Ryöstöhinnat mobiilidatan käytöstä Jenkeissä


Olin matkalla USAssa tammikuussa (11-27/1) ja yritin juuri ennen matkaa ostaa  Telialta mobiilidatakäyttöä varten reissupaketin, jollaisen olin kuullut olevan tarjolla. Pakettia en kuitenkaan ollut myynnissä lähtöpäivään mennessä, joten matkalla pyrin välttämään mobiilidataa ja turvautumaan hotellien jne tarjoamiin wifi-palveluihin.

 

Kaikesta varovaisuudesta huolimatta, jouduin kuitenkin pariin otteeseen turvautumaan mobiilidataan noin 10 Mt:n verran kummallakin kerralla.

 

Telian veloitus näistä kahdesta oli päätähuimaavan törkeä kalleudessaan:

 

1) 12/1 10,724 Mt  124,00 e

2) 26/1   9,597 Mt  120,13 e

 

Käytin siis mobiilidataa yhteensä 20,321Mt  ja minulta veloitettiin siitä 224,13 e!!!

 

Jos olisin saanut reissupaketin mukaani, olisi datan käytön katto ollut 1.000 Mt hintaan 24,90e eli olisin selvinnyt kymmenesosalla nyt veloitetusta (ja pääosa koko  1.000 Mt paketista olisi vielä ollut jäljellä muuhun käyttöön). 

 

Laskun saatuani otin yhteyden asiakaspalveluun ja pyysin sen kohtuullistamista mobiilidataveloituksen osalta. Asiakaspalvelija ei palautettani hyväksynyt, vaan ilmoitti laskutuksen olevan oikein.

 

Tämä kohtuuuttoman korkea veloitus muutamasta megatavusta vaivaa minua edelleen, vallankin kun olen vuosikymmenien takaisena Telen ja sittemmin Telian asiakkaana pääsääntöisesti ollut erinomaisen tyytyväinen palveluun ja sen laatuun eikä hinnoittelunkaan suhteen ole kilpailijoihin verrattuna tähän asti ollut moitittavaa.

 

Pyydän siis vielä kerran mobiilidatalaskutuksen kohtuullistamista näiden kahden tapauksen osalta. Kiitos.

 

 


29 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Maaorava@  kirjoitti:

Olin matkalla USAssa tammikuussa (11-27/1) ja yritin juuri ennen matkaa ostaa  Telialta mobiilidatakäyttöä varten reissupaketin, jollaisen olin kuullut olevan tarjolla. Pakettia en kuitenkaan ollut myynnissä lähtöpäivään mennessä, joten matkalla pyrin välttämään mobiilidataa ja turvautumaan hotellien jne tarjoamiin wifi-palveluihin.


 


Kaikesta varovaisuudesta huolimatta, jouduin kuitenkin pariin otteeseen turvautumaan mobiilidataan noin 10 Mt:n verran kummallakin kerralla.


 


Telian veloitus näistä kahdesta oli päätähuimaavan törkeä kalleudessaan:


 


1) 12/1 10,724 Mt  124,00 e


2) 26/1   9,597 Mt  120,13 e


 


Käytin siis mobiilidataa yhteensä 20,321Mt  ja minulta veloitettiin siitä 224,13 e!!!


 


Jos olisin saanut reissupaketin mukaani, olisi datan käytön katto ollut 1.000 Mt hintaan 24,90e eli olisin selvinnyt kymmenesosalla nyt veloitetusta (ja pääosa koko  1.000 Mt paketista olisi vielä ollut jäljellä muuhun käyttöön). 


 


Laskun saatuani otin yhteyden asiakaspalveluun ja pyysin sen kohtuullistamista mobiilidataveloituksen osalta. Asiakaspalvelija ei palautettani hyväksynyt, vaan ilmoitti laskutuksen olevan oikein.


 


Tämä kohtuuuttoman korkea veloitus muutamasta megatavusta vaivaa minua edelleen, vallankin kun olen vuosikymmenien takaisena Telen ja sittemmin Telian asiakkaana pääsääntöisesti ollut erinomaisen tyytyväinen palveluun ja sen laatuun eikä hinnoittelunkaan suhteen ole kilpailijoihin verrattuna tähän asti ollut moitittavaa.


 


Pyydän siis vielä kerran mobiilidatalaskutuksen kohtuullistamista näiden kahden tapauksen osalta. Kiitos.


 


 




Hyvää iltaa @Maaorava! On ikävää, että matkastasi tuli hieman töyssyinen :smileysurprised:


 


Oletko tarkistellut ennen matkaa ulkomaan hintatason? Esimerkiksi Yhdysvaltojen hinnasto on seuraavanlainen:


 

























Puheluhinnat:  
Puhelu Suomeen, oleskelumaahan tai hintaryhmien 1-2 maihin. 2,49 €/min
Puhelu hintaryhmien 3-4 maihin 2,99 €/min
Puhelun vastaanotto 1,79 €/min
Tekstiviestin lähetys 0,29 €/kpl












Nettikäytön hinnat:  
Tiedonsiirto 12,49 €/Mt. Osaan maista saatavilla saatavilla myös edullinen Reissupaketti. Katso ohjeet www.telia.fi/reissupaketti.

 


Jos katsotaan tiedonsiirron osuutta, niin ei se netissä surffaaminen edullista ole EUn ulkopuolella (esimerkiksi Elisalla se on 9,90 € / mt). Telia-liittymissä ulkomaan käyttökattoraja on 62 euroa laskutuskaudessa automaattisesti ellen väärin muistele, jottei syntyisi jättipuhelinlaskuja. Toivottavasti et ole muokannut tätä rajaa suuremmaksi. Käyttökatto ei huomioi erikseen ostettavien Netti ulkomailla -lisäpakettien tai Reissupaketin kerryttämää laskua.


 


Vierailin USAssa hiljattain ja laitoin dataroaming-eston päälle näppärästi Amsterdamin lentokentällä Minun Telia -sovelluksen kautta. Helpoin tapa on tietenkin tekstiviestikomennot. Valitettavasti EU/ETA-maiden ulkopuolella netissä surffaaminen on hyvin kallista vaikka teleoperaattoreilla on sopimushinnat. Reissupaketti-palvelun olisi voinut tilata ennen matkaa tai USAssa tekstiviestitse, koska se aktivoituu vasta paikan päällä. En tiedä miksi et saanut sitä tilattua? Yhdysvalloissa tuli erikseen tekstiviesti tästä kohdemaan hinnastosta ellei tähän ole tilannut ko. estoa. Tosin dataroaming-esto ei voi olla päällä Reissupakettia käyttäessä. Käytin aika pitkälti maksuttomia wifi-verkkoja Freedome VPN-palvelua hyödyntäen. Toisena vaihtoehtona harkitsin paikallista prepaid-korttia, joka olisi ollut edullinen. Loma tosin meni muissa merkeissä ja hauskaa oli. Ymmärrän kyllä, että lasku hirvittää. Voit jättää Telialle kirjallisen reklamaation Omien Sivujen kautta eli täältä halutessasi:


https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto?&path=2


 


Otathan huomioon, että teleoperaattoreilla on ns. "good willing" eli omaa hyväntahtoisuutta hyvityksien suhteen vaikka siihen ei ole velvotteita, jos siihen ei ole perusteita. Tapaukset käsitellään aina tapauskohtaisesti. En edusta Teliaa vaan olen myös tavallinen käyttäjä täällä.


 


Suosittelen lukemaan Yhteisössä olevan blogin, jossa on hirmuisen paljon hyvää tietoa ulkomaille suunnattaessa myös ensi kerralla:


https://yhteiso.telia.fi/t5/Blogi/Mobiilidata-kytketty-ulkomailla-pois-paalta-mutta-laskua-tuli/ba-p/140600


 


 


Toivottavasti matkastasi tulee entistäkin parempi! :)


 

Tässähän on pitänyt manuaalisesti vääntää pois 62 euron rajoitus?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Hokihoki@  kirjoitti:

Tässähän on pitänyt manuaalisesti vääntää pois 62 euron rajoitus?




En osaa sanoa. Asiakastuen sivustolla on hyvin ilmaistu mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten sen voi tarkistaa:


https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/ulkomailla/netin-kaytto


 


Jos liittymässäsi on ulkomaan käyttökattoraja 62 euroa (joka on oletusarvo), niin sitä ei voi ylittää laskutuskaudella. Pohdin tuossa kun tuolloin sen ei pitäisi olla yli 200 euroa vaan 62 euroa maksimissaan, niin oletko mahdollisesti poistanut sen kenties käytöstä tai muokannut rajaa? :)


 


Kannattaa siis vilkaista tuolta sivun kautta olevasta linkistä ulkomaan käyttökattorajasi liittymässä eli Omilta Sivuilta.


 

Kiitos infosta. Kyselinkin reissupaketti juuri matkan alla Telian myymälästä Kampissa ja minulle kerrottiin, ettei sellaista (vielä silloin) saanut USAhan. Tästä syystä käytinkin matkalla pääasiassa tarjolla olevia wifi-palveluita enkä mobiilidataa. Mobiilidatan käyttöä en kuitenkaan pystynyt ihan täysin välttämään, kun eteen tuli pari kiireistä juttua eikä juuri silloin wifi-verkkoa ollut käytettävissä. Niihin liittyvä mobiilidatan määrä olisi mahtunut reissupakettiin mainiosti ja yli olisi jäänyt muuhunkin käyttöön runsaasti megatavuja. 

 

EU:n puitteissa matkadatan käyttö on saatu kohtuullisen hinnoittelun ja datamäärän piirin. Hienoa olisi, jos Telia pystyisi neuvottelemaan vastaavat sopimukset myös muissa tärkeissä matkakohteissa toimivien operaattorien kanssa, niin ei tulisi tällaisia jättiyllätyksiä kuin nyt minulle.

 

Kiitos hyvistä vinkeistä sekä myötätunnosta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Maaorava@  kirjoitti:

Kiitos infosta. Kyselinkin reissupaketti juuri matkan alla Telian myymälästä Kampissa ja minulle kerrottiin, ettei sellaista (vielä silloin) saanut USAhan.




Ei kestä! Nyt vasta muistelin, että se julkaistiin vasta loppukuusta. Pahoitteluni tästä! :smileyhappy:


 



Mobiilidatan käyttöä en kuitenkaan pystynyt ihan täysin välttämään, kun eteen tuli pari kiireistä juttua eikä juuri silloin wifi-verkkoa ollut käytettävissä. Niihin liittyvä mobiilidatan määrä olisi mahtunut reissupakettiin mainiosti ja yli olisi jäänyt muuhunkin käyttöön runsaasti megatavuja.


Tämän tapaisessa tilanteessa olisin ostanut suoraan prepaid-kortin (esim. T-Mobilen) paikan päällä.


 




EU:n puitteissa matkadatan käyttö on saatu kohtuullisen hinnoittelun ja datamäärän piirin. Hienoa olisi, jos Telia pystyisi neuvottelemaan vastaavat sopimukset myös muissa tärkeissä matkakohteissa toimivien operaattorien kanssa, niin ei tulisi tällaisia jättiyllätyksiä kuin nyt minulle.




Sitä toivon itsekin, että Telia saisi neuvoteltua vielä kohtuullisimmat hinnoittelut tulevaisuudessa. Tästä moderaattorit voisivat ottaa kopin tästä toiveesta :smileyhappy:


 


 


Nyt ei pitäisi tulla yllätyksiä, kun on olemassa Reissupaketti-palvelu ja tietenkin liittymien automattinen ulkomaan käyttökattoraja. Paikallisia prepaid-liittymiä kannattaa myös harkita ja vertailla. Telia-liittymissäni ulkomaan käyttökatto on tuossa 62 eurossa, ja jos erehtyisin käyttämään mobiilitiedonsiirtoa (ilman dataroaming-estoa) kohdemaassa, ei mene kuin muutama sekunti niin se oli siinä puhelimen avaamisesta alkaen (jos myös roaming-tila päällä puhelimessa). Näissä kannattaa olla tarkkana. Siinä aiemmassa mainitsemassa blogissa on hyviä vinkkejä, kun reissailee ulkomailla. Täällä Yhteisössä voi kysyä aina mitä mielen päälle tulee. Asiakastietoja vaativat asiat tietysti hoidetaan asiakaspalvelun ja telia.fi-sivuston kautta. Yhteisön moderaattorit kyllä lukevat arkisin näitä ketjuja ja vastailevat näihin luultavammin ennemmin tai myöhemmin.


 


Mottoni menee näin: "Kysymällä se selviää" ja tämä pitää edelleen paikkaansa vuosien varrella :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Ymmärrän että tuollainen summa jää kyllä kummitelemaan pidemmäksi aikaa ja ilmeisesti mietityttää edelleen. Se on totta, että netin käytäminen muissa maissa on tosiaan arvokasta. Hinta ilman reissupakettia on 12,49 eur/Mt. Itsellä taannoiselta Dubain reissulta myös muutaman kymppin "tuliainen" kun yritettiin lukaista yhtä sähköpostia. :smileyindifferent: Paino sanalla yritettiin.


 


@Sekunti tuossa jo antoikin sinulle hyviä neuvoja seuraavaa matkaa ajatellen, jotka ehdottomasti kannattaa ottaa huomioon. Harmi ettei tuota Reissupakettia ollut jenkkeihin vielä tarjolla sinun matkasi aikana. Yllätyslaskuja ei puhelimen käytöstä ulkomailla kuitenkaan pitäisi tulla, oli reissupakettia tai ei, koska kaikissa kuluttajaliittymissä on automaattisesti ulkomaan tiedonsiirron käyttökattona 62 eur. Tuo on siis päällä aina ja automaattisesti ellei asiakas sitä itse muuta tai poista. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että rajaa on joko nostettu ylöspäin tai sitten se ei ole lainkaan käytössä. Tätä kautta emme pääse asiaa tarkistamaan, koska asiakastiedot eivät ole käytössä ja näin julkisella keskutelufoorumilla niitä ei kannatakaan ilmoitella. Jos et itse muista miten tuon eston kanssa on aikoinaan toimittu, sen voi tarkistaa asiakaspalvelun kautta.


 


Mitä tulee muiden maiden hinnoitteluun niin siitä laitan toki palautetta eteenpäin ja palailen tänne sitten jos ja kun saan lisää infoa.

Ennen matkaa kannaattaa tosiaan aina tarkistaa, että ulkomaantiedonsiirron käyttökatto (62 euroa) on päällä, jotta ylisuuria yllätyslaskuja ei pääse syntymään. Oletuksena tuo esto on aina päällä, ellei sitä ole itse muokannut.

 

Nykyisin Yhdysvaltoihin on  saatavilla reissupaketti. 1 Gt nettiä maksaa 24,90 €/kk ja paketti on voimassa 14 vrk. Tilauksen voi tehdä jo vaikkapa ennen matkaa omilta sivuilta.

 

Lisäksi olemme ottaneet koppia tuosta megatavupohjaisesta hinnasta ja tulemme lähiaikoina tekemään siihenkin varsin miellyttäviä uudistuksia ;)

Kiitos vastauksesta. Käyttökatto on sinänsä hyvä, mutta hankala ottaa käyttöön ja/tai säätää tien päällä, kun siihenkin tarvitaan mobiilidataa, joka siis voi tulla hyvinkin kalliiksi.

 

Muuten, miksi käyttökaton oletusarvo on juuri 62e, joka itse asiassa on aika paljon ja moninkertainen verrattuna tavanomaiseen kuukausilaskun summaan? Käyttökatto pitäisi loogisesti ajateltuna ilmoittaa datamääränä ei euroina, jolloin käyttäjä pystyisi sen jotenkin suhteuttamaan omaan tarpeeseensa. Ja kuten huomasin, tuo käyttökatto ei riitä kummoisenkaan datamäärään eli on käytännönssä täysin epärealistinen ja tässä mielessä harhaanjohtavakin korkean hinnoittelun maissa. 

 

Toivottavasti Teliassa paneudutaan tähän hinnoitteluasiaan nimenomaan asiakkaan tarpeen kannalta eikä vain omaa kassavirtaa ajatellen. Joku järkevä käytännön ratkaisu on kyllä syytä löytää, sillä yhtä satunnaista (tärkeääkin) yhteyttä varten wifin puuttuessa ei juuri tule mieleen hankkia puhelimeen paikallista liittymää (SIM-korttia), joka on oma aikaaviepä prosessinsa sekin.

 

Kiitos vinkeistä joka tapauksessa. Ne kannattaisi muuten lisätä ulkomaan hintaluetteloon varoituksena satunnaisille matkaajille. 

Hei. Kuten mainitsinkin, yritin ostaa datapaketin matkalle mukaan, mutta sitä ei Kampin myymälästä matkan alla ei saanut (eikä kerrottu sellaisen olevan tulossa myyntiin muutaman päivän päästä, jolloin olisin osannut ostaa sellaisen matkalla ollessani). Eli jotenkin putosin väliin tässä kohtaa ja se harmittaa aina vain.

 

Tuo megatavupohjainen hinnoittelu kuullostaa hyvältä satunnaista käyttöä ja äkillistä tarvetta ajatellen.Jospa sitä voisi soveltaa taannehtivasti!

 

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Käyttökaton oletusarvo 50 € ilman arvonlisäveroa perustuu EU-direktiiviin, josta tulee Suomessa arvonlisäveron 24 % kera 62 €.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@irritus@  kirjoitti:

Käyttökaton oletusarvo 50 € ilman arvonlisäveroa perustuu EU-direktiiviin, josta tulee Suomessa arvonlisäveron 24 % kera 62 €.




Näin vältytään suurilta €-mätkyiltä ulkomaanmatkalla, jos sattuisi vahingossa jäämään vaikkapa mobiilitiedonsiirto päälle :)

Kuten totesin, käyttökatto on hyvä asia estämään hinnoittelun karkeat ylilyönnit. Esitän kuitenkin harkittavaksi tarvitaanko tällaista etukäteen asetettua (melko korkeaa) käyttökattoa lainkaan. Datakaton tulisi oletusarvoisesti olla nolla ja nostettavissa vain asiakkaan nimenomaisesta tilauksesta ja vieläpä hänen asettamakseen määräajaksi. 

 

Perusteluina mainitsen seuraavat:

 

- uusi EU-hinnoittelu (ja riittävä datakatto, 10 Gt) tekee käyttökaton tarpeettomaksi tärkeimmissä lähimaissa

- käyttökatto on tarpeen lähinnä kaukomatkoilla ja tärkeimpiin jo nyt on saatavana kohtuuhintaisia datapaketteja ennakkoon tai matkan aikana (kun siitä muistetaan tiedottaa)

- ennakkoon asetettu nykyinen 50e +alv käyttökatto johtaa helposti yllättävään 62 e kuluun (asiakkaan näkökannalta turhaankin rahastukseen) ilman, että dataa silti olisi riittävästi käytettäväksi

- käyttökaton tulisi päässääntöisesti olla datamäärään, ei vaihtuviin hintoihin, perustuva, jotta asiakas aina tietää, mitä on ostamassa

 

Minun ehdotukseni on, että datakatto asetetetaan tästä eteenpäin oletusarvoisesti nollaksi ja sen nostot (ehkä vielä vain sovittavaksi määräajaksi) tehtäisiin vain asiakkaan nimenomaisesta tilauksesta. 

@Maaorava pukkaan tästä tämän ehdotuksesi eteenpäin pohdittavaksi. 

Ulkomaan tiedonsiirron käyttökaton ominaisuuksiin ei ole luvassa muutoksia ja logiikka tulee säilymään toistaiseksi nykyisenlaisena. EU/ETA-alueella tuota säätelee jo lähtökohtaisesti lainsäädäntö. 

 

Uudet roaming-hinnat on nyt julkaistu ja ovat voimassa keskiviikosta alkaen. Tuo sisältää nyt tuon kovasti toivotun muutoksen myös Yhdysvaltojen hintoihin.

 

https://www.telia.fi/kampanjat/roaming

 

Uudet hinnat, vaikka vieläkin ovat korkeita, ovat selvä parannus tähänasti vallinneeseen tilanteeseen, joka johti kohdallani kohtuuttomaan hinnoitteluun muutaman MT:n käytöstä (ryöstö oli se sana, joka laskun saatuani tuli mieleen). Nyt pystyy etukäteenkin arvioimaan, mitä mobiilidatan käyttö kaukomailla tule maksamaan ja valita käytölle haluamansa rajan.

 

Mutta miten kävi kysymälleni esimerkkitapaukseen liittyvälle kohtuullistamispyynnölleni?

 

@Maaorava mikäli tuota asiaa haluat tarkemmin katsoa, on sinun hyvä olla yhteydessä asiakaspalveluumme, esimerkiksi chatin tai palvelupyynnön avulla.
Täällä Yhteisössä emme asiakastietoihin pääse perehtymään, joten suosittelen jompaakumpaa yllä mainittua kanavaa. :) 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Tässä yleisessä keskustelussa on jäänyt toteamatta se, onko säikeen aloittaja poistanut liittymältään Roaming-datakaton 62 euroa käytöstään Yhdysvaltain reissun aikana tai ennen sitä. Muuten lukijalle  muodostuu käsitys siitä, että Telian dataseuranta kulkee jälkijunassa ja syntyy laskutuksen virhetilanne. Miten tässä kävi?

Moi!

 

Kaikille liittymille aktivoituu avausvaiheessa oletusraja ulkomaan tiedonsiirron kustannuksille - 62 euroa laskutuskaudessa. Tätä tosiaan voi itse muuttaa kirjautumalla telia.fi:ssä.

 

Tämä kontrolli toimii suoraan laskutusjärjestelmässämme, eli laskulle ei tuota enempää euroja tule, ellei rajaa ole nostanut itse :) 

 

Muisutuksena tässä kohtaa myös se, että mikäli ulkomaan nettikäyttöä varten tilaa joko päiväkohtaisia lisäpaketteja tai Reissupaketteja (suosituissa matkakohteissa), niin nämä eivät kerrytä tuota rajaa. Nämä paketit tulee siis aina tilata erikseen joko SMS:llä, appiksella tai kirjautuneena telia.fi:ssä.

Hei

 

Itse asiassa yritin selvittää asiaa palvelupyynnön kautta muutama päivä sitten, mutta en saanut siihen vastausta, joten koetin nopeuttaa asiaa mainitsemalla siitä yhteisön puolella.

 

Kaikki viestit eivät voi olla myönteisiä. Itse asiassa uskon, että suurin hyöty vastaanottajalle on juuri kritiikistä, koska sitä kautta saa hyödyllistä tietoa asiakkaita kaihertavista asioista ja voi ne korjata, jos halua on.

Väärinkäsitysten välttämiseksi totean, että tässä ei ollut kyse datan hintakatosta tai sen toimivuudesta, vaan sen puitteissa laskuun sujahtaneesta odottamattoman kovasta hinnoittelusta, jollaiseen en ollut varautunut. Datan hintakatto ei ainakaan minun mielestäni toimi oikein, jos se sallii ko. katon suuruisen veloituksen jo muutavan Mt:n datakäytöstä.

 

Telian  juuri voimaan tullut uusi ulkomaan hinnoittelu on selkeä parannus tilanteeseen. En siis usko, että ulkomailla (EU:n ulkopuolella) satunnaisesti mobiilidataa käyttävä kohtaa samanlaista yllätystä kuin kohdalleni USAn matkalla tammikuussa tapahtui.

 

Jotta datakatto olisi aidosti toimiva, tulisi se mitoittaa datamäärän, ei rahamäärän mukaan. Ja tähän suuntaanhan Telia näyttää nyt kulkevan ja hyvä niin. Itse taisin kuitenkin pudota ns. väliin, mitä datalaskutukseen tulee.

Minusta 62€ laskutus mitättömästä datamäärästä jo on melkoinen mätky.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Ymmärrän toki, että pienestä määrästä dataliikennettä tullut 62e lasku voi tuntua hurjalta. Datan hinta on joissain maissa ollut melko korkea ja ei ole mahdollistanut juurikaan datan käyttöä, jonka vuoksi moni on halunnut laittaa mobiilidatan kokonaan kiinni. Teknisistä syistä johtuen se ei aina ole riittänyt, että asettaa puhelimesta mobiilidatan pois päältä, vaan siitä huolimatta on voinut dataa kulua. Tällaisesta tilanteesta kirjoittelin blogin tammikuussa 2017, koska haluttiin avoimesti kertoa miten datan saa aidosti estettyä kokonaan, mikäli ei halua dataa käyttää. Blogi löytyy täältä.


 


Onneksi nyt on saatu iso parannus roaming hinnoitteluun ja jatkossa dataa voi käyttää huoletta myös kaukomaissa edullisella päivähinnalla tai reissupaketilla.

 Uusi hinnoittelu datapaketteineen on oleellinen parannus verrattuna aiempaan (minunkin kokemaani) tilanteeseen.

 

Harmittaa kyllä aika lailla, kun jouduin väliinputoajaksi hinnoittelujen välimaastossa ja siis maksamaan moninkertaisen hinnan verrattuna nykytilanteeseen verrattuna. Uudet hinnat ovat varsin kohtuulliset aiempiin verrattuna,

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Näistä kaukomaiden roaming hinnoitteluista on paljon tullut palautteita ja juurikin siitä syystä niitä on lähdetty parantamaan. Nyt voi huolettomasti lähteä reissuun laitella vähän lomakuvia someen tai selailla tärkeät sähköpostit rannalla. 

Olen parhaillaan jenkeissä ja laitoin jo Kööpenhaminassa tekstaritilauksen reissupaketista ja kun mitään tilausvahvistus täällä ei kuulunut niin laitoin toisen kerran eikä siitäkään tullut mitään vahvistus viestiä. Ja sitten Tekoaltaalle lupaavat lähettää viestin, kun paketti lähenee loppuaan. Mutta eipä ole kuulunut tuotakaan viestiä. Mutta nyt sitten, kun laskun näin niin siinä oli laskutettu kahdesta paketista, vaikka vain ensimmäistä olin vähän käyttänyt. Joten ei toimi Telialla kuten mainostavat muu kuin laskutus!

Vastaa