Tekstiviestit eivät mene perille Kroatiassa

  • 25 February 2019
  • 8 kommenttia
  • 107 katselukertaa

Hei


Minulla on ongelma tekstiviestien kanssa Kroatiassa. Numeroista +358xxxxxxx ja +358xxxxxxxxx lähetetyt viestit eivät mene perille numeroon +385xxxxxxx, mutta numerosta +358xxxxxxxxx numeroon +358xxxxxxxxx menevät, mutta numerosta +358xxxxxxxxx eivät. Minullepäin kaikki viestit tulevat. Asia varmistettu vielä tänään, kun noiden kroatialaisten numeroiden haltija tuli käymään. Kummallakin meistä on kahden kortin puhelin. Viestikeskusnumero on oikein. Onko mitään tehtävissä? 


 


Edit EssiJn: piiloteettu esilläollut osa numerosta ja poistettu nimi viestistä


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikäli molemmat suomalaiset numerot ovat Telian liittymiä, onhan tämä aika erikoista, kun osa numeroista toimii ja osa ei. Yleensä tekstiviestien yhdysliikenneongelmat esiintyvät siten, että liikenne on kahden operaattorin välillä poikki kokonaan.

 

Eihän vastaanottajan puhelimessa ole vahingossa estetty lähettäjän käyttämiä numeroita? Puhelinmuistion tiedot kannattaa tarkastaa huolellisesti.

 

Ovathan numerot varmasti oikein? Suomen ja Kroatian maanumerot +358 ja +385 ovat hämäävän samankaltaiset. Mainitsemiisi +3589...-numeroihin tekstiviestit eivät ainakaan voi mennä perille, sillä kyseessä ovat Helsingin seudun lankapuhelinnumerot.

 

Jos vastaanottajan puhelimesta ei löydy estoa ja numerot ovat tarkastuksen jälkeen varmasti oikein, eipä tuossa auta kuin tehdä Telialle vikailmoitus.

Tervetuloa Yhteisöön @Uuskse :smileyhappy:

 

@irritustuossa oikeastaan tyhjensikin jo pajatson ja antoi toimet mitä kannattaa tehdä!

 

Elikkä kun nuo varmistukset on tehty ja jos ongelma jatkuu niin sitten kannattaa olla yhteydessä niin tutkitaan tarkemmin. 

Niinpä ovat samanlaiset maan suuntanumerot, että kirjoitin väärin tuohon suuntanumerot. Tarkistin vielä kerran, että suuntanumero on oikein lähettämissäni viesteissä.  Eli numeroihin +3859884xxx ja +385958xxx. Sitä paitsi ne ovat puhelimeni muistissa, koska soittaminen onnistuu. Ja kun lähetimme koeviestit tänään, numeroiden omistaja vielä tarkisti erikseen, että ovat oikein. Itselläni ei ole estoa päällä, häneltä en huomannut kysyä, mutta minä saan hänen lähettämänsä viestit. Hän ei saa minun vastauksiani.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Uuskse@  kirjoitti:

Niinpä ovat samanlaiset maan suuntanumerot, että kirjoitin väärin tuohon suuntanumerot. Tarkistin vielä kerran, että suuntanumero on oikein lähettämissäni viesteissä.  Eli numeroihin +3859884xxx ja +385958xxx. Sitä paitsi ne ovat puhelimeni muistissa, koska soittaminen onnistuu. Ja kun lähetimme koeviestit tänään, numeroiden omistaja vielä tarkisti erikseen, että ovat oikein. Itselläni ei ole estoa päällä, häneltä en huomannut kysyä, mutta minä saan hänen lähettämänsä viestit. Hän ei saa minun vastauksiani.




Hei @Uuskse!


 


Kokeileppa meneekö tekstiviesti perille siellä jos kirjoitat puhelinnumeron muodossa 09884xxx ja 0958xxx koska ne ovat ulkomaisia kännykkänumeroita ja olet itse ulkomailla? Jos jostain syystä tuo kansainvälinen numero häiritsee viestin lähetystä ?


@kiisseli67@  kirjoitti:

@Uuskse@  kirjoitti:

Niinpä ovat samanlaiset maan suuntanumerot, että kirjoitin väärin tuohon suuntanumerot. Tarkistin vielä kerran, että suuntanumero on oikein lähettämissäni viesteissä.  Eli numeroihin +3859884xxx ja +385958xxx. Sitä paitsi ne ovat puhelimeni muistissa, koska soittaminen onnistuu. Ja kun lähetimme koeviestit tänään, numeroiden omistaja vielä tarkisti erikseen, että ovat oikein. Itselläni ei ole estoa päällä, häneltä en huomannut kysyä, mutta minä saan hänen lähettämänsä viestit. Hän ei saa minun vastauksiani.


Hei @Uuskse!

 

Kokeileppa meneekö tekstiviesti perille siellä jos kirjoitat puhelinnumeron muodossa 09884xxx ja 0958xxx koska ne ovat ulkomaisia kännykkänumeroita ja olet itse ulkomailla? Jos jostain syystä tuo kansainvälinen numero häiritsee viestin lähetystä ?


Hei

Kiitos neuvosta. Ei auttanut sekään. Nyt olen kokeillut +38598... 0038598... ja 098.... Texissa aikoinaan piti jättää ulkomaan suuntanumero pois, että sai soitettua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Uuskse@  kirjoitti:

Hän ei saa minun vastauksiani.


Oletko kokeillut myös kirjoittaa kokonaan uuden viestin sen sijaan, että vastaisit viestiin?

 

1990-luvulla puhelimissa oli nimittäin valinta, jolla saattoi ohjata viestin vastaukset lähettäjän tekstiviestikeskuksen kautta. Operaattorit eivät tätä toimintatapaa tue. Jos kyseisen asetuksen kytki vahingossa päälle, viesteihin ei enää pystynyt vastaamaan.

 

Uusissa puhelimissa tätä asetusta ei välttämättä enää ole olemassa.

 


@kiisseli67@  kirjoitti:

jos kirjoitat puhelinnumeron muodossa 09884xxx ja 0958xxx


Tämä onnistuu ainoastaan silloin, kun lähetät viestin kroatialaisen operaattorin tekstiviestikeskuksen kautta. Kroatialaista tekstiviestikeskusta voi taas käyttää ainoastaan kroatialaisella liittymällä.

 

Suomalaisilla liittymillä ainoat mahdolliset suuntanumerot tekstiviesteille Kroatiaan ovat +3859... ja 003859...

 


@Uuskse@  kirjoitti:

Texissa aikoinaan piti jättää ulkomaan suuntanumero pois, että sai soitettua.


Texissa? Ei nyt sano mitään, lähimmät tuntemani paikat ovat Teksas ja taksi.

 

Yhdysvaltojen numerointi poikkeaa eurooppalaisesta. Soitto Suomeen onnistuu +358... tai 011358... valinnalla. Monissa muista maissa toimiva 00358... taitaa Yhdysvalloissa mennä puhelunvälittäjälle. Tekstiviestit suomalaisella liittymällä 04.../050... tai +3584.../+35850..., paikallisella liittymällä +3584.../+35850... tai 0113584.../01135850...

 

Taksin numerot ovat Suomessa usein maksullisia palvelunumeroita. Soittamisen pitäisi kyllä onnistua +358-etuliitteelläkin, mutta tekstiviestit palvelunumeroihin täytyy valita aina kansallisessa muodossa, eli 16..., 17... jne.


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Tervetuloa Yhteisöön @Uuskse :smileyhappy:

 

@irritustuossa oikeastaan tyhjensikin jo pajatson ja antoi toimet mitä kannattaa tehdä!

 

Elikkä kun nuo varmistukset on tehty ja jos ongelma jatkuu niin sitten kannattaa olla yhteydessä niin tutkitaan tarkemmin. 


Ohessa teknisestä tuesta saamani viesti: 

Palvelupyynnön alkuperäinen kuvaus: sms ei toimi kroatiassa
Ratkaisu: Kyseisen operaattorin kanssa ei ole sopimusta tekstiviestien välityksestä ja tämän vuoksi operaattori estää viestien toimittamisen. Tähän ei ole toistaiseksi tulossa muutosta. Viesteissä kannattaa käyttää esimerkiksi nettiyhteydellä toimivaa pikaviestipalvelua tai sähköpostia.

Jännää ettei tällainen asia selviä muuten kuin vikailmoituksen tekemällä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Uuskse@  kirjoitti:

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Tervetuloa Yhteisöön @Uuskse :smileyhappy:

 

@irritustuossa oikeastaan tyhjensikin jo pajatson ja antoi toimet mitä kannattaa tehdä!

 

Elikkä kun nuo varmistukset on tehty ja jos ongelma jatkuu niin sitten kannattaa olla yhteydessä niin tutkitaan tarkemmin. 


Ohessa teknisestä tuesta saamani viesti: 

Palvelupyynnön alkuperäinen kuvaus: sms ei toimi kroatiassa
Ratkaisu: Kyseisen operaattorin kanssa ei ole sopimusta tekstiviestien välityksestä ja tämän vuoksi operaattori estää viestien toimittamisen. Tähän ei ole toistaiseksi tulossa muutosta. Viesteissä kannattaa käyttää esimerkiksi nettiyhteydellä toimivaa pikaviestipalvelua tai sähköpostia.

Jännää ettei tällainen asia selviä muuten kuin vikailmoituksen tekemällä


Mukava kuulla että ongelmaan saatiin vastaus, vaikka korjausta ei saatukkaan aikaan tällä ilmoituksella. Muistatko mikä paikallinen operaattori oli kyseessä?

Kroatiassa näyttää olevan sopimukset kahden eri palveluntarjoajan kanssa. Croatian Telecom verkkotunnus T-Mobile / HR-CRONET ja Vip-NET GSM verkkotunnus HR VIP.

Vastaa