Laskua roamingista Yhdysvalloissa

  • 7 February 2018
  • 3 kommenttia
  • 30 katselukertaa

Matkustin Yhdysvaltoihin ja vahingossa roaming oli päällä sen aikaa, kun olin lentokentällä. Ja nyt tullut tästä tosi iso lasku. Pystyyköhän jotenkin Telian kanssa tästä neuvottelemaan?

Edit RaMaria: Otsikko


3 kommenttia

Kunniamerkki +14

Joskus todella isoja laskuja on kohtuullistettu (siis useiden satojen/tuhansien laskuja), mutta mikään selviö se ei ole vaan ns. ”goodwilliä”, eli operaattorin suopeudesta ja tapauksesta kiinni.


 


Joka tapauksessa vaatii yhteydenoton suoraan asiakaspalveluun, sitä kautta homma lähtee selviämään.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@kjns kirjoitti:

Joskus todella isoja laskuja on kohtuullistettu (siis useiden satojen/tuhansien laskuja), mutta mikään selviö se ei ole vaan ns. ”goodwilliä”, eli operaattorin suopeudesta ja tapauksesta kiinni.


 


Joka tapauksessa vaatii yhteydenoton suoraan asiakaspalveluun, sitä kautta homma lähtee selviämään.




Taitaapi nykyisin olla se datavartija 62€ käytössä estääkseen suuret laskut datansiirrossa ulkomailla.

Tosiaan mikäli haluat estää datan käytön kokonaan reissun aikana on hyvä käydä tekemässä esto omiltasivuilta (dataroaming esto) tai pyytää asiakaspalvelua tekemään tuo.Tällä tavoin ei edes vahingossa puhelin ei vieraile ulkomaisessa verkossa eikä laskua pääse kertymään. Älypuhelimissa on mahdollisuus estää mobiilidata kokonaan tai data roaming - mutta tähän en luottaisi 100% koska esim. Puhelimen käynnistyessä tuo esto ei aina kerkeä päälle - ennenkuin puhelin kerkeää verkkoon. 

Telialla on tosiaan käytössä ulkomailla katto (62€) vakiona - ja tuo estää suurimpien laskujen syntymisen roamingista - asiakas voi myös itse vaikuttaa tuon rajan suuruuteen ylöspäin mikäli haluaa roaming kuluista huolimatta surffailla. Mahdollista myös ottaa reissupaketti jolloin käytetty data kuuluu pakettiin. (https://www.telia.fi/matkalla/reissupaketit)

En usko että on kauheana neuvottelu varaa kun tässä tapauksessa tuo mobiilidatan roamingin päällä pitäminen on ollut sinusta itsestä kiinni. Operaattori kun joutuu joka tapauksessa maksamaan asiakkaan tekemän roamingin - oli se sitten vahingossa tai ei. Toki kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun jossa tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti. 

Vastaa