Suomalaisen liittymän avaaminen ulkomailla

  • 22 February 2021
  • 2 kommenttia
  • 461 katselukertaa

Olen ulkomailla asuva Suomen kansalainen ja haluaisin avata suomalaisen puhelinliittymän pakollisia asiointeja ja esimerkiksi pankkitunnistautumista varten. Onnistuukohan tällainen Telialla vaikkapa vakuusmaksun avulla? Olen asunut pois Suomesta jo joitain vuosia.


 


 


Edit HannaSu: tarkennettu otsikkoa hieman


2 kommenttia


@Ulkomailla123@  kirjoitti:

Olen ulkomailla asuva Suomen kansalainen ja haluaisin avata suomalaisen puhelinliittymän pakollisia asiointeja ja esimerkiksi pankkitunnistautumista varten. Onnistuukohan tällainen Telialla vaikkapa vakuusmaksun avulla? Olen asunut pois Suomesta jo joitain vuosia.


 


 


Edit HannaSu: tarkennettu otsikkoa hieman




Hei @Ulkomailla123 ja lämpimästi tervetuloa tänne Telia Yhteisöön!


 


Jotta liittymän avaaminen onnistuu, tulisi osoite olla Suomessa. Matkapuhelinliittymä on ensisijaisesti tarkoitettu kotimaan käyttöön, joten sen jatkuvasta käytöstä ulkomailla voi aiheutua lisäveloituksia. Asiasta löytyy tarkemmin tietoa liittymän palvelukuvauksesta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat pankkitunnistautumisella?

 

Jos viittaat pankin vaatimaan tekstiviestivahvistukseen, niin pankkia voi pyytää lähettämään ne myös ulkomaiseen matkapuhelinnumeroon.

 

Mikäli taas tarkoitat mobiilivarmennetta, niin huomioithan, että monet pankit edellyttävät heidän omien tunnistautumisvälineidensä käyttöä. Mobiilivarmenteella ei pääse kaikkien pankkien verkkopankkeihin.

 

Tilanteesi ei ole helpoimmasta päästä. Muutettuasi pois Suomesta, olet menettänyt luottotietosi täällä ja laskuliittymän hankkiminen on hankalaa, jopa paluumuuttajillekin!

 

Jos tarkoituksesi oli saada mobiilivarmenne ja käyttäisit sitä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa, yksi ratkaisu voisi olla Telia Prepaid 4,90 € ja siihen mobiilivarmenne 39,90 € / 5 vuotta. Huomioi, että mikäli itse Telia Prepaid-liittymä pääsee vanhenemaan, myös mobiilivarmenne poistuu samalla käytöstä. Telia Prepaid-liittymä on voimassa 6 kk käyttöönotosta ja aina 12 kk viimeisimmästä latauksesta. Mobiilivarmenteen käyttöönotto tehdään henkilökohtaisella käynnillä Telia Kaupassa. Ota kuvallinen henkilötodistus mukaan.

 

Huomioi myös, että ohjeissa mainittu mobiilivarmenteen käyttäminen on maksutonta ei pidä paikkansa. Mobiilivarmenne käyttää siirtotienään tekstiviestejä ja ulkomailla nämä viestit ovat maksullisia. EU-alueella tämä tarkoittaa noin 0,33 €/tunnistautuminen, EU:n ulkopuolella noin 1,45 €/tunnistautuminen. Prepaid-liittymä ei toimi Pohjolan ja Baltian ulkopuolella, mutta laskuliittymät toimivat.

 

⋯―⋯

 

Yhteenvetona sanoisin, että mobiilivarmenteen hankkiminen ulkomaankäyttöön ei ole järkevää. Pankkien verkkopankkitunnukset toimivat tunnistautumisessa huomattavasti kustannustehokkaammin. Jos tekstiviestien perilletulo ulkomaille huolettaa, valitse pankki, jolta saa ilman tekstiviestejä toimivan tunnistautumisen. Tällaisia ovat esimerkiksi Danske Bankin ja Nordean tunnuslukulaitteet.

 

Julkishallinnon palveluissa asiointiin voit käyttää myös varmennekorttia, eli sirullista henkilökorttia. Tämä toki vaatii myös, että hankit tietokoneeseesi älykortinlukijan. Kansalaisvarmenne toimii myös osassa yksityisiäkin palveluita, kuten työttömyyskassoissa.

Vastaa