Telia-liittymän sms-viestit eivät mene perille Croatian telecomin verkossa

  • 2 January 2019
  • 3 kommenttia
  • 4 katselukertaa

SMS-viestin ongelma on ilmennyt ainakin kesästä asti, eikä ole korjaanrunut. SMS-viestit eivät mene CroTelecomin  liittymiin, muihin kroatialaisiin liittymiin kylläkin ihan ongelmitta. Myös toisen suomalaisen operaattorin liittymästä sms-viesti kyllä menee perille siihen kroatialaispuhelimeen, johon olen Teliankin liittymällä päästä.

Selvitin ongelmaa syyskuussa Kroatiassa ja johtuu ilmeisesti siitä, että Telia ei ole muuttanut joitakin asetuksia sen jälkeen, kun Croatian telecom vaihtoi omistajaa ja järjestelmiä. Eräs kroatialainen telecominsinööri arveli Telian palvelimille olevan asetusvirheen tmv. Miten tämän saisi korjattua? SMS ei nimittäin mennyt perille vielä nyt vuodenvaihteessakaan?


3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@hplaiho@  kirjoitti:

SMS-viestin ongelma on ilmennyt ainakin kesästä asti, eikä ole korjaanrunut. SMS-viestit eivät mene CroTelecomin  liittymiin, muihin kroatialaisiin liittymiin kylläkin ihan ongelmitta. Myös toisen suomalaisen operaattorin liittymästä sms-viesti kyllä menee perille siihen kroatialaispuhelimeen, johon olen Teliankin liittymällä päästä.

Selvitin ongelmaa syyskuussa Kroatiassa ja johtuu ilmeisesti siitä, että Telia ei ole muuttanut joitakin asetuksia sen jälkeen, kun Croatian telecom vaihtoi omistajaa ja järjestelmiä. Eräs kroatialainen telecominsinööri arveli Telian palvelimille olevan asetusvirheen tmv. Miten tämän saisi korjattua? SMS ei nimittäin mennyt perille vielä nyt vuodenvaihteessakaan?


Häiriötilannetta tuntuisi olevan- laitettiin selvitykseen ja korjataan tilanne mahd.pian. Laitan viestiä tänne, kun saan kuittauksen korjaantumisesta. 

Mitään ei näytä tapahtuneen tuon Kroatiaan ja CroTelecomin sms-viesteihin liittyvän ongelman korjaamiseksi. Edelleenkään Telian sms-viestit eivät mene perille kroatialaisten puhelimiin, joissa on ex-Croatian telecomin  liittymä. Tuo CroTelecom on vaihtanut omistajaa, mutta Telia ei ole päivittänyt ajan  tasalle omia järjestelmiään, joten niiden vanhatg asetuks CroTelecomii  eivät toimi. ERIKOISTA on että vika on jatkunut jo ainakin  puoli vuotta.

Suomalaiset luulevat, että kyseessä o  joku tilapäinen ongelma, eivätkävaivaudu siksi tekemään asiasta ilmoituksia. Mutta tilanne on  tosi hankala, kun minä lähettäjänä luulen viestin menneen perille - koska siistä ei tule itään virheilmoitusta - mutta viesti onkin jäänyt bittiavaruuteen.

Viime kesänä meni yksi tärkeä tapaaminen ihan pilalle juuri tämän ongelman takia. Vastapuoli odotti minua tiettynä aikana, joka oli sovittu sähköpostitse, mutta jouduin aikataulusyistä muuttamaan tapaamispäivää ja luulin sms-hoitaneen asian. Eipä onnistu.

Eli jos olet menossa Kroatiaan, ota varmuudeksi mukaasi toinen puhelin ja jonkun muun suomalaisoperaattorin sim. Näi varmistat viestittely-yhteydet.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Laitettu asiasta kiirehtimispyyntöä, että saataisiin väylät auki. Harmittavan kauan tässä on kestänyt, todennäköisesti tässä tapauksessa on käynyt niin, ettemme ole olleet aikaisemmin tietoisia asiasta. Oletetaan tosiaan, että on vain hetkellinen häiriö päällä. Korjauksen alla siis yhä. 

Vastaa