen..

 

Ulkomaanlaskutus on tähän saakka pelannut mainiosti, eikä puheluista tai tekstiviesteistä ole tarvinnut tehdä selvityspyyntöjä. Lyhyen lomamatkan aikana en ole yleensä seurannut laskun kehittymistä lainkaan.

 

Soneran Sopiva -liittymät ovat pohjoismaissa verraton lisä tarjontaan.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Itse hankin aikoinaan Soneran Sopiva Jätti-liittymän osittain hyvän tarjouksen vuoksi ja osittain mahdollisuudesta käyttää liittymään etenkin Norjassa samalla hintaa kuin Suomessa. Norjassa moottoripyörällä ajellessa nettiä on tarvinnut esim. majapaikkojen etsintään. Myös Spotifyn kuuntelu, tabletilla netissä surffaaminen ja nettitv-katselu ja youtuben katselu on kuulunut Norjan reissuilla iltaohjelmaan, Watson toimii hyvin kännykän yli Norjassa 🙂 Kännykän ja tabletin kamerat ovat synkronoineet kuvat pilveen automaattisesti Monessa majapaikassa on ollut toki tarjota WiFi-yhteys, mutta sille ei ole ollut tarvetta.  Tulevaisuudessa joutuu käyttötottumuksia ehkä muuttamaan, koska Soneran Sopiva Jätti liittymän määräaikaisuus loppuu vuoden kuluttua ja nyt tarjolla olevat liittymät eivät oikein enää ole käyttökelpoisia ulkomaan käytössä. Toivottavasti roaming-maksujen muutos tuo lisää vaihtoehtoja.

Ei ainakaan Soneran liittymää voi käyttää, laitoin USA.ssa puhelimen päälle kun oli pakko soittaa Suomeen. Kuuden minuutin puhelusta NETINKÄYTTÖlaskua 43 euroa ! elämä on.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@pikkuwille kirjoitti:

Ei ainakaan Soneran liittymää voi käyttää, laitoin USA.ssa puhelimen päälle kun oli pakko soittaa Suomeen. Kuuden minuutin puhelusta NETINKÄYTTÖlaskua 43 euroa ! elämä on.




Ootko koskaan tiennyt että USA:ssa on valmiiksi kallis internetti? Varsinkin mobiilipuolella niin ei se Soneran hinnoittelu edullista sielä ole. Kutsutaan nimellä Roaming :)

Itse oon ainakin aivan superarka käyttämään mobiililaitteita ulkomailla, toisaalta en omista tablettia, joten puhun pääasiassa kännykästä.
Jos matkustan euroopassa, otan etukäteen selvää kohdemaan hinnoittelusta, mutta euroopan ulkopuolelle matkustaessa lyön jo mobiilidatan pois päältä ennenkuin kone nousee ilmaan. Kerran taisin thaimaassa käyttää hetken verran mobiilidataa wifin ollessa toimimaton, mutta sen sitten huomasikin puhelinlaskusta. Ei kannattanut se fb-tsekkaus :D

Olimme viikon Gran Canarialla ja lähtiessä lentokentällä panin puhelimesta datayhteyden pois päältä ja estin verkkovierailut. Kotiapäin laittelin tekstiviestejä. Tabletilla kävin päivittäin facebookissa hotellin ilmaisen wifin avulla. Ei ollut ongelmia.

Neuvoja tarvitsisin aiheeseen liittyen: Ostin hiljattain Soneralta Samsung Galaxi S 5 Neon. Yllätyksekseni se ei toimi täällä Norjassa, joten asetuksia pitäisi muuttaa jotenkin? Kukapa osaisi neuvoa?

Ei voi soittaakaan vai netti vaan ei toimi ?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Nokipoika kirjoitti:

Neuvoja tarvitsisin aiheeseen liittyen: Ostin hiljattain Soneralta Samsung Galaxi S 5 Neon. Yllätyksekseni se ei toimi täällä Norjassa, joten asetuksia pitäisi muuttaa jotenkin? Kukapa osaisi neuvoa?




Pitäisihän sen Norjassa toimi samalla tavalla kuin muualla. Sinulla tulee olla liittymälläsi sekä puhelimessa Roaming sallittuna. Puhelimesta sen löytää Settings -> Data usage. Omilta sivuilta katso että Roaming on sallittuna.

Itse matkustan usein Suomessa,Belgiassa sekä Espanjassa. Joka maassa käytössä paikallinen SIM-kortti, joka mahdollistaa *normaalin* netin käytön ilman naurettavia roaming -maksuja. Mikäli matkustan muualle, tyypillisesti lyhyellä matkalla käytössä työpuhelin jossa mukana 300MB/kk roaming -dataa, muussa tapauksessa ehdottomasti otan paikallisen prepaid -liittymän.

 

Tilanne voi muuttua hieman huhtikuussa roaming -hintojen tullessa alas. Samoin toivon että EU:n laajuista roaming -estoa ei vesitetään vaan kuluttajat saisivat 2017 kesällä järkevän ratkaisun ilman naurettavan alhaisia roaming -vapauksia etc. Mielenkiintoista nähdä onnistuuko komissio tässä asiassa. 

 

Olettaen että Eurooppaan saataisiin järkevä roaming -päätös, voisin käyttää kaikkia kännyköitä ilman sen kummemmin ajattelematta Euroopassa. 

 

Terveisin,

Petri

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Eivätköhän ne päätöksen saa aikaiseksi. Pelkään vain että mitä se vaikuttaa puhelimen käyttökuluihin tällaisella käyttäjällä kuin minä joka käyn ulkomailla kerran kahteenkymmeneen vuoteen. Paljonko tulen maksamaan kotimaassa puhuessani muiden matkailijoiden puhelinkuluja?


@pikkuwille kirjoitti:

Ei ainakaan Soneran liittymää voi käyttää, laitoin USA.ssa puhelimen päälle kun oli pakko soittaa Suomeen. Kuuden minuutin puhelusta NETINKÄYTTÖlaskua 43 euroa ! elämä on.


Mitä kauemmaksi kotimaasta lähtee sitä kalliimmaksi roaming tulee voisi olla jonkin sortin nyrkkisääntö. Tosiasiahan on, että eipä taida maailmalla oikein missään olla niin halpaa mobiilidata kuin täällä Suomessa.

Kunniamerkki +14

Mobiilidatan käyttöä vältän muualla kun pohjoismaissa, mutta puhelut soitan ja tekstarit laitan jos on asiaa. 🙂 En juurikaan etukäteen tutki puhelujen hintoja, kuitenkin vain muutamia kertoja vuodessa tulee käytyä pohjoismaiden ulkopuolella niin niistä kerroista seuraavalla laskulla ei juuri ole merkitystä.

Kunniamerkki +14

@Immonenpa kirjoitti:


@pikkuwille kirjoitti:

Ei ainakaan Soneran liittymää voi käyttää, laitoin USA.ssa puhelimen päälle kun oli pakko soittaa Suomeen. Kuuden minuutin puhelusta NETINKÄYTTÖlaskua 43 euroa ! elämä on.




Mitä kauemmaksi kotimaasta lähtee sitä kalliimmaksi roaming tulee voisi olla jonkin sortin nyrkkisääntö. Tosiasiahan on, että eipä taida maailmalla oikein missään olla niin halpaa mobiilidata kuin täällä Suomessa.




 


Toi nyrkkisääntö on kyllä aika paikkaansapitävä


 


Tästä pikkuwullen keissistä vaan tulis mieleen, että onkohan puhelu mennyt skypen, whatsappin tai vastaavan voip tms softan kautta eikä normaalina puheluna. Ei multa ainakaan ole koskaan veloitettu muuta kuin puheluminuutteja kun olen Soneran liittymällä ulkomailla (myös USAssa) soitellut...

Pääsääntöisesti olen tähän asti matkustellut Pohjoismaissa sekä Baltian maissa, mutta myös Italiassa ja Venäjällä. Huoletta olen vuosia sitten käyttää Sonera Sopiva liittymää, mutta Italiassa ollessani ei ollut minulla ko. liittymää ollenkaan, mutta onneksi nyt taas on Sonera Sopiva XL Plus niin ei tarvi miettiä puhelimen ja tabletin käyttöä Baltian maissa, eikä Pohjoismaissa.

Toivottavasti ei enää tarvitse käyttää,  sillä tuli pikkasen kalliiksi Madeiralla, mutta Teneriffalla en käyttänyt ollenkaan. Madeiralla käytin kännykällä ja tabletilla.  Onneksi Teneriffalla minulla oli kalenteri täynnä,  etten tarvinnut kumpaakaan,  vaikka kumpikin oli mukana. 

Siis ihan vaan Soneran-paketilla....ei se niin kallista ole

Muistan hyvin viikon Eilatissa vuonna 2011. Olin hankkinut Nokia C7-puhelimen ja katselin päivittäin Ylen minuutin uutiset. Oikein mukava oli katsella niitä, mutta lasku oli aivan järjetön. Sen jälkeen on roamingia kertynyt lähinnä sen vuoksi etten ole muistanut valita matkan jälkeen operattoria listalta. Asun siis venäjän rajan läheisyydessä jolloin tuo Megafon saattaa livahtaa salakavalasti operaattoriksi. Viime viikolla Dubaissa sain 26 eur lisälaskua, en nyt ihan ymmärrä miten. Laitoin kyllä mobiilidatan pois päältä vasta siellä lentokentällä ja asiakaspalvelu kertoi että sinä päivänä käyttöä oli :(

 

Muuten olen pärjäillyt lukuisilla eri maihin suuntautuneilla matkoilla paikallisten wifi-verkkojen kanssa. Tiukimmissa paikoissa on joskus joutunut turvautua soittamiseen, mutta harvoin. Myös tekstareita on tullut läheteltyä joskus kun tuo Wattsuppi saattaa viipyä matkalla tovin...

 

Juuri tilasin Soneralta Huawei E5577T-mobiilireitittimen (ei maksettu mainos) tulevia reissuja varten. Ajatuksena on hankkia siihen paikallinen Prepaid-kortti. Monissa paikoissa hyvissäkin hotelleissa saattaa ilmainen wifi toimia vain esim. aulassa. Koska kuitenkin yhteydet ovat yleensä hyvät, niin jatkossa sitten voi päivän Hesarin (lue Facebookin) lukea huoneessa. 

Vastaa